Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Stigzy

Har nå siklet på tesla i mange år og i dag kom drømmen i oppfyllelse. Har stått 2 år i kø og var en av de første som fikk ampera. Fikk solgt den i dag med en heftig gevinst på finn.no. Grunnet prisøkning og laaang leveringstid, så kjørte jeg på med drømmebilen og fikk meg en tesla 85D, 2015 modell, kjørt 50500kr, Alle pakker untatt 7seter.

Å gå fra ampera til tesla er jo som å gå fra Nokia til iPhone uten tvil. Tror jeg aldri kommer til å greie å gå tilbake til noe annet enn tesla på en god stund.

Kan starte med interiøret som er helt lekkert. Jeg har i grunn aldri forstått hvorfor biler har i lang tid sloss om å ha mest mulig knapper i en bil?! Og her kommer tesla med få knapper og en big ass skjerm som gjør alt veldig simpelt og elegant. Bare detaljene i alt er helt rått! Fargen og felgene på bilen min er bilen som viser i dashbordet over alt. Animasjonene for å åpne takluken, heve senke bilen etc.. er jo bare helt fantastisk. Det er jo her eller noe lignende andre bilmerker bør komme.

Så på vei hjem fra Bergen ble AP satt på test. Og må si at jeg ble mektig imponert! Nå har ikke jeg prøvd AP2 eller AP2.5, men jeg synes nå AP1 aktivated var helt magisk! Er jo definitivt her fremtiden ligger uten tvil. Den tok jo selvsagt ikke 90graders svinger eller rundkjøringer, men det forventer jeg heller ikke i det hele tatt. Så lenge den fungerer så bra som den gjør på resten av strekningene, så er det helt rått!

Størrelsen på bilen var noe jeg fryktek en stund. Men det ble jeg veldig fort vandt til og nå ser jeg egentligen ikke på det som et problem at all. Blir nok mer et pluss når jeg og 2 unger skal på tur neste sommer(Eller kanskje før det også?!) :)

Ladingen tror jeg nok jeg må ta tak i. Hadde 100km igjen når jeg kom hjem og satt den på lading på 13A, og da tar den 20TIMER og 20MINUTTER!! Det er jo hinnsides, og slikt kan jeg ikke ha det. Så må nok investere i noe kraftigere her :)

APP´en har jeg ikke fått testet enda, så kommer tilbake til den.

Selve kjørefølelsen er helt rått. Uten tvil det beste jeg har prøvd! Nå er ikke min billiste lang(Golf, Zafira, Leaf, Ampera og Octavia), men jeg er veldig fornøyd.

Uteseende på bilen utvending er jo ikke annet en nice. Alle smådetaljene er gjennomtenkt og gjør hele bilopplevelsen bedre og bedre.

Alt i alt så kan jeg ikke annet en å si meg meget fornøyd. Gleder meg allerede til å stå opp i morgen hvor jeg helt sikkert har glemt at jeg har ny bil og få den nybilfølelsen igjen!  :)

Ha en god kveld!
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Somni

#1621
Min nye S75D

Ønsker å dele noen av mine inntrykk av den nye bilen min, altså en TMS 75D hentet ut i november 17.

Dette er min første Tesla, og jeg hadde jo selvfølgelig gjort meg opp en del tanker rundt hva jeg skulle forvente av en slik bil. Jeg har tidligere eid biler av merket Mercedes, BMW, Volvo, VW og Jeep, så det er det jeg har å sammenligne med.

Hva er jeg fornøyd med:

Seter
Jeg er utrolig fornøyd med mine delskinn/skye seter. De er faste, solide og har mer en nok støtte for meg. Stoffet gjør at bilen er behagelig å sette seg i, selv om bilen er kald. Stoffet virker og være av god kvalitet. De nye baksetene ser også mye bedre ut en den gamle typen.

Kjøreegenskaper
Bilen er stille, rask og en lek å kjøre. Luftfjæringen er en drøm, og jeg er ekstremt glad jeg avbestilte bilen som ikke hadde dette. Heving og senking er praktisk i vinternorge, og jeg har benyttet meg av dette hver dag. På rette strekk sparker bilen godt i fra, selv om føret ikke skulle tilsi at det skulle være noe feste, så det er rett og slett imponerende.

Akselerasjon
Bilen går som en rakett, men det er stor forskjell på farten ved lav temperatur og SOC.
 
Rekkevidde
Jeg fant vel ut ganske tidlig at selv om jeg pendler mellom Trondheim og Oslo er 75D mer en nok. Har den siste tiden fått testet hvordan bilen fungerer ned mot -26 grader, og jeg er meget imponert over forbruk og rekkevidde ved så lave temperaturer. Bruker www.teslafi.com for å føre statistikk, noe som er det beste verktøyet for de som liker all mulig data på all mulig ting.
   
Varmeapparatet
Å starte forvaring mens jeg knyter skolisser for så å entre bilen med en coupetemperatur på 21 grader er ekstremt imponerende. Jeg har heldigvis en 400V 32A kurs til bilen, så får utnyttet 6kW varme umiddelbart. E-Golfen må startes 15min før vi skal ut å kjøre.

Plass
Med to barn er TMS en drøm. Den har mer en nok plass til barnevogn, bagasje og mere til. Selv med bakovervendte barneseter sitter vi behagelig i framsetet. Barna elske panoramataket, og trives veldig godt i bilen. Sikkert enklere å få barna inn i setet med en X, men gud så mye jeg er villig til å slite for skjønnheten, altså en TMS :)


Hva er jeg mindre fornøyd med:

Fjernlys
Fjernlysene er elendige. De lyser ikke høyt nok, og de er lite retningsbestemte. Nå har jeg vært bortskjemt med lysene til Volvo, men synes dette er alt for dårlig. Litt usikker på om lysene kan justeres litt opp. Frost inne i lyktene er også dårlige greier. Kan ikke huske på at jeg noen gang har slitt med det på andre biler. Hva skjer hvis man kommer på EU kontroll med frost inne i lyktene? Automatisk blending fungerer sånn passe bra. Litt rart at den ikke blender for lastebiler like fort som den gjør mot personbiler. Synes også den er litt slem med biler som kjører foran meg.

Understyring
Fremkommeligheten er det ingen ting å si på, men å gi på litt ekstra i siving er det bare å glemme. Bilen setter kursen rett frem i retning grøfta og er meget vanskelig å leke seg med.
   
Viskere/spylere
Viskerne tar dårlig, og etterlater seg en alt for stor blindsone ved A-stolpen. Har justert selve viskerfestet et lite hakk opp, uten at jeg føler det blir bra nok. I tillegg er spylersystemet dårlig. Ved spyling blir spylervesken skjøvet rett av vinduet, og får ikke den ønskede effekten over hele ruten. Tydelig at dette er en bil laget i California. Dette er kanskje det som irriterer meg aller mest med bilen.

Premium stereo
At høyttalere skal spilles inn er jeg både vant med og fullstendig klar over. Jeg synes uansett at lyden skuffer, og at jeg hadde mye høyere forventning til noe som tidligere kostet ca. 22.000. Jeg mener dette ikke er mer en hva man bør forvente i en nyere bil i dette segmentet. Selv lydfiler i FLAC kvalitet hjelper ikke på opplevelsen.

Vampire Drain
Forbruket ved stillstand er alt for høyt. Alternativet er å sette bilen i sleep, men det er også tungvindt å styre med synes jeg.

Navigering
GPS navigeringen er totalt ubrukelig, og absolutt ikke til å stole på.

Dørhåndtak
Ser at det kan bli mye problemer med disse unødvendig flotte dørhåndtakene. Det værste er om det har kommet fukt inn i disse før det fryser på. Skulle ut med noe greier her en dag, og kikk med nøkkelen i lomma. Lyden når alle fire dørhåndtak brøytet seg gjennom fra fastfryst tilstand var helt forferdelig.


Alt i alt er jeg fornøyd med bilen, og gleder meg til våren kommer så jeg får satt på mine flotte grå 21" turbinhjul :)
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

jkirkebo

Sitat fra: Somni på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:34
Forbruket ved stillstand er alt for høyt. Alternativet er å sette bilen i sleep, men det er også tungvindt å styre med synes jeg.

Hvis du ikke trenger forvarming via app kan du slå av "always connected". Det hjelper en god del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Somni

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Somni på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:34
Forbruket ved stillstand er alt for høyt. Alternativet er å sette bilen i sleep, men det er også tungvindt å styre med synes jeg.

Hvis du ikke trenger forvarming via app kan du slå av "always connected". Det hjelper en god del.

Forvarming via app er jeg helt avhengig av da jeg skal drasse med meg to unger til barnehagen om morgenen, så det kommer jeg meg ikke utenom. Hvis det hadde vært mulig å forhåndsprogrammere faste tider hadde jeg kommet utenom app. 
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Lars_G

#1624
For et par uker siden kjøpte jeg min første Tesla Model S! Takk til folk på forumet som har kommet med mange tips og kommentarer underveis (spesielt i tråden "Tesla på finn.no")! Godbiten ble en Model S 85D 2015 modell med alt av utstyr (ink. AP1) minus den ekstra seteraden. Sort lakk, sort interiør og alcantratak og mørke 21' tommere. Bilen kan ses her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121456452&fks=121456452

Jeg har kjørt og testet en hel del Teslaer så jeg visste på mange måter hva jeg kunne forvente. Likevel har jeg selvfølgelig gjort meg en del betraktninger. Jeg hadde for eksempel ikke prøvd 21-tommere før, så var spent på forskjellen til 19, men kan ikke si jeg synes det er veldig mye hardere eller støyende med 21. Jeg har kjørt en Mini Cooper S og mot den er det uansett himmel og helvete i forskjell. Av lyd er det eneste jeg har stusset påat at mellom 50-70 km, spesielt når det nærmer seg 70, så er det en ganske irriterende pipelyd som virker å komme fra fremre motor. Når man går litt opp i fart, til 100, merker man ikke så mye til den, kanskje pga mer vindstøy, men innbiller meg også at det er noe med kraften som brukes akkurat rundt 70 som får motoren til å pipe ekstra. Veldig høyfrekvent og irriterende lyd - noen som kjenner til den? Garantisak? Noe man kan gjøre for å unngå den?

Pipelyden er det eneste jeg har å utsette på bilen. Etter å ha eid den i to uker må jeg bare konkludere med at jeg er veldig, veldig fornøyd. Alt ved bilen er helt fantastisk. Autopark, parkeringssensorene, infoskjermen, luftdemperne, kjørekomforten, autopiloten, ja, alt. Det føles som å ha reist hundre år frem i tid sammenlignet med min forrige bil (som var en 2008 modell). Jeg er ganske kresen på hvordan ting er skrudd sammen og må si bilen har høyere premiumfølelse enn jeg hadde trodd. Bilen har forøvrig de originale setene (som jeg tror egentlig er gen 2 av de originale? Kom det ikke en viss oppgradering i slutten av 2014 / Begynnelsen av 2015?) og jeg sitter meget godt i dem. Jeg har testet både Nextgen-setene og de originale (fra AP1ens tid), og jeg må si jeg synes de originale er best. De er store og brede og presser derfor ikke på noen plasser. Jeg er en ganske slank kar, men synes nextgenene var litt for aggressive i sida. De originale har kanskje ikke så mye sidestøtte - men jeg kjøper ikke en 2,2 tonn bil for å kjøre rally. Jeg skal stort sett rett frem, lenge, og ha det godt på turen.

Må også legge til at jeg er veldig fornøyd ut fra et økonomisk perspektiv også. Jeg bor midt i Oslo, så å få (enn så lenge) gratis parkering og bompasseringer er virkelig gull verdt. Jeg skal ikke bruke bilen til jobb hver dag akkurat, men å ha muligheten til å ta seg en tur uten å kaste penger ut av vinduet er virkelig fantastisk! Hele Grünerløkka har blitt beboerparkering (ble det for cirka tre uker siden, for en timing!), så det er nå en drøm å parkere siden alle parkerer en annen plass som heller er gratis. Vi har lading på jobb, så det er heller ikke noe problem for meg at ladestasjonene på Grünerløkka ofte er opptatt. Den følelsen av å sette bilen til gratis lading og omtrent høre kronene jeg sparer er en fantastisk god følelse!

Takk, Elon, for denne fantastiske bilen!

alda

Sitat fra: Vidar_H på torsdag 14. juni 2018, klokken 02:33
For et par uker siden kjøpte jeg min første Tesla Model S! Takk til folk på forumet som har kommet med mange tips og kommentarer underveis (spesielt i tråden "Tesla på finn.no")! Godbiten ble en Model S 85D 2015 modell med alt av utstyr (ink. AP1) minus den ekstra seteraden. Sort lakk, sort interiør og alcantratak og mørke 21' tommere. Bilen kan ses her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121456452&fks=121456452

Jeg har kjørt og testet en hel del Teslaer så jeg visste på mange måter hva jeg kunne forvente. Likevel har jeg selvfølgelig gjort meg en del betraktninger. Jeg hadde for eksempel ikke prøvd 21-tommere før, så var spent på forskjellen til 19, men kan ikke si jeg synes det er veldig mye hardere eller støyende med 21. Jeg har kjørt en Mini Cooper S og mot den er det uansett himmel og helvete i forskjell. Av lyd er det eneste jeg har stusset påat at mellom 50-70 km, spesielt når det nærmer seg 70, så er det en ganske irriterende pipelyd som virker å komme fra fremre motor. Når man går litt opp i fart, til 100, merker man ikke så mye til den, kanskje pga mer vindstøy, men innbiller meg også at det er noe med kraften som brukes akkurat rundt 70 som får motoren til å pipe ekstra. Veldig høyfrekvent og irriterende lyd - noen som kjenner til den? Garantisak? Noe man kan gjøre for å unngå den?

Pipelyden er det eneste jeg har å utsette på bilen. Etter å ha eid den i to uker må jeg bare konkludere med at jeg er veldig, veldig fornøyd. Alt ved bilen er helt fantastisk. Autopark, parkeringssensorene, infoskjermen, luftdemperne, kjørekomforten, autopiloten, ja, alt. Det føles som å ha reist hundre år frem i tid sammenlignet med min forrige bil (som var en 2008 modell). Jeg er ganske kresen på hvordan ting er skrudd sammen og må si bilen har høyere premiumfølelse enn jeg hadde trodd. Bilen har forøvrig de originale setene (som jeg tror egentlig er gen 2 av de originale? Kom det ikke en viss oppgradering i slutten av 2014 / Begynnelsen av 2015?) og jeg sitter meget godt i dem. Jeg har testet både Nextgen-setene og de originale (fra AP1ens tid), og jeg må si jeg synes de originale er best. De er store og brede og presser derfor ikke på noen plasser. Jeg er en ganske slank kar, men synes nextgenene var litt for aggressive i sida. De originale har kanskje ikke så mye sidestøtte - men jeg kjøper ikke en 2,2 tonn bil for å kjøre rally. Jeg skal stort sett rett frem, lenge, og ha det godt på turen.

Må også legge til at jeg er veldig fornøyd ut fra et økonomisk perspektiv også. Jeg bor midt i Oslo, så å få (enn så lenge) gratis parkering og bompasseringer er virkelig gull verdt. Jeg skal ikke bruke bilen til jobb hver dag akkurat, men å ha muligheten til å ta seg en tur uten å kaste penger ut av vinduet er virkelig fantastisk! Hele Grünerløkka har blitt beboerparkering (ble det for cirka tre uker siden, for en timing!), så det er nå en drøm å parkere siden alle parkerer en annen plass som heller er gratis. Vi har lading på jobb, så det er heller ikke noe problem for meg at ladestasjonene på Grünerløkka ofte er opptatt. Den følelsen av å sette bilen til gratis lading og omtrent høre kronene jeg sparer er en fantastisk god følelse!

Takk, Elon, for denne fantastiske bilen!
Grattis med ny bil, fin historia!
Har inte prøvat de sätena du har, har själv next gen och är supernöjd med dom! (är oxå en slank kar)
Hoppas bara bilen din överlever krigen det innebär att parkera i centrala Oslos gater.... Min C-Zero ser icke ut...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

snd

Sitat fra: Lars_G på torsdag 14. juni 2018, klokken 02:33
Godbiten ble en Model S 85D 2015 modell med alt av utstyr (ink. AP1) minus den ekstra seteraden. Sort lakk, sort interiør og alcantratak og mørke 21' tommere. Bilen kan ses her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121456452&fks=121456452

Her mangler noe utstyr. Du har for eks. ikke "Premium interiørpakke" og "sikkerhetspakke"

Premium interiørpakke: (ekte nappaskinn, i motsetning til TPU skinn, på ratt, nedre del av dashbord, armlener, deler av dørtrekk, stemningsbelysning, lys i bagasjerom og foran bakseter)
Sikkerhetspakke: Jeg ser ikke "tilt intrusion" ett eller annet
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Lars_G

Ah, jeg trodde premium interiør var at man hadde dette alcantragreiene rundt omkring. Regnet med at ratt var ekte skinn :O
Hvordan ser du at bilen mangler disse tingene?

fonberg

Sitat fra: snd på torsdag 14. juni 2018, klokken 16:39
Sitat fra: Lars_G på torsdag 14. juni 2018, klokken 02:33
Godbiten ble en Model S 85D 2015 modell med alt av utstyr (ink. AP1) minus den ekstra seteraden. Sort lakk, sort interiør og alcantratak og mørke 21' tommere. Bilen kan ses her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121456452&fks=121456452

Her mangler noe utstyr. Du har for eks. ikke "Premium interiørpakke" og "sikkerhetspakke"

Premium interiørpakke: (ekte nappaskinn, i motsetning til TPU skinn, på ratt, nedre del av dashbord, armlener, deler av dørtrekk, stemningsbelysning, lys i bagasjerom og foran bakseter)
Sikkerhetspakke: Jeg ser ikke "tilt intrusion" ett eller annet

Jeg mener denne bilen har «Premium interiør og belysning», som pakken het i 2015. Ser bilen har tåkelys i frontspoileren, som var del av den pakken. Motorisert bakluke inngikk også i premiumpakken da, begge disse er jo standardutstyr i dag.

Ellers rart at «tilt intrusion» mangler, trodde sikkerhetspakken ble standard en gang i 2014?

Til gjengjeld ser jeg bilen har «Diver assistance»
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

snd

@fonberg, jeg tror du (eller jeg!?) blander sammen tech-pakken med øvrige pakker. Legger ved noen utsnitt fra da jeg bestilte P85D.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Tech med AP var tilgjengelig bare en kort stund (jeg har den). Etter det ble AP skilt ut i egen pakke, og sikkerhetspakka ble standard på alle biler.

snd

Det gir mening. "Alle" valgte Tech w/AP i den korte perioden  :)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

fonberg

Stemmer, det hadde jeg glemt. Jeg hadde jo det oppsettet selv på 2015-modellen jeg bestilte i oktober 2014. Tilvalgene var endret (les: maskert prisøkning) lenge før de første D-bilene kom til Norge.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Klykken

#1633
Kan ikke annet enn å smile! 25mil med, for meg, ny fantastisk tesla! 2015mod s85d med alt utstyr, og bare 40k på telleren, til "røverpris" :D

Bare å vente på at Tesla ordner med bil på min konto. Sendt dem epost. Noe jeg kan gjøre for å fremskynde prosessen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lars_G

Gratulerer med ny bil!

Jeg fikk beskjed om "1-3 uker" da jeg snakket med dem og de ba meg sende mail til EU service eller hva det nå er. Etter fem uker hadde jeg ennå ikke hørt noe. Var på bilferie i Norge og stoppet hos Tesla Trondheim (som forøvrig er _sykt_ mye hyggeligere enn pampene på Skøyen) som hjalp meg sette opp konto og purret på Tesla sentralt om aktiveringen. Det gikk vel en uke til og så fikk jeg endelig en mail fra Tesla om at overføringen er gjort. Min oppfordring til deg er altså å mase hos et Tesla service-senter etter et par uker.

Jeg må si den at den appen er helt fantastisk, det gjør det veldig mye mindre "angstete" å planlegge tur når man kan følge med på batteriet fra hvor som helst - og mye enklere å gjøre andre ting mens man lader. Nettopp kjørt Norge rundt i én måned og var temmelig avhengig av å lade fullt batteri i løpet av kvelden på campingplassene jeg var. Det var derfor temmelig prekært at jeg da fikk beskjed fra appen at bilen plutselig hadde sluttet å lade i 2300-tiden - en sikring hadde gått. Da kunne jeg løse det med en gang og likevel våkne opp til (nokså) fulladet batteri. :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA