På denne turen ble forbruket 0,33 l/mil. Husk at de ca. 4 første milene gikk på kun strøm. Hvordan man skal komme opp i forbruk på 0,7 kjønner jeg ikke, uansett hvor langt det er. Ser vi på de siste 6 milene som ble kjørt med tomt batteri, ble forbruket 0,57 l/mil. Med full bil.
Hvordan målte du forbruket de siste 60km? Skal det bli riktig, må du fylle tanken helt full til det renner over på flat parkering før disse 60 km og deretter gjøre det samme etterpå. Eventuelle tall fra bilens computer kan du ikke stole mer på enn på gjenstående range på batteriet.
Biler av typen plug-in med range extender kan du få til å bruke et vilket som helst litertall pr 100 km fra 0 og oppover avhengig av prosentdelen batteri- og bensindrift du opererer med. Riktig angivelse for disse bilene er derfor to tall:
- range i km på batteridrift
- liter pr 100 km på bensindrift
EPA-tallet for Volt på bensindrift er 37mpg = 6,4 liter pr 100km.
EPA-tallet for Prius på bensindrift er 50mpg = 4,7 liter.
For begge bilene viser uavhengige tester høyere forbruk = bortimot 6 liter for Prius og litt under 7 for Volt.
Så enda om EPA er mer virkelighets-tro enn EU-testen, bruker de fleste i praksis mer enn EPA angir
Å finne ditt faktiske forbruk på en bensin/dieselbil, er relativt enkelt. Du loggfører alle tankingene over en lengre periode (eksempelvis 10-100K km) og deler totalt antall liter på totale km (Spritmonitor.de gjør jobben for deg). Men en plug-in som Ampera/Prius er det betydelig mer komplisert siden du må få trukket fra alle batteridrevne km før du regner ut.
Trekker du ikke fra, får du ditt netto forbruk. Men det er meningsløst som sammenligning med andre siden hver enkelt har en individuell prosentdel batterikjøring av totalen.
BTW
Den mer gjerrige motoren i Prius kan antakelig forklares med at japanske og europeiske bilfabrikker har større markedstrykk mht lavt forbruk (jfr dieselandelen) enn US-fabrikker. I US er 30-40 mpg ikke egnet til skremme bort mange kjøpere.