Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Barneseter

Startet av Gusse, lørdag 22. juni 2013, klokken 12:36

« forrige - neste »

HABEL




Sitat fra: Tuxedo på mandag 02. september 2013, klokken 14:59
Sitat fra: HABEL på mandag 02. september 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:06
Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.

Ja, jeg hører dette av og til.

Hvis det var tilfelle, ville nok ikke Tesla nettopp valgt å gi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en bil med dobbeltstøtfanger bak / barneseter til uttesting.

Dette var bevisst fra Tesla sin side for å oppnå så gode tall som mulig (på samtlige tester som skulle utføres - noe de også gjorde.   :)

Nå er det ikke Tesla som bestemmer hvilke biler som brukes i testen.  NHTSA kjøper bilene og utgir seg som vanlige kunder.  Fra websiten til NHTSA:

10. How does NHTSA choose vehicles to rate?
Each year, NHTSA tests a sample of new vehicles predicted to have high sales volume or vehicles that have been structurally redesigned. Tested vehicles are purchased from dealerships across the country; the vehicles are not supplied directly to NHTSA by the manufacturer, a common misperception.

Ser man det! I stand corrected!   ;D

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:29
Tipper syvseteren så de får dokumentert sikkerheten for alle seter. Fysikkens lover slipper de ikke unna uansett.

Jeg regner også med at det blir en 7 seter.

Og fysikkens lover gjelder naturligvis - men vi vet egentlig (for) lite om egenskapene til deformasjonssonen bak på 5 seteren til å kunne si noe sikkert, da denne så langt ikke har blitt testet.

Det vi derimot kan fastslå, er at NHTSA har dokumentert at sikkerhetsnivået er førsteklasses for alle passagerseter i 7 seteren - også ved påkjøring bakfra.

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Spooz

Har noen mottatt et vognkort hvor det står "Antall sitteplasser 7", eller evt "5+2"? I de midlertidige vognkortene jeg har sett står det bare "Antall sitteplasser 5". Også på 7-seteren.

glaserud

Alle teslaene er registrert med 5 seter. Tok en liten skraping av EL-skiltserien fra vegvesenet.

Årsaken er å finne i Forskrift om bruk av kjøretøy, paragraf 3-1, punkt 2 a:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#3-1

"2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for."
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på tirsdag 03. september 2013, klokken 09:28
Alle teslaene er registrert med 5 seter. Tok en liten skraping av EL-skiltserien fra vegvesenet.

Årsaken er å finne i Forskrift om bruk av kjøretøy, paragraf 3-1, punkt 2 a:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#3-1

"2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for."

Det betyr altså at man ikke kan lovlig frakte kortvokste (voksne) personer i de bakovervendte setene, selv om de ellers går innenfor høyde- og vektbegrensningene?

Ikke at det er noe reelt problem for de fleste da...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Det stemmer. Og det er nok bakgrunnen for at det er gjort slik.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Spooz

Ringte min kontakt hos Statens Vegvesen og fikk samme svar. Bilen er en 5 seter med bakovervendt barnesikringsutstyr. 7 seter blir den pr def aldri :) Synes baksetene fungerer utmerket men frykter at nyhetens interesse snart dabber av etterhvert som de små har vært kvalm nok lenge :)

ohh

Sitat fra: glaserud på tirsdag 03. september 2013, klokken 09:28
Alle teslaene er registrert med 5 seter. Tok en liten skraping av EL-skiltserien fra vegvesenet.

Årsaken er å finne i Forskrift om bruk av kjøretøy, paragraf 3-1, punkt 2 a:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#3-1

"2.I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for."
Det betyr altså at ved en endring av denne forskriften, så 'vips', sitter vi igjen med en standard 5-seter?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Sigmar

Fikk dette svaret fra Tesla angående fjerning av bakseter :
"
Thank you for your email. Unfortunately you cannot remove them, but have you seen what they look like when they are folded away? 
You have a lot of space as they completely fold into the lower part of the trunk.
"
Da blir det ikke barneseter for min del hvis dette stemmer. Og at barn blir bilsyke hjelper også på denne avgjørelsen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA