Sørover eller nordover ?

Startet av OddB, lør 31. aug 2013, kl. 21:37

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søn 01. sep 2013, kl. 16:43
Sitat fra: Kallagtunet på søn 01. sep 2013, kl. 14:29
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...

Fant denne statistikken i Nasjonal transportplan,  (s 71) http://www.ntp.dep.no/transportanalyser/pdf/20080117_grunprg_person_NC_Urb.pdf
Slik jeg forstår denne tabellen er kjørte kilometer på Europavei omtrent lik i alle regionene unntatt Øst-Norge.
Var det noe slikt du tenke deg ? ("lange reiser" betyr her over 100 km)

Traffikkarbeid inkluderer gods også, hvis du kan finne tall på Transportarbeid (person) eller personkilometer for bil eller Årsdøgntrafikk så begynner vi å nærme oss fakta som er interessante! 

Kallagtunet

Tabell 2.1 her gir en indikasjon på trafikk (ÅDT Årsdøgntrafikk) riksveiene i de forskjellige fylkene:

http://www.nho.no/getfile.php/bilder/RootNY/filer_og_vedlegg1/Notat%20om%20geografisk%20fordeling%20av%20investeringer%20i%20riksvei.pdf

Noen eksemper på ÅDT fra 2012:

Oslo:                 58000
Akerdhus:         24500
Vestfold:           18500
Rogaland:         18500
Sør Trøndelag: 16500
Nord trøndelag:  8500
Nordland:            3000
Troms:                1500
Finnmark:              500

OddB

Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søn 01. sep 2013, kl. 22:13

Fordi at europaveier er definert som riksveier i Norge.

OddB

I den tabellen jeg la ut er europaveiene skilt ut... ??!?

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på søn 01. sep 2013, kl. 22:56
I den tabellen jeg la ut er europaveiene skilt ut... ??!?

Har ikke peiling...

Brødbilsjåfør

Sitat fra: OddB på søn 01. sep 2013, kl. 22:13
Hva med feks E14 og E10?
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

OddB

Da har vel alle som ønsket å svare svart  :)
Av de som ønsket flere ladere ble da fordelingen slik:

Bodø           49
København  49
Tromsø       29
Haugesund  25
Vestlandet   16
Oslo            12
Kirkenes      11
Stockholm     9

Med litt "avrunding" ble det altså delt førsteplass på Bodø og København,
delt andreplass Tromsø og Haugesund og delt tredjeplass på Vestlandet og Oslo.

Da er det vel ganske klart at E6 fra København til Tromsø er det ca. 10 % av et ikke helt representativt utvalg av Telsa-fans ønsker som førsteprioritet ?

Nordtroms

Sitat fra: OddB på tir 03. sep 2013, kl. 21:27
Da har vel alle som ønsket å svare svart  :)
Av de som ønsket flere ladere ble da fordelingen slik:

Bodø           49
København  49
Tromsø       29
Haugesund  25
Vestlandet   16
Oslo            12
Kirkenes      11
Stockholm     9

Med litt "avrunding" ble det altså delt førsteplass på Bodø og København,
delt andreplass Tromsø og Haugesund og delt tredjeplass på Vestlandet og Oslo.

Da er det vel ganske klart at E6 fra København til Tromsø er det ca. 10 % av et ikke helt representativt utvalg av Telsa-fans ønsker som førsteprioritet ?

Hvis vi da legger sammen Bodø, Tromsø og Kirkenes så viser vel avstemmingen at det er et klart flertall for at "nordover" prioriteres først  :) :) Hvor ble det forresten av alternativet Alta?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

OddB

Nja.. du kan ikke legge sammen de tallene.. det har jeg allerede gjort i sammendraget... men Bodø ligger likt med København.  Så "hopper"  21 av i Bodø slik at det er 30 som vil videre til Tromsø, der hopper 18 av. Da blir det 12 igjen som skal til Alta eller lenger og til slutt er det 10 igjen som ender opp i Kirkenes..
(status etter 170 stemmer)

Bodø           51
København  51
Tromsø       30
Haugesund  27
Vestlandet   16
Oslo            13
Alta             12
Kirkenes      10
Stockholm   10

Spørsmålet er vel om man bør legge en "plan B"...?
Slik jeg ser det nå, tror jeg sjansen for at E6 nordover er utbygd med superladere til neste sommer er mikroskopisk. Det vil nok være resten av Europa som står for døra nå...

Skal man kunne kjøre mellom landsdelene på en fornuftig måte bør det i hver fall komme opp en haug med 22kW Type-2 ladere i de største byene oppover...
Min ønskeliste er:

Steinkjer
Mosjøen (i sentrum  ved  severdigheten Sjøgata ?)
Mo i Rana
Fauske
Bognes fergeleie ( dekker både E6 og E6)

Her burde kanskje Elbilforeningen kunne gjøre en jobb ?
Lage et "pakketilbud" som kunne tilbys kommuner og næringsdrivende ?
Hvor mye koster det å sette opp en ladestasjon for 22kW ? (Uten nødvendigvis å knyttes til noen betalingsordning)
Med overnatting i Steinkjer og 2-3 timers stopp på hver av disse stedene ville man vel klare å kjøre Nordland på langs i løpet av en (lang) dag ?

Celter

Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Celter på tor 05. sep 2013, kl. 18:27
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å stille disse opp mot hverandre. Forhåpentligvis har Tesla et lite team (evt. en person) som har ansvaret for utbygging i de forskjellige landene/regionene. Søknadsprosessen er nok rimelig forskjellig i Italia og i Norge, dessuten må man være noenlunde kjent i landet. Penger står det heller ikke på.

Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OddB

Sitat fra: Celter på tor 05. sep 2013, kl. 18:27
Det er klart at det er viktig å få en forbindelse med Europa, men denne undersøkelsen viser jo klart at for nordmenn er det like viktig å komme seg nordover som sørover. Det er det ikke sikkert at Tesla har tenkt var tilfelle.
Når det gjelder kjørelengde så er vel 40-50 mil standardavstanden mellom tissepausene for etniske nordlendinger ;)

Nordtroms

Jeg vil tippe at Tesla ønsker å høste erfaringer med de laderne som allerede er oppe før de bestemmer seg for videre fremdrift. De følger nok med bruksfrekvensen på de forskjellige stedene og jeg ville bli veldig forbauset om det kommer opp flere ladere i løpet av det meste året. Likevel- man vet jo ikke. De har jo vist at de er meget effektiv når de først bestemmer seg for noe. 

Jeg støtter for øvrig fult ut ønsket om 22Kw ladere på flere plasser. Da med spesiell vekt på Nord Norge som pr dato er den reneste ørkenen i så måte. Har Elbilforeningen noen mulighet til å være pådriver? ::)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tor 05. sep 2013, kl. 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.

Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.

Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).

SitatPenger står det heller ikke på.

Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.

Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)

Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.

Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA