Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase transformatorer 230v-400v

Startet av tk74, tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 23. september 2014, klokken 23:23
alle må jo ha atskilte primær og sekundær viklinger..?
Nei så langt derifra. Disse kalle gjerne autotransformatorer, for variabel spenning Variac.
En autotransf. er av den grunn mindre og lettere enn en skilletransformator men har andre ulemper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

noratel

En autotransformator må aldri benyttes for transformering fra 230 til 400V.
For det første betyr det fare for liv og helse i og med at evnt. jordfeil blir transformert opp til 400V. For det andre er det ingen koblingsgruppe ( delta , stjerne...)på en autotransformator og det er derfor heller ikke mulig å endre nettype fra f.eks. IT til TN. Man vil da operere med ett 400V IT- nett...Det må altså benyttes en skilletransformator, fortrinnsvis med dYN kobling.

P85D+

Eksperten på plass (-:

Meget godt fornød med Trafoene fra Noratel
Flott service (-:

P85D og 85D

Bjørn

#108
Veldig mye nyttig info om trafoer her nå..! :D
hva er det man skal se etter på merkeskiltet på trafon for å unngå denne styggedommen..(autotransformatorer) dYN er oppfattet så langt :)

Griffel

#109
Sitat fra: Bjørn på torsdag 25. september 2014, klokken 23:24
Veldig mye nyttig info om trafoer her nå..! :D
hva er det man skal se etter på merkeskiltet på trafon for å unngå denne styggedommen  (autotransformatorer..?) dYN er oppfattet så langt :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg95108.html#msg95108
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. september 2014, klokken 23:37
Sitat fra: Bjørn på torsdag 25. september 2014, klokken 23:24
Veldig mye nyttig info om trafoer her nå..! :D
hva er det man skal se etter på merkeskiltet på trafon for å unngå denne styggedommen  (autotransformatorer..?) dYN er oppfattet så langt :)
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=post;msg=95108;topic=7886.135

Den linken ga meg bare beskjed om at jeg ikke har tilgang til å redigere innlegg..

RaBalder

Sitat fra: Bjørn på fredag 26. september 2014, klokken 02:07
Sitat fra: Griffel på torsdag 25. september 2014, klokken 23:37
Sitat fra: Bjørn på torsdag 25. september 2014, klokken 23:24
Veldig mye nyttig info om trafoer her nå..! :D
hva er det man skal se etter på merkeskiltet på trafon for å unngå denne styggedommen  (autotransformatorer..?) dYN er oppfattet så langt :)
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=post;msg=95108;topic=7886.135

Den linken ga meg bare beskjed om at jeg ikke har tilgang til å redigere innlegg..

Hvis man fjernet den delen av url hvor det står action=post, så får man http://elbilforum.no/forum/index.php?msg=95108;topic=7886.135. Den virker og jeg tror det er rett tråd.

Griffel

#112
Sitat fra: RaBalder på fredag 26. september 2014, klokken 07:16
Sitat fra: Griffel på torsdag 25. september 2014, klokken 23:37
Veldig mye nyttig info om trafoer her nå..! :D
hva er det man skal se etter på merkeskiltet på trafon for å unngå denne styggedommen  (autotransformatorer..?) dYN er oppfattet så langt :)

Den linken ga meg bare beskjed om at jeg ikke har tilgang til å redigere innlegg..

Beklager det var til dette innlegget jeg hadde ment å linke, se også vedlegget der:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg95108.html#msg95108
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mr.rs4

#113
Bestilt meg en Tesla, og ønsker mest mulig ut av lading.
Jeg skal ha 3fase 230volt inn til huset, må vel få koblet det opp i sikrings skapet.

Lurer på 2 stk transformatorer(http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg122117.html#msg122117)
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas) NOK kr. 7000,- eks mva.
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas) NOK kr. 9000,- eks mva.

Hva mer trenger jeg? Et koblings punkt i garasjen? Hvilke?

Har sett for meg at jeg har en lader kontakt til Tesla, og 1 ekstra til f.eks 3faset 400v høytrykks spyller.
Må jeg ha en sikring boks og utenom da?


Opplegget blir som; ledning ifra ifra sikrings skapet(usikker på størrelse) og videre ledning til denne transformatoren(som vil stå i garasjen ca 22m ifra sikrings skap i kjelleren på huset), til en sikrings boks, og videre til et grein uttak slik at jeg kan koble opp flere kontakter.

Trenger jeg noe mer? Flere sikringer? Annet vern?

Og hvordan er disse transformatorene iforhold til Salto sine tilsvarende? De Salto sine er jo MEGET mye dyrere...

Og hvor stor kvadrat på ledningne ifra sikring skapet til denne trafoen trenger jeg med ca 22m ledning? 4mm2 eller 6mm2 eller enda mer
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas)
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas)


EDIT
Jeg vil jo trenge et slik og, i tillegg til transformatoren(eller tilsvarende)
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/salto-32a-veggboks#product
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

P85D+

Her må du ha hjelp av trikker!

Det er mye som skal på plass
Husk en 25kva Trafo må sikkert ha en 63A-D sikring pga av oppstartsstrøm
Sikres på egen kurs
Må da ha min. 80A inntak/hovedsikring
Eget 400v skap etter Trafo
+++
Har gjort dette i egen garasje
Har da alt fra 16 - 64A IT nett. Samt 16 og 32A TN nett
P85D og 85D

mr.rs4

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 07:43
Her må du ha hjelp av trikker!

Det er mye som skal på plass
Husk en 25kva Trafo må sikkert ha en 63A-D sikring pga av oppstartsstrøm
Sikres på egen kurs
Må da ha min. 80A inntak/hovedsikring
Eget 400v skap etter Trafo
+++
Har gjort dette i egen garasje
Har da alt fra 16 - 64A IT nett. Samt 16 og 32A TN nett
Ok, tror jeg har 64amp hoved sikring inn til huset, da detter jeg ned på 12kva trafeon?

Hvilke lade effekter er det på disse trafoene til Tesla?
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas)
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Griffel

#116
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:27
Hvilke lade effekter er det på disse trafoene til Tesla?
12kVA (230V 32A 3-fas til 400v 3-fas)
25kVA (230V 63A 3-fas til 400v 3-fas)
I dette tilfelle er det ikke stor forskjell mellom kVA og kW. Så med 16A utgang 400V fra 12kVA transf. får du 11kW, og den trekker da ca. 28A på 230V siden.
(Ladestasjonen på 400V siden begrenser strømmen til 16A)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mr.rs4

Så det vil si at det tar ca 9timer å lade batteriet fult opp 100%?
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Og at jeg ikke kan bruke den dobbelt laderen som er bestilt?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

petersv

Dobbeltladeren er ikke tiltenkt hjemmebruk, der står bilen lenge av gangen, og rask lading er ikke nødvendig. På tur er dobbeltladeren gull verdt, siden den halverer ladetiden på 22kW-punkter.

Griffel

#119
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:40
Så det vil si at det tar ca 9timer å lade batteriet fult opp 100%?
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator

Og at jeg ikke kan bruke den dobbelt laderen som er bestilt?
De fleste kjører ikke batteriet tomt før en lader opp. Hjemme er det kjøremønsteret som bestemmer ladebehovet, ikke batteristørrelsen.
Et stort batteri reduserer behovet for rask lading hjemme.
Ladestasjon for dobbeltlader hjemme er for de 4,23% av elbil brukere som har meget lang pendling til jobb.
Dobbellader på tur er for alle som av og til kjører langt,.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA