Justere hardhet på luftfjæring

Startet av RSandven, mandag 12. august 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

RSandven

Vil det være mulig å software-styre hardheten/stivheten på dempere i fremtiden, eller er dette en dyr hardware-update?

Trodde de fleste biler med luftfjæring hadde denne muligheten. Funker det i såfall slik at det er magnetisk "spon" inne i demperen som blir magnetisert, som igjen gjør væska mer viskøs når det måtte ønskes..
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

glaserud

Teslaen har luftfjæring, ikke luftdemping. Så nei, du kan ikke justere hardheten på dempinga.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Jimpec

Likevel; moderne luftfjæring kan oppleves som hardere/mykere, ved at fjøren (av luft) kan gjøres stivere/mykere alt etter hvor mye luft som er inni. Det blir som å sette senkefjærer på en gammel Golf - den blir stivere den. Støtdemperen gjør sin oppgave likt inni fjøra uansett luftmengde.

Tesla har imidlertid ikke denne løsningen enda. En copilot sa det ville komme, men det var sikkert med frunken full av salt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

RSandven

Sitat fra: glaserud på mandag 12. august 2013, klokken 23:29
Teslaen har luftfjæring, ikke luftdemping. Så nei, du kan ikke justere hardheten på dempinga.

Ahh, beklager min uviten her. Da må vi vel over på P+ for å få et stivere opplegg hvis det skulle være nødvendig :)
Levering 23. nov

glaserud

Så vidt jeg vet er ikke P+ stivere. Den har bredere hjul og et "strammere" oppsett p.g.a. andre typer foringer, etc., men jeg tror dempere og fjærer er det samme. (Mulig noen kommer stupende inn fra oven og korrigerer meg her nå. :) )
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:51
Så vidt jeg vet er ikke P+ stivere. Den har bredere hjul og et "strammere" oppsett p.g.a. andre typer foringer, etc., men jeg tror dempere og fjærer er det samme. (Mulig noen kommer stupende inn fra oven og korrigerer meg her nå. :) )
Brukererfaringene tyder på at den er vesentlig stivere. Legger seg ikke bakover på samme måte når du gir flatt jern. Mindre rulling i svinger, vesentlig mer støy i kupeen og ujevnheter kjennes bedre. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at den er stivere? Leste et sted at demperne er rekonfigurert, men som deg har jeg ingen håndfaste "bevis" for at demperne faktisk er stivere. Men det er jo demperne som gir etter når du gir gass eller svinger hardt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:57
Sitat fra: glaserud på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:51
Brukererfaringene tyder på at den er vesentlig stivere. Legger seg ikke bakover på samme måte når du gir flatt jern. Mindre rulling i svinger, vesentlig mer støy i kupeen og ujevnheter kjennes bedre. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at den er stivere? Leste et sted at demperne er rekonfigurert, men som deg har jeg ingen håndfaste "bevis" for at demperne faktisk er stivere. Men det er jo demperne som gir etter når du gir gass eller svinger hardt?

"Stay bars" eller "Sway bars" (har lest begge termene) er jo også kraftigere og stivere, slik at det da blir mindre ettergivelighet/mykhet: fordel: mindre body roll, ulempe: ujevnheter som påvirker ene siden og foråsaker slag/vibrasjon overføres i større grad til motsatt side. D.v.s. mer "road feel". Så får hver og en avgjøre om det er bra eller dårlig.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:57
Leste et sted at demperne er rekonfigurert, men som deg har jeg ingen håndfaste "bevis" for at demperne faktisk er stivere.

Mener bestemt å ha lest at dersom man oppgraderer en P85 til P85+ så vil ikke ALLE deler oppgraderes slik at man fortsatt ikke får en "full" P85+, bla. vil man da ikke få de nye stivere demperne. Men fullt mulig at jeg har missforstått noe her, så ta det med en klype salt :)
Model S 85D

RSandven

Har aldri hatt luftfjæring på noen av bilene, men hadde vært moro en gang i blant å kjørt litt på i svingene.
Jeg har mer lyst på en komfortstil kontra rein P+ (uten at jeg har kjørt noen langturer med disse)

Et spm.: Vil luftfjæringen tvinge bilen til å ligge flatt, hindre roll?
Levering 23. nov

JohanH

Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:58
Har aldri hatt luftfjæring på noen av bilene, men hadde vært moro en gang i blant å kjørt litt på i svingene.
Jeg har mer lyst på en komfortstil kontra rein P+ (uten at jeg har kjørt noen langturer med disse)

Mitt inntrykk er at luftfjæringen neppe kan reagere så umiddelbart og raskt at den vil kunne forebygge body roll, men muligens har jeg feil her.

Altså, slik jeg forstår det så er det vanlige metallfjærer i støtdemperne, men i tillegg et pneumatisk system. Fordelen med luften er 1) du kan høye og senke bilen, men dette er en aktiv langsom process. Fordel er ulik totalhøyde samt at bilen kan tilpasse seg f. eks. tung last bak, overvekt på hø eller ve side 2) totale kjøreopplevelsen blir mer komfortabel siden luftdempningen gir en tilleggsdempende effekt sammen med de ordinære fjærene - slik at f. eks. dersom man kjører med et av forhjulene i et hull så vil det hjulets fjæring+demping absorbere støtet bedre enn hvis det kun var metallfjærene.

trygvelo

Luftfjæringen vil ikke i stor grad påvirke/hindre roll, det er er det anti-roll bars/sway bars/stabstag/krengningsdempere (kjært barn har mange navn, finnes nok flere også) som håndterer. Bilens tyngdepunkt og hjulopphengets geometri (http://en.wikipedia.org/wiki/Roll_center) har mye å si med tanke på body roll.

Problemet med stivere anti-roll bars er at funksjonen til fjæringen og dempingen på hvert enkelt hjul blir begrenset og dermed klarer ikke dempingen å gjøre jobben sin like godt ved ugjevnheter i veibanen som bare treffer ett hjul. Demping over fartsdumper vil derimot ikke påvirkes av anti-roll bars.

Ellers kan jeg bekrefte at støtdemperne er annerledes satt opp (re-valved) på P+, dette får man IKKE ved ettermontering av P+

teslaslaven

P85+ er stivere enn P85. Bedre kjørefølelse, mer BMW enn Mercedes-Benz er resultatet. Men det er jo hver sin smak.

satheesh.net

Jeg har kjørt begge bilene (P+ og P) og kan med sikkerhet si at det er en forskjell der. Min erfaring er følgende:

P+:
- Oppleves "stivere".
- Mindre "vingling" og trykk bakover ved akselerasjon.
- Mindre "vingling" sideveis ved filbytte ved høy hastighet.
- Mer støy ved høy hastighet.
- Oppleves mer følsom ved ujevnheter på veien. (Oppleves mer i bilen.)
- Kan "leke" mer med bilen - spesielt i høyere hastighet.

P:
- Oppleves "mykere"
- Litt ustabil ved akselerasjon.
- Litt ustabil sideveis ved filbytte i høy hastighet.
- Mindre støy ved høy hastighet.
- Mindre følsom for ujevnheter. (Oppleves mindre i bilen.)

Konklusjon:
Min (personlige) konklusjon er at hvis du kjører mye i høy hastighet, "leker" ofte, kjører på bane, etc. er P+ din greie. Jeg er en ganske normal sjåfør og foretrekker vanlig P. I Norge der veiene, hastighetsgrenser og andre kjøreforhold normalt sett ikke egner seg for "racebil-kjøring", synes jeg P er mer enn godt nok.

teslaslaven

trygvelo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:09

Mitt inntrykk er at luftfjæringen neppe kan reagere så umiddelbart og raskt at den vil kunne forebygge body roll, men muligens har jeg feil her.

Altså, slik jeg forstår det så er det vanlige metallfjærer i støtdemperne, men i tillegg et pneumatisk system. Fordelen med luften er 1) du kan høye og senke bilen, men dette er en aktiv langsom process. Fordel er ulik totalhøyde samt at bilen kan tilpasse seg f. eks. tung last bak, overvekt på hø eller ve side 2) totale kjøreopplevelsen blir mer komfortabel siden luftdempningen gir en tilleggsdempende effekt sammen med de ordinære fjærene - slik at f. eks. dersom man kjører med et av forhjulene i et hull så vil det hjulets fjæring+demping absorbere støtet bedre enn hvis det kun var metallfjærene.

Dette stemmer ikke. Luftfjærer er luftbelger som brukes i stedet for vanlige spiralfjærer. Når man senker  trykket i luftfjærene senkes bilen og fjærene blir i tillegg noe mykere. Når man øker trykket blir bilen høyere og fjærene stivere. Vanligvis setter man opp luftfjærene så mykt som mulig for ønsket kjørehøyde og overlater til støtdemperne å sett opp hvor stiv dempingen skal være.

http://www.hotrod.com/howto/hrdp_0701_air_suspension/viewall.html

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA