Hjulstøy og støykansellering

Startet av jkirkebo, onsdag 03. juli 2013, klokken 09:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 13. november 2013, klokken 18:51
Tror de målingene du har gjort privat kan sammenlignes direkte med andre. Hvilket måleinstrument har du brukt ? målt i dBA ? Plassering i bilen ? Samme veistrekning ?

Du mangler vel en "ikke" her.

Veistrekning har ekstremt mye å si. På 21" vil jeg si det skiller minst 10dB fra fin, ny asfalt til gammel, grov og slitt asfalt. Antageligvis er forskjellen ennå større.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lars-bgo

Målte på vei med motorvei standard og god asfalt, holdt måler rett under speilet.

Målte med iphone5 med appene Audio Db og dB Volume som viste samme resultat (begge til beskjedne  kr. 7,00). 

(Det finnes betydelig bedre utstyr til å måle dette, men det er det jeg har...)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

cra

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 13. november 2013, klokken 20:14
Målte på vei med motorvei standard og god asfalt, holdt måler rett under speilet.

Målte med iphone5 med appene Audio Db og dB Volume som viste samme resultat (begge til beskjedne  kr. 7,00). 

Tror ikke app'er på mobiltelefonen er spesielt egnet til å måle faktisk nivå på decibel, men jeg vil tro de fint kan brukes til å påvise forskjeller i støynivå. Om man måler 50dB i ett scenario og 55dB i et annet så har man målt hvilket som var stillest. Om det faktisk stemmer med 50/55dB tviler jeg på, men det er jo ikke det interessante, sånn sett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars-bgo

Enig i det, jeg skal måle en Leaf ( har en Leaf med få km utstyrt med Nokian R)  mot en S under identiske forhold, den relative forskjellen er i alle fall interessant.

(Forskjellen på 19" og 21" er gjerne større enn man skulle tro?)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

OddB

Slik bør man gå fram hvis man skal få et tilnærmet fornuftig resultat.
Mål med et kalibert instrument i dBA.
Mål støyen i samme hastighet, på samme sted i kupeen og på samme veistrekning på alle bilene.
http://www.caranddriver.com/features/how-does-c-d-test-cars-sound-level-and-fuel-economy-page-4
Gammel og ny asfalt gir fort 5-6 dB forskjell i støy.

10 dB økning i støyen OPPLEVES som dobling
http://trace.wisc.edu/docs/2004-About-dB/

dBA betyr at lyden filtreres for å etterligne ørets følsomhet for forskjellige frekvenser før den måles. Det betyr at mye av den dype romlingen i en bil blir filteret bort, derfor vil du få vidt forskjellige resultater enn om du måler med en flat frekvenskurve.
http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Paul

Sitat fra: Larssen-bgo på onsdag 13. november 2013, klokken 20:14

Og hvilken resultat du fikk?

jeg målte på min Audi A6 2005 2.0 TDI.  sommerdekk.

rundt 36bB når bilen står stille, motoren ikke startet,
rundt 55dB når bilen står og motor er i tomgang,
rundt 73dB ved 80 km/t
rundt 78dB ved 120 km/t

skal gjøre lignende målinger med når TMS kommer.

målingene gjort med Iphone4

peskareta

Da jeg Tectylbehandlet min andre bil var det en mulighet for å få ekstra støydemping installert. Er det noen som vet hva dette er? Er det Tectyl-skum i hjulbuer eller er det matter som monteres tro?
Eller har dette ingen ting med Tectyl å gjøre...

Jeg kjenner at Hakka 8 gir fra seg litt lyd i høy hastighet.  Problemet var ikke der med sommerdekka.
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

OddB

Som tidligere sagt så har det ingen hensikt å utveksle "måledata" med hverandre.  Ta gjerne før/etter målinger i dine egne biler under like forhold. Dvs samme vei, samme fart og samme føre. Men bruk en app som bruker dB A.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

Sitat fra: peskareta på torsdag 14. november 2013, klokken 08:11
Da jeg Tectylbehandlet min andre bil var det en mulighet for å få ekstra støydemping installert. Er det noen som vet hva dette er? Er det Tectyl-skum i hjulbuer eller er det matter som monteres tro?
Eller har dette ingen ting med Tectyl å gjøre...

Jeg kjenner at Hakka 8 gir fra seg litt lyd i høy hastighet.  Problemet var ikke der med sommerdekka.

Det er nok enten skum-matter, asfaltmatter eller en kombinasjon. Mulig tectyl lager slike produkter.

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på torsdag 14. november 2013, klokken 19:25
Det er nok enten skum-matter, asfaltmatter eller en kombinasjon. Mulig tectyl lager slike produkter.
Eller bare et skikkelig tykt lag med særs seig Tectyl. :o

valvolainen

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 14. november 2013, klokken 20:52
Sitat fra: valvolainen på torsdag 14. november 2013, klokken 19:25
Eller bare et skikkelig tykt lag med særs seig Tectyl. :o

Hahaha!
apropos tectyl, tectylen blir knallhard etter noen år, og sperrer inne alt. Inklusive vann.

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

eDooku

Aktiv lyddemping burde være standard med Ultra Hi-Fi lydsystem, siden de skryter så mye av målingene de har gjort i designet av den og alt... Det KAN jo fortsatt komme i en FW-oppdatering, forutsatt at mikrofonene i bilen er gode nok. Jeg mener, når man kan få det i mobiltelefoner burde jo verdens største phablet kunne få det...  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

OleJA

Sitat fra: ew på mandag 07. april 2014, klokken 17:56
Aktiv lyddemping burde være standard med Ultra Hi-Fi lydsystem, siden de skryter så mye av målingene de har gjort i designet av den og alt... Det KAN jo fortsatt komme i en FW-oppdatering, forutsatt at mikrofonene i bilen er gode nok. Jeg mener, når man kan få det i mobiltelefoner burde jo verdens største phablet kunne få det...  ;)
Aktiv støydemping er så og si umulig å få til å fungere utenom et svært begrenset område, feks kun i et headset, eller en øreplugg. En kan kanskje klare å støydempe akkurat i hodeposisjonen i et sete ved å sette inn mikrofoner og høytalere i nakkestøtten, men en hel bilkupe er mer eller mindre umulig. Å få dette til med kun en mikrofon og eksisterende høytalere i TMS er nok utelukket.

Car-El

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. april 2014, klokken 12:53
Aktiv støydemping er så og si umulig å få til å fungere utenom et svært begrenset område, feks kun i et headset, eller en øreplugg. En kan kanskje klare å støydempe akkurat i hodeposisjonen i et sete ved å sette inn mikrofoner og høytalere i nakkestøtten, men en hel bilkupe er mer eller mindre umulig. Å få dette til med kun en mikrofon og eksisterende høytalere i TMS er nok utelukket.

Hmmm... Rart at BMW, Mercedes og Audi gjør det på de store luksus bilene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA