Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

offpist

Bruker 100 ma på inverterene.  Det er i henhold til anbefalinger fra SMA.
Ellers er det Eaton digitale sikringer ja.
Men jeg bør legge til at jeg ikke har undersøkt så nøye om de er spesielt egnet til solcelle bruk.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Hei!

Satt og drodla litt på dette med solceller i helga sammen med @sla her på forumet, og det blir stadig mer og mer interessant, selv om lønnsomheta i det (i den grad slikt kan kalles lønnsomt) variere enormt med hvilke parametere man legger inn. Undeveis meldte seg et par spørsmål:

Et 280W panel; det er 280W for panelet, ikke pr m2?

man bytte strømmåleren, eller er dette bare nødvendig dersom man skal selge overskudd ut på nettet?  (Kjapp hoderegning tilsier at kostnaden ved å bytte strømmåler neppe vil betale seg over anleggets levetid, så med mindre man har veldig lang horisont er det "billigere" å la strøm gå til spille enn å betale X.000 kr for å kunne selge den.)

På invertere der man kan ha flere strenger med paneler (f.eks. SunnyBoy 4000); kan panelene på ulike strenger være av ulik type, evt. ulik "styrke"? (Regner med at alle panelene på en streng bør være like.) Tenker at om man for å kunne utnytte arealet best mulig vil ha f.eks. 280W-paneler (som ser ut til å være ca 1x2m), og så suplere med en rekke 235W paneler på 1x1,6m?

Dersom man ønsker å utvide seinere, er det nødvendig å ha alle invertere på samme plass/samme kurs? Vi planlegger nokså identiske anlegg, og planen er å starte med hver vårt særvendte garasjetak på ca 30m2. Deretter er det å eventuelt utvide med hustak i øst/vest retning. Vil dette kunne/måtte installeres som et helt separat anlegg?

Ved evt. påbygg med batteribank; vil det være et problem om man har ett annlegg + batteribank stående i garasjen, og et ("separat")anlegg i huset? Vil man da kunne benytte begge anleggene for lading av batterier?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på mandag 24. november 2014, klokken 15:15
Hei!

Satt og drodla litt på dette med solceller i helga sammen med @sla her på forumet, og det blir stadig mer og mer interessant, selv om lønnsomheta i det (i den grad slikt kan kalles lønnsomt) variere enormt med hvilke parametere man legger inn. Undeveis meldte seg et par spørsmål:

Et 280W panel; det er 280W for panelet, ikke pr m2?

For panelet ja.

Sitat
man bytte strømmåleren, eller er dette bare nødvendig dersom man skal selge overskudd ut på nettet?  (Kjapp hoderegning tilsier at kostnaden ved å bytte strømmåler neppe vil betale seg over anleggets levetid, så med mindre man har veldig lang horisont er det "billigere" å la strøm gå til spille enn å betale X.000 kr for å kunne selge den.)

Du må bare bytte om du vil ha betalt for strømmen du mater ut på nettet. Her hos meg byttet nettselskapet måler uten at det kostet meg en krone. Med på kjøpet fikk jeg automatisk avlesning så nå slipper jeg det styret :)

Sitat
På invertere der man kan ha flere strenger med paneler (f.eks. SunnyBoy 4000); kan panelene på ulike strenger være av ulik type, evt. ulik "styrke"? (Regner med at alle panelene på en streng bør være like.) Tenker at om man for å kunne utnytte arealet best mulig vil ha f.eks. 280W-paneler (som ser ut til å være ca 1x2m), og så suplere med en rekke 235W paneler på 1x1,6m?

Så lenge inverteren har flere MPPT-innganger går det bra. Sunnyboy 4000TL har så vidt jeg vet to.

Sitat
Dersom man ønsker å utvide seinere, er det nødvendig å ha alle invertere på samme plass/samme kurs? Vi planlegger nokså identiske anlegg, og planen er å starte med hver vårt særvendte garasjetak på ca 30m2. Deretter er det å eventuelt utvide med hustak i øst/vest retning. Vil dette kunne/måtte installeres som et helt separat anlegg?

Du kan ha det som eget anlegg, eller føre DC-kablene frem til eksisterende inverter og bruke den andre MPPT-inngangen på det nye anlegget (om du ikke alt har brukt begge). Har du flere invertere så sørg for å spre de på forskjellige faser slik at du ikke overbelaster en av fasene ut på nettet ved full utmatning.

Sitat
Ved evt. påbygg med batteribank; vil det være et problem om man har ett annlegg + batteribank stående i garasjen, og et ("separat")anlegg i huset? Vil man da kunne benytte begge anleggene for lading av batterier?

Bruker du Sunny Island inverteren så er batteribanken helt separat fra solcellesystemet. Den kan derfor stå hvor som helst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Kikket på Sunny Boy batteribanken, men 2kWh lagring er da ikke fryktelig mye? Ser det finnes en mer avansert batteribankløsning der inne, men kapasiteten er ikke oppgitt. Kjøper man da denne banken separat av en batteriprodusent?
Tenker i samme baner som Cra, her..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

offpist

SMA har en inverter som har innebygget batteripakke, og den er 2KWH.
Inverteren er svindyr og batteripakken kan ikke utvides heller.

Så da kan man se på Sunny Island, slik jeg har gjort.
Den virker på mange forskjellige batteripakker, også bly, syre og Lithium.

Men ikke heng dere for mye opp i det med batteri lager.. man kan fint ha solceller uten dette.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

19quiz76

Tenkte for å utnytte mest mulig av egenprodusert strøm, men kost-/nytteverdi står kanskje ikke i forhold ennå?
Hva slags batteribanker kan man kjøpe til hva slags pris/kapasitet?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cra

For min del er det lite aktuelt med batteripakke på kort sikt, men jeg tenker som så at det kan være greit å vite litt om det allerede nå, og ta høyde for evt. utvidelse seinere om det ikke er for stor kostnad nå. Sunny Island saken høres jo veldig grei ut, hvis det er slik at den er helt uavhengig (regner med den kanskje "Styres" på ett eller annet vis av inverter/solcelleanlegget?)

Hvis kraftselskapet tar kostnaden med bytte av strømmåler er det en no-brainer. Hvis jeg må ta kostnaden (alle skal vel byttes ut med slike automatiske målere i løpet av ikke så mange år uanset, er det ikke så?) er det ikke lønnsomt, men mindre anlegget er veldig stort og kan levere mye strøm. Ikke for det; uansett er det jeg som betaler for den måleren; spørsmålet er om jeg får en faktura på hele beløpet "i dag", eller om jeg skal betale for den i små drypp resten av livet. ;)

Tenker som så at for å komme igang så er det viktig (ikke minst for WAF) at $/W er så lav som mulig, og så kan man heller oppgradere etterhvert. Det virker som det er slik noen av dere som allerede er i gang gjør det? :)

Et spørsmål: Jeg ser at du offpist har to slike SunnyBoy invertere? Den portalen du har som viser statistikk; legger den sammen tall fra flere invertere slik at du får ett enkelt regnskap, eller er det ett pr anlegg/inverter? Kan du evt. splitte det for å se hvilken som produserer hvor mye? Ikke kritisk, men jeg er en sucker for denne typen informasjon på alt mulig rart. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Den legger sammen produksjonen fra alle inverterene tilkoblet, og man kan også se produksjonen pr inverter.

Du plikter egentlig å melde fra til netteier når du kobler til et solcelle anlegg. Så da kommer du ikke utenom å bytte måler.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på mandag 24. november 2014, klokken 21:59
Den legger sammen produksjonen fra alle inverterene tilkoblet, og man kan også se produksjonen pr inverter.

Du plikter egentlig å melde fra til netteier når du kobler til et solcelle anlegg. Så da kommer du ikke utenom å bytte måler.

Meldeplikt utløser vel ikke krav om målerbytte? Hvorfor skulle det gjøre det? Det er jo ingen ulempe for netteier at du ikke bytter for å si det slik ;)

Men om de bytter gratis slik de gjør her er det jo ikke noe poeng å la være. Skal de ha mange tusen kroner for det og du setter opp et minianlegg på 1-2kWp er det derimot dårlig butikk å bytte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Tja, du kan ha rett men det kan også tenkes de insisterer på at man da skal ha en to-veis måler.

SMA SB4000TL er en veldig allsidig inverter, med sine 2 innganger og et veldig vidt MPPT tracking område. Selv om man bare skal starte med 1-2KW anlegg kan det være verdt å hoste opp for en ordentlig inverter så man har mulighet til å utvide senere.

Den er relativt lett å spore opp på privatmarkedet om man følger med på ebay.de og ebay.co.uk
Ofte bare for rundt 5-7000 kr.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Jeg har allerede sendt forespørsel til e-verket om hva jeg må gjøre før jeg evt. setter igang med instalasjon, og spesifikt om jeg trenger ny måler. Det ligger an til at de skal bytte uansett i løpet av ikke så mange år. I mitt tilfelle burde jeg kanskje ha gjort dette for lengst, da jeg har to målere jeg betaler leie for. Jeg vil spare ca 2500 i året om jeg kvitter meg med en, så det kan jo tenkes jeg går i null om jeg bytter for egen regning nå, hvis det er 3-4 år til de "bytter selv".

Jeg har ca 2-5 års perspektiv på instalasjon; forhpentligvis i nedre sjikt av dette. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Måleren det skal byttes til om noen år er vel en smartmåler, men kan denne også "sende strøm ut på nettet"?

Hafslund bekreftet i hvert fall nettopp på telefon at de dekker kostnader for toveismåler *inntil videre*. Så kanskje det kan være lurt for Oslo-borgere å smi mens jernet er varmt ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Fikk også oversendt Hafslunds krav og retningslinjer for slike anlegg, mailer dem gjerne på forespørsel via pm.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Olee

Noen som vet hvorfor netteierne betaler for nye målere egentlig? Er det bare for å være snille, siden det ikke er snakk om så mange? Når det skal byttes til AMS er det jo vi kundene som må betale..

cra

Sitat fra: Olee på torsdag 27. november 2014, klokken 12:28
Noen som vet hvorfor netteierne betaler for nye målere egentlig? Er det bare for å være snille, siden det ikke er snakk om så mange? Når det skal byttes til AMS er det jo vi kundene som må betale..

Vel, det er jo kundene som betaler for moroa uansett til syvende og sist. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA