Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Griffel

#315
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. mai 2015, klokken 11:35
Spørsmål: Hva skjer ved strømbrudd?  Med en produksjon på dagtid i et slik anlegg mellom 2-5 kW burde man kunne dekke grunnleggende behov, men ser jo at det er en utfordring å regulere forbruk opp mot produksjon. Ligger det en sikkerhetsmekanisme som kutter solcelleanlegget også ved brudd eller er energien fra eget anlegg tilgjengelig for bruk?
Invertere som er bygget for å mate inn på et nett tilpasser seg spenning frekvens og fasevinkel på det nettet de mater. Uten å kjenne alle fabrikater vil jeg tro at de (fleste) kobler ut når de mangler et nett og ikke har noe å styre etter. Uansett må ditt nett skilles fra nettet for å kunne operere alene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#316
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. mai 2015, klokken 11:35
Spørsmål: Hva skjer ved strømbrudd? 

Sakset fra Hafslund (min utheving)
Sitat fra: https://www.hafslundnett.no/oss/hva_er_en_plusskunde_/14398
Stiller Hafslund Nett tekniske krav ved tilknytning av plusskundeanlegg?
Ja, Hafslund Nett stiller tekniske krav til plusskundeanlegg, slik at disse anleggene ikke skal bidra til redusert spenningskvalitet hos andre av våre kunder.
Det er også krav til at et plusskundeanlegg av sikkerhetsmessige årsaker skal kobles ut automatisk ved strømstans i Hafslund Netts distribusjonsnett og også må bli liggende utkoblet inntil normal strømforsyning igjen er opprettet av Hafslund Nett.
Det er plusskundens ansvar i samarbeid med installatør å sørge for at anlegget tilfredsstiller de tekniske krav som stilles for å kunne tilknytte produksjonsanlegg til distribusjonsnettet, herunder utstyr som sikrer at produksjonsanlegget kobles ut ved strømutfall i distribusjonsnettet.

Så da får man ikke strøm til eget bruk heller ved nett-utfall, (i allefall ikke med mine Sunny Boy invertere) men men . . . .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 22. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. mai 2015, klokken 11:35
Spørsmål: Hva skjer ved strømbrudd? 

Sakset fra Hafslund (min utheving)
Sitat fra: https://www.hafslundnett.no/oss/hva_er_en_plusskunde_/14398
Stiller Hafslund Nett tekniske krav ved tilknytning av plusskundeanlegg?
Ja, Hafslund Nett stiller tekniske krav til plusskundeanlegg, slik at disse anleggene ikke skal bidra til redusert spenningskvalitet hos andre av våre kunder.
Det er også krav til at et plusskundeanlegg av sikkerhetsmessige årsaker skal kobles ut automatisk ved strømstans i Hafslund Netts distribusjonsnett og også må bli liggende utkoblet inntil normal strømforsyning igjen er opprettet av Hafslund Nett.
Det er plusskundens ansvar i samarbeid med installatør å sørge for at anlegget tilfredsstiller de tekniske krav som stilles for å kunne tilknytte produksjonsanlegg til distribusjonsnettet, herunder utstyr som sikrer at produksjonsanlegget kobles ut ved strømutfall i distribusjonsnettet.

Så da får man ikke strøm til eget bruk heller ved nett-utfall, (i allefall ikke med mine Sunny Boy invertere) men men . . . .

Koble ut betyr koble fra. Det kan gjøres med en kontaktor. Men du må ha Sunny Island inverter og batteripakke om du vil ha strøm når nettet er nede. Og har du 3-fase inntak må du ha 3 stk. Sunny Island.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#318
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2015, klokken 15:18
Koble ut betyr koble fra. Det kan gjøres med en kontaktor. Men du må ha Sunny Island inverter og batteripakke om du vil ha strøm når nettet er nede. Og har du 3-fase inntak må du ha 3 stk. Sunny Island.
Som hovedelement en kontaktor eller trolig en effektbryter, men en må nok ha litt fix-faxeri i tillegg til dette om en skal en sikker automatisk frakobling ved strømbrudd og tilkobling når strømmen kommer tilbake.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 22. mai 2015, klokken 15:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2015, klokken 15:18
Koble ut betyr koble fra. Det kan gjøres med en kontaktor. Men du må ha Sunny Island inverter og batteripakke om du vil ha strøm når nettet er nede. Og har du 3-fase inntak må du ha 3 stk. Sunny Island.
Som hovedelement en kontaktor eller trolig en effektbryter, men en må nok ha litt fix-faxeri i tillegg til dette om en skal en sikker automatisk frakobling ved strømbrudd og tilkobling når strømmen kommer tilbake.

Dette er visstnok innebygd i Sunny Island systemet. Offpist her på forumet kan kanskje si noe om det, han har et slikt anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2015, klokken 23:32
Sitat fra: Griffel på fredag 22. mai 2015, klokken 15:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2015, klokken 15:18
Koble ut betyr koble fra. Det kan gjøres med en kontaktor. Men du må ha Sunny Island inverter og batteripakke om du vil ha strøm når nettet er nede. Og har du 3-fase inntak må du ha 3 stk. Sunny Island.
Som hovedelement en kontaktor eller trolig en effektbryter, men en må nok ha litt fix-faxeri i tillegg til dette om en skal en sikker automatisk frakobling ved strømbrudd og tilkobling når strømmen kommer tilbake.

Dette er visstnok innebygd i Sunny Island systemet. Offpist her på forumet kan kanskje si noe om det, han har et slikt anlegg.
Langt fra utenkelig, håper Offpist kan fortelle mer om dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jonorunde

#322
Mi sunny island-løsning står i dag kun som hjelp for selfconsumption - men eg har også tenkt på at det kunne vere fint med backup for nettet. I dag går den (og sol-invertere) ned om nettet er nede.
Det SMA snakker om, er at det skal gå an å ha et eget grid, som er bak sunny island, og dermed alltid har strøm;
sitat "greater independence from the electricity grid – when the utility grid fails, the sunny Island sets up a separate grid. The necessary software update will be available in third quarter 2013"
Litt usikker på akkurat korleis dette kan gjeres -men det ser ut som om en må ha et lite sikringsskap til, med en underfordeler for dei kursane som da er "viktige" - desse får da alltid strøm via SI.

Kunne vore et interessant lite prosjekt -spesielt sidan underfordelerskapet allerede fins 1 meter fra SI i dag :)
(Den er i bruk for å fordele strøm fra en dedikert UPS til viktige kurser)

Lesestoff;     http://www.tritec-energy.com/images/content/D_264_SMA_SI6H_BRO_enu.pdf
og https://ironedison.com/images/products/SMA/Training_SPCBackupWithWOPV.pdf
og https://ironedison.com/sma-sunny-island

her var det mykje å lese...
Jon O

Havebigfun


Olee

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:20
Her er det en test av paneler for Norge:
http://www.tu.no/kraft/2015/06/09/stor-test-disse-solcellene-er-best-for-norske-forhold#cxrecs_s
Ser at det billigste panelet ligger på 9 SEK/W. Prisen for trådstarter sitt anlegg kommer da på rett over 50.000SEK!

ToreB

Da har jeg begynt å tenke på å utvide solcelle-anlegget mitt. Jeg har et sørvendt garasjetak (ca 38kvm) jeg kunne tenkt meg å dekke med paneler, og jeg trenger litt innspill fra forumet her :-)
Jeg har ikke bestemt meg for paneler ennå, men det ser ut til at jeg får plass til 4 -5 kw. Idag har jeg en 16A kurs ut til garasjen - må jeg ha ny kabel her? (jeg vil ha inverter i garasjen hvis mulig)

Jeg tar gjerne imot tips på panel også. I utgangspunktet er jeg på utkikk etter max watt pr. kvadratmeter, men pris pr watt har jo også noe å si :-)
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på mandag 15. juni 2015, klokken 12:26
Da har jeg begynt å tenke på å utvide solcelle-anlegget mitt. Jeg har et sørvendt garasjetak (ca 38kvm) jeg kunne tenkt meg å dekke med paneler, og jeg trenger litt innspill fra forumet her :-)
Jeg har ikke bestemt meg for paneler ennå, men det ser ut til at jeg får plass til 4 -5 kw. Idag har jeg en 16A kurs ut til garasjen - må jeg ha ny kabel her? (jeg vil ha inverter i garasjen hvis mulig)

Jeg tar gjerne imot tips på panel også. I utgangspunktet er jeg på utkikk etter max watt pr. kvadratmeter, men pris pr watt har jo også noe å si :-)

Du kan klare deg med 16A kursen din og 4-5kW med paneler. Det er en fordel å ha litt mer paneler enn du har inverter pga. at de sjelden yter 100% i Norge. Så en 3.6kW inverter med f.eks 4.2kW paneler er en god match.

Her er vel kanskje de som gir mest for pengene av paneler som er å få kjøpt i Norge:

http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm245p00-255.html

16 stk. blir 4080W og koster litt over 30.000 kroner før støtte.

Merk at det er ikke sikkert inverteren kan ta 16 stk. i serie (pga for høy spenning) og 2x8 kan blir for lav spenning. 18 stk. i form av 2x9 vil nok virke med stort sett alle invertere.

Maks W per m2 blir nok disse:

http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm096b00-330-sunforte.html

Men du får jammen betale for de også. Offpist her på forumet har solgt samme paneler under et annet navn for litt hyggeligere priser.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

Muffinman

Hvordan er det å legge til flere paneler etterhvert - det er jo enkelte som har ettermontert paneler på alt fra uthus, boder og "postkasser" i ettertid. Er kjent med hvordan serie/paralellkobling fungerer, men finnes det noen form for fleksibilitet i forhold til innspenning på inverter slik at man ikke nødvendigvis trenger å legge til nye paneler i et visst antall?`

Og er det noe å tape mtp virkningsgrad om man først går for en litt overdimensjonert inverter med tanke på å legge til flere paneler senere?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:40
Hvordan er det å legge til flere paneler etterhvert - det er jo enkelte som har ettermontert paneler på alt fra uthus, boder og "postkasser" i ettertid. Er kjent med hvordan serie/paralellkobling fungerer, men finnes det noen form for fleksibilitet i forhold til innspenning på inverter slik at man ikke nødvendigvis trenger å legge til nye paneler i et visst antall?`

Og er det noe å tape mtp virkningsgrad om man først går for en litt overdimensjonert inverter med tanke på å legge til flere paneler senere?

Du taper ikke noe på virkningsgraden.

Ang. å legge til paneler; Du må jo starte med et antall som gjør at drifsspenningen overstiger inverterens minste arbeidsspenning. Etterpå kan du fint legge til paneler, så lenge du ikke overstiger inverterens tomgangsspenning (VOC). Typisk kan en inverter håndtere f.eks fra 8-9 30V paneler pr. streng som minimum og kanskje opp til 13-14 maksimum. Brukes 37V paneler eller 50V paneler blir det tilsvarende mindre. De fleste inverterprodusentene har beregningsprogrammer der du velger type inverter, type panel, minimumstemperatur på stedet osv. og så får du ut en liste over godkjente konfigurasjoner.

Har du to strenger må du øke antall paneler med to i slengen, har du 3 strenger blir det 3 i slengen osv. Merk at alle panelene i én streng må peke i samme himmelretning. Forskjellige strenger kan peke i forskjellige retninger, men spenningen må være noenlunde lik. Har du 13 ~30V paneler mot sørvest og skal legge til paneler mot sør-øst på samme inverter så må du altså enten ha 13 ~30V paneler mot sør-øst eller f.eks  8 ~50V paneler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA