Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

SunSeeker

Sitat fra: BMW850 på mandag 01. februar 2016, klokken 22:41
Brukte måneder på Tesla-mysterium: Arne fikk ikke ladet hjemme

http://www.tu.no/industri/2016/02/01/brukte-maneder-pa-tesla-mysterium-arne-fikk-ikke-ladet-hjemme

OT alarm, men får en slik måler om ikke lenge. Håper jeg ikke må igjennom samme leksa.
Men kom til å tenke på en ting. Lader på 230/32A enfase, og linjen blir naturligvis "skjevt belastet" Ut ifra hva "kraftkaren" sier (sitat) :
– Vi får inn alle timeverdiene for strømforbruket, slik forskriftene krever. Det bare sendes litt mindre hyppig. Men hvis det skjer noe uventet og grenseverdiene på spenningsnivå overskrides eller underskrides, noe som skjer sjelden, vil målerne sende informasjon om dette umiddelbart. Så dette påvirker ikke systemet i noen nevneverdig grad, understreker han.
Vil kraftselskapet da overvåke mere og evt pålegge meg nytt strøm opplegg om de mener det er ugunstig??
Hilsen redd

o.b.lix

Sitat fra: Mao på mandag 01. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: o.b.lix på mandag 01. februar 2016, klokken 18:11
Ulykka skjedde under forbikjøring

http://www.strilen.no/nyheiter/Ulukka-skjedde-under-forbikjoring-423099.html
Dessverre lett å skjønne hvorfor Tesla har dyr forsikring og står i fare for å få et frynsete rykte, når mange bytter ut sine Audi'er og BMW'er til fordel for et nytt og enda raskere leketøy.
I akkurat denne saken kjørte både en Audi og en Tesla forbi. Men sistnevnte sjåfør mistet kontroll og sertifikat.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

#4622
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:04
Sitat fra: Mao på mandag 01. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: o.b.lix på mandag 01. februar 2016, klokken 18:11
Ulykka skjedde under forbikjøring

http://www.strilen.no/nyheiter/Ulukka-skjedde-under-forbikjoring-423099.html
Dessverre lett å skjønne hvorfor Tesla har dyr forsikring og står i fare for å få et frynsete rykte, når mange bytter ut sine Audi'er og BMW'er til fordel for et nytt og enda raskere leketøy.
I akkurat denne saken kjørte både en Audi og en Tesla forbi. Men sistnevnte sjåfør mistet kontroll og sertifikat.
En skal være forsiktig i slike saker da alle biler kan få sleng etc, men det hadde vært interessant å visst om dette er en RWD utgave?

Til tross for mye skryt av Tesla som vinterbil er en av de viktigste årsakene til at vi bytter til D nettopp egenskapene til RWD på svært glatt føre, det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP. Fruen klarte nesten å snurre på en rettstrekke og etter det fikk hun en støkk og likte ikke blien overhode på glatt føre... Under kontrollerte forhold testet jeg dette flere ganger og rompa kommer laangt ut før ESP klarer å ta inn slengen. Det er da langt bedre at bilen sklir på forhjulene for en vanlig sjåfør, er du racerbilfører som Tommy Rustad så er du nok uenig, men det er verken jeg eller fruen... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?

Mr.Hansen

Igjen...

Ta og test bilens grenser på trygge områder, så du lærer hvordan bilen reagerer. Så får du mindre disse nesten hjerte i halsen opplevelsene.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Øyvind.h

Antispinn måtte skrus av for å få baken skikkelig ut på min gamle S85 i hvert fall. Og selv da kuttet den brått uten særlig sleng. Med antispinn på gikk den på skinner. Kona likte godt vinter-egenskapene og var negativ til 4wd på bilen jeg har i bestilling. Forrige bilen hun kjørte (før S85) var en nesten ny fwd bil fra VW-svindlerne med kreftmotor. Men tipper hun ikke har forsøkt vinglekjøring kombinert med pådrag på holke, slik jeg ser på som lek :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: bjoris på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:08
...det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP.... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?

Da tror jeg det må være forskjeller. Jeg har prøvd å få rumpa ut for å teste hvor god ESP'en er både på rett-strekk og i småvingete vei på oversiktlige landeveier på hytta. Og jeg klarer ikke med mindre jeg blir riktig maniakk å få rumpa ut. Det eneste er dersom du får den til å spinne akkurat likt på begge hjulene, da virker det som om ESP'en og antispinnen lar seg lure.

Jeg er veldig imponert av ESP'en.

S85 RWD, levert juni 2014.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hgs

Sitat fra: bjoris på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:08
...det er langt fra vanskelig å få ut rumpa til tross for ESP.... Nesten som jeg lurer på om det kan være litt forskjell mellom bilene på dette området?

Jeg klarer ikke å få den til å slenge noe særlig med rumpa uten å koble ut ESP. Men med piggfrie R2 - dekk skal det veldig lite til før ESP'en slår inn. Siden jeg ikke har lyst til å basere kjøringa på at et hjelpesystem skal hindre meg i å snurre må jeg ta det mer rolig med Teslaen gjennom svinger på vinterføre enn med vår framhjulsdrevne Avensis. Jeg lager stadig kø på svingete strekninger selv om jeg ikke ligger så langt under fartsgrensa, så at det er mye uvettig kjøring vinterstid er det ingen tvil om.
Når det gjelder å dra seg opp bakker på glatta er Teslaen derimot helt rå, selv med piggfrie dekk. Har enda ikke vært i nærheten av å stå fast etter snart 80kkm, og her i huset kjøres det mye på bratte veier.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Bjoris

Jeg har sett før at mange er uenig så da er vi der fortsatt!

Muffinman

Uansett, hva man får til av sleng/ikke sleng i kontrollerte former er neppe relevant i forhold til hva som kan skje ved en risikabel forbikjøring i god hastighet (fortsatt på generelt grunnlag). Hastighet, friksjon,  flyt på underlaget, kjørespor som skal krysses, pådrag, sjåfør som får panikk og reagerer irrasjonelt osv. Essensen i de siste innleggene bør være at man må kjøre på den sikre siden. Hvis det innebærer at man blir liggende først i køen får man heller være flink å slippe forbi.

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Sølve

Det går etter forholdene heldigvis noenlunde bra med de som ble skadd etter at Tesla-sjåfør i 20-åra mista kontrollen over bilen under forbikjøring på glatt føre og krasjet i to andre biler søndag i Lindås kommune i Hordaland. Også kvinnen på 39 år som ble alvorlig skadd har våknet opp. 3 personer ble fastklemt i bilene sine etter at Teslaen mistet kontrollen roterte 180 grader og kolliderte med to motgående biler. http://www.nordhordland.no/nyhende/nordhordland/lindas/fantastisk-glamelding-at-det-gar-bra-med-alle/s/5-33-54290
Bergen

BMW850

#4631
Ennå en som nektes å kjøpe Tesla. Nå en nordmann : http://elbilplassen.com/investeringsdirektor-svartelistet-tesla/

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/01/Investeringsdirektoer-ble-svartelistet-av-Tesla



Uansett, han skulle jo bruke den bestillte bilen selv da. Ihvertfall fra januar til februar  :P

" Jeg synes det er urimelig at Tesla kansellerer en kontrakt like før levering når bilen ble bestilt for flere måneder siden. Spesielt siden prisene har steget og at de påstår at de er kjent med at bilen skal videreselges, når jeg faktisk hadde planer om å bruke den som vinterbil fra januar til februar, sier Næss til avisen."
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Trustno1

Ikke helt Tesla, men syntes denne var litt morsom, om den i heletatt er ekte.

Her har vi altså en farkost som går på strøm - > hydrogen - > forbrenningsmotor.

Noen som vil gjette på energieffektiviteten på denne? :D

Sikkert teoretisk mulig å kjøre 500km på 1 liter vann, men hvor mange ganger må batteriet lades opp tro?

http://www.vgtv.no/#!/video/124270/dette-er-brasils-reodor-felgen

janosat


Dag A.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA