Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

#5430
Sitat fra: Avh på søn 09. jul 2017, kl. 16:02
Sitat fra: BMW850 på lør 08. jul 2017, kl. 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.

Ja flere sliter med tilgang til batterier. Og ikke minst - mtp hvor stor kostnad batteriet utgjør av bilens kost blir marginer utfordring når så stor del av foredlingen gjøres av andre.

Men Tesla er langt mer enn batterier. Sissener tror tilsynelatende Tesla er en bilprodusent. Han forstår antakelig ikke økosystemet eller bredden.

For øvrig er linkens tittel korrekt. Han shortet alt for tidlig. Antakelig godt under 300. Dvs kurs og rente på shorten gjør at dette har vært et solid tap forløpig, såfremt han ikke har utvidet posisjonen kraftig på vei opp for å snitte opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

#5431
SitatInntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.
Stemmer dette lenger?
Ifølge pushevs.com har nok Hyundai god margin på Ioniq og stor rabatt. I tillegg til spanske støtteordninger blir de 3 Ioniq-variantene like dyre. Elbilen er vel 50% dyrere enn bensinmodellen før rabatten.
http://pushevs.com/2017/07/06/hyundai-ioniq-lineup-summer-discounts-spain/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Knut Røe

En Golf i Tyskland starter på 17k euro.
AE starter på 35k euro.
Rent økonomisk vil ikke et AE kjøp gi mening da, selv om du kan trekke fra 4280 euro etter hva jeg kan se, der hjelper jo ganske mye.

Avh

Sitat fra: tiger`n på søn 09. jul 2017, kl. 17:11
Sitat fra: Avh på søn 09. jul 2017, kl. 16:02
Sitat fra: BMW850 på lør 08. jul 2017, kl. 19:43
What to say?  8)  https://www.dn.no/nyheter/2017/07/07/1600/Finans/shortet-tesla-for-tidlig
Bare en ting å si til Sissener: Batterier mann, batterier. 
Som mange andre forstår ikke shorteren Sissener hvor alle andre skal få batteriene fra.
Vet du hva: De kan bare kjøpe dem, som de kjøper alle andre ting som en bil består av!
Utrolig, ikke sant? Tesla bygget sin egen fabrikk fordi ingen ville ta imot deres gigantiske ordre og ta risikoen med det, de hadde ikke noe andre valg enn å gjøre det selv.
Fabrikker for batterier bygges over hele verden, og størst er selvsagt økningen i Kina. Kina ruinerte lønnsomheten for vestlig produksjon av solcellepaneler, og det vil gå samme veien for batterier etterhvert. Det er stort sett "diehard" Tesla fans som finner dette som et problem, hvor skal de få batteriene fra. I løpet av noen år er det stor sannsynlighet for at verden flommer over av batterier, og da er plutselig Teslas konkurransefordel borte. Du kan jo regne litt på hva global etterspørsel etter batterier er, og hvor lite marked BEV egentlig er. Inntil videre hvertfall, per nå er jo BEV ofte 2 til 3 ganger dyrere enn tilsvarende ICE bil.
For noe sprøyt du skriver her. Tesla gjorde ikke dette alene. Panasonic gikk sammen med Tesla om Gigafactory 1. Det er selvsagt ikke nok batterier PR i dag til alle andre bilprodusenter. Mao det er ikke bare å kjøpe. Hvor er batteriene til f.eks Volvo? Tror du det bare er å ringe Varta?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Knut Røe

Varta er vel ikke noe stort merke internasjonalt.
Batterier er ikke så spesielt som mange tror, det er en helt vanlig internasjonal handelsvare.
Du kan se grafen her så har faktisk Panasonic tapt markedsandeler selv om de har jobbet med Tesla: http://insideevs.com/ev-battery-makers-2016-panasonic-and-byd-combine-to-hold-majority-of-market/
Når GF1 er i full drift vil det nok se ganske annerledes ut, men det er mange som bygger batterifabrikker for tiden, det er big business.

Espen Hugaas Andersen

For å produsere 100 mill elbiler per år med 75 kWh batteri trengs det 7,5 TWh med batterier per år. Produksjonskapasiteten til dette dukker ikke opp over natten. Konkurrentene til Tesla vil nok fortsette å jage etter Tesla, men så lenge etterspørselen er større enn tilbudet, så vil alle elbilprodusenten gjøre det bra, Tesla inkludert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på søn 09. jul 2017, kl. 21:48
Varta er vel ikke noe stort merke internasjonalt.
Batterier er ikke så spesielt som mange tror, det er en helt vanlig internasjonal handelsvare.
Du kan se grafen her så har faktisk Panasonic tapt markedsandeler selv om de har jobbet med Tesla: http://insideevs.com/ev-battery-makers-2016-panasonic-and-byd-combine-to-hold-majority-of-market/
Når GF1 er i full drift vil det nok se ganske annerledes ut, men det er mange som bygger batterifabrikker for tiden, det er big business.
Jeg kan også nevne at det bygges egentlig ganske få nye fabrikker. Det f.eks LG Chem holder på med er å utnytte eksisterende kapasitet bedre, og så bygger de noen mindre nye fabrikker som vil stå ferdig om noen år. Det er de færreste batteriprodusentene som tør satse uten faste leveransekontrakter, og det er fortsatt få bilprodusenter som har innsett hvor lite tid de har til få dyttet ut attraktive elbiler. Planene er stort sett for 2020 og senere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

«Det ligger an til at batterimarkedet kommer til å nærmest flomme over med billige kinesiske batterier.»

https://www.tu.no/artikler/tesla-gigafactory-til-tross-markedet-vil-flomme-over-av-billige-kinesiske-batterier/396817
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Litt pinlig at TU ikke har fått med seg at dagens plan er 150GWt med 105 i celleproduksjon. Planen om 35 er gammel, og det endrer styrkeforholdet mellom Tesla og de kinesiske drastisk. Merk også at mye av de kinesiske er LiFePO4 batterier som ikke presterer like godt som dyrere teknologi. For Europeiske produsenter er det verdt å merke seg at BYD også er bilprodusent så bruker i praksis all sin egen produksjon. Så ja batteritilgang ER et problem for konkurrenter som skal lage mer en 10k biler altså genuin masseproduksjon.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Amoss

... også litt pinlig at de ikke ser ut til å ha fått med seg at Daimlers "batterifabrikk" kun er en batteri-pakke fabrikk som får tilsendt battericeller fra andre fabrikker, formodentligvis i Asia.
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: Cobos på man 10. jul 2017, kl. 11:02
Litt pinlig at TU ikke har fått med seg
Tesla har vist heller ikke fått med seg det
https://www.tesla.com/no_NO/gigafactory
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øggen

#5441
Ser på Twitter som et norskt medie ;-)

Skrytevideo fra Tesla. Snart kan du altså bestille servicetime fra bilen  :o ::) ::)

https://t.co/lWx0rDr4Ix
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Amoss

#5442
Var en reportasje på NRK Tv "Distriktsnyheter Østlandssendingen" i dag om den kommende superlader stasjonen som angivelig skal bygges på Rygge.

... denne er så langt ikke tilgjengelig annet enn på "direkte TV" så kan enn så lenge ikke legge ut direkte link.

Edit:  Og da var den på plass:  https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/DKOA99071117/11-07-2017#t=5m22s
Model S 85D

madsskon

Kommer snart mer negativt om Tesla i norske medier. Gjett om!
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA