Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jorgenbsk

Sitat fra: Tananger på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:28
I praksis blir det slik, pluss jordfeil automat i huset for solcelle anlegget.

Jordfeilbryter eller jordfeilautomat? Det siste er jo en automatisikting med jordfeilbryter "innebygget".
Hvis jordfeilbryter, så regner jeg med kravet blir type B slik som for elbil? Det er vel slik jeg har oppfattet at kravene er, men forståelsen min for elektrofaget er begrenset.

Sitat fra: Tananger på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:31
Husk også egen sikring per inverter!

Da er vi på AC side? Hvis vi er på AC-side, så regner jeg med det er jordfeilbryter du mener over. Burde jo ikke trenge felles sikring foran sikring.

Sitat fra: Tananger på torsdag 15. mars 2018, klokken 17:19
Godt forhold til installatøren er viktig, avtal med ham hva du kan gjøre selv..

Husk at strenger også må designes/kalkuleres ut. Inverter har minimum/maximums verdier, og dette er en liten jobb bare det.

Jeg har ikke jordet panelene, og når jeg snakket med Otovo for lenge siden, jordet ikke de panelene heller.

Tilgjengelighet på reservedeler til invertere om 10-20 år ville jeg også tenkt på når jeg velger inverter.

Sikkerhet rundt det å jobbe med 5-600 VDC er også viktig!! Feil rekkefølge på ting kan bli skjebnesvangert hvis du er uerfaren.

Enig, må ha en installatør som spiller på lag. Det har jeg forhåpentligvis :)
Å regne ut strenger burde gå greit. Demoversjon av PVSyst, litt excel med data for panelene osv, så er jeg vel der.

Enig i det med sikkerhet! Kan ikke bli sagt ofte nok! Jeg kommer nok til å gjøre mye selv, men det med spenning er viktig! Husk at ledningene er spenningsførende idet du får lys på panelet! Og det er dårlig gjort mot elektriker å kable alt ferdig frem fra panel til boks med alle plugger i. Når trikker står og skal koble da, så står han med to spenningsførende ledere. Er han litt uforsiktig og lar være å måle først, så kan han få seg en lei overraskelse.

Og man bør heller ikke koble alt ferdig på DC side, sette bryter "på" og deretter plugge panelene sammen. Da får du lysbue ved innplugging av siste pluggen, og kanskje en fremtidig brannfare.

Sitat fra: gr på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:55
De fleste jeg har sett, også Alma, sier jeg skal jorde panelene (skruklemme på innsiden av hver ramme), så det er et lite usikkerhetsmoment, men ikke noe som kompliserer installasjonen noe voldsomt.

Har sett det samme som deg, og har diskutert det litt med elektrofolk. I prinsippet trenger man det ikke pga kabler og materiell er dobbeltisolert, men for våre installasjoner er merkostnaden og det ekstra arbeidet fullt ut håndterbart tenker jeg. Må ta dialogen med installatør på om jeg kommer til å gå for jording eller ei.

Sitat fra: gr på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:40
Du tok sjansen på invertere også fra Kina altså?

Ja, jeg gjorde det. Om det er lurt kan jo diskuteres, men godkjenningene var der, sertifiseringen var der. Da jeg etter hvert fikk svar på mail direkte fra Growatt på spørsmålene mine virket det som de hadde alt på stell, og jeg fikk opplyst (finner ikke kilden nå) at de har 20% av det europeiske markedet. Da tenker jeg at det ikke er noe som er satt sammen i familien Li sin garasje i alle fall. Det er heller ikke det billigste kinesiske merket, dersom det skulle bety noe

Sitat fra: gr på torsdag 15. mars 2018, klokken 14:40
Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:29
I tilbudet du fikk fra Alma var det vel 3 fas 400V inverter som lå inne? Den tror jeg ikke kan brukes med mindre du også får deg en 230V/400V trafo.
Ja, jeg prøvde å forklare om IT-nettet uten nøytralleder i forkant, men det ser ikke ut for at de har forstått det, dessverre. Hvis det i det hele tatt lønner seg å handle fra Alma så er det mulig jeg burde begrense det til paneler, integrasjonsrammer, plugger og kabler. Eventuelt også 1-fas invertere, dersom det ikke skulle være forskjell på produktene fra land til land?

Jeg har prøvd å lese og forstå dokumentasjonen på flere invertere, ikke bare de kinesiske da altså. I den prosessen ser det for meg ut til at det eneste som må tilpasses på enfase invertere er tilpasningene og toleransene for frekvens og spenning ift. nettet.
Jeg antar det er dette gr omtalte som "grid guard".

For noen invertere kan man velge oppsett utifra land, og jeg mener jeg fant ut at Danmark krever det samme som Norge, og at man i flere invertere kunne velge Danmark (men ikke Norge). Blir litt helgardering på informasjon for jeg har lest opp og i mente og husker ikke hvor jeg har informasjonen fra lenger  ::)

Heads up om irenewables: De virker veldig hyggelige, men har ikke noe på lager, så vidt jeg forstod, for frakten var ~10000, men skulle få en tilbakemelding på om jeg kunne få sjøfrakt (fra fabrikk antar jeg) eller om de kunne "slenge med" det jeg trenger neste gang de bestiller stort. Kan altså være at varene er lenger unna, selv om selger er nærmere ;)

Sverre Grevskott

Jeg skal til å installere solceller istedet for takstein på min bolig hvor vi totalrenoverer. 12kw anlegg totalt, 40 paneler på 300w. Solitek Solrif M.60 paneler:
https://solitek.eu/product/solid-solrif-m-60/
SMA Tripower inverter koblet mot min Noratel 16kva lavtapstrafo. 4mm2 kabling.
https://www.sma.de/en/products/solarinverters/sunny-tripower-15000tl-20000tl-25000tl.html

Bilder av ferdige system fra google:
https://www.google.com/search?q=solrif+system&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirrKWcvfPZAhUESJoKHXU0BskQ_AUICygC&biw=1600&bih=804

Systemet blir levert av Saga Energy i Stavanger, prisen ikke helt avskremmende. (jeg kjøper en demobrukt SMA inverter fra en privatperson som kjøpte feil ettersom han ikke hadde TN nett, og fikk den skitbillig)

Total pris blir i området 165k -25k fra enova samt -20k i å slippe takstein. Så totalen er ca 120k
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Hårek

Noen som har erfaring med å montere på uisolert tak med Icopal shingel?
Lurer på hvilket montasjesystem man skal bruke; skru en plate i pappen som deretter dekkes med ny papp, eller en bolt med gummipakning rett ned i taksperren?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Opprinnelig plan har vært å anlegge solceller på sørvest-vendt tak på huset, men jeg har også garasje som har tak vendt motsatt vei, og har derfor en takflate (med bra vinkel) mot sørøst. Det slo meg plutselig at, hvis jeg uansett skal ha to eller tre invertere, kanskje heller burde ta noen av panelene som var planlagt på hustaket og parkere de på garasjetaket, for å få lading helt fra sola står opp, og nesten til den går ned igjen via det andre taket. Vil garantert miste toppeffekt midt på dagen, men antageligvis få lading helt fra vi trenger det etter morgendusjing, når madammen kommer hjem fra nattjobb og plugger i bilen etc., og fortsatt ha solstrøm når middagen skal lages, men det forutsetter litt god planlegging i forhold til hva som står på hvilken fase. Ser for meg gjerne 6-10 paneler på garasjetaket, og omtrent tre ganger så mange på hustaket.

Noen som har gjort noe lignende?

Går ut fra at det er uproblematisk å ha forskjellig størrelse på inverterne? (230V 3-fas, og ikke mer enn tre invertere).

Sverre Grevskott

Du skriver at du skal ha 230v 3 fas inverter. Så langt jeg vet er det kun Ginlong som lager 3fas for IT. Disse har ikke fått spesielt god kritikk.
Jeg ville nok heller foreslått flere 1 fase invertere, f.eks fra SMA. Disse får man til fornuftige priser både fra UK og tyskland.
Det er greit å balansere lasten litt, f.eks dele opp den store siden i 2 strenger. Men du kan legge inn den lille strengen fra garasjen på samme fase som en av de to lange strengene fra huset.
Strømmåleren måler totalt forbruk/innmating for alle fasene. Så om du produserer 3kw på fase 1, og bruker 3kw men da kun fra fase 2, vil alikevel strømmåleren stå i ro. Dette er en problemstilling kun for dem som går off grid.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Tananger

Du trenger ikke tenke på hvilke faser de forskjellige invertere ligger, AMS måler vil automatisk avregne totalen per time på tverrs av fasene, dvs du kan sende 4kw på L1 og bruke 4kw på L2 og allikevel gå i null.

Husk også at solstrømmen du eksporterer er godt betalt, bedre enn det du kjøper strøm inkl nettleie for, så planlegg heller for maks eksport..

Jeg har solceller på begge sider av taket, totalt 85m2.. 22 paneler vender mot nordvest og 30 paneler mot sørøst..

Tananger

Mange svar her:)

Kan også anbefale SMA.. enkelt å få tak i reservedeler, og Lyse godkjenner denne. Nettløsningen og webinterface er også veldig bra.

Det er elektronikken som ryker først, å kjøpe billig kina inverter kan koste mer på lang sikt..

geear

Kom nok litt feil ut, mente jeg har 3-fas 230V nett, men skal ha 1-fas invertere.

Har nå også fått et tilbud fra Tradewinds med mikroinvertere (AP YC500I) som ser interessant ut, men er foreløpig usikker på hvordan de fungerer i forhold til webgrensesnitt/app/overvåkning..

Greit at AMS (når jeg får det..) tar seg av målingene, da er det bare å ta hensyn til samtidig forbruk når kursene fordeles, og ikke tenke på panelene.

Er det abonnementsløsning på SMA sin webløsning, og er det via servere eller innebygget webserver på inverteren?

Noen som har integrert solcelleanlegg med Z-wave på noe vis?

Tananger

Jeg bruker Z-wave - har ikkeløsning for knytning mellom SMA og Z-wave, men lurer på om de nye invertere fra SMA har zigbee?


geear

Ok. Hva med overvåkning/webløsningen til SMA, må man betale noe fast avgift, og foregår det via deres servere eller er det standalone slik at ikke alt forsvinner om SMA skulle gå konk?

Elmo

Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 20:16
Hva med overvåkning/webløsningen til SMA, må man betale noe fast avgift,  . . .
NEI
Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 20:16
. . foregår det via deres servere
JA
Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 20:16
. . alt forsvinner om SMA skulle gå konk?
Kanskje - hvis ikke noen tar over.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

geear

Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 18:00
Har nå også fått et tilbud fra Tradewinds med mikroinvertere (AP YC500I) som ser interessant ut, men er foreløpig usikker på hvordan de fungerer i forhold til webgrensesnitt/app/overvåkning..
Noen som vet hvordan overvåkning/app/webstyring foregår med mikroinvertere?

Olee

Sitat fra: Tananger på torsdag 22. mars 2018, klokken 17:44Husk også at solstrømmen du eksporterer er godt betalt, bedre enn det du kjøper strøm inkl nettleie for, så planlegg heller for maks eksport..
Og hvor lenge varer det?  ::) Vil tro det om ikke lenge er bedre økonomi i å bruke mest mulig selv.

Tananger

Hehe
Har prosjekter som skal sørge for at jeg bruker solstrømmen selv når det blir slutt på god betaling fra Otovo, inkl 30kw varmtvannsbereder og et i3 bilbatteri.. skal nok gå seg til

ThomasEL

Sitat fra: gr på søndag 25. mars 2018, klokken 16:11
Sitat fra: gr på torsdag 22. mars 2018, klokken 18:00
Har nå også fått et tilbud fra Tradewinds med mikroinvertere (AP YC500I) som ser interessant ut, men er foreløpig usikker på hvordan de fungerer i forhold til webgrensesnitt/app/overvåkning..
Noen som vet hvordan overvåkning/app/webstyring foregår med mikroinvertere?

Ja, det systemet har jeg. Veldig godt fornøyd. Full oversikt over produksjonen til HVERT ENKELT PANEL til enhver tid. Via en grei appløsning
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA