Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Range extender

Startet av kjølholdt, fredag 02. august 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

kjølholdt

Vil range extender føre til at i3 ikke lenger regnes som elbil?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Elmo

Sansynligvis.
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang, og sånn sett er den vel innenfor.
Men jeg også lest/hørt at noen myndigheter mener at de ca 10 stk (?) Renault Kango som har EL-skilter og bensin-rangeextender var et arbeidsuhell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bmw i3

Elbil med Range extender hadde jo vært helt perfekt.  Kjøre elektrisk(nesten gratis) i byen og når en i helgene skulle på hytta så brukte man bare litt drivstoff den siste biten - genialt.  Kommer man avgiftsfritt fra en i3 med range extender er det bilen for meg.

kjølholdt

Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

bmw i3

BMW skriver i pressemeldingen "650cc gasoline powered Range Extender optional; holds charge, doesn't power wheels."

Har dette noe å si for avgiftslegging når bensintanken bare er på 9 liter????

edyrli

Ut i fra de opplysningene som kommer fram her bør i3 med range extender kunne registreres på samme grunnlag som Kangoo med range extender. Dersom de ikke har revidert regelverket så bør denne muligheten fortsatt være åpen.
Det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elmo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martin-

Ifølge BMW selv, går denne ikke gjennom som EL reg med REX. Jeg leste dette i går, skal prøve å finne kilden. De sa i samme teksten at den av nevnte grunn IKKE blir tilgjengelig i Norge.
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Ikke her jeg egentlig leste det, men det står også i denne artikkelen: m.bil.aftenposten.no/bil/Sjokkpriset-el-BMW-48245.html
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

kjølholdt

Toll vest sa at den ikke var å regne som El bil..........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

elektrolux

Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sonus

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. august 2013, klokken 06:31
Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75

Vel C-X75 ble lagd i  noen få prototyper (4-5stk tror jeg) før den ble skrinlagt og da var det med en 1,6 liters rekkefirer på 500HK + to elmotorer. Turbinene ble aldri brukt dessverre, men enig at det hadde vært en elegant løsning på det norske avgiftsproblemet :)

eddiex

Så snart det er motor i bilen, regnes den ikke lenger som elbil. Og det er noe avgifter på motor, hester etc

flux

Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Om Bmw kunne brukt en liten diesel brenselcelle hadde den blitt godkjennt på EL skilter :)

http://www.fuelcelltoday.com/news-events/news-archive/2013/may/powercell-unveils-prototype-fuel-cell-for-producing-electricity-from-road-diesel


Hansi

Hadde vært perfekt med i overkant av 10 mil elektrisk rekkevidde og så noen mil ekstra ved  hjelp av rekkeviddeforlenger ved lengre turer. Synd norsk avgiftssystem ikke tar høyde for dette, hadde nok vært mange fler som kunne kjøpt en sånn bil, også i distriktene.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA