Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

Kallagtunet

En viss forståelse er tydeligvis ikke nok her :-)

RuneW

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. april 2014, klokken 16:46Det er greit at folk har tro på oss ingeniører men er det noe vi har respekt for så er det fysikkens lover... Å tro på aktiv demping av hvit hjustøy i Tesla Model S er å tro på julenissen (eller for den sak skyld å tro at man kan hvis blir veldig god til å klatre i trær at man kan klatre til månen...) og julenissen tror ikke ingeniører på...

+1
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

staleand

Pappa har slike aukustiske (usikker på om jeg stavet det ordet korrekt)  linser som kommer opp når han starter bilen som visstnok skal aktivt redusere veistøy (hvis jeg har forstått det korrekt)?

http://www.bang-olufsen.com/en/car-audio/car-models/audi

Synes forøvrig det er mindre veistøy i hans Audi A7 enn i min Model S så kanskje det faktisk har en viss virkning?
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

cookiemonster77

Linsene er for å spre lyden på en kontrollert måte. Du ser dem på mange B&O høyttalere. Mange DIY-ere som har lekt med tanken på en Beolab 5 klone men som har funnet ut at disse linsene er litt vanskelig å hakke ut av MDF :) (3d printing derimot ...)

slumberjack

Som det sikkert har blitt sagt gang på gang i denne tråden. Det er ikke rart hodetelefoner fungerer godt til å kansellere støy.

Øregangen er et avgrenset og todimensjonalt rør, headsettet har mikrofonen rett utenfor og sender nøyakig motsatt fase på lyden slik at bølgen innover i (r)øret får tilsatt en lyd nøyaktig motsatt fase. I 2d er dette lett å ha kontroll på, I 3D blir det vanskelig for å si det mildt, ikke umulig, men svært vanskelig.

Sintef har utviklet slike løsninger for NSB (et selskap som nå er konkurs) hvor togkonduktører kunne lene seg tilbake i stolen til en liten sone ved nakkestøtten som fungerte akkurat slik som Bose o.l sine headset.

Sintef har også utviklet teknologien som firmaet Nacre solgte i form av noise canelling ørepropper til militære formål, hele firmaet ble solgt til et utenlandsk firma for 750mill NOK. Begge eksemplene er todimensjonale og fungerer bedre jo mindre område de skal fungere innenfor.

Slik jeg forstår akustikken rundt dette (kl 2:32 på natta, dog uten alkohol) sender hodetelefonene motfase lyd innover øregangen i sammen med det som er støyen. Det blir ikke "skutt lyd" ut i mot lyden som kommer mot deg fra all posisjon.

Støy i bilen kommer fra alle de utallige kildene, men  bres også i strukturen/materialene i bilen, og som luftlyd fra det som da blir millioner av kilder. Så å flytte en simpel løsning fra et 2dimensjonalt rør i øret til å løse dette fra millioner av vinkler, avstander, timinger med lydkilder og motlyd klarer jeg ikke å fatte hvordan jeg skulle angrepet.

Om det så bare er en ren tone (skulle man være så heldig) så er brer den seg i metall, plast etc etc og vil komme mot førers øre fra hvorsomhelst med uendelig med variasjoner av faseforskyvninger og annen kaosteori.

Her var beste jeg fant om 3d, man får google personen om han kom noe videre.:
http://youtu.be/MNCWolxm3w0?t=51s

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA