Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Focus Electric , brukererfaringer

Startet av Marita, lørdag 17. august 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

Marita

Er det noen her som har fått seg Focus Electric og har noen erfaringer å dele? Det står og vipper mellom Leaf og FFE her... Synes Forden er mye penere, men er noe usikker på kvalitet og rekkevidde. Lurer også på om det er samme ladesystem som Leaf.

Oreo

Leste om den i AutoMotor&Sport.
Der blir det hevdet at den ikke har hurtiglading, slik som Leaf (CHAdeMO). Overraskende, om journalisten visste hva han skrev da, ikke alltid tilfelle etter mine erfaringer å ha lest om Tesla.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Elmo

Ikke noe CHAdeMO på Europeiske biler nei.   

Instruksjonsbøker til Focus finner du her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond Arve

Sitat fra: Oreo på søndag 18. august 2013, klokken 20:47
Leste om den i AutoMotor&Sport.
Der blir det hevdet at den ikke har hurtiglading, slik som Leaf (CHAdeMO). Overraskende, om journalisten visste hva han skrev da, ikke alltid tilfelle etter mine erfaringer å ha lest om Tesla.
Ford Focus har ikke hurtiglading nei, se
o http://www.elbil.no/elbiler/1018-tyvstartet-med-focus-electric-i-norge
o http://www.elbil.no/elbiler/1025-sa-mye-koster-den-elektriske-focusen

Sitat"Sønsteby hevder den offisielle årsaken til at bilen mangler hurtigladingsmulighet, er at Ford tror folk flest lader enten hjemme eller på jobb.

- I de aller fleste tilfeller vil 162 kilometer være nok på en normal dag. Det betyr selvsagt ikke at vi ikke kunne hatt hurtiglading, men Ford har valgt å gjøre det slik."
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Dag Bråthen

Sitat fra: ebergli på lørdag 17. august 2013, klokken 20:54
Er det noen her som har fått seg Focus Electric og har noen erfaringer å dele? Det står og vipper mellom Leaf og FFE her... Synes Forden er mye penere, men er noe usikker på kvalitet og rekkevidde. Lurer også på om det er samme ladesystem som Leaf.

For første gang kom det en elbil som ser ut som, og føles som en vanlig bil når du ser den, og setter deg inn. For en uke siden (20 aug.) så jeg denne bilen tilfeldigvis for første gang hos Autonova, neste dag sto den registrert på meg. Bare løp og kjøp! Super bil som dekker 98% av mitt bilbehov, meget god å kjøre, seter med god støtte og komfort, gode kjøreegenskaper. Nå har jeg kjørt den en uke, og kjører heller denne enn hovedbilen (nesten ny MB E klasse.) Ford'en har en marginalt kortere rekkevidde enn Leaf, som veies raskt opp bare med komfort og utseende. Savner ikke hurtiglading da jeg lader på jobb, og ellers når det passer. Med normalkjøring, forbikjøringer, A/C, musikk og godt over fartsgrensen på motorveien, gir den meg over 100km rekkevidde. Med 5 års garanti på bil og batterier er tilstrekkelig til at jeg føler meg trygg på kvaliteten.

Stighl

Jeg hadde også en liten prøvetur med en ElFocus i dag. Det var en morsom liten tur.
Jeg har hatt en vanlig dieselFocus fra før, så det meste var kjent.
Det må sies at jeg har hatt et godt forhold til Ford, siden jeg har hatt 10 nye Forder de siste 10 årene.

Nå kjører jeg Leaf, men om Focusen hadde hatt mulighet for hurtiglading hadde jeg byttet.
Den ser bra ut, har bedre lys, er sprekere, DAB radio, og har mulighet for utstyr som adaptiv cruise mm.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

VWspirit

Helt sikker på at jeg leste at focusen har innebygget 6,6kW lader????
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Marita

Takker for mange svar. Jeg kjøpte Focus Electric og fikk den levert etter to dager sist torsdag. Er veldig enig i det som blir sagt om komfort og utseende i forhold til hovedkonkurrenten. Hurtiglader er ikke noe jeg har behov for med mitt kjøremønster , det stemmer at bilen har 6,6 kw lader noe som for meg gjør bilen langt mer anvendelig i hverdagen (vet at også Leaf har dette som tilvalg).

Anglia

Har bilen oppvarmet frontrute ?.  Det hadde jo vært en fordel siden den ikke kan forvarmes via app eller tidsur.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

Marita


Sonus

Hadde det ikke vært for "batteriklumpen" i bagasjerommet hadde ELFocus vært svært aktuell for meg også, men med liten eller ingen mulighet for barnevogn i bagasjerommet er bilen strøket av listen over aktuelle kandidater dessverre.

Rart de ikke har funnet plass til denne klumpen ett annet sted i bilen?

Kjøremessig går den Leafen en høy gang.

Trig8

Har vært og sett på den, men ikke fått kjørt den.
Det er to ting som gjør at den blir uaktuell for min del og at jeg velger Leaf istedet:
For kort avstand i lengderetningen i baksetet til at jeg på 190cm kan sitte godt foran og samtidig ha barn i barnesete bak. Det blir for kort avstand mellom forsetet og sitteputa i baksetet.
Dårlig plass i bagasjerom.
Begge deler var så mye bedre på Leaf, samtidig som det er så viktig for meg, at hva Focusen ellers måtte være bedre på ikke blir relevant.
For de som ikke trenger dette ser jeg godt for meg at mange kan velge Focus for å få "europeisk bilfølelse" istedet for Leaf og "asiatisk bilfølelse".
Jeg er heller ikke sikker på at om plassen hadde vært lik om jeg ville betalt det Focusen koster mer enn Leafen.

rifusk

@ebergli noen erfaringer du har lyst å dele med oss?

Er i tenkeboksen her... :)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Marita

Jeg har nå hatt bilen i drøyt fem uker og har kjørt i underkant av 4000 km med den. Jeg har også opplevd det som nevnes om at Ford forhandlerene har lite kunnskap om bilen, og at det er lite tilgjengelig skriftlig informasjon, blant annet savner jeg informasjon om hvordan batteriet bør lades, om den bør stå tilkoblet strømnettet når den ikke brukes osv. Dette har jeg ikke fått noe klart svar på. Ellers skal det sies at oppfølgingen har vært veldig god. Oppgradering av software i bilen ble utført av Ford Norge mens bilen stod parkert på min arbeidsplass, forhandler har også ringt flere ganger for å følge opp.
Selve bilen er jeg godt fornøyd med.  Jeg har vært klar over begrensningene med tanke på bagasjeplass og hurtiglading, men med mitt bruksmønster er ikke dette noe problen. Jeg har installert 6,6 kw lader hjemme noe som gjør bilen mer anvendelig. (relativt lang vei fra jobb og mye kjøring av barn på kvelden). Kjøreegenskaper og ytelse er helt topp, det er moro å kjøre bilen. Jeg har ikke opplevd noen problemer hittil, har blitt litt skremt av pessimistisk rekkeviddeangivelse et par morgener, men dette har antakelig skyldtes mye småkjøring kvelden i forveien

Focus

Hei ebergli

Jeg har bestilt en, får den i slutten av okt.
Det jeg lurer mest på er om forvarming mens bilen står tilkoblet er mulig, slik at oppvarmingen ikke går på bekostning rekkevidden.
Jeg har og lest en artikkel der det ble sagt at svingradiusen er usedvanlig dårlig. Det hadde vært greit å få dette klarlagt.
Når det gjelder lademønster tror jeg ikke du skal bekymre deg om det Lithium batteriene som brukes nå kan du stort sett lade som du vil. Det eneste jeg har lest at muligens kan være skadelig er hurtiglading veldig ofte, for eksempel daglig eller flere ganger om dagen, men vet ikke om dette er skadelig eller hvor skadelig det eventuelt er.

MVH Finn
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA