Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Plus egentlig Minus?

Startet av HABEL, torsdag 15. august 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

Kallagtunet

#45
Sitat fra: Oreo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:52
Tror ikke det er mange som bestiller Audi S6/RS6/S8/RS8, BMW M5/M6 som bekymrer seg mye for hjulstøy.
Hjulstøyen i TMS er jo et "problem" som kommer av at bilen er så stille ellers.
Er dette et tema så ville jeg valgt 19" i utgangspunktet. Som jkirkebo sier, enkelt bare sette på et sett med 19".
Om hjulstøyen (eller uungåelig luftstøy) skulle plage meg, så får jeg heller fyre opp Kaptein Sabeltann til 11 på anlegget  8)

Hva er det vi diskuterer egentlig?
Det eksisterer vel tre forskjellige oppsett her:
Performance 85 med 19"
Performance 85 med 21" (245mm)
Performance 85 Plus (med 265mm brede 21" bakhjul)
Når det blir sammenlignet med ikke Plus pakken, blir det ikke alltid poengtert om det er med 19" eller 21" som etter min mening er ganske vesentlig.

Ps: grunnen til at det kreves 21" i Plus pakken er jo nettop det 21" gir andre/mer sportslige kjøreegenskaper (og tjene $).

Og jeg gjentar der er IKKE de 20 mm bredere 21" dekkene som er største bidraget til ekstra støy i perf + ut over en perf med 21" men foringene i hjulopphenget....

Og ja jeg er fult klar over at 19 tommer på en performance gir lavere dekkstøy en 21 tommer på samme bil eller at man sikkert får lavere dekkstøy med å sette 19 tommer på en perf + (men samme problemet med at de stivere foringene overfører mer vibrasjoner i karrosseriet) men det er altså ikke det som er poenget mitt.... og som gjør at JEG fortsatt er i tvil :-D

turbolurbo

En P85 er en bil som ytelsesmessig er oppe å roter i samme område som en Porsche Panamera Turbo, slik som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43378630&WT.synd_type=agent

Etter min mening bør en bil med slike ressurser ha det beste understellet som kan leveres. Et understell vil alltid være et kompromiss. Tesla drar på mye vekt, riktig nok gunstig plassert, og dette krever mye av bitene som skal holde massen på under kontroll.

Jeg er villig til å leve med et noe høyere støynivå for å få en bil som ligger bedre på veien, har kortere og mer kontrollert bremsestrekk og generelt er optimalisert for effekten.


2019 TM3P

Havebigfun

Om et er rett at P+ har to meter kortere bremselengde er det det viktigste argument for P+!
2 meter er svært mye ved en bil som allerede har kort bremselengde i std-versjonen.
Det kan bety forskjellen mellom liv og død- hvordan familiefolk kan velge dette bort pga noe økt hjulstøy og (muligens) hardere understell forstår jeg ikke.(jeg spissformulerer litt- ikke ta det personlig, Øyvind 8))
Jeg synes P+ var svært behagelig å kjøre selv på en alminnelig humpete vei.

5% av kjøpesummen for å redusere bremselengde med 2 meter er verdt det- ingen tvil ;)
går man for 60 kW er det økonomiske løftet imidlertid for høyt- det inrømmer jeg gjerne.

Øyvind.h

Sitat fra: turbolurbo på fredag 16. august 2013, klokken 08:15
Etter min mening bør en bil med slike ressurser ha det beste understellet som kan leveres.
Det kommer jo helt an på hva bilen skal brukes til? Selv Standard S85 har svært gode bremser (levert av Brembo om jeg ikke husker feil?), og er bremselengde et argument kan det godt være man bør vurdere 60kWh ettersom den veier en del mindre enn 85kWh (jeg har ikke sett sjekk av bremselengde på 60kWh).

Det er for øvrig i hovedsak sjåføren som avgjør liv/død. Skal man presse Model S helt oppmot grensene på vanlig vei er det ikke utstyret det er noe galt med, men sjåføren  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)

Enig. Om S85/P85 (dvs ikke +) hadde vært myk og ekkel spm f. eks. en Chrysler 300M som jeg kjørte i noen uker hadde alt annet enn + vært uaktuelt for meg. Nå syns jeg dog P85 i seg selv var fast og fin nok for meg og, som flere andre her, verdisetter jeg komfort over virkelig sportslig understell. Hvorfor da ikke bare kjøpe S85? Jo, fordi jeg håper å påføre mange kompiser lett whiplash under prøvetur og dermed selge 10-talls biler for Tesla :)

El Toro

Er selv 40 år eldre enn min '98 Range Rover med luftfjæring (og LPG-drift), og er vant til å flyte mykt over ujevnhetene. Jeg var derfor bekymret for at Performance+ skulle bli for stiv og ukomfortabel. Fikk prøvd den bl.a. på litt dårligere vei, over fartshumper osv., og ble positivt overrasket. Dermed ble det P+ på meg...
Største ulempene med bilen er for meg at den ikke kan fås med 4x4 og heller ikke med krok. Model X blir uaktuell pga at man ikke kan ha takstativ. Det blir spennende å lese på forumet om et par år hva Model X eiere synes om falkevingedørene etter en vinter med mye snø på taket...
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

teslaslaven

Dette kan vi krangle om side opp og side ned :)

Nordmenn er jo fra før verdensmestere i å ha S-line, AMG eller M-pakke på de mest ynkelige og stakkarslig motoriserte biler (tenk A3 1.6 TDI/MB C180 CDI og BMW 316d), men om det er en bil som virkelig trenger handlingen så er det jo et powerhouse som en Tesla Model S Performance.

OW

#54
Jeg skjønner ikke helt denne vinklingen. Det er jo ikke sånn at bilen hverken er dårlig med eller uten +. Det er jo en personlig preferanse. Hva er viktigst for deg, komfort eller egenskaper i yttergrensene?

Til dere som kjøper med +: Jeg skjønner godt at dere syntes mindre krengning og potensialet i at + er litt hvassere er godt å kjenne på, men husk at dere kjøper ikke en banebil samme hvor mange + dere putter bak. Det er en bil på over 2 tonn. Skal du kjøre på bane så kjøp noe som veier halvparten.

Til dere som kjøper P uten +: Ikke vær bekymret for at den er ubrukelig myk. Det er jo mange som sier de knapt merker forskjellen, og har du tenkt at komfort er viktigere, så kjører du også sannsynligvis langt innenfor grensene for at du i det hele tatt trenger å vurdere +. I praksis ville du sjeldent følt forskjell med eller uten +. Det koster bare mye mer.

Til dere som kjøper S: Dere får en kjemperask bil selv om det ikke er den raskeste. De aller fleste velger ikke mellom BMW 550i eller M5, men mellom 520d og 525d. I Model S får du 550i ytelser til 520d pris. Det er bare å smile! Jeg tror de aller fleste blir mer enn fornøyd med akselerasjonen i standard S, og morrofaktoren i forhold til pris tror jeg også er høyest på denne. Jeg tror du lett smiler like mye av en S som en P, og du har spart 65 000 kroner.

Jeg mener ikke at denne diskusjonen ikke er nyttig. Det er ok å vite hva som er forskjellen på de forskjellige versjonene, men har inntrykk av at noen mener at bilen er nærmest ubrukelig i noen varianter. Vi liker alle forskjellige ting, noen mora og andre dattera, det er vel bra? Jeg tror alle har grunn til å smile bredt, de får alle en knallbil  ;D
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Øyvind.h

Sitat fra: OW på fredag 16. august 2013, klokken 12:20
...
Godt skrevet :) Men noe må vi jo ha å krangle om mens vi venter på bilene  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:09
Sitat fra: laumb på fredag 16. august 2013, klokken 09:08
Jeg er rimelig sikker på at dersom Teslas standardtilbud var "+-pakken" og det kostet 60k for å få kjøpt "comfort" (altså det som i dag er vanlig) for 60 laken, så hadde dere gått mann av huse etter å kjøpe den! ;)
Må si jeg før første prøvekjøring var bekymret for at bilen skulle ha typisk amerikansk understell. Tok heldigvis skammelig feil :)
Min andre +1. Yay!

Cirion

+ er en oppgradering (for noen til det værre) som gir Model S P85 kjøreegenskaper som en "Supercar", ved navn McLaren MP4-12C:


Om det blir like bra, gjenstår å se.
http://www.wired.com/autopia/2012/09/tesla-model-s-performance-plus/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Ludvig

Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 13:35
+ er en oppgradering (for noen til det værre) som gir Model S P85 kjøreegenskaper som en "Supercar", ved navn McLaren MP4-12C:


Om det blir like bra, gjenstår å se.
http://www.wired.com/autopia/2012/09/tesla-model-s-performance-plus/

Å nevne de to bilene i samme setning mhp kjøregenskaper blir med all repspekt å melde kun sprøyt...

Men at det er bedre plass i Model S det er like sikker som at Model S ikke hadde hengt med McLaren-MP4-12C lengre enn til første sving på Nürburgring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA