Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Euro-Leaf 6,6 kW lader.

Startet av Haahov, torsdag 04. juli 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

Haahov

Holder på med bestilling av ny euro-Leaf og lurer på om jeg skal ta med 6,6 kW lader. Hva er argumentene for og imot? F.eks. på langtur. Vil det da kunne bli flere steder med 32 A lademulighet i fremtiden? Har ikke tenkt til å ha mer enn 16 A lademulighet hjemme.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

arnejorg1

Aner ikke om det blir satset på 32 amper i lade-infratrukturen fremover, men det kommer jo flere elbiler i nær femtid som tar 32 amper. Så det kan jo hende det kommer flere 32 amper ladestasjoner i femtiden. Det skulle jo ikke være så innmari dyrt og sette opp slike uttak.

Tror nok jeg ville tatt med 6.6 kw laderen, så kunne jeg ladet hurtigere også hjemme dersom jeg skulle få bruk for mer strøm fort.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

svingen

jeg hadde ikke lurt på og kjøpe 6.6kw lader hverfall :)
Det vil nok komme flere 32a og så er det jo mulig og kjøpe en  3 fase 400v til 220v 32amp (se vedlegg) er diskutert en del her og http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6058.0
Det er ofte 400v rundt omkring og hvis man har en slik liten "adapter" i bilen og opplevere att hurtiglader ikke fungere er det ikke umulig att man kan kjøre til nermeste bensinstasjon og spør om man kan låne litt strøm fra vaskemaskina (den som vakser biler) den mener jeg skal være 400v blir nok rimlig glad att det da tar 3-4 timer får og få fult batteri enn 6-7 timer :) Eventuelt er det nok en del som har 400v i huset,eller om man kan låne komfyr kursen i noen timer (den er hverfall ofte på 25amp) :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Haahov

Da bestemte jeg meg for å gå for 6,6 kW laderen i bilen. Takk for råd. Satser på at det blir mer vanlig i fremtiden med 32 A ladere.

Leste litt om 2014 USA modellen som kommer med trådløs induksjonslading. Kommer vel bestandig til å være mer forlokkende modeller rundt neste sving...
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Bobbulf

Det var et godt valg  :), har valgt 6,6 kw laderen jeg også, greit å ha muligheten etterhvert som det vil dukke opp flere ladere rundtomkring med større strømstyrker.

Sitat fra: svingen på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:06
jeg hadde ikke lurt på og kjøpe 6.6kw lader hverfall :)
Det vil nok komme flere 32a og så er det jo mulig og kjøpe en  3 fase 400v til 220v 32amp (se vedlegg) er diskutert en del her og http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=6058.0
Det er ofte 400v rundt omkring og hvis man har en slik liten "adapter" i bilen og opplevere att hurtiglader ikke fungere er det ikke umulig att man kan kjøre til nermeste bensinstasjon og spør om man kan låne litt strøm fra vaskemaskina (den som vakser biler) den mener jeg skal være 400v blir nok rimlig glad att det da tar 3-4 timer får og få fult batteri enn 6-7 timer :) Eventuelt er det nok en del som har 400v i huset,eller om man kan låne komfyr kursen i noen timer (den er hverfall ofte på 25amp) :)
Vil ikke en 3 fase 400V 32A som blir delt opp til en 220V 1fas kontakt bare gi 16A på en vanlig shuko-stikk da? Man bruker jo bare en av fasene til 400V pluggen, og der er det vel bare halvparten av strømstyrken også da?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 06. juli 2013, klokken 00:39
Vil ikke en 3 fase 400V 32A som blir delt opp til en 220V 1fas kontakt bare gi 16A på en vanlig shuko-stikk da? Man bruker jo bare en av fasene til 400V pluggen, og der er det vel bare halvparten av strømstyrken også da?

Nei. Hver av de tre fasene i en 400V 32A plugg kan levere 32A enfase. Men ikke via schuko-plugg. Du må enten ha en fast ladestasjon (Leaf) eller en 32A CEE plugg (Tesla).

32A plugg: http://www.neweysonline.co.uk/newlec-industrial-wall-socket-32a-2p%2Be-230v-screwless-terminals-/1051013048/ProductInformation.raction
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Caffe

Helt hypotetisk. Hvis laderen på min (Japan-)Leaf gikk i stykker og jeg skulle installere en ny. Vil jeg da kunne installere en 6 kW lader?
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

GeirH

Hei alle.
Jeg henger meg litt på her for å finne ut om noen faktisk har ladet med 6,6kw laderen på Euroleafen? Mye snakk om hva som kanskje kommer o.s.v. Har selv avbestilt min Leaf og bestilt ny med 6,6kw lader. Legger opp strøm i garasjen, men har en undring. Skapet med strøm og en 32A CEE plugg ut skjønner jeg. Leafen er klargjort, men hva skal vi ha i mellom der? Noen forslag? Brukes samme plugg i bilen som med medfølgende ladekladd? Lager vi selv en CEE til "hva det nå heter" i bilen? Det må vel på en kladd et sted som forteller bilen at den kan dra 32A. Kanskje en annen ladekladdledning eller må vi finne en 3. parts ledning?
Det snakkes varmt om at det kanskje kommer 32 amp lade-muligheter rundt om kring. Det jeg ikke helt ser er hva vi har med oss i bilen for å kople oss på disse. Noen som vet? Eller er det slik at om det kommer 32 amp. lading der ute så er det av "bensinpumpevarianten" med egen ledning som forteller bilen at den kan dra 32 amp. Mye spørsmål på en enkel ting dette her. Noen som følger resonnementet...
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Rasmus.B

Du må ha en fastmontert EVSE, altså en såkalt hjemmelader, og da en som kan levere 32A.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

GeirH

Så, de som sier at det er for å lade raskere på bensinstasjoner og andre ladepunkter som kan levere 32amp for seg en overraskelse de da? Ser ikke for meg at bensinstasjoner har faste 32amp ladepunkter. Hmmm, lurer på når jeg i praksis for bruk for den store laderen til 7500 kr. :-)

Noen som har en link til en 32amp hjemmelader?
Vel,og når jeg først er i gang. Har jeg ikke nettopp kjøpt en lader innebygget. Trenger jeg enda en lader på veggen eller er det egentlig ikke en lader, men en kontroller av noe slag?

Og takk til alle som bidrar med svar og erfaringer her på foraet.
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Bobbulf

Sitat fra: GeirH på fredag 16. august 2013, klokken 23:06
Så, de som sier at det er for å lade raskere på bensinstasjoner og andre ladepunkter som kan levere 32amp for seg en overraskelse de da? Ser ikke for meg at bensinstasjoner har faste 32amp ladepunkter. Hmmm, lurer på når jeg i praksis for bruk for den store laderen til 7500 kr. :-)

Noen som har en link til en 32amp hjemmelader?
Vel,og når jeg først er i gang. Har jeg ikke nettopp kjøpt en lader innebygget. Trenger jeg enda en lader på veggen eller er det egentlig ikke en lader, men en kontroller av noe slag?

Og takk til alle som bidrar med svar og erfaringer her på foraet.
Det vil nok komme flere steder etterhvert hvor man kan få utnyttet mulighet for hurtigere normallading.
Er endel info om ladestasjoner et stykke nede i denne tråden;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8814.0.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

erikf

Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

svingen

Sitat fra: erikf på fredag 16. august 2013, klokken 23:20
Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".

må vel ha mere enn 4kvmm får 32 amp?.googlet  får en stund siden og da fikk man kjøpt det får 9900kr norsk side rimelig stiv pris. elbilhjelpen.no mener jeg snakket om en kabel til 7 tusen. men vile vært kjekt med en man kunne justere :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bobbulf

Sitat fra: svingen på fredag 16. august 2013, klokken 23:41
Sitat fra: erikf på fredag 16. august 2013, klokken 23:20
Du må ha en EVSE som kan si til bilen: "Trekk 32A!".
Finnes dette enda? Har ikke hørt om noen, men det bør ikke trenge å være en som kun er til fastmontering. Charge-amps bør komme på banen her og lage en ny versjon av den geniale kabelen sin som er 4 kvmm og støtter strømstyrke opp til 32A.

Jeg er enig i at det "egentlig ikke er en lader men en kontroller av noe slag".

må vel ha mere enn 4kvmm får 32 amp?.googlet  får en stund siden og da fikk man kjøpt det får 9900kr norsk side rimelig stiv pris. elbilhjelpen.no mener jeg snakket om en kabel til 7 tusen. men vile vært kjekt med en man kunne justere :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Når det etterhvert kommer ladestolper med såkalt "Mennekes-tilkopling", kan man ha med seg en slik kabel (6kvmm) til 2900,-
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes%20til%20J1772%20ladekabler
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jche

4 kvadrat gummikabel/skjøteledning er godkjent for 32 a. De 32 a skjøteledningene man får kjøpt ferdig er 4kv. I den faste installasjonen må det brukes 6 eller 10 kvadrat, kommer an på hvor lang kursen er, og så videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA