Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Wicky124 på mandag 15. juli 2013, klokken 12:22Så med andre ord, Teslaen kan ikke lades overalt i Oslo?
Stikk motsatt... Tesla kan lades overalt i Oslo. Både med Schuco og hvis du er heldig, Type2.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Wicky124

Jeg har enda ikke forstått forskjellen på type2 shucho comdem etc.... :-[
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

eclipse

Sitat fra: Wicky124 på mandag 15. juli 2013, klokken 13:16
Jeg har enda ikke forstått forskjellen på type2 shucho comdem etc.... :-[

Shucho = Vanlig husholdningskontakt
Type 2 = En betegnelse på Mennekes kontakten, denne er på Teslaen og en del ladestolper har denne slik at de kan kobles direkte i bilen.

UMC'en som følger bilen har en Type 2 (Mennekes) kontakt i ene enden og i andre enden kobler du på overgang alt etter hvilke kontakt du skal plugge inn i. Men enkelte ladestasjoner har fast kabel med plugg (Type2) som plugges direkte.

Les artikkel på linken: http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/26-kontakttyper
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cirion

Sitat fra: eclipse på mandag 15. juli 2013, klokken 14:27
Type 2 = En betegnelse på Mennekes kontakten, denne er på Teslaen og en del ladestolper har denne slik at de kan kobles direkte i bilen.
Type 2 ladestolper trenger normalt en Mennekes Type 2 kabel. Denne følger ikke med bilen.

Noen som har tips til hvor man får kjøpt en Mennekes kabel? Gjerne med den typen som kan strekkes:
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: Cirion på mandag 15. juli 2013, klokken 16:38
Sitat fra: eclipse på mandag 15. juli 2013, klokken 14:27
Type 2 = En betegnelse på Mennekes kontakten, denne er på Teslaen og en del ladestolper har denne slik at de kan kobles direkte i bilen.
Type 2 ladestolper trenger normalt en Mennekes Type 2 kabel. Denne følger ikke med bilen.

Noen som har tips til hvor man får kjøpt en Mennekes kabel? Gjerne med den typen som kan strekkes:

Denne passer til Trillinger, Leaf, ol.
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-16a-type-1-type-
Disse passer til Tesla
Single lader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Dobbellader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Og det kommer sikkert fler leverandører, elbilhjelpn?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mrjalle

Sitat fra: Griffel på mandag 15. juli 2013, klokken 17:17
Disse passer til Tesla
Single lader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Dobbellader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Og det kommer sikkert fler leverandører, elbilhjelpn?

For de av oss som er helt blanke når det kommer til lading av elbil: Når jeg har bestilt med dobbeltlader, trenger jeg da begge disse kablene, og må bruke riktig ut fra strømstyrken der jeg plugger i? Eller kjøper jeg 32A og bruker den over alt? (mao: Passer den i alle type2-mode2-kontaker? eller er du ulike 20/32A?)

Lanber

Saken er vel at du trenger fetere kabel hvis du skal ha 32A igjennom enn en 20A.
Altså bør en type 2 kabel være billigere med 20A.

sjokomelk

Sitat fra: mrjalle på mandag 15. juli 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Griffel på mandag 15. juli 2013, klokken 17:17
Disse passer til Tesla
Single lader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Dobbellader http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/
Og det kommer sikkert fler leverandører, elbilhjelpn?

For de av oss som er helt blanke når det kommer til lading av elbil: Når jeg har bestilt med dobbeltlader, trenger jeg da begge disse kablene, og må bruke riktig ut fra strømstyrken der jeg plugger i? Eller kjøper jeg 32A og bruker den over alt? (mao: Passer den i alle type2-mode2-kontaker? eller er du ulike 20/32A?)

En Type 2 (Mennekes) passer i alle Type 2 kontakter, og strømstyrke blir automagisk ordnet av bilen og ladestasjonen seg i mellom. Du behøver ikke tenke på noe som helst.

Ladestasjon på 16A - Kabel på 32A - Bil som kan trekke 32A = Bilen trekker maks 16A
Ladestasjon på 32A - Kabel på 32A - Bil som kan trekke 32A = Bilen trekker maks 32A
Ladestasjon på 32A - Kabel på 20A - Bil som kan trekke 32A = Bilen trekker maks 20A
Ladestasjon på 32A - Kabel på 32A - Bil som kan trekke 16A = Bilen trekker maks 16A

Dvs. at det vil alltid være det svakeste leddet som bestemmer hvor mye strøm bilen kan trekke.

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Epleskreller

Finnes det kabel med rød plugg i ene enden og mennekes/type 2 i andre enden? En slik skulle gjerne hengt permanent i garasjen (der jeg har en 16A 400V 3-fase..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

valvolainen

Det kan du få / får du med bilen.
Les pdf'en på side en i denne tråden.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 15. juli 2013, klokken 20:57
Finnes det kabel med rød plugg i ene enden og mennekes/type 2 i andre enden? En slik skulle gjerne hengt permanent i garasjen (der jeg har en 16A 400V 3-fase..)

Jepp, det finnes. Tesla selger den under navnet "UMC".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: valvolainen på mandag 15. juli 2013, klokken 21:05
Det kan du få / får du med bilen.
Les pdf'en på side en i denne tråden.

Jeg ønsker at den skal henge permanent i garasjen for enkel bruk. Den jeg får ved kjøpet skal ligge i bilen for lading på jobb og andre steder..

Men man må altså ha en UMC for dette, en ledning uten noen videre "greier" vil ikke fungere fra rød plugg? Ser for meg at ekstra UMC er vesentlig dyrere enn det en slik kabel ville vært :(

Går det evt an å montere type 2 vegguttak på en 3 fas, 400V, 16A?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juli 2013, klokken 21:06
Sitat fra: Epleskreller på mandag 15. juli 2013, klokken 20:57
Finnes det kabel med rød plugg i ene enden og mennekes/type 2 i andre enden? En slik skulle gjerne hengt permanent i garasjen (der jeg har en 16A 400V 3-fase..)

Jepp, det finnes. Tesla selger den under navnet "UMC".

Den røde adapteren som ikke leveres som standard til Norge er hva du trenger. Du er nødt til å kjøpe en UMC kabel pluss et adapter til rød kontakt. Ellers må du kjøpe en Salto "lader" med fast kabel
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Jimpec

Finnes det et type 2 stikk? Uten ladestasjon - kun påkobling av 3 faser pluss null pluss jord?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på mandag 15. juli 2013, klokken 21:37
Finnes det et type 2 stikk? Uten ladestasjon - kun påkobling av 3 faser pluss null pluss jord?

Nei. Du må ha elektronikken imellom som snakker med bilen. Hvis ikke vil det ikke fungere. Teslas UMC er nok det billigste alternativet, jeg vil tro de priser den omkring 5000,-.

Salto har ladestasjoner til en litt høyere pris enn det, var vel nevnt 5000,- + mva. et sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA