Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forberedt for 4G?

Startet av Frodebo, søndag 25. august 2013, klokken 13:54

« forrige - neste »

Frodebo

Et området jeg overhode ikke har kompetanse, men jeg vet jo at du ikke kan ha 4G på en eldre iPhone. Hvordan er det med TMS? Er den forbredt for 4G/kan den greit klargjøres for det med en softwareoppdatering?

Frode
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

HKS

Det kan jeg med 99% sikkerhet svare nei på.

4G/LTE vil kreve både andre modem, og andre radiobrikker en det som er i Model S. Prosessoren som sitter i TMS er en Nvidia Tegra 3, og den støtter LTE, så hvis Tesla har implementert det smart så er det bare å bytte en kommunikasjonsmodul.
Tesla Model 3 Long Range

Marmolada

Jeg ble fortalt under prøve kjøring i juni at 4G ville bli tilgjengelig på TMS etterhvert. Kan vel også koble seg på 4G via mobilen.

FThorsen

Sitat fra: Marmolada på søndag 25. august 2013, klokken 15:55
Jeg ble fortalt under prøve kjøring i juni at 4G ville bli tilgjengelig på TMS etterhvert. Kan vel også koble seg på 4G via mobilen.

Jeg har også spurt spesifikt om dette og svaret jeg fikk var at det skal komme i en SW oppdatering. Da skal også kartet ikke hakke sånn da dårlig caching og internetthastighet var visstnok hovedgrunnen til at det til tider hakker litt i kartet.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

JohanH

Elon har tweetet om dette og konklusjonen er at det kreves oppgradering av hardware, d.v.s. nåværende GSM-modem støtter ikke LTE/4G.

Her er tweetene (det er en konversasjon)

https://twitter.com/elonmusk/status/333379008005804032

Oppsummert på TMC:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16728-Elon-Confirms-LTE-coming-requires-Hardware-Upgrade

Nuvolari

Bilen støtter tethering. Det betyr at man kan benytte sin 4G mobil som databærer. Dermed har man 4G allerede i dag.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JohanH

Sitat fra: Nuvolari på søndag 25. august 2013, klokken 19:42
Bilen støtter tethering. Det betyr at man kan benytte sin 4G mobil som databærer. Dermed har man 4G allerede i dag.

... og jeg tenker at eneste gang man trenger stor båndbredde er jo mens man kjører og f. eks. hører på internetradio, bruker datatunge kart osv. Når man ikke er i bilen er det nok med 3G i forhold til fjernstyring/app osv. De sjeldene software oppdateringene kan jo lastes ned langsomt over 3G eller Wifi hjemme så det er ikke noe tema. Det drar jo en del batteri på telefonen dog, så greit å ha den plugget inn tenker jeg.

eDooku


Noe av det viktigste med 4G LTE kontra 3G er at tilkoblingstiden er mye kortere. Dermed kommer utstyret seg på og av nettet mye fortere, og alt oppleves dermed som kjappere, selv om overføringshastigheten i seg selv faktisk ikke er det. Det er i alle fall det jeg opplever på iPhone.
[/size]
[/size]Det er nok riktig at datamaskinen i bilen i seg selv støtter 4G (hvilken bærbar datamaskin fra 2011 gjør ikke det?), men at modemet som er installert ikke støtter det. Mest sannsynlig er det bare snakk om å bytte et lite kort inni der et sted, og kanskje en antenne, noe som kan gjøres på en service når det blir tilgjengelig.
[/size]
[/size]Det spekuleres en del i USA på at Tesla ønsker å sette opp bilen som en trådløs 4G-ruter på sikt, og det kan godt være noe i det, også. Her kommer det nok ned til prisen Tesla må betale de ulike teleleverandørene for å ha bilene online. Nå når roaming på data i Europa begynner å bli spiselig prismessig skal vi ikke se bort i fra at avtalene kan bli så bra at Tesla velger å oppgradere bilene, enten for en pris eller (helst) gratis.
[/size]
[/size]Fohåpentligvis er Tesla raskere enn NSB til å oppgradere systemene, for nå er det snart slutt på å bruke NSB ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Tessarn

Hei! vurderer å oppgradere fra bilens originale 3G til 4g. Noen som har kunnskap om pris og hva som som er nødvendig med tanke på eventuell ny maskinvare og programvare.? Må det til en større operasjon for å få til dette?
Takker for svar :)

Muffinman

Hos Tesla; gratis hvis bilen er innenfor garanti, ca kr. 5000 hvis ikke. Kan gjøres selv, men det er visst et par forskjellige utgaver av modem/simkort(holder) som krever litt ulike tilnærminger. Flere som har har handlet deler hos Tesla for rundt 2k og gjort jobben selv.

Fikk ny MCU på ene bilen her og dermed "gratis" oppgradering til 4G. Med mitt bruksmønster merker jeg absolutt ingen forskjell, men bruker man mye media osv er nok oppgraderingen attraktiv.

Klykken

Kart laster (raskere) i alle fall her etter bytte til 4g.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BMW850

Sitat fra: Muffinman på søndag 23. februar 2020, klokken 10:50
Hos Tesla; gratis hvis bilen er innenfor garanti, ca kr. 5000 hvis ikke. Kan gjøres selv, men det er visst et par forskjellige utgaver av modem/simkort(holder) som krever litt ulike tilnærminger. Flere som har har handlet deler hos Tesla for rundt 2k og gjort jobben selv.

Fikk ny MCU på ene bilen her og dermed "gratis" oppgradering til 4G. Med mitt bruksmønster merker jeg absolutt ingen forskjell, men bruker man mye media osv er nok oppgraderingen attraktiv.

How much?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

dejavu

Fra når ble 4g standard i mod S?
Mod.3,2021,AWD,HF

VegarHenriksen

"LTE (Long-Term Evolution) ble standard hos Tesla sommeren 2015, og de første bilene med 4G ble produsert fra ca juni samme år."

https://www.tocn.no/2019/12/oppgradering-fra-3g-til-4g/
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA