Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

tomrh

Veldig inspirerende Tore, spesielt det du sier om å ikke være handyman! ;D
Føler jeg har en tommeltott for mye jeg også, hindrer meg litt i å ta skrittet helt ut. Samt at det er en mental barriære i å bestille store ting fra utlandet. Det gikk helt greit det eller? Noe spesielt å passe på?

Sitat fra: ToreB på tirsdag 28. april 2015, klokken 18:15
Jeg handlet panelene fra http://www.acosolar.com/
Sitat fra: ToreB på tirsdag 28. april 2015, klokken 18:39
Anlegget består av 18 x 245w panel, 9 østvendte og 9 vestvendte.
Hvorfor valgte du akkurat 245W? Ser de har flere ulike wattstyrker med ulike priser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ToreB

Bestilling fra utlandet gikk helt fint, en felle er vel kanskje fraktkostnaden. Jeg fikk oppgitt 100$, men det er kun selve frakten. Det tilkommer en drøss med kostnader rundt fortolling og havneavgifter osv. Det fikk jeg noen tips om og var klar over.
245w ga en grei pris pr watt, det billigste var vel 205 watt pr panel om jeg husker rett.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

tomrh

Forøvrig må det være ytterligere litt å spare på å ha fastpriskontrakt på strøm med et sånt solcelleanlegg. Da har man jo billigere strøm om vinteren når man ikke har egen produksjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 01. mai 2015, klokken 15:32
Forøvrig må det være ytterligere litt å spare på å ha fastpriskontrakt på strøm med et sånt solcelleanlegg. Da har man jo billigere strøm om vinteren når man ikke har egen produksjon.

Det tviler jeg på, betalte bare 35 øre/kWh i januar med spot-pris, og det er under fastprisen som ligger rundt 40 øre. Dessuten tror jeg ikke du får bli plusskunde uten spot-avtale.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2015, klokken 21:10
Det tviler jeg på, betalte bare 35 øre/kWh i januar med spot-pris, og det er under fastprisen som ligger rundt 40 øre. Dessuten tror jeg ikke du får bli plusskunde uten spot-avtale.
Litt rart dette, pluskunden selger jo strømmen til nettselskapet, men nettselskapet selger jo i prinsippet ikke strøm.
Så Hafslund nett, og strømleverandøren Hafslund er rent formelt 2 selskap.

Med det nye målersystemet er det vel meningen at fastpris på sikt skal bli borte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gmikkelsen2014

Jeg har et 5,2 kWp system i Bergen, som jeg satte i drift i februar. Spennende å følge med hvor stor produksjon jeg kan klare i løpet av året. Passerte 1000 kWt for noen dager siden. I tillegg er det interessant å se hvordan produksjonen fordeler seg på egen bruk og innmating på nettet. Jeg har målt dette siden februar og målingene ligger på https://gmikkelsenblog.wordpress.com/grid-page/. Har også lagt ut et regneark hvor en kan regne på lønnsomheten for et solcellesystem.

jkirkebo

Sitat fra: gmikkelsen2014 på søndag 03. mai 2015, klokken 21:23
Jeg har et 5,2 kWp system i Bergen, som jeg satte i drift i februar. Spennende å følge med hvor stor produksjon jeg kan klare i løpet av året. Passerte 1000 kWt for noen dager siden. I tillegg er det interessant å se hvordan produksjonen fordeler seg på egen bruk og innmating på nettet. Jeg har målt dette siden februar og målingene ligger på https://gmikkelsenblog.wordpress.com/grid-page/. Har også lagt ut et regneark hvor en kan regne på lønnsomheten for et solcellesystem.

2152kWh passerte jeg i natt, 9.67kWp. Mer sol i Østfold enn i Bergen ;)

Har 1.99kWp til nesten ferdigmontert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2015, klokken 21:10
Sitat fra: tomrh på fredag 01. mai 2015, klokken 15:32
Forøvrig må det være ytterligere litt å spare på å ha fastpriskontrakt på strøm med et sånt solcelleanlegg. Da har man jo billigere strøm om vinteren når man ikke har egen produksjon.
Det tviler jeg på, betalte bare 35 øre/kWh i januar med spot-pris, og det er under fastprisen som ligger rundt 40 øre. Dessuten tror jeg ikke du får bli plusskunde uten spot-avtale.
Flaks at vinteren ble så mild. Husker vintrene 2009/2010 og 2010/2011 med både ekstrem sprengkulde og kraftpriser. Global oppvarming kan sende polare jetstrømmer i sørligere slynger, og været kan være stabilt i måneder i strekk (f.eks. i januar - mars i fjor var det konstant iskald sørøstlig vind over Trøndelag, høyst uvanlig). Med fastpris betaler man en "forsikring" mot kalde vintre ved å betale mye mer enn spotpris for strømmen i den lyse delen av året. Men da har man jo egen produksjon, så over tid skulle dette i prinsippet kunne lønne seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

#278
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 21:51
2152kWh passerte jeg i natt, 9.67kWp. Mer sol i Østfold enn i Bergen ;)
På hvor lang tid da ??

Jeg passerte 658kWh idag siden 15.april (dvs. 19 dager). 8.32kWp.
Bedre enn jeg hadde forventet, men mye går billig til Hafslund :( så jeg må nok få meg noen batterier for å jeg spare solstrøm til natta ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 03. mai 2015, klokken 22:17
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 21:51
2152kWh passerte jeg i natt, 9.67kWp. Mer sol i Østfold enn i Bergen ;)
På hvor lang tid da ??

Jeg passerte 658kWh idag siden 15.april (dvs. 19 dager). 8.32kWp.
Bedre enn jeg hadde forventet, men mye går billig til Hafslund :( så jeg må nok få meg noen batterier for å jeg spare solstrøm til natta ;)

Hittil i år. I april var produksjonen 1198kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Noen som har vurdert Tesla Powerwall til anlegget sitt?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 03. mai 2015, klokken 23:59
Noen som har vurdert Tesla Powerwall til anlegget sitt?
En 10kWh powerwall kan maksimalt om den utnyttes 365 dager i året flytte 3650 kWh fra dag til natt, mange dager har en ikke så stort overskudd så 2500 kWh er nok stadig optemistisk, det en sparer som + kunde er nettleie ca. 38 øre =950 kr/år (optemistisk). Den betaler seg neppe i løpet av batterienes levetid, om alternativet er plusskunde hos nettselskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

#282
Sitat fra: Griffel på mandag 04. mai 2015, klokken 00:35
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 03. mai 2015, klokken 23:59
Noen som har vurdert Tesla Powerwall til anlegget sitt?
En 10kWh powerwall kan maksimalt om den utnyttes 365 dager i året flytte 3650 kWh fra dag til natt, mange dager har en ikke så stort overskudd så 2500 kWh er nok stadig optemistisk, det en sparer som + kunde er nettleie ca. 38 øre =950 kr/år (optemistisk). Den betaler seg neppe i løpet av batterienes levetid, om alternativet er plusskunde hos nettselskapet.

Du må muligens justere regnestykket litt til enda dårlige forhold siden Powerwall for daglig cycle er på 7kWh, 10kWh utgaven er beregnet som backupstrøm. Sansynligvis samme batteripakke men litt mer buffer lagt inn for at tap grunnet daglig bruk ikke skal påvirke tilgjengelig effekt.

Men for de som bygger solcelleanlegg nå og ennå ikke har kjøpt inverter kan det kanskje være et alternativ siden man da må ta utgangspunkt i prisdifferansen mellom Powerwall og annen inverter (uten batteri) av tilsvarende kapasitet.

tomrh

Apropos anleggets størrelse. Hvis lønnsomheten til investeringen skal optimaliseres så ville jeg tro at man 1) ikke bør installere mer kW kapasitet enn man selv klarer å forbruke, 2) at man ikke kjøper batteribank, og 3) at man begrenser anleggets størrelse pga at man kan få 10.000 i grunnstøtte (siden denne støtten da utgjør en større prosentandel for mindre anlegg). Høres dette fornuftig ut?
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 08:29
Apropos anleggets størrelse. Hvis lønnsomheten til investeringen skal optimaliseres så ville jeg tro at man 1) ikke bør installere mer kW kapasitet enn man selv klarer å forbruke, 2) at man ikke kjøper batteribank, og 3) at man begrenser anleggets størrelse pga at man kan få 10.000 i grunnstøtte (siden denne støtten da utgjør en større prosentandel for mindre anlegg). Høres dette fornuftig ut?
Et anlegg kan vel enkelt utvides senere med flere solcellepaneler også? De kobles vel bare videre i parallell?

1-2. Det er nok litt vanskeligere enn som så, siden variasjonen i sol er stor vil et anlegg som aldrig leverer mer enn forbruk bli for lite. Men det er helt klart at lønnsomhetet bilr dårlig om anlegget er alt for stort.

2. En batteripakke til ca. 250$/kWh, altså ca 2000kr inkl. mva eks. inverter og installasjon, vil ikke kunne lønne seg for en plusskunde. Denne skal betales av kWh andelen av nettleie, og vil da ikke kunne betales i løpet av batteriets levetid. Batteri pakken gir heller ingen miljøgevinst sammelignet med salg som plusskunde og fortjener derfor ingen støtteordning. For annen bruk enn i forbindelse solsrøm plusskunder og flytting av forbruk fra soltimer til natt blir betraktningen en annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA