Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Electrix

Slik jeg kan se er det ingenting som taler for en batteriløsning idag.

Miljømessig er det ingen fordeler, forbruket er størst om dagen så å flytte produksjonen til natt er totalt sett en dårligere løsning, og da har vi ikke tatt med selve batteriløsningen I mijøregnskapet.

For nettselskapene er det også en fordel å få tilbake litt energi på dagen som dermed kan distribueres videre til naboene, det fører til mindre tap I nettet og lavere driftskostnader.

Dermed er det kun økonomiske fordeler som taler for denne løsningen, det du sparer er avgiftene og en del av nettleien, ( nettselskapene gir deg vanligvis litt nettleie tilbake pr kwh pga sparte tap I nettet. Du må dermed tjene inn batteriløsningen din på forskjellen mellom kjøp og salg prisen, disse prisene er jo også litt usikre I fremtiden pga AMS og antakelig variable timepriser som innføres snart. Dermed kan nattprisen bli lavere og dagprisen høyere, noe som kan gi bedre økonomi I rene solcelleløsninger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#106
Enig i det, solceller og solfangere kan en gjerne installere av entusiasme og miljøhensyn, batterløsningen har ingen slike fordeler idag, så her kan kun se på det økonomiske fordeler ulemper.

Dette kan endre seg når innslaget av tilfeldig kraft (vind-sol) blir mye større (over ca 30%), spesielt i land som ikke har magasinkraft slik vi har i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

offpist

I Tyskland (og muligens flere land) er det innført en begrensning som sier at man kan kun eksportere 70% av produsert effekt. Altså, om man har et 10KW anlegg og ikke bruker noe nevneverdig med strøm selv så vil inverterene strupe ned effekten slik at kun 7KW går på eksport, og 3KW går tapt med mindre man har en batteri løsning.

Det selges visstnok en del slike batteri løsninger i Tyskland, så det må jo være noe for seg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Griffel

Sitat fra: offpist på fredag 06. juni 2014, klokken 10:45
Det selges visstnok en del slike batteri løsninger i Tyskland, så det må jo være noe for seg.
Sitat fra: Griffel på fredag 06. juni 2014, klokken 09:50
Dette kan endre seg når innslaget av tilfeldig kraft (vind-sol) blir mye større (over ca 30%), spesielt i land som ikke har magasinkraft slik vi har i Norge.
I Tyskland har de nå installert så mye solceller at innslaget av tilfeldig kraft er betydelig, de har heller ikke samme reguleringsmulighet med magasinkraft som i Norge. Så Tyskland er et land som må se på forholdet mellom lagring eller å skrote energi. Både i Danmark og Tyskland oppstår det perioder hvor strømprisen blir negativ på grunn av overproduksjon, og alternativene er ymse former for lagring f.eks batterier og hydrogenproduksjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Electrix på fredag 06. juni 2014, klokken 09:36
Slik jeg kan se er det ingenting som taler for en batteriløsning idag.

Nja, er en ting du har glemt å ta med i "regnestykket" her :p

Selv lever jeg "på landet", og har lufttrekk på strøm (og tele), noe som fører til relativt hyppige utfall i strøm- og tele-nettet. Så personlig kunne jeg egentlig tenkt meg ett batterisystem som "UPS" for huset helt uavhengig evnt. fornybar lokal produksjon.

Men ja, har ikke sett på det som noe reelt i dag pga. pris, så har nå bare en enkel ups på data'en.

Bor i dag slik til at taket ligger i skygge nesten hele dagen store deler av året, så har derfor heller ikke vurdert solceller. Men om jeg en gang flytter til ett sted der jeg kan ha solceller - eller at "noen" kapper ned "noen" trær på naboeiendommen - så blir det svært aktuelt å skaffe med dette - da fortrinnsvis MED en form for lokalt energilager som backupløsning når el-nettet faller ned.
Model S 85D

offpist

Prøv denne karen i stedet:

Elvedin.Grudic@hafslund.no
Nettplanlegger
Drift Teknisk kundestøtte

Men ja, det stemmer nok at de kan ta seg befalt både for måler og montering.
Jeg fikk det gratis.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

Sitat fra: offpist på torsdag 12. juni 2014, klokken 20:10
Prøv denne karen i stedet:

Elvedin.Grudic@hafslund.no
Nettplanlegger
Drift Teknisk kundestøtte

Men ja, det stemmer nok at de kan ta seg befalt både for måler og montering.
Jeg fikk det gratis.

Jeg fikk feilmelding på mailen hans, så ingen respons der i gården. Tips mottas med takk!!  ;)
Det er greit å alle slike kostnader på bordet før jeg bestiller opp utstyr. Det er jo litt kjipt hvis Hafslund skal ha 15k for ny strømmåler.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

Electrix

Nå skal vel hafslund uansett bytte ut strømmåleren din snart med AMS-måler, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor du skulle få en regning på det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ToreB

Veldig enig i det, altså. Nettselskap i andre landsdeler tar denne kostnaden selv: http://www.fen.no/default.asp?fid=1326
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Tok et bilde av anlegget i dag, nå som all montering er ferdig.

Produksjonen ligger på 37-38kWh på gode dager nå, beste notering er 38,6kWh. Har lagt ved skjermbilde av produksjonskurven den dagen. Det starter opp i 8-tiden på morgenen og holder på til rundt 21.00 nå. At det starter såpass sent skyldes at taket vender sør-vest.

Jeg har bestilt en ny pall med paneler, 225W denne gangen. 22 av de skal opp på den delen av taket på hovedhuset (det store grå bak til høyre for anlegget) som vender sør-øst. Det blir 3 rader med stående paneler, 10+7+5. Dermed vil jeg få god produksjon en god del tidligere på dagen.  Total installert paneleffekt vil da bli 10,12kW, med 8,8kW invertereffekt.

Fase 3 blir å montere til sammen 18 paneler på den delen av taket på hovedhuset som vender samme vei som dagens anlegg + taket på carport til venstre for anlegget. Da ender jeg opp på 14,17kW installert paneleffekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Jeg får av en eller annen grunn ikke opp bildene her på jobben, men gleder meg til å se  :D
Jeg er i ferd med å bestille anlegg nå, men håper du kan bidra med noen detaljer  :)

Jeg er blitt tilbudt PV kabel, 12AWG:
Dette tilsvarer visst 3,3mm2. Hvilke kriterier bør jeg legge til grunn for valg av kabler? Jeg ser du skriver 4mm2 eller 6mm2.
Tips mottas med takk!
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på fredag 20. juni 2014, klokken 14:29
Jeg får av en eller annen grunn ikke opp bildene her på jobben, men gleder meg til å se  :D
Jeg er i ferd med å bestille anlegg nå, men håper du kan bidra med noen detaljer  :)

Jeg er blitt tilbudt PV kabel, 12AWG:
Dette tilsvarer visst 3,3mm2. Hvilke kriterier bør jeg legge til grunn for valg av kabler? Jeg ser du skriver 4mm2 eller 6mm2.
Tips mottas med takk!

12AWG er samme som jeg bruker. Det er litt mindre enn 4mm2 men holder lenge. Panelene jeg bruker har en strømstyrke på ca. 7,8A. Med f.eks 50m total kabellengde (fra inverter, gjennom alle panelene og tilbake igjen til inverteren) gir det et spenningstap på litt over 2V eller godt under 1% (gitt systemspenning rundt 300V). Selv med 100m kabellengde snakker vi om litt over 4V eller 32W.

Men om vi snakker om et system med 2 eller flere strenger (f.eks 2x11 paneler som mitt er på) ville jeg da ført ledning fra begge strengene helt inn til inverter, ikke skjøtet sammen oppe på taket. Mindre strømstyrke per kabel gir lavere tap, samt at det er lettere å feilsøke evt. problemer om man kan koble fra hver streng nede på inverteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Her er panelene jeg antagelig kjøper: http://www.acosolar.com/en/solarfennel-245w-ps6a-245-solar-panel-poly
Det blir 2x9 paneler i fase 1, og så får jeg se an litt om jeg bygger ut mere.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på fredag 20. juni 2014, klokken 16:00
Her er panelene jeg antagelig kjøper: http://www.acosolar.com/en/solarfennel-245w-ps6a-245-solar-panel-poly
Det blir 2x9 paneler i fase 1, og så får jeg se an litt om jeg bygger ut mere.

Jeg bestilte nettopp monteringsmateriell for 1500 dollar derfra, inkl. frakt fra Kina (kun $150, grisebillig). Men panelene kjøpte jeg fra Aten Solar denne gangen, fikk ToPoint JTM225-60P for $0.55 per watt ($123.75 per panel). Inkl. frakt til JetCarrier og videre over dammen ender jeg nok på ca. 1175,- per panel inkl. mva.

Anlegget denne gangen blir på 4950 watt og prisen ser ut til å ende på rundt 42.000,- inkl. alt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Ja, jeg fikk også $150 i frakt, 18 paneler og monteringsmateriell. Er det noe mer jeg trenger av verktøy eller lignende?
Det ser ut til at jeg lander på en inverter fra SMA : SB 3600 TL-21 (fra http://pvstore-europe.com/, €1182)
Jeg har mer plass på taket, så jeg får se om dette gir mersmak  :)
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA