Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vekt på felger - unsprung weight

Startet av RunarBT, lørdag 17. august 2013, klokken 21:32

« forrige - neste »

RunarBT

Leser litt på nett, og vekt på felgene har vist mykje å seie for handling og fart..

Ser det finnes felger som er rundt 8kg (19x8,5), dette gir ca tjue kilo mindre vekt på hjulene enn ved standard 19" fra tesla.

Forstår det sånn at dette blir noke ein faktisk vil merke på bilen, samt på rekkevidde..noken snakker om 5-7% bedre rekkevidde?

Noken som har sett på dette, vurdert å investere litt i dyre lette felger?

Har funne OZ superforgiata felger nede i 7,9 kg på 19x8,5, men kan sjå ut som at model s blit litt for tung for disse? Alternativt OZ ultraleggras? Andre forslag?

ebbrey

Har du funnet ut hvor mye disse felgene "tåler" av vekt? Ser produsenter nevner dette når det gjelder Model S, men finner ikke det for vanlig at de nevner dette. Virker som MS trenger felger som er beregnet for 700KG pr stk
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

RunarBT

Sitat fra: ebbrey på lørdag 17. august 2013, klokken 21:37
Har du funnet ut hvor mye disse felgene "tåler" av vekt? Ser produsenter nevner dette når det gjelder Model S, men finner ikke det for vanlig at de nevner dette. Virker som MS trenger felger som er beregnet for 700KG pr stk

Disse letteste 7.9kg var 462kg :-/

ebbrey

Jau, det blir i dette letteste laget :P

Godkjente MS felger: Felgene skal ha bæreevne på minst 710 kg. Inpress avvik maks 7.5mm. Kilde: Megahjul
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

RunarBT

Da blir det bare å fortsette å leite.;-) satser på å få tak i et sett felger som sparer et par tre kilo pr hjul.

ebbrey

11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

RunarBT

Sitat fra: ebbrey på lørdag 17. august 2013, klokken 22:03
Pluss at de er kule regner jeg med :)

Hehe.. Ikkje viktig, går kun etter vekt. :-P

Neida, et alternativ her. 3-4kg spart pr hjul, og model s eier som tester dei ut.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13161-Pics-Model-S-w-Lightweight-Aftermarket-Wheels

ebbrey

Ja har sett tråden :)

Er jo bra med lettere felger. Tenk hvis bilen kun veide 16-1700kg!

Hmm, jeg bestillte med 2x12V batterier. Blir jo ekstra vekt det også!
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Amoss

Sitat fra: RunarBT på lørdag 17. august 2013, klokken 21:32
Forstår det sånn at dette blir noke ein faktisk vil merke på bilen, samt på rekkevidde..noken snakker om 5-7% bedre rekkevidde?

Om det er for rekkevidden sin del, så bør du kanskje titte litt på de nye aerofelgene til Tesla som skal gi mindre luftsmotstand og derved også 3% bedre rekkevidde. Får du tak i en ekstra lett aerofelg sammen med ett dekk med lav rullemotstand, som det nye Michelin dekket som også skal spare 3%, så kan man begynne å snakke om en nevneverdig økning av rekkevidde...
Model S 85D

Cowboystrekk

Vekta på felgene har marginalt å si. Aerofelger som amoss sier, litt høyere lufttrykk i dekk og lettrullende dekk kan utgjøre nærmere 10%.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RunarBT

#10
Sitat fra: taraquin på søndag 18. august 2013, klokken 08:54
Vekta på felgene har marginalt å si. Aerofelger som amoss sier, litt høyere lufttrykk i dekk og lettrullende dekk kan utgjøre nærmere 10%.

Det eg har lest, er at vekt som er "unsprung" har ganske stor betynng faktisk..og når det også har effekt på ytelse, så får ein i hvert fall Tre ting på en gang.;-) stilige felger, lengre rekkvidde, bedre ytelse(askelerasjon og handling).

Skal følge med på tmc tråden linket tl over, der måles det og kjem tall på forskjellen..

Klart om en får aerodynamiske felger også, så er jo det best.;-)

Stig O

Hva med Breyton Spirit RS. De veier om jeg ikke husker feil ca. 8.6 kg i 9X21. Det er meget lett i forhold til orginalfelgen som veier rundt 13.5 kg. Ulempen er selvsagt at den er over 3 ganger så dyr som Breyton Spirit R som ser helt lik ut, men veier, tror det var 12,6 kg. 5 kg i forhold til orginale tror jeg vil merkes, ikke minst på fjæringen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

RunarBT

#12
Sitat fra: Stig O på søndag 18. august 2013, klokken 11:12
Hva med Breyton Spirit RS. De veier om jeg ikke husker feil ca. 8.6 kg i 9X21. Det er meget lett i forhold til orginalfelgen som veier rundt 13.5 kg. Ulempen er selvsagt at den er over 3 ganger så dyr som Breyton Spirit R som ser helt lik ut, men veier, tror det var 12,6 kg. 5 kg i forhold til orginale tror jeg vil merkes, ikke minst på fjæringen.

Ah, disse var jo pene, men dyre som du nevner. :-) Om det blir superlettfelger på meg, så står disse øverst på lista enn så lenge!

Eller har eg fått bekreftet at disse vil fungere:

http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars/about-us/development/forged-wheels/

19x8,5 er kun 8.3kg og takler 650kg som vel bør være nok.. men felgene var voldsomt dyre, 7400,- pr felg ca.

Cowboystrekk

Da ville jeg heller venta på aerofelgene, evt på vinterdekkene om du får bilen før de blir mulig å sette på.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

SimenT

Ikke lett og finne god info på felger en surfer på - mtp tålt belastning, vekt etc
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA