Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Tønsberg

Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

RE

Sitat fra: Tønsberg på fredag 06. juni 2014, klokken 11:30
http://www.moss-avis.no/nyheter/her-vil-tesla-ha-superlader-1.8461369

Ser som vanlig at noen påberoper seg at de 'betaler gildet'. Som om ikke Tesla-eiere betaler skatt... Det er også forunderlig hvordan enkelte tyter om CO2 utslipp i liknende debatter, som om fossilbiler skulle være noe bedre i så henseende. Tullinger.
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Amoss

http://www.dagbladet.no/2014/06/10/nyheter/utenriks/elon_musk/tesla/33750700/

Sitat
Tesla-sjef Elon Musk: - Vi kunne definitivt laget en flyvende bil

Mannen bak PayPal, SpaceX og Tesla innrømmer at han har tenkt mye på hvordan man kan lage flyvende biler.

Model S 85D

bb

Sitat fra: tomrh på fredag 06. juni 2014, klokken 11:05
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/06/06/-ingen-skadet-i-tesla
Ingen skadet i Tesla etter 553 millioner kjørte km.
Apropos det. Fredagen før pinsehelga ble tre biler involvert i en ulykke på E6 litt nord for Frogner. Den fremste bilen var en Model S der bakparten var like hel. Bak den var en eller annen rød bil som var helt smadret i fronten. Den bakerste bilen husker jeg ikke så godt. Hadde jeg hatt tid og ork skulle jeg ha stoppet og tatt bilder/video. Flere sykebiler kom til åstedet, så det tydet på at noen ble skadet. Men at det var de i Model S tviler jeg sterkt på.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Lokführer

Hyggelig at media begynner å kalle Teslaen for "familiebilen," noe den er for de aller aller fleste.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cra

Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:01
Den fremste bilen var en Model S der bakparten var like hel.

Det er ikke nødvendigvis noen fordel, med tanke på at den energien som ikke absorberes av deformasjonssoner til syvende og sist kan ende opp i pasasejrene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Sitat fra: cra på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:14
Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:01
Den fremste bilen var en Model S der bakparten var like hel.

Det er ikke nødvendigvis noen fordel, med tanke på at den energien som ikke absorberes av deformasjonssoner til syvende og sist kan ende opp i pasasejrene.

Energi kan absorberes uten at det nødvendigvis må påvises i ytre skader.
Elbilist

bb

Sitat fra: cra på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:14
Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:01
Den fremste bilen var en Model S der bakparten var like hel.

Det er ikke nødvendigvis noen fordel, med tanke på at den energien som ikke absorberes av deformasjonssoner til syvende og sist kan ende opp i pasasejrene.
2,1 tonn vs ~1,3 tonn. Det er den andre bilen som får mesteparten av G-kreftene.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:372,1 tonn vs ~1,3 tonn. Det er den andre bilen som får mesteparten av G-kreftene.
Det er nok ikke så enkelt. Kreftene av kollisjonen vil påvirke de to bilene ganske likt.

Det som gjør at Model S kommer best ut av en slik situasjon er at deformasjonssonene på bilen er dimensjonert i forhold til vekten.

Man kan se på det slik, om fronten på en bil skal bremse 2,1 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 500 kJ, mens om fronten på en bil skal bremse 1,3 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 315 kJ. Fronten er altså svakere på den mindre bilen, fordi den er designet til en mindre last. Energien i en kollisjon vil fordele seg likt mellom bilene. Og f.eks i en frontkollisjon der 630 kJ frigjøres, så vil hele deformasjonssonen til den mindre bilen være oppbrukt, mens deformasjonssonen til den større bilen vil kun være ~60% oppbrukt.

Bakenden til Model S er nok beregnet til å tåle en bil som kommer kjørende i god fart mens Model S er stillestående. Ihvertfall hvis man har barneseter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Hadde vært interessant å se en MS kjøre inn i en annen bakfra. Tipper fronten på MS vil være nesten helt sammentrykt før bakenden begynner å gi etter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cato76

Tesla i RENAS.

Fikk medlemsbladet fra RENAS i dag. Her er tre sider med info om Tesla. Regner med at bladet legges ut her etterhvert -> http://www.renas.no/Publikasjoner

Frem til det så kan dere se sidene her.  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Havebigfun

Det er slik reklame vi trenger nå- fokus på det positive.  :)

Car-El

#2022
@Sjøhyene

Er det ikke en billigere måte å få av nosecone på?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Ronny

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:29
Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:372,1 tonn vs ~1,3 tonn. Det er den andre bilen som får mesteparten av G-kreftene.
Det er nok ikke så enkelt. Kreftene av kollisjonen vil påvirke de to bilene ganske likt.

Det som gjør at Model S kommer best ut av en slik situasjon er at deformasjonssonene på bilen er dimensjonert i forhold til vekten.

Man kan se på det slik, om fronten på en bil skal bremse 2,1 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 500 kJ, mens om fronten på en bil skal bremse 1,3 tonn ned fra 80 km/t til 0 km/t, så må fronten absorbere 315 kJ. Fronten er altså svakere på den mindre bilen, fordi den er designet til en mindre last. Energien i en kollisjon vil fordele seg likt mellom bilene. Og f.eks i en frontkollisjon der 630 kJ frigjøres, så vil hele deformasjonssonen til den mindre bilen være oppbrukt, mens deformasjonssonen til den større bilen vil kun være ~60% oppbrukt.

Bakenden til Model S er nok beregnet til å tåle en bil som kommer kjørende i god fart mens Model S er stillestående. Ihvertfall hvis man har barneseter.

De i den tyngste bilen vil oppleve mindre g-krefter dersom de har samme fart, går vi helt i ytterkant på forskjellige biler viser det tydelig. Feks ved et 50 tonns vogntog mot en micra, der vil vogntoget merke lite, og micraen vil ikke bare stoppe, men akselerere bakover i tillegg. Et annet moment er at deformasjonssonene på små biler er kortere enn på store, dermed stopper de på kortere tid.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA