Da kan jeg komme med en liten oppdatering til Wat og andre etter helgens kjøretur fra Melandsjø på nordsiden av Hitra, via Fillan, Orkanger og til Ranheim i Trondheim. Turen gikk supert! Det var min første langtur med elbil, og den første i en 2013 modell Leaf, men etter å lest meg litt opp her på forumet så forsøkte jeg å tyne ut flest mulig km, på denne måten:
- Kjørte stort sett helen veien med cruisekontroll, stort sett ikke over 68 km/t
- Kjørte konstant i "B - Eco" modus
- Brukte ikke varmeapparatet, bare vifta på laveste innstilling - det var godt og varmt i været!
Startet på Melandsjø med fulladet bil og kjørte til Fillan. Ikke lange turen, men nok til at jeg valgte å lade litt der da jeg likevel skulle stoppe en times tid hos familie der. Tror batteriet var på litt over 90% kapasitet da jeg kjørte videre (det var anslått 50 min lading til fullt batteri). Vil legge til at bilen var relativt lite lastet, bare meg selv og et par barn i barnestolene sine.
I Hitra-tunnelen måtte jeg bremse litt ekstra i nedoverbakken, den er bratt og farten gikk fort opp over de tillatte 80, hadde ikke nissemaske med så det var best å holde litt an.

Da jeg ankom hurtigladestasjonen i Orkanger så var det hele 30% igjen på batteriet. Altså mye mer enn det jeg ladet på Fillan. Vurderte det slik at det kanskje hadde holdt hele veien videre frem til Ranheim (48 km), men var usikker så valgte å teste hurtigladeren. Litt krøll med SMS-løsningen for å få startet/stoppet laderen, men fikk suveren hjelp på servicetelefonen. Takk også til EV-Power for grats ladestrøm denne gangen! (de starter med betalingsløsninger snart). Ladet til 80% før jeg kjørte videre. Rakk å ta helgehandelen på Rema i samme slengen.
Resten av turen på 48 km kjørte jeg uten å ofre en tanke på strømsparing. Bilen i 80 km/t hele veien og da jeg kom hjem sto det vel 41% igjen på batteriet. Det hadde altså ikke holdt hjem fra Orkanger uten hurtigladingen, men om jeg fortsatt hadde holdt meg til maks 68 km/t så kanskje det hadde gått likevel?
Det store spørsmålet for meg før turen var om det ville være mulig å kjøre helt fra nordsiden av Hitra og til Orkanger på en lading. Konklusjonen på det er utvilsomt ja! Men en liten oppfordring til slutt, om du som meg velger å kjøre sakte i forhold til resten av trafikken, husk å svinge av veien og slippe trafikken forbi så ofte som mulig!