Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gruppekjøp: Vinterdekk og felg - Polarwheels + Nokian

Startet av leifarneb, onsdag 14. august 2013, klokken 16:24

« forrige - neste »

nikola

Sitat fra: Sbr på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:00
Sitat fra: nikola på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:11Ang subbing i innerskjerm, så fortalte en dekk- og felgleverandør at Tesla originalfelger også subber (!?) pga konstruksjonsfeil da innerskjerm sitter for lavt.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er det i forkant dekket er nærmest skjermen når man svinger helt, ikke over.

Ytterkant eller innerkant foran?
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

nikola

Sitat fra: nikola på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:11
Ang subbing i innerskjerm, så fortalte en dekk- og felgleverandør at Tesla originalfelger også subber (!?) pga konstruksjonsfeil da innerskjerm sitter for lavt.  Videre at original inpress på Tesla er 40mm, Polar har 35mm. Dvs at Polar felgen bygger lenger ut. Er det ytterkanten på dekket som subber? Han mente videre at det ikke skulle være noen forskjell på 19 og 20 Polar. Ikke vet jeg - bilen er ca 1 mnd unna.

Har hørt noe om at plastikken på innsiden av hjulbuen ulik på noen TMS. Kanskje ikke en konstruksjonsfeil, men en konstruksjonforskjell. Noen som kjenner til dette?
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

El-Ing

#212
Sitat fra: Brede på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:25
Negativt: Særdeles mye støy ved kjøring på asfalt!
            Dekkene tar i innerskjermer foran ved sving i revers. Piggdekkene har satt sine spor i innerskjerm.
       

Slenger meg på temaet her selv om vi vel er godt off topic :)

Brede - jeg opplever det samme som deg, med Nokian R2 og Rial Lugano-felger som jeg fikk satt på i går. Dekkleverandør skylder på feil spissing av hjula, snakket med Tesla i dag som avfeier dette og sier det er pga uorginale felger. Løsningen fra Tesla var at jeg måtte justere innerskjermene.

Edit: Ytterkant foran på forhjulene ved litt rattutslag i revers.

Noen som har kommet til en konklusjon/løsning på dette?
Grå S85 mottatt 28.2.

nikola

Men lar innerskjermene seg justere? Er det slik at Rial Lugano som Polarwheels har inpress 35mm?
Utrolig at 5 mm forskjell er det som gjør at dekkene subber.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

El-Ing

#214
Sitat fra: nikola på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:30
Men lar innerskjermene seg justere? Er det slik at Rial Lugano som Polarwheels har inpress 35mm?
Utrolig at 5 mm forskjell er det som gjør at dekkene subber.

Ja, fikk info om at innpressen er forskjellig men innenfor godkjente avvik. Dette kan jeg lite om, vet knapt nok hva innpress er, men har skjønt at mindre innpress skyver hjulet "lenger ut".

Innpress 32 i følge denne http://wheel-configurator.rial.de/GB/normal/normal/TESLA/Model%20S/electric/002/4137777/

Antar da at det betyr 8 mm offsett i forhold til originalfelgene?

Edit - for å svare på ditt første spm. også. I følge Tesla Service kunne de justere innerskjermene, men det var en jobb de skulle ha betalt for, ikke en garantisak (bakdelen ved å kjøpe uorginalt...).
Grå S85 mottatt 28.2.

MartinezSC

Sitat fra: El-Ing på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:47
Sitat fra: nikola på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:30
Men lar innerskjermene seg justere? Er det slik at Rial Lugano som Polarwheels har inpress 35mm?
Utrolig at 5 mm forskjell er det som gjør at dekkene subber.

Ja, fikk info om at innpressen er forskjellig men innenfor godkjente avvik. Dette kan jeg lite om, vet knapt nok hva innpress er, men har skjønt at mindre innpress skyver hjulet "lenger ut".

Innpress 32 i følge denne http://wheel-configurator.rial.de/GB/normal/normal/TESLA/Model%20S/electric/002/4137777/

Antar da at det betyr 8 mm offsett i forhold til originalfelgene?

Edit - for å svare på ditt første spm. også. I følge Tesla Service kunne de justere innerskjermene, men det var en jobb de skulle ha betalt for, ikke en garantisak (bakdelen ved å kjøpe uorginalt...).
Hvis det er 8 mm offsett, så er det jo også ulovlig i Norge, da grensa ligger på +-7,5 mm på hver felg ift orginalt.

El-Ing

Takk for info, da har jeg lært noe i dag og det blir en ny telefon til dekkforhandler i morgen...
Grå S85 mottatt 28.2.

Brede

#217
Da har jeg hatt en lengre telefonsamtale med daglig leder i Polarwheels.
Han var svært interessert i problemstillingen og innstillt på å finne årsaker og løsninger.
Jeg referer litt til telefonsamtale, med forbehold om at min korttidshukommelse er sviktende i en alder av 36. ;)

Det som kan være årsaker er som følger:
- Innpress 35 i forhold til originalt 40.
- Hakka 8 dekkene bygger mere, eventuelt har en mere "firkantet" oppbygging av sliteflate mot sidevegger.
- Innerskjerm på bil har på ett tidspunkt blitt redesignet???

Jeg har igjen sjekket at innerskjermer ikke på noen måte er løse eller har forskjøvet seg. Vil derfor tro at innpress i tillegg til Hakka 8-dekkenes konstruksjon er årsaken.

Også mulig at tidlige biler hadde andre innerskjermer, uten at jeg egentlig har noen tro på det. Fint om noen kunne sjekket sine mot bildene under her. Vår bil ble levert 19.desember, har noen fått andre innerskjermer før denne tid?

Polarwheels leverte også en del felger til Teslaer i tidsrommet i fjor da det var stor etterspørsel (da Tesla selv ikke kunne levere vil jeg tro). En del av disse (1000 om jeg husker riktig) ble levert med 45 innpress og vil da bygge mindre ut (korriger meg gjerne). Disse vil nok da gjerne ikke ha problem med gnissing.

Jeg ser også gjerne at noen med R2-dekk kan bekrefte at disse ikke tar i innerskjerm. Sjekk gjerne visuelt etter slitasje da det ikke behøver å være hørbart ved lettere kontakt.

Polarwheels ønsker å tilpasse produktet sitt til det beste for oss alle, så alle tilbakemeldinger er velkommne.
Å forandre innpress ved produksjon av felger var noe de nå kunne vurdere, f.eks til 40 som standard felger har.
Men som de sa; de aller fleste som ønsker ettermarkedsfelger ønsker estetisk sett felger som stikker litt lengre ut enn originalt, derfor ET 35.

Jeg tror ikke at felgene i seg selv er problemet her, men heller trange hjulbuer i kombinasjon med oppbyggingen av Hakka 8. De som har solgt denne pakken rettet mot Model S kan vel derimot ha litt å svare for..




Voll1

Jeg har samme problem med Polar ET35 og Hakka8, men ikke like alvorlig som dine bilder antyder. Hos meg er det bare litt gnissing ved rygging og halvt rattutslag. Og bare i området som vises på ditt nedre bilde. Hvis du har gnissing i hele området på bilde 1, så er jo problemet digert. Har noen lagt original helårsdekk på Polar ET35 og sjekket om det gnisser?  Kanskje det kan være en løsning å legge Hakka8 på originalfelg og heller montere originale sommerdekk på Polar-felgene.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

testO

Jeg kjører Hakka8 på orginalfelgene og har ikke merket noe gnissing ved fullt rattutslag. Bilen levert 18. Des.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TeslaK

Kjører også Hakka 8 på orginalfelg og det gnisser ikke (selv om det er close..). Spent på Polarfelgene jeg får neste uke. Blir ikke overrasket hvis de gnisser siden det er 5mm mindre innpress.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Brede

Sitat fra: Voll1 på fredag 07. mars 2014, klokken 23:38
Jeg har samme problem med Polar ET35 og Hakka8, men ikke like alvorlig som dine bilder antyder. Hos meg er det bare litt gnissing ved rygging og halvt rattutslag. Og bare i området som vises på ditt nedre bilde. Hvis du har gnissing i hele området på bilde 1, så er jo problemet digert. Har noen lagt original helårsdekk på Polar ET35 og sjekket om det gnisser?  Kanskje det kan være en løsning å legge Hakka8 på originalfelg og heller montere originale sommerdekk på Polar-felgene.

Mulig bildene lyver litt, jeg har kun gnissing på det området som ses på nederste bildet ved halvt rattutslag i revers. Så da har vi nok eksakt samme problem.
Jeg har nå gjort det til en vane å stanse bilen akkurat når jeg passerer halv rattutslag for å unngå pinlige lyder..
Jeg skal se litt nærmere på innerskjermene i løpet av kommende uke mtp. justeringsmuligheter.

TeslaK

Sitat fra: Øggen på lørdag 08. mars 2014, klokken 12:37
Jeg har som sagt hakka8 på 20" polar og det har aldri gnisset. Jeg vurderer faktisk å selge original 21" felgene og kjøpe enda et sett polar til sommer. De originale ser latterlig ut på bilen da de ligger langt inne i hjulbuen. Ser ut som en kinesisk billigbil synes jeg. I tillegg sporer de noe jæ....
Håper de ikke endrer polar felgene da disse ser veldig bra ut på bilen.

Er det 35mm innpress?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

nikola

Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

K

Hva har dere gjort for å løse problemet, dere som har opplevd at dekket tar borti innerskjerm med Polar-felger? Skaffet andre felger, kjøpt andre dekk, eller gjort noe med skjermen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA