Elbilforum.no

Lokale elbilforeninger => Vestfold og Telemark elbilforening => Emne startet av: TorC på lørdag 23. mars 2013, klokken 03:15

Tittel: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorClørdag 23. mars 2013, klokken 03:15
Jeg skal få litt pressedekning på at Sandefjord ikke er verdens beste elbilby. Hvis du har tid hadde det vært veldig fint om du gadd å stille opp ved ladestasjonen på Shell på mandag klokken 10:00! Det hadde vært VELDIG fint hvis noen kom innom ladestasjonen, sånn helt tilfeldig, rundt 10:00. :-) Bare sånn for å vise at ladestasjonen er i bruk.

Lokalavisen har gitt indikasjoner på at de ønsker å lage en liten følgetong på dette, hvor de kontakter kommunenen og folkevalgte. Så det er veldig fint å få litt mer innspill en bare fra meg.

Medlemmer med elbil bes ta kontakt.

Medlemmer uten elbil bes også ta kontakt for å fortelle lokalavisen om hvilke hindringene som finnes. Hva skal til for at DU kjøper elbil? Er det lokale forhold? Vil DU vurdere elbil hvis det er flere ladestasjoner? Eller bedre parkeringsmulighet? Ta kontakt slik at dette kan formidles til lokalavisen!

Sentralmedlemmer utfordres også til å stille! :-)
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHsøndag 21. juni 2015, klokken 12:45
Sitat fra: TorC på lørdag 23. mars 2013, klokken 03:15
Jeg skal få litt pressedekning på at Sandefjord ikke er verdens beste elbilby. Hvis du har tid hadde det vært veldig fint om du gadd å stille opp ved ladestasjonen på Shell på mandag klokken 10:00! Det hadde vært VELDIG fint hvis noen kom innom ladestasjonen, sånn helt tilfeldig, rundt 10:00. :-) Bare sånn for å vise at ladestasjonen er i bruk.

Lokalavisen har gitt indikasjoner på at de ønsker å lage en liten følgetong på dette, hvor de kontakter kommunenen og folkevalgte. Så det er veldig fint å få litt mer innspill en bare fra meg.

Medlemmer med elbil bes ta kontakt.

Medlemmer uten elbil bes også ta kontakt for å fortelle lokalavisen om hvilke hindringene som finnes. Hva skal til for at DU kjøper elbil? Er det lokale forhold? Vil DU vurdere elbil hvis det er flere ladestasjoner? Eller bedre parkeringsmulighet? Ta kontakt slik at dette kan formidles til lokalavisen!

Sentralmedlemmer utfordres også til å stille! :-)


Si ifra om det blir aktuelt fremover, så kommer jeg gledelig!
Skammelig at det ikke er flere ladepunkter i byen!!
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAmandag 13. juli 2015, klokken 23:38
Ja, her hadde jeg mer enn gjerne stilt selv! Hvordan gikk det, ble det artikkel i lokalavisen? :)
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorCtirsdag 14. juli 2015, klokken 11:18
Sitat fra: MortenRA på mandag 13. juli 2015, klokken 23:38
Ja, her hadde jeg mer enn gjerne stilt selv! Hvordan gikk det, ble det artikkel i lokalavisen? :)

Joda det ble artikkel av det. For to år siden. :-) Den ligger bak betalingsmur på sb.no.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAtirsdag 14. juli 2015, klokken 12:46
Hehe, ja så nå at det var to år side :-) Vi får rope ut om det skulle bli flere anledninger for oss i samme området!
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHsøndag 19. juli 2015, klokken 01:16
Jeg synes vi skulle stillet opp for å lage et press på kommunen med å få merket elbilparkeringen bedre i Sandefjord. Særlig den på tivolitomta. Slår ALDRI feil at der står minst en fossilbil der...

Noen som er med på dette?
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorCsøndag 19. juli 2015, klokken 09:19
Jeg er ubetinget enig i at det er et problem, og at noe bør gjøres. Jeg er imidlertid usikker på hvordan.

Aurstad i Parkeringsovervåkingen har vel tidligere sagt at plassene er merket iht. gjeldene forskrifter og vedtekter. Jeg vet ikke om han har anledning til å gjøre noe mer enn det.

Så kan man selvsagt yte press på bystyret, men jeg vet ikke helt om det er så lurt å lage negativt fokus på lading i byen.

Jeg stiller gjerne opp hvis det er noen som finner på noe lurt. Jeg har dog mest tro på litt "hærverk" i form av å male på symbol på bakken.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAmandag 20. juli 2015, klokken 14:50
Jeg helt enig i at de fire plassene på Tivolitomta burde vært merket bedre. Daglig ser jeg folk få bøter for å stå på de plassene, hvor jeg antar at de som får bøter fort kan få et negativt forhold til elbil på bakgrunn av dette.

Plassene er nok korrekt merket, men å ha malt en hvit stikkontakt på eksisterende grunn, evt. grønn bakgrunn ville nok gjort susen tenker jeg. Mener å ha sett slik oppmerking andre steder i landet.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorCmandag 20. juli 2015, klokken 15:43
Sitat fra: MortenRA på mandag 20. juli 2015, klokken 14:50
Jeg helt enig i at de fire plassene på Tivolitomta burde vært merket bedre. Daglig ser jeg folk få bøter for å stå på de plassene, hvor jeg antar at de som får bøter fort kan få et negativt forhold til elbil på bakgrunn av dette.

Plassene er nok korrekt merket, men å ha malt en hvit stikkontakt på eksisterende grunn, evt. grønn bakgrunn ville nok gjort susen tenker jeg. Mener å ha sett slik oppmerking andre steder i landet.

Slik jeg har forstått det finnes det ikke noe standard merking slik det er med HC. Dermed vil ikke kommunen gjøre det....

Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHonsdag 22. juli 2015, klokken 00:02
Slik merking, eller merking som de har på Kiwi i Moveien hadde vært ypperlig!
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorConsdag 22. juli 2015, klokken 01:19
Enig, men det er "privat skilting". Jeg tror at beste angrepsvinkel er å "mase" på parkeringsovervåkingen via gjentakende e-poster fra ulike personer.

Det fine med den dårlige skiltingen er jo at det gir mange kroner inn i kommunekassen, men jeg tror ikke dette kommer frem når budsjettene behandles...  Med tanke på hvor mange gebyrer som er blitt utstedt, så tror jeg kommunen nå faktisk tjener godt med penger på elbilparkeringen... Selv et snitt på bare 1 om dagen har jo gitt kommunen rundt 180 000,-. Enkelte dager har jeg jo sett at de har gitt 4-5 biler gebyr. Kanskje det egentlig bare er en veldig gjennomtenkt måte å finansiere ladepunkter på?
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHonsdag 22. juli 2015, klokken 01:44
Vel, jeg HATER iallefall den måten å finansiere det på ...

En annen ting jeg og HATER er EL-bileiere som parkerer på ladeplass, men IKKE lader!
Har sett en del av dem her i Sfj, og det er særs frustrerende siden de kan parkere overalt ellers på kommunale plasser uten å betale -.-
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAonsdag 22. juli 2015, klokken 08:46
En skulle jo tro at kommunen ønsket å merke plassene når kapitalstyrte private selskaper gjør dette uten å nøle. Men ser absolutt poenget med særs gode inntekter på disse plassene, selv om det ikke kan sies å være "greit". Hadde vi bare sett at det ga flere ladepunkter skulle jeg ikke sagt noe.

Og ja, parkering på de plassene uten å lade er helt uakseptabelt! Det som nesten irriterer meg like mye er en viss hvit elbil med 16A ladekladd som tilnærmet hver dag konker ut sikringa på en av plassene...

Noen som forresten vet om QC på Moveien er oppe å går igjen? Kjørte forbi der i går og så ut til å være en montør på stedet uten at jeg skal være skråsikker.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHonsdag 22. juli 2015, klokken 13:25
Jeg lada i Moveien klokka 21 i går kveld. QC 38-82 % på 20 min.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: sven erikonsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått 
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAonsdag 22. juli 2015, klokken 14:47
Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått
Er vel ingen her som har nevnt Fjordline så vidt jeg kan se? De få bilene dem har står der stort sett på natta og er ikke til bry for noen. Hva gjelder parkering uten å lade, så dreier det seg om private kjøretøy, og her må en trygt kunne si at det er uakseptabelt.

Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHonsdag 22. juli 2015, klokken 15:49
Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått


Har aldri sett de stå der uten å lade, det er andre private. Ikke sleng påstander uten hold...
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHonsdag 22. juli 2015, klokken 15:50
Nok en lykkelig BMW-eier.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorConsdag 22. juli 2015, klokken 23:01
Sitat fra: sven erik på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:35
om dere sikter til at  fjordline  parkerer på ladeplassene nede ved sbrygga ved tivolitomta uten og lade tror jeg vi ikke  burde rope så høyt om dette da det er de som har  betalt  50% av det og  betaler  mesteparten av strømmen de har og lov og  stå der over tiden 
en må vite litt hva en roper om  for der kan en risikere at de sier dette blir privat  samme på vittgården der har alle jemme tjenste bilene lov å parkere selv om det ikke er elbil  men rop heller om flere lade plasser og med type 2  som larvik har fått

Hva er det du egentlig forsøker å formidle her? Jeg vet du tidligere har påstått at du har dysleksi, men du utviser ingen av karaktertrekkene for dysleksi. Godt mulig du har fått diagnosen dysleksi, men "alle" som får denne diagnosen får også noen "tips" til hvordan de kan håndtere det. Deriblant å bruke "copy paste" inn i Word for ta stavekontroll. Dette er noe jeg har tipset deg om tidligere. Det at du fortsatt ikke gjør dette kan jeg ikke anse som noe annet enn latskap.

Så til innholdet. Mener du at hjemmehjelpstjenesten i Sandejford kommune har noen spesialavtale for Hvidtgården? Hva er i så fall denne? Mener du at Fjordline har betalt 50% av plassene på Tivolitomta, og derfor har rett på disse? Hvor er i så fall dokumentasjonen for dette? Eller er det slik at du igjen kommer med tullprat? Kan du ikke for en gangs skyld komme med noen løsninger, istedenfor løst møl?
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: sven eriktorsdag 23. juli 2015, klokken 03:41
jeg sier bare en ting hvanlige shuko kommer ikke  mer  og  type 2 kan man  trekker mer en 16a ut av  om noen år blir  det forgutt å lade med chuko

jeg kjører nå tesla  selv og gidder ikke engang jobbe  for sandefjord lenger for  får bare dritt uansett  dere får heller  ta tingene direkte med de som er i elbilforeningen  dere  finner de på facebook  under vestfold og telemark  elbilforening
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHtorsdag 23. juli 2015, klokken 12:37
Sitat fra: sven erik på torsdag 23. juli 2015, klokken 03:41
jeg sier bare en ting hvanlige shuko kommer ikke  mer  og  type 2 kan man  trekker mer en 16a ut av  om noen år blir  det forgutt å lade med chuko

jeg kjører nå tesla  selv og gidder ikke engang jobbe  for sandefjord lenger for  får bare dritt uansett  dere får heller  ta tingene direkte med de som er i elbilforeningen  dere  finner de på facebook  under vestfold og telemark  elbilforening

Du er jo helt fjern.. Klarer du ikke følge diskusjonen, så må du la vær. Noen ganger er taushet gull verdt!

Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorCsøndag 26. juli 2015, klokken 01:47
Så tilbake til topic, som egentlig ikke er topic:

Er det noen mulighet for å merke plassene bedre? Jeg gjør meg gjerne til kriminell... Kun fantasien setter begrensninger for hvordan man kan promotere det. Hva med et intervju med "maskerte menn" som utfører herværk på lokale ladestajoner. Man intervjuer "maskerte menn" med forvrengte stemmer som forteller om om sin utrøttelige kamp for "god markering" av ladepunkter. Disse "maskerte menn" som i nattens mulm om mørke terroriserer Sandefjords gode skattebetalere med god markering av ladeplasser så vi unngår parkeringsgebyrer. ...
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: HenrikRHsøndag 26. juli 2015, klokken 02:12
Sitat fra: TorC på søndag 26. juli 2015, klokken 01:47
Så tilbake til topic, som egentlig ikke er topic:

Er det noen mulighet for å merke plassene bedre? Jeg gjør meg gjerne til kriminell... Kun fantasien setter begrensninger for hvordan man kan promotere det. Hva med et intervju med "maskerte menn" som utfører herværk på lokale ladestajoner. Man intervjuer "maskerte menn" med forvrengte stemmer som forteller om om sin utrøttelige kamp for "god markering" av ladepunkter. Disse "maskerte menn" som i nattens mulm om mørke terroriserer Sandefjords gode skattebetalere med god markering av ladeplasser så vi unngår parkeringsgebyrer. ...

Ler meg i hjel av deg!

Flere kan sende mail til parkeringsansv i kommunen. Jeg har sendt, og de sier det er merket etter kravene. Jeg synes jo man kan strekke seg litt lengre jeg da...
Hva med å lage et EL-bil treff i byen? Så inviterer vi SB ? Kan snike inn reklame der :)
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: TorCsøndag 26. juli 2015, klokken 02:27
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 26. juli 2015, klokken 02:12

Flere kan sende mail til parkeringsansv i kommunen. Jeg har sendt, og de sier det er merket etter kravene. Jeg synes jo man kan strekke seg litt lengre jeg da...
Hva med å lage et EL-bil treff i byen? Så inviterer vi SB ? Kan snike inn reklame der :)

Jeg er ganske sikker på at vi kan få SB til å gi litt dekning. Jeg er imidlertid litt mindre sikker på at folk gidder å møte til el-biltreff i byen. Elbil er blitt så "mainstraim" at folk ikke gidder å engasjere seg. De siste to "handelens dag" har jo Tesla hatt en egen stand!

Vi må nok gjøre noe litt mer artig enn "elbiltreff" hvis vi skal få til noe.  En ide hadde vært å få stengt hele sentrum for fossilbiler for 24 timer, men det tror jeg skaper mer sinne enn positiv stemning.

En "Elbildag" tror jeg hadde vært veldig bra. Der Kia/Nissan/VW/TSL/BMW osv hadde kunnet laget en "dirt-track" i badeparken! Eller hva?!?!?
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: v-i-csøndag 06. september 2015, klokken 12:51
Hei

Nå bor jeg ikke i Sandefjord, men er oppvokst i området slik at jeg er litt kjent der .....

Jeg kjøpte min første elbil i Sandefjod nå midt i August 2015.
Hvorfor kjøpte jeg den i Sandefjord, jo fordi der fant jeg en bilforetning som hadde den bilen jeg ønsket å kjøpe og som kunne levere den raskt . Fra jeg ba om å få kjøpe bilen til den var registert og levert gikk det under 3 døgn. Glimrende service. (Uten at jeg vil drive direkte tekstreklame her)

Jeg som kommer utenfra opplever at Sandefjord har laddefasiliter som er meget bra ut i fra mitt behov.
1 Hurtiglader tilpasset min bil (AC 43 kw) ved en Kiwi butikk i kort avstad fra E18. (Ja det kunne vært skiltig fra E18)
2 Hvaltorget med et flott ladeannlegg levert av billader.no. Ypperlig tilpasset handleparkering (ja en får kun halv hurtigladerfart her, men det er ok når en primærmålet med parkeringen er innkjøp/shopping/handling)

Jeg velger nå bevist å gjøre min handling i butikker som har gode lademuligheter tilpasset min bil, Enten det er Kiwi, Hvaltorget eller COOP Ekstra ved IKEA i Sandvika utenfor Oslo. OBS het kom det vist litt "utilsiktet" tekstreklame.

HUSK : Fortell alltid de som tar imot dine penger på disse stedene at du handler her nettopp fordi det er flotte lademuligheter tilpasset din bil.

På den måten kan vi elbil-eiere muligens påvirke flere butikker å legge til rette for elbil-ladning på parkeringsplassene tilkyttet disse butikkene.

Jeg med min bil ønsker kun å benytte AC 22 kw eller AC 43 kw ladning dersom det er mulig der jeg parkerer for kortere tid.

Det jeg har opplevd av lademuligheter i Sandefjord er jeg meget godt fornøyd med. (Men så bor jeg ikke her fast da) :)  :)
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: v-i-csøndag 06. september 2015, klokken 13:01
Sitat fra: MortenRA på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:47
Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.

Her er jeg totalt uening med deg. Det er da ingen som ønsker å nødlade på 10A.

Alle ønsker da å få ladet så raskt som mulig.

Men type2 kan man fylle tanken på 30 mutter. Da blir det bare dumt å be om en 10A kurs for å bruke 6 til 10 timer.

En type2 wallboks som lader tanken på 30 minutter koster under NOK 20.000,- pluss MVA det er ikke dyrt hvis en tar med den totale prisen på en parkeringsplass i en by.

Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: jkirkebosøndag 06. september 2015, klokken 15:35
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Sitat fra: MortenRA på onsdag 22. juli 2015, klokken 14:47
Og joda, type 2 er fint det, men av hva jeg har forstått er det langt dyrere å sette opp disse enn vanlige stolper med schuko. Dermed vil jeg heller ha 4 schuko-plasser enn 2 type-2-plasser her i byen.

Her er jeg totalt uening med deg. Det er da ingen som ønsker å nødlade på 10A.

Alle ønsker da å få ladet så raskt som mulig.

Men type2 kan man fylle tanken på 30 mutter. Da blir det bare dumt å be om en 10A kurs for å bruke 6 til 10 timer.

Vi trenger begge deler. Type 2 uttak på 11kW/22kW koster stort sett endel penger å bruke, og/eller har strenge tidsbegrensninger. Mao. ganske ubrukelig om jeg trenger en plass jeg kan stå parkert over natta og samtidig lade. Så vanlige parkeringsplasser med 16A/32A lademulighet trengs også. Jeg har egentlig oftere bruk for slike enn raskere AC-lading med tidsbegrensning.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: v-i-csøndag 06. september 2015, klokken 17:58
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 15:35
Type 2 uttak på 11kW/22kW koster stort sett endel penger å bruke, og/eller har strenge tidsbegrensninger.

Jeg opplever stadig oftere at butikker som har godt utvalg og lett adkomst fra "hovedvei" og med god parkdering og faktisk ingen kø i kassen, nå legger opp til gratis tidsbegrenset ladning typisk 2 til 3 timer med AC 22 kw.

Dette passer meg meget godt. Da jeg får:

1 Kjøpt det jeg trenger (utvalget å velge i mellom er stort).
2 Lett å finne parkeringsplass med lademulighet som min bil liker.
3 Ingen kostnad til parkering om jeg handler.
4 Ingen kø i kassa.
5 Full tank når jeg kommer tilbake til bilen etter handling.

Jeg nevner to eksempler :

-- Hvaltorget i Sandefjord (ladeanlegget er levert av billader.no tror kjeg)
                Her er det vel :
                == 3 stykk AC 22 kw (type2 ladehull) (det finnes også vanlig 16A kontakt og blå 32A kontakt)

-- COOP Ekstra på motssatt side av E18 ved IKEA ved Sandvika langs E18 sørvest for Oslo (Salto tror jeg har levert utstyr her)
                Her er det vel :
                == 3 stykk AC 22 kw (type2 ladehull)
                == 5 stykk AC 3,6kw ledning med type2
                == 7 stykk AC 3,6kw ledning med type1
               
Men selvfølgelig om man av ulike grunner må stå parkert lenge og må lade, men hvor mange har egentlig dette behovet?
Sakte ladning er vel en kunstform til hjemmebruk etter hvert.

Ser ikke behovet for å sakte lade på jobben, når jeg enkelt får tilnærmet full tank når jeg eventelt handler på vei hjem.

Men selvfølgelig andre har:
-- andre biler med andre egenskaper enn min bil.
-- et annet kjøremønster/kjørelengder.
-- mangler efektiv AC ladning (trenger mange timer om det skal være ha noen hensikt å bruke AC ladning)

En skal vel være forsiktig med å regne med at alle andre har det/vil ha det slik jeg har det .....
Prøve å utvise respekt for andres mening selv en er uenig, pleier heller ikke å skade ....
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: jkirkebosøndag 06. september 2015, klokken 18:50
Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 17:58
Men selvfølgelig om man av ulike grunner må stå parkert lenge og må lade, men hvor mange har egentlig dette behovet?

De fleste, når man overnatter et sted? Eller er på jobb?
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: MortenRAsøndag 06. september 2015, klokken 21:52
Jeg må si meg enig med jkirkebo om at det primært er langtidslading som er aktuelt og etterlyses. Per i dag er det 4stk. schuko-plasser i offentlig regi i Sandefjord. Dette er alt for lite etter min mening og burde vært doblet. Da de fleste til daglig trenger å lade mens de er på jobb, er det liten vits å bruke masse midler på type2-stolper.

Hva gjelder lading ved besøk på butikken, er det kun på kjøpesenter/varehus jeg er såpass lenge av gangen at jeg hadde tatt meg tiden og bryet med å få satt bilen på lading. I hverdagen er jeg aldri innom noe kjøpesenter, og et besøk på butikken er såpass kjapt unnagjort at å sette bilen på lading vil være uaktuelt. Mao er det ikke mange gangene dette ville vært aktuelt, for mitt vedkommende.

De aller fleste lader bilen full hjemme og har stort sett nok strøm til å komme seg mellom butikker og kjøpesentre i det daglige. Når man evt. skal på lengre turer dekkes behovet stort sett av hurtigladerne som ikke koster all verden (sett bort fra AR) og tar et lite øyeblikk. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor det offentlige skal legge masse penger i et opplegg som i liten grad etterlyses, når majoriteten av etterspørselen dekkes ved å sette opp langt billigere schuko-stolper.

I tillegg må en ikke glemme at det ikke er noen automatikk i at alle som eier elbil også eier en type2-ledning (selv om de burde), og et utelukker dermed også en del av brukermassen.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: v-i-cmandag 07. september 2015, klokken 00:55
Sitat fra: MortenRA på søndag 06. september 2015, klokken 21:52
I hverdagen er jeg aldri innom noe kjøpesenter, og et besøk på butikken er såpass kjapt unnagjort at å sette bilen på lading vil være uaktuelt. Mao er det ikke mange gangene dette ville vært aktuelt, for mitt vedkommende.

Jeg følger deg ikke helt her:
Man bruker da ofte ca 30 minuter i en butikk, det betyr at man med AC 22 kw får fyllt opp halve  tanken.

Et batteri på 22 kwh vil bruke en time på å lade fra "tomt" til "95% -- 100%" med AC 22 kw. dvs man fyller hele tanken på 60 minutter, dermed halve tanken på 30 minuter.

Dersom man er villig til å bruke i underkant av NOK 20.000 plus MVA på ladeboksen/wallbox så får en AC 43 kw.
Da vil man på 30 minutter fylle tanken på 22kwh fra "tom" til "95% -- 100%" på 30 min.

Er ikke ca 22 kwh en vanlig størrelse på energilageret i dagens småbiler.
Tittel: Sv: Sandefjord: Pressedekning. Still opp!
Skrevet av: v-i-cmandag 07. september 2015, klokken 01:20
Sitat fra: MortenRA på søndag 06. september 2015, klokken 21:52
Jeg må si meg enig med jkirkebo om at det primært er langtidslading som er aktuelt og etterlyses. Per i dag er det 4stk. schuko-plasser i offentlig regi i Sandefjord. Dette er alt for lite etter min mening og burde vært doblet. Da de fleste til daglig trenger å lade mens de er på jobb, er det liten vits å bruke masse midler på type2-stolper.

Husk på at nå er det ingen ansvarlig person som installerer  schuko-plasser for lading av ELBIL idag.
Det er blitt "forbudt" nå.

Schuko-plasser er nå kun tillat som nødladning på 10A.

Type2 er den nye standard.

Ta deg en tur innom en stor parkeringsplass med mange  Schuko-plasser (Ja du må flytte deg vekk fra Sandefjord for å finne slike) så vil du se at svært mange eiere/brukere av elbiler som utviser meget slett forståelse hvordan den tunge klumpen på ledningen lager brannfeller. Ingen henger den opp. Alle ser og må forstå at Schuko ikke er designet for å bære en vekt på 2 til 3 kilo.
Ja jeg ser også eiere/brukere av elbiler som lar en type2-type2 kabel ligge i en kveil under full belastning.
Slik gjør man bare ikke det bør alle vite. 
Dette må da være pensum på ungdomskolen i grunnleggende / praktisk fysikk/elektro.

Har meget stor forståelse for at det nå er blitt et krav om TYPE2 som standard kontakt.
Vi må få alle eiere av elbiler til å forstå at man ikke skal la en kabel under belastning ligge i en kveil.
En kan ikke forvente at alle kan/vil lære teorien bak hvorfor, men opplæring må til.