Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normale felgdimensjoner og dekk på trilling?

Startet av tomrh, onsdag 28. august 2013, klokken 23:34

« forrige - neste »

tomrh

Er det noen som har prøvd å bytte til felger med "normale" dimensjoner på trillingen sin? Erfaringer med veigrep, vinterføre, innvirkning på kjørelengde osv?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jafo

#1
Jeg har veldig lyst på noen "feitere" dekk i enten 15 eller 16".

Ulempen med 16" er at de aller fleste (alle?) felger er 7" eller bredere. 205/40-16 har samme rulleomkrets.
i 15" får en rimelig kule felger i 6,5" bredde, og 195/50-15 har samme rulleomkrets.

Begge disse dekkdimensjonene er/var relativt vanlig på de biler som hadde 4x100 boltsirkel.

Om det går på, tja Hjulbuene både foran og bak mangler den kanten som brede hjul pleier å ta i. Jeg er ganske sikker på at det går bak med de nevnte dimensjoner. Foran er jeg mer usikker, men det er vanligvis bak det blir problemer først.


Veigrepet på vått føre er i alle fall med dekkene som sitter på min bil skrekkelig dårlig, presse den litt i sving og du har grooooose understyring,  litt gass i en rundkjøring uten ESP er ikke akkurat UP-vennlig :D.

Ut i fra tidligere erfaring med bytte til lavprofildekk tror jeg trillingen som er ganske vimsete allerede vil bli skrekkelig vimsete på veien med brede lavprofilsdekk. H&R Senkesett (2195,-) gjør underverker med stabiliteten i litt fart. Anbefales :)

Ellers så har jeg sjekket at 14" felger ikke går på, Caliper krever 15" eller større.

Strømforbruket går nok helt klart opp men for de distansene jeg kjører er ikke det noe problem :)

(Altså, for utenforstående er vel kanskje ikke 195 regnet som bredt, men det er 5 cm bredere enn orginaldekkene foran)

tomrh

Har vel litt ulik tilnærming her, jeg bor på landsbygda med litt rufsete grusveier, og har hytte i fjellet, så senkesett er ihvertfall ikke aktuelt. Trenger all den bakkeklaringa som er. :)

Målet mitt er å få satt på dekk som gjør framkommeligheten bedre, å bytte felger er bare et middel for å oppnå bedre utvalg i dekk. Den bratte hytteveien vår - en traktorvei - går å kjøre opp med mjauen på tørre, varme dager, ellers må vi parkere hos bonden 250 meter nedenfor og bære tingene opp. Veien har endel gress og mose, og løs småstein. Bare litt regn og jeg står og spinner. Eller jeg sklir opptil flere meter i gjørme på vei ned bare jeg er borti bremsen. Så noen litt grovere og bredere dekk hadde gjort susen, skal ikke så mye til. Man ville selvsagt kjørt 4x4, men jeg liker å la fossilen stå og komme meg fram med elbilen. Med flere hurtigladere underveis er ikke tap av rekkevidde så viktig lenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jafo

hehe, joa..

Bredere dekk i seg selv gir ikke nødvendigvis bedre grep. smale dekk gir bedre marktrykk. Det er vel heller at disse lavrullemotstandsdekkene har elendig grep på alt av underlag.

hkaspenberg

Sitat fra: Jafo på torsdag 29. august 2013, klokken 10:58
Bredere dekk i seg selv gir ikke nødvendigvis bedre grep. smale dekk gir bedre marktrykk. Det er vel heller at disse lavrullemotstandsdekkene har elendig grep på alt av underlag.
De dekkene som kommer som standard på iOn (og antakelig de to andre variantene) er *helt elendige* på våt vei. Litt raskt inn i en rundskjøring eller under Bygdøylokket så glipper det foran. Skummelt! Vinterdekkene jeg kjøpte har faktisk bedre grep på våt vei.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Jafo

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 29. august 2013, klokken 11:36
..
De dekkene som kommer som standard på iOn (og antakelig de to andre variantene) er *helt elendige* på våt vei. Litt raskt inn i en rundskjøring eller under Bygdøylokket så glipper det foran.
..
Ja, det eneste jeg har kjørt noen sinne som har i nærheten av like dårlig grep tror jeg må være Ford 12M med gummi fra 70-tallet.
Godt det er ESP på katta, så den lander jo hvertfall med hjulene ned...

tomrh

#6
Kan disse Pirelli-dekka være noe å legge på bak? Syns dekktesten virker helt ok.

Foran er det vel mest aktuelt å bytte felg. De 145-dekka er sære greier, vanskelig å finne noe brukbart.

Edit: Fant dette Bridgestone-dekket i 145-dim. Det beste jeg hittil har funnet uten å måtte bytte felg ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Snøkvit

Snøkvit blei levert med nokre Dunlop låg-rullemotstands dekk. Når vegen er våt slår abs-en inn ganske fort når du bremsar litt hard. Vinterdekkene er disse Continental-mellom-europeiske dekk. Greit nok på bar veg og litt snø, men ingen grep på is.

For å køyra opp bakken heima, må eg legga på kjetting på vinteren. Enkel sak forsåvidt og då får ein kjempegrep, med vekta på bakhjula. Kanskje også brukandes på graskledd hyttestia til TOMRH. Biltema hurtigkjetting er billige, så sjølv om dei slitar ut i løpet av eit år, er det ingen stor kostnad.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Jafo


tomrh

#9
Sitat fra: Snøkvit på torsdag 29. august 2013, klokken 13:08
Snøkvit blei levert med nokre Dunlop låg-rullemotstands dekk. Når vegen er våt slår abs-en inn ganske fort når du bremsar litt hard.
Er vel Dunlop Enasave 2030? Tror det er de samme som min ble levert med. I dekktesten som dekkonline bruker, får 145-dimensjonen totalkarakter på 3,4 (1 best - 6 dårligst), mens Bridgestone-dekket jeg fant får 2,1. Vesentlig forskjell.

Bak så har Dunlop-dekket fremdeles 3,4, mens Pirelli-dekket har så lavt som 2,0. Ser ut som en bra kombo dette.

Sitat fra: Jafo på torsdag 29. august 2013, klokken 13:20
Er hvertfall en her på forumet som kjører med 175/55-15 foran på sin trilling:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4163.msg42520.html#msg42520
Ser ihvertfall at utvalget i dekk i trilling-dimensjonene er noe bedre nå enn den gang.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#10
Forstillingen på mjauen viser seg å ha hatt litt unøyaktig spissing (fikset nå), så de originale Enasave-dekkene foran er skjeivslitte og må byttes. Det er en fyr i Australia (acmotor) som har gått for 155/60-15 foran og er meget fornøyd. Han klarer heller ikke å se noen forverring i rullemotstand. Hans observasjoner:
Sitat
Firstly, a detectable change in steering weight (heavier). But very stable. bga and g4qber have both driven my i with these new rim wraps and noticed the change.

A very different sound on the road. Cat's eyes for instance are a dull sound rather than the sharp one of the old front 2030's.

A very plesant tracking and loss of the shopping trolley front wheels feel of the 2030's.

...and the big plus, as Kurt flagged, the iMiEV cross wind dance has gone ! I drove 80km in a blustery cross wind yesterday and had braced myself for the dance... but it didn't happen. Was it that simple ? some decent fronts ? I had blamed the iMiEV aerodynamics of a block of flats for the dance.
Spesielt det med forbedring av ustabilitet appellerer til meg. Mr.Zero og Jafo har senket bilen, men tenk om bare et dekkbytte kan løse problemet? Dette er noe jeg virkelig får lyst til å prøve, har kontaktet dekkforhandler allerede. Men velger da heller Pirelli Cinturato som virker å være bedre på rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Blir artig å høre resultatet av dette! Du får holde oss kara informert.. ;D Nærmer meg de 30.000km, så foreløpig er det uaktuelt å bytte ut disse heftige fordekkene... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#12
Foreløbig ser det ut til at de norske dekkforhandlerne ikke har tatt inn denne dimensjonen, har flere forespørsler ute. Dekkmann har de dekka som som australieren satte på: Continental ContiEcoContact 3 i 155/60-15, men det dekket har energimerking "E". Pirelli Cinturato P1 Verde har "C". Ender vel med at jeg må bestille fra Tyskland via dekkonline.com. Ei lokal dekksjappe i Trondheim skulle ha 175,- pr. dekk for omlegging av kundens egne dekk - ikke så verst det egentlig, billigste jeg har funnet til nå.

Ellers så finnes Cinturato P1 Verde i orginaldimmen 145/65-15 hos Dekkmann om jeg skulle feige ut mhp. 155-bredden. :D

Edit: Bestilte 155-bredden fra Tyskland nå nettopp. Blir spennende! :)

Produktvideo:

http://www.youtube.com/watch?v=ysc2jP05tp8
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Olsleaf

Byttet til sommerdekk i går. Ruller fint, og litt mer rekkevidde. Det er Dunlop som står på. Vet ikke om det er et ok merke. Det står 2,5 bar i døra. Leser at noen bruker mer.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA