Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

ToreB

Takk for info  :)

Da skjønner jeg at jeg må på Sunny Boy invertere, de har 2 MPP'er i forhold til Eltek med 1 MPP.
http://www.sma.de/en/products/solar-inverters/sunny-boy-3000tl-3600tl-4000tl-5000tl-with-reactive-power-control.html#Technical-Data-8621

Da fikk jeg litt å tenke på!
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på tirsdag 27. mai 2014, klokken 20:39
Takk for info  :)

Da skjønner jeg at jeg må på Sunny Boy invertere, de har 2 MPP'er i forhold til Eltek med 1 MPP.
http://www.sma.de/en/products/solar-inverters/sunny-boy-3000tl-3600tl-4000tl-5000tl-with-reactive-power-control.html#Technical-Data-8621

Da fikk jeg litt å tenke på!

Det spørs jo på totaleffekten. Skal du ha opp f.eks ett anlegg på 5kW på ett tak og 4kW på et annet kan man bruke to mindre invertere med enkel MPP i steden for én større inverter med dobbel MPP. Det blir ikke nødvendigvis noe særlig dyrere, og man har litt redundans om den ene inverteren skulle feile.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JBS

Det er korrekt.
Det er også derfor at han bør bruge den store tagflade på garagen.
Du bør evt. Kikke efter denne inv. som hedder StecaGrid 3600, evt 4200.
De har vundet flere priser i Tyskland
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

offpist

Det er jo også en liten fordel med øst/vest også.
Nemlig at man har produksjon fra tidlig morgen til sent kveld.. En ganske lang produksjonskurve.

Sånn som hos meg i dag så startet produksjonen allerede klokken 04:35.
Og nå frem til kl 9 har jeg allerede produsert 8 KWH..


ØST/VEST (Oslo):
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

SØR (Danmark):
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13151&sid=11063
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

En problemstilling som ikke så mange tenker på er "hvordan i all verden skal jeg få brukt opp all strømmen på dagtid?". 

For de fleste er jo på jobb om dagen, og strømforbruket er lavt.
Derfor er det lurt med timere som slår på varmtvann tanken og andre strømforbrukere på dagen.

Det finnes også noen batteri løsninger om man vil ta det et steg videre.
Jeg sitter litt på gjerdet og vurderer noe slikt i fremtiden.
En buffer på 10 KWH vil gjøre at jeg er nesten selvforsynt med strøm helt fra april til og med september.

Selve batteri-inverteren kan man få for i underkant av 30k, men så kommer batteripakke i tillegg.
Lønnsomt er det ikke.

Men hadde man kunne kjøpt en batteripakke fra en kondemnert Leaf for eksempel.
Må bygges om til 48V men det burde ikke være for vanskelig.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:27
En problemstilling som ikke så mange tenker på er "hvordan i all verden skal jeg få brukt opp all strømmen på dagtid?". 

Bruke opp? Næh. Den mater jeg tilbake på strømnettet og får kreditert fra nettselskapet. Fikk nylig en kreditnota på en tohundrelapp da de ikke har klart å få lagt dette inn i det vanlige faktureringssystemet ennå. Men jeg har hørt om andre som har fått negativ strømregning i flere måneder på sommeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Jeg vil heller spare 80 øre pr KWH i stedet for å selge strømmen for 30 øre pr KWH.

Snakker ikke om å bruke mer strøm totalt sett.. men flytte forbruket til den tiden på døgnet hvor produksjonen er.


Mitt system starter varmtvannstank, varmepumpe/AC, vaskemaskin, oppvask maskin automatisk ut i fra beregninger på prioritet, værmelding og sanntidsproduksjon.

Mange har et selvforbruk på bare 20-30% (resten går til eksport for lusepris), mens jeg ser ut til å klare nærmere 60% på årsbasis.
(66% så langt i år)

Å få opp gode grafer og statistikker er også kjempemoro.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

#97
Mange gode poeng, offpiste. Jeg var inne og kikket på grafene dine igår og la merke til hvor tidlig produksjonen startet  :) 
Jeg kommer nok til å starte med huset, og se an garasjen noen år. Jeg mistenker det er en del skygge på garasjen på vår og høst, det er jo noe jeg kan notere meg til høsten.
edit: Det er mulig jeg kjøper et lite utekamera og setter opp en timelapse på garasjen
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

JBS

Nu ved jeg ikke hvor du bor i Norge.

Men her i Frederikssund er der med 30% hældning på taget, først lys nok mellem
slut februar og til midt November...
Så mon ikke at de skygger har mindre at sige.  8)

Jeg er af den mening at du vil ha mindst problemer " opbygning osv" på den store tagflade OG
kan udvide det uden stort besvær, når der skulle blive behov for dette  :P
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

offpist

Et lite tips:
Det finnes mange "apper" å laste ned som viser solens bane på forskjellige datoer i året.
Helt nøyaktig blir det så klart ikke, men helt klart et hjelpemiddel.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Flott dag, og det ser ut til å bare fortsette fremover ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

Reodor

Sitat fra: offpist på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:27
En problemstilling som ikke så mange tenker på er "hvordan i all verden skal jeg få brukt opp all strømmen på dagtid?". 

For de fleste er jo på jobb om dagen, og strømforbruket er lavt.
Derfor er det lurt med timere som slår på varmtvann tanken og andre strømforbrukere på dagen.

Det finnes også noen batteri løsninger om man vil ta det et steg videre.
Jeg sitter litt på gjerdet og vurderer noe slikt i fremtiden.
En buffer på 10 KWH vil gjøre at jeg er nesten selvforsynt med strøm helt fra april til og med september.

Selve batteri-inverteren kan man få for i underkant av 30k, men så kommer batteripakke i tillegg.
Lønnsomt er det ikke.

Men hadde man kunne kjøpt en batteripakke fra en kondemnert Leaf for eksempel.
Må bygges om til 48V men det burde ikke være for vanskelig.

I post #58 denne tråden var det innspill rundt det å bruke et batteri fra en kondemnert Leaf. Så ikke ut som om troen på å faktisk kunne bruke dette til noe var så stor da bassert på de etterfølgende postene.
Har noe endret seg eller er det bare ulike syn på saken?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Griffel

Sitat fra: Reodor på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:54
I post #58 denne tråden var det innspill rundt det å bruke et batteri fra en kondemnert Leaf. Så ikke ut som om troen på å faktisk kunne bruke dette til noe var så stor da bassert på de etterfølgende postene.
Har noe endret seg eller er det bare ulike syn på saken?
Tvilen går vel helst på lønnsomhet, dette skal jo betales av prisforskjellen mellom det en kjøper og selger strøm for 50 øre/kWh. Å flytte et overskudd fra dag til natt: Et buffer på 10kWh for å kunne lade bilen om natten 100 dager i året med overskudd på 10kWh og over blir 1000kWh = 500 kr/år, og er kanskje no av det mest lønsomme en kan få til. (avhenger av hvor mye energi en trenger om natten.) Å flytte energi fra en uke med sol til en uke med regn krever et større batteri, mens å flytte overskudd fra sommer til vinter vil kreve et enormt batteri.

Slike betraktninger vil jo endre seg med batterpriser, strømpriser, politiske vedtak, elektronikk utvikling etc. så en slik betraktning idag, vil nok endres i løpet av noen år.
Kanskje på sikt blir det mest lønsomt å produsere hydrogen av et slik overskudd?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

offpist

Ja, det lønner seg ikke med den lave strømprisen som er i dag.
Så det er nok mer på en "kult å ha" basis for den som er interessert.

Om man bygger om pakken til 48V så må man også lage en egen batteri monitor som regulerer hver enkelt celle.

Og man kan jo tenke seg konsekvensene om en slik "hjemme mekk" batteripakke skulle ta fyr inne i et hus..

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA