Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Pressedekning. Still opp!

Startet av TorC, lørdag 23. mars 2013, klokken 03:15

« forrige - neste »

MortenRA

Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått
Er vel ingen her som har nevnt Fjordline så vidt jeg kan se? De få bilene dem har står der stort sett på natta og er ikke til bry for noen. Hva gjelder parkering uten å lade, så dreier det seg om private kjøretøy, og her må en trygt kunne si at det er uakseptabelt.

Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.
Tesla Model S 75D - Soon to come

HenrikRH

Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått


Har aldri sett de stå der uten å lade, det er andre private. Ikke sleng påstander uten hold...
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

HenrikRH

Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

TorC

Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått

Hva er det du egentlig forsøker å formidle her? Jeg vet du tidligere har påstått at du har dysleksi, men du utviser ingen av karaktertrekkene for dysleksi. Godt mulig du har fått diagnosen dysleksi, men "alle" som får denne diagnosen får også noen "tips" til hvordan de kan håndtere det. Deriblant å bruke "copy paste" inn i Word for ta stavekontroll. Dette er noe jeg har tipset deg om tidligere. Det at du fortsatt ikke gjør dette kan jeg ikke anse som noe annet enn latskap.

Så til innholdet. Mener du at hjemmehjelpstjenesten i Sandejford kommune har noen spesialavtale for Hvidtgården? Hva er i så fall denne? Mener du at Fjordline har betalt 50% av plassene på Tivolitomta, og derfor har rett på disse? Hvor er i så fall dokumentasjonen for dette? Eller er det slik at du igjen kommer med tullprat? Kan du ikke for en gangs skyld komme med noen løsninger, istedenfor løst møl?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg sier bare en ting hvanlige shuko kommer ikke  mer  og  type 2 kan man  trekker mer en 16a ut av  om noen år blir  det forgutt å lade med chuko

jeg kjører nå tesla  selv og gidder ikke engang jobbe  for sandefjord lenger for  får bare dritt uansett  dere får heller  ta tingene direkte med de som er i elbilforeningen  dere  finner de på facebook  under vestfold og telemark  elbilforening

HenrikRH

Sitat fra: sven erik på torsdag 23. juli 2015, klokken 03:41
jeg sier bare en ting hvanlige shuko kommer ikke  mer  og  type 2 kan man  trekker mer en 16a ut av  om noen år blir  det forgutt å lade med chuko

jeg kjører nå tesla  selv og gidder ikke engang jobbe  for sandefjord lenger for  får bare dritt uansett  dere får heller  ta tingene direkte med de som er i elbilforeningen  dere  finner de på facebook  under vestfold og telemark  elbilforening

Du er jo helt fjern.. Klarer du ikke følge diskusjonen, så må du la vær. Noen ganger er taushet gull verdt!

Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

TorC

Så tilbake til topic, som egentlig ikke er topic:

Er det noen mulighet for å merke plassene bedre? Jeg gjør meg gjerne til kriminell... Kun fantasien setter begrensninger for hvordan man kan promotere det. Hva med et intervju med "maskerte menn" som utfører herværk på lokale ladestajoner. Man intervjuer "maskerte menn" med forvrengte stemmer som forteller om om sin utrøttelige kamp for "god markering" av ladepunkter. Disse "maskerte menn" som i nattens mulm om mørke terroriserer Sandefjords gode skattebetalere med god markering av ladeplasser så vi unngår parkeringsgebyrer. ...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

HenrikRH

Sitat fra: TorC på søndag 26. juli 2015, klokken 01:47
Så tilbake til topic, som egentlig ikke er topic:

Er det noen mulighet for å merke plassene bedre? Jeg gjør meg gjerne til kriminell... Kun fantasien setter begrensninger for hvordan man kan promotere det. Hva med et intervju med "maskerte menn" som utfører herværk på lokale ladestajoner. Man intervjuer "maskerte menn" med forvrengte stemmer som forteller om om sin utrøttelige kamp for "god markering" av ladepunkter. Disse "maskerte menn" som i nattens mulm om mørke terroriserer Sandefjords gode skattebetalere med god markering av ladeplasser så vi unngår parkeringsgebyrer. ...

Ler meg i hjel av deg!

Flere kan sende mail til parkeringsansv i kommunen. Jeg har sendt, og de sier det er merket etter kravene. Jeg synes jo man kan strekke seg litt lengre jeg da...
Hva med å lage et EL-bil treff i byen? Så inviterer vi SB ? Kan snike inn reklame der :)
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

TorC

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 26. juli 2015, klokken 02:12

Flere kan sende mail til parkeringsansv i kommunen. Jeg har sendt, og de sier det er merket etter kravene. Jeg synes jo man kan strekke seg litt lengre jeg da...
Hva med å lage et EL-bil treff i byen? Så inviterer vi SB ? Kan snike inn reklame der :)

Jeg er ganske sikker på at vi kan få SB til å gi litt dekning. Jeg er imidlertid litt mindre sikker på at folk gidder å møte til el-biltreff i byen. Elbil er blitt så "mainstraim" at folk ikke gidder å engasjere seg. De siste to "handelens dag" har jo Tesla hatt en egen stand!

Vi må nok gjøre noe litt mer artig enn "elbiltreff" hvis vi skal få til noe.  En ide hadde vært å få stengt hele sentrum for fossilbiler for 24 timer, men det tror jeg skaper mer sinne enn positiv stemning.

En "Elbildag" tror jeg hadde vært veldig bra. Der Kia/Nissan/VW/TSL/BMW osv hadde kunnet laget en "dirt-track" i badeparken! Eller hva?!?!?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

v-i-c

#24
Hei

Nå bor jeg ikke i Sandefjord, men er oppvokst i området slik at jeg er litt kjent der .....

Jeg kjøpte min første elbil i Sandefjod nå midt i August 2015.
Hvorfor kjøpte jeg den i Sandefjord, jo fordi der fant jeg en bilforetning som hadde den bilen jeg ønsket å kjøpe og som kunne levere den raskt . Fra jeg ba om å få kjøpe bilen til den var registert og levert gikk det under 3 døgn. Glimrende service. (Uten at jeg vil drive direkte tekstreklame her)

Jeg som kommer utenfra opplever at Sandefjord har laddefasiliter som er meget bra ut i fra mitt behov.
1 Hurtiglader tilpasset min bil (AC 43 kw) ved en Kiwi butikk i kort avstad fra E18. (Ja det kunne vært skiltig fra E18)
2 Hvaltorget med et flott ladeannlegg levert av billader.no. Ypperlig tilpasset handleparkering (ja en får kun halv hurtigladerfart her, men det er ok når en primærmålet med parkeringen er innkjøp/shopping/handling)

Jeg velger nå bevist å gjøre min handling i butikker som har gode lademuligheter tilpasset min bil, Enten det er Kiwi, Hvaltorget eller COOP Ekstra ved IKEA i Sandvika utenfor Oslo. OBS het kom det vist litt "utilsiktet" tekstreklame.

HUSK : Fortell alltid de som tar imot dine penger på disse stedene at du handler her nettopp fordi det er flotte lademuligheter tilpasset din bil.

På den måten kan vi elbil-eiere muligens påvirke flere butikker å legge til rette for elbil-ladning på parkeringsplassene tilkyttet disse butikkene.

Jeg med min bil ønsker kun å benytte AC 22 kw eller AC 43 kw ladning dersom det er mulig der jeg parkerer for kortere tid.

Det jeg har opplevd av lademuligheter i Sandefjord er jeg meget godt fornøyd med. (Men så bor jeg ikke her fast da) :)  :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Sitat fra: MortenRA på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:47
Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.

Her er jeg totalt uening med deg. Det er da ingen som ønsker å nødlade på 10A.

Alle ønsker da å få ladet så raskt som mulig.

Men type2 kan man fylle tanken på 30 mutter. Da blir det bare dumt å be om en 10A kurs for å bruke 6 til 10 timer.

En type2 wallboks som lader tanken på 30 minutter koster under NOK 20.000,- pluss MVA det er ikke dyrt hvis en tar med den totale prisen på en parkeringsplass i en by.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Sitat fra: MortenRA på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:47
Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.

Her er jeg totalt uening med deg. Det er da ingen som ønsker å nødlade på 10A.

Alle ønsker da å få ladet så raskt som mulig.

Men type2 kan man fylle tanken på 30 mutter. Da blir det bare dumt å be om en 10A kurs for å bruke 6 til 10 timer.

Vi trenger begge deler. Type 2 uttak på 11kW/22kW koster stort sett endel penger å bruke, og/eller har strenge tidsbegrensninger. Mao. ganske ubrukelig om jeg trenger en plass jeg kan stå parkert over natta og samtidig lade. Så vanlige parkeringsplasser med 16A/32A lademulighet trengs også. Jeg har egentlig oftere bruk for slike enn raskere AC-lading med tidsbegrensning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

#27
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 15:35
Type 2 uttak på 11kW/22kW koster stort sett endel penger å bruke, og/eller har strenge tidsbegrensninger.

Jeg opplever stadig oftere at butikker som har godt utvalg og lett adkomst fra "hovedvei" og med god parkdering og faktisk ingen kø i kassen, nå legger opp til gratis tidsbegrenset ladning typisk 2 til 3 timer med AC 22 kw.

Dette passer meg meget godt. Da jeg får:

1 Kjøpt det jeg trenger (utvalget å velge i mellom er stort).
2 Lett å finne parkeringsplass med lademulighet som min bil liker.
3 Ingen kostnad til parkering om jeg handler.
4 Ingen kø i kassa.
5 Full tank når jeg kommer tilbake til bilen etter handling.

Jeg nevner to eksempler :

-- Hvaltorget i Sandefjord (ladeanlegget er levert av billader.no tror kjeg)
                Her er det vel :
                == 3 stykk AC 22 kw (type2 ladehull) (det finnes også vanlig 16A kontakt og blå 32A kontakt)

-- COOP Ekstra på motssatt side av E18 ved IKEA ved Sandvika langs E18 sørvest for Oslo (Salto tror jeg har levert utstyr her)
                Her er det vel :
                == 3 stykk AC 22 kw (type2 ladehull)
                == 5 stykk AC 3,6kw ledning med type2
                == 7 stykk AC 3,6kw ledning med type1
               
Men selvfølgelig om man av ulike grunner må stå parkert lenge og må lade, men hvor mange har egentlig dette behovet?
Sakte ladning er vel en kunstform til hjemmebruk etter hvert.

Ser ikke behovet for å sakte lade på jobben, når jeg enkelt får tilnærmet full tank når jeg eventelt handler på vei hjem.

Men selvfølgelig andre har:
-- andre biler med andre egenskaper enn min bil.
-- et annet kjøremønster/kjørelengder.
-- mangler efektiv AC ladning (trenger mange timer om det skal være ha noen hensikt å bruke AC ladning)

En skal vel være forsiktig med å regne med at alle andre har det/vil ha det slik jeg har det .....
Prøve å utvise respekt for andres mening selv en er uenig, pleier heller ikke å skade ....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 17:58
Men selvfølgelig om man av ulike grunner må stå parkert lenge og må lade, men hvor mange har egentlig dette behovet?

De fleste, når man overnatter et sted? Eller er på jobb?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MortenRA

Jeg må si meg enig med jkirkebo om at det primært er langtidslading som er aktuelt og etterlyses. Per i dag er det 4stk. schuko-plasser i offentlig regi i Sandefjord. Dette er alt for lite etter min mening og burde vært doblet. Da de fleste til daglig trenger å lade mens de er på jobb, er det liten vits å bruke masse midler på type2-stolper.

Hva gjelder lading ved besøk på butikken, er det kun på kjøpesenter/varehus jeg er såpass lenge av gangen at jeg hadde tatt meg tiden og bryet med å få satt bilen på lading. I hverdagen er jeg aldri innom noe kjøpesenter, og et besøk på butikken er såpass kjapt unnagjort at å sette bilen på lading vil være uaktuelt. Mao er det ikke mange gangene dette ville vært aktuelt, for mitt vedkommende.

De aller fleste lader bilen full hjemme og har stort sett nok strøm til å komme seg mellom butikker og kjøpesentre i det daglige. Når man evt. skal på lengre turer dekkes behovet stort sett av hurtigladerne som ikke koster all verden (sett bort fra AR) og tar et lite øyeblikk. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor det offentlige skal legge masse penger i et opplegg som i liten grad etterlyses, når majoriteten av etterspørselen dekkes ved å sette opp langt billigere schuko-stolper.

I tillegg må en ikke glemme at det ikke er noen automatikk i at alle som eier elbil også eier en type2-ledning (selv om de burde), og et utelukker dermed også en del av brukermassen.
Tesla Model S 75D - Soon to come

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA