Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering i Fjellet p-hus i Tromsø

Startet av Tangs, onsdag 08. mai 2013, klokken 09:17

« forrige - neste »

Tangs

Hei, jeg har i den siste tiden vurdert å anskaffe en elbil av typen Nissan Leaf, både fordi disse er miljøvennlig, men også fordi disse har noen relevante avgiftsfrittak. Det som lokket meg inn på tanken om elbil var blant annet ideen om at elbiler parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser. Jeg ble derfor svært overrasket da jeg oppdaget at Tromsø parkering KF, ikke tilbyr gratis parkering til elbiler i sine parkeringshus. Begynte derfor å sjekke litt omkring dette og ser at denne saken har vært oppe til diskusjon tidligere, blant annet i dette forumet, samt en bred mediedekning. Siste foruminlegg i sakens anledning her inne (tilbake til 2008) konkluderte med at Tromsø kommune skulle rydde opp i dette, og åpne for gratis elbilparkering i Fjellet p-hus. Her er kopi av ett foruminlegg fra 2008:

"Ja endelig ser det ut til at Tromsø kan få sine første ladeplasser for elbilbrukere samt gratis parkering også innendørs i kommunens parkeringsannlegg!. Energi og transportkomtiteen i Tromsø har bedt Tromsø Parkering om å ordne 2 gratis plasser i Seminaret P hus med ladeplass i 2008, og 5 plasser i fjellanlegget med ladeplass i 2009. Kommunen har også vedtatt at de skal til sammen i 2009 etablere 10 ladeplasser, det er en god start, men Tromsø Elbilforening mener at også andre må være med å bidra i en miljødugnad. Utfordring er sendt til universitetet og UNN(sykehuset) i Tromsø så får vi se hva som kommer ut av det:-)"

Dette har tydeligvis ikke skjedd.

Jeg kontaktet Tromsø parkering KF med spørsmål om hvorfor de ikke følger §8a i Forskrift om offentlig parkeringsregulering, som gir elbiler rett til gratis parkering på offentlige parkeringsplasser, men har ikke fått noe entydig svar på dette, annet enn at de hevder at denne regelen kun gjelder på gateplan. Jeg er ingen jurist, og kanskje er det derfor, men jeg har ikke klart å finne noen lovhjemmel som skulle tilsi at kommunen skal kunne tolke det slik at denne regelen kun skal gjelde på gateplan. Sentrumsparkering på gateplan i Tromsø er kun kortidsparkering (1-2 timer).

Slik jeg opfatter det er det lagt opp til at elbiler skal få tre store fortrinn som skal gjøre at folk velger miljøvennlige elbiler fremfor bensin/dieselbiler:
1: Gratis parkering på offentlig parkeringplass
2: Gratis passering i borming
3: Lov til å kjøre i kollektivfelt

For Tromsøs del er det ingen bomringer og kun ca 300m med kollektivfelt, og det eneste fortrinnet som Tromsø kan tilby elbiler er derfor gratis sentrumsparkering. Jeg synes det er forkastelig av Tromsø kommune å ikke tilby annet en gratis korttidsparkering til elbiler, all den tid samferdselsdepartementet har lagt føringer som skal gi elbileiere fortrinn, og lurer i den sammenheng på om andre her på dette forumet har flere opplysninger i sakens anledning?

Lars C. Krogenæs

Hvis P-huset driftes etter privatrettslige regler, kan Tromsø parkering KF gjøre slik de vil ovenfor de parkerende. Da er skiltingen typisk sort eller grønn.

Driftes P-huset etter offentlige regler, med blå skilter etc. inne i P-huset, må elbilen får fritak for parkeringsavgift.

På skiltingen skal det tydelig fremgå om det er privat eller offentlig P-hus.

Hvis P-huset drives med privatrettslige regler, kan du skrive et brev, der du ønsker svar på hvorfor  Tromsø parkering KF ikke følger de pålegg som eier ( politikerne) har gitt for driften av P-huset. Send gjerne kopi av brevet til noen grønne politikere.

Lars 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Tangs

Det jeg har klart å finne ut så langt av juridiske vurderinger, så er det slik at dersom et kommunalt foretak skal drifte privatrettslig, så må driften settes ut på anbud. Dette etter lov om offentlig anskaffelse. Tromsø Kommune har overlatt driften til et kommunalt foretak, altså Tromsø parkering KF, uten konkuranseutsetting, ergo driftes det ikke etter privatrettslige prinsipper. Nå er som sagt jeg ikke noen jurist, så dette baserer jeg på andres juridiske vurderinger i lignende saker. I det siste svaret jeg har fått fra direktøren i Tromsø parkering KF, så hevder han at grunnen til at de kan nekte elbiler gratis parkering i dette parkeringshuset er at sitat:

"Parkeringsforskriften er hjemlet i Vegtrafikkloven og i Parkeringsforskriftens § 1 er virkeområdet for forskriften beskrevet som følger: «Denne forskrift gjelder for stans og parkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn, på veg åpen for alminnelig ferdsel, jf trafikkreglene § 1».
P-hus med bomanlegg er ikke veg åpen for alminnelig ferdsel. Det er ikke alminnelig adgang til p-hus i og med at det er adgangskontroll i form av bommer."


Kjenner jeg blir litt provosert når kommunen motarbeider miljøfremmende tiltak som dette, som sågar er hjemlet i norsk lovgivning, ved å forsøke å sno seg unna ved å definere slike "gråsone" tolkinger av loven.

Jeg har sendt kopi av epost utvekslingen som jeg har hatt med Tromsø parkering til et byrådsmedlem i Tromsø kommune som tidligere har vært engasjert i saken.

Thomas Parsli

Parkeringshus-argumentet er vel brukt av andre kommuner (Stavanger?) tidligere uten at noen har klart å bryte igjennom.

Alle skjønner jo hensikten med parkeringsfritaket, så dette er en argumentasjon kommuner bruker når de er uenige (av økonomiske grunner) eller bare ikke liker elbiler...
Kanskje elbilforeningen burde arbeide for en endring i fritaket så også kommunalt eide parkeringshus kommer med?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

stiberger

Hei Tangs!
Takk for at du også har forsøkt å bryte gjennom denne isen. Jeg har selv forsøkt å nå fram til kommunen men møter samme argumantasjon...

Mulig du kan parkere ved bruhodet hele dagen, som er relativt nært sentrum.
Streetview av skilting:
https://maps.google.com/?ll=69.654572,18.966175&spn=0.000779,0.004128&t=h&z=19&layer=c&cbll=69.654572,18.966175&panoid=KH8Wzu9-4XSMGgsxvIhKjw&cbp=12,203.79,,0,8.48

Ellers vet jeg bare om 1-2 timersplasser.

Angående kollektivfelt i Tromsø, så måtte jeg le når jeg så reklameplakatene for Leaf i vinter, som reklamerte med at jeg kunne reise på første klasse i kollektivfeltet... Noen har ikke gjort jobben sin, da de plakatene ble brukt i denne byen :-) Virket nok veldig mot sin hensikt.

Angående bompenger har vi den relativt nyåpnede Ryatunellen. Bor selv på Vikran og benytter denne daglig. I løpet av siste året er det kommet fire Leafer til her, så det begynner etter hvert å bli et vanlig syn :-)
Tunellen koster 50,- pr passering max rabattert. Kjører gjennom den ca. 900 ganger i året. Trengte ikke så mange flere argumenter da for å kovertere...
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. mai 2013, klokken 13:04
Kanskje elbilforeningen burde arbeide for en endring i fritaket så også kommunalt eide parkeringshus kommer med?
Thomas

Det skal gudene vite at vi har gjort. Til og med med suksess, trodde vi. I forslag til nye forskrifter for vilkårsparkering ble følgende foreslått av oss, og på et vis akseptert av alle berørte parter (inkl eiere og drifter av p-anlegg):
Det er forventa at Samferdselsdepartementet vil legge fram et forslag om at inntil 3% av p-plassene i private anlegg skal reserveres for gratis elbilparkering. Og inntil 6% av alle plasser skal ha lademulighet.
Alt var klart for høring og politisk behandling våren 2011. Men pga andre problemer i det nye regelverket (intet med elbil å gjøre), har alt blitt satt på vent. Igjen er det nå lovet at dette forslaget skal ut på høring denne våren (over snart??). Alle er utålmodige, også vi. For det er en bra måte å imøtegå hva lite elbilprogressive kommuner foretar seg i smutthullene av dagens regelverk. Samtidig som p-bransjen generelt ønsker seg mer regulering enn dagens cowboyregime.
St.Hanshaugen

el-snorre

Historien med Tromsø kommune er flere delt og har ikke vært lett. Både Elbilforeningen lokalt og sentralt + flere NGO har tatt opp dette tidligere.
Teknisk løsning og kontroll av løsning var grunner som gjorde at Tromsø Kommune ikke har pålagt Tromsø Parkering å tilby gratisparkering i dette anlegget. Til gjengjeld så har de heller villet tilby lading ved Seminaret phus.

Teknisk løsning man så på var f.eks bom-brikke, men de mente det ville koste for mye og vile være mulig å svindle med. Videre mente Tromsø Kommune at bilenes batterikapasitet ville bli så bra at hjemelading burde være dekkende for ikke å prioritere nye ladepunkt...

Mye har skjedd så et nytt fremstøt er på sin plass.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:05
Teknisk løsning man så på var f.eks bom-brikke, men de mente det ville koste for mye og ville være mulig å svindle med.

Fredrikstad har ihvertfall gått for bom-brikke-løsningen i det nye parkeringshuset i Apenesfjellet. Jeg har dog ikke rukket å hente brikke ennå, får se til onsdag neste uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:25
Sitat fra: el-snorre på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:05
Teknisk løsning man så på var f.eks bom-brikke, men de mente det ville koste for mye og ville være mulig å svindle med.

Fredrikstad har ihvertfall gått for bom-brikke-løsningen i det nye parkeringshuset i Apenesfjellet. Jeg har dog ikke rukket å hente brikke ennå, får se til onsdag neste uke.

Bruker de ikke autopassbrikke da? Bergen Parkering bruker autopass.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 08. mai 2013, klokken 15:43
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. mai 2013, klokken 13:04
Kanskje elbilforeningen burde arbeide for en endring i fritaket så også kommunalt eide parkeringshus kommer med?
Thomas

Det skal gudene vite at vi har gjort. Til og med med suksess, trodde vi.

Kudos for jobbe dere har gjort!
Så får vi bare håpe at den byråkratiske kverna ikke stopper helt opp.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:40
Fredrikstad har ihvertfall gått for bom-brikke-løsningen i det nye parkeringshuset i Apenesfjellet. Jeg har dog ikke rukket å hente brikke ennå, får se til onsdag neste uke.

Det sto ihvertfall på kommunens hjemmesider at det var egen brikke. Parkerer der ikke veldig ofte så jeg monterer ikke brikka i vinduet. Legger den under armlenet så kan jeg ta den frem og holde den ut av vinduet når den skal brukes ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tangs

Sitat fra: stiberger på onsdag 08. mai 2013, klokken 15:03
Hei Tangs!
Takk for at du også har forsøkt å bryte gjennom denne isen. Jeg har selv forsøkt å nå fram til kommunen men møter samme argumantasjon...

Mulig du kan parkere ved bruhodet hele dagen, som er relativt nært sentrum.
Streetview av skilting:
https://maps.google.com/?ll=69.654572,18.966175&spn=0.000779,0.004128&t=h&z=19&layer=c&cbll=69.654572,18.966175&panoid=KH8Wzu9-4XSMGgsxvIhKjw&cbp=12,203.79,,0,8.48

Ellers vet jeg bare om 1-2 timersplasser.

Angående kollektivfelt i Tromsø, så måtte jeg le når jeg så reklameplakatene for Leaf i vinter, som reklamerte med at jeg kunne reise på første klasse i kollektivfeltet... Noen har ikke gjort jobben sin, da de plakatene ble brukt i denne byen :-) Virket nok veldig mot sin hensikt.

Angående bompenger har vi den relativt nyåpnede Ryatunellen. Bor selv på Vikran og benytter denne daglig. I løpet av siste året er det kommet fire Leafer til her, så det begynner etter hvert å bli et vanlig syn :-)
Tunellen koster 50,- pr passering max rabattert. Kjører gjennom den ca. 900 ganger i året. Trengte ikke så mange flere argumenter da for å kovertere...
Ja makan til maktarroganse  :P Tror kommunen er fullstendig klar over at de opererer i en gråsone, det gjenspeiler seg i vinglete argumentasjon fra kommunens side på hvorfor de ikke gir gratis parkering i fjellanlegget. Alt fra at det driftes privatrettslig til at det er så store kostnader knyttet til driften at elbileiere som ønsker parkering i fjellanlegget også må betale, og nå sist, at anlegget pga bom ikke regnes som åpen for alminnelig ferdsel.

Jeg har tidligere fått til svar at det kun er på gateplan elbiler får parkere gratis, men i dag, samtidig med bom- argumentasjonen, fikk jeg fra Tromsø parkering KF at man også kan stå gratis med elbil i seminaret parkeringshus på nansenplassen. Der er det vistnok satt av to gratis parkeringsplasser med ladestasjon og gratis lading. Antar at dette anlegget ikke er bomregulert og at det derfor etter kommunens definisjon må regnes å være åpen for alminnelig ferdsel (noen som vet om det er bom der?). Derav gir dette elbileiere rett til gratis parkering. Jeg har ikke fått bekreftet hvorvidt det kun er på de to plassene med ladestasjon det er gratis parkering, eller om dette gjelder hele anlegget...

At det er gratis passering i Ryatunnellen er jo supert for dere som bor på fastlandssiden der. Det er jo helt klart et kjempepluss for elbileiere :) Vi får bare håpe at kommunen tar til fornuft og gir resten av Tromsøs inbyggere også en god grunn til å velge miljøvennlig elbil, for som du sier, argumentet med å reise på førsteklasse i kollektivfeltet i Tromsø blir bare komisk  ::)

Nordtroms

"Parkeringsforskriften er hjemlet i Vegtrafikkloven og i Parkeringsforskriftens § 1 er virkeområdet for forskriften beskrevet som følger: «Denne forskrift gjelder for stans og parkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn, på veg åpen for alminnelig ferdsel, jf trafikkreglene § 1».
P-hus med bomanlegg er ikke veg åpen for alminnelig ferdsel. Det er ikke alminnelig adgang til p-hus i og med at det er adgangskontroll i form av bommer."


Dette er jo bare tull! Hvis det ikke er åpent for alminnelig ferdsel så må det jo bommen være plasser der for å sperre ute en gruppe og meg bekjent så slipper alle som vil inn. Bommen er derfor ikke plassert der for å nekte noen adgang men har kun til hensikt å kontrollere passeringer. For å slå det 100% fast: PARKERINGSTUNNELLEN I TROMSØ ER ÅPEN FOR ALMINNELIG FERDSEL! Og du skal være MER enn alminnelig kverulant for å påstå noe annet. Vrangviljen fra Tromsø parkering bunner nok mer i at det er lettere for dem å motarbeide elbilbrukere enn å komme med en løsning som fungerer.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Leidulf

Og er den ikke åpen for alminnelig ferdsel gjelder heller ikke trafikkreglene. Så da er det fritt villt i parkeringshallene. B-)

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

Niclas

Siste ord i denne saken kan da umulig være sagt?
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA