Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Havebigfun, lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47

« forrige - neste »

laumb

Min bil viser 0,7. Realistisk ut fra matteegenskapene mine med kalkulator gir 8,2.

1,9 TiD Saab 9-3, 120hk.

Jejl

Jeg har for moro skyld begynt å nullstille kjørekomputeren i bilen vår før hver kjøretur. 2 liter diesel ww motor.
Har fått alt fra 0,41l/mil til 0,95 i forbruk.

0,41 er oppnådd med varm motor og stort sett kjøring i 6. gir i 65-70km/t.

0,95 ble forbruket til kona etter tur/retur barnehagen, med en god del fartshumper og 30 og 50 soner, og 4,2km kjøring totalt, startet med kald motor.

glaserud

Sitat fra: Jejl på søndag 10. mars 2013, klokken 19:18
0,95 ble forbruket til kona etter tur/retur barnehagen, med en god del fartshumper og 30 og 50 soner, og 4,2km kjøring totalt, startet med kald motor.

Kald motor. 1,3 km hver vei. 50-sone, 40-sone. Bakke. A6. 3.0 TDi. 2 tonn.

l/mil er ikke noe hyggelig tanke.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 17:22
Tall fra pumpa eller fra bilens kjørecomputer ?
Logger hver enkelt tankfylling på spritmonitor.de.
Odometer   Distance   Quantity   Ø
135.361   684,0   30,01    4,39
134.677   783,0   37,00    4,73
133.894   843,0   37,00    4,39
133.051   922,0   42,01    4,56
osv
osv
Adderer alle fyllinger og deler på km-stand ved siste fylling.
Mer nøyaktig ville ha vært å legge til halv tank ved henting av ny bil og trekke fra siste tankfylling. Men denne feilen blir bagatellmessig straks du kommer opp i høy km-stand.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#34
Sitat fra: Jejl på søndag 10. mars 2013, klokken 19:18
Jeg har for moro skyld begynt å nullstille kjørekomputeren i bilen vår før hver kjøretur. 2 liter diesel ww motor.
Har fått alt fra 0,41l/mil til 0,95 i forbruk.
Helt normalt med store forskjeller ut fra hvor og hvorledes du kjører.
Spritmonitor.de har følgende totaltall for alle diesel-Golf eiere som logger forbruket sitt på denne tjenesten:
Count    Fuel type   min      Ø       max
4264       Diesel        2,14    5,76    10,17

Ø = gjennomsnittet.

Trollkvinnen(?) som får Golfen til å drikke kun 2,14 liter på 100km skulle jeg gjerne hatt til kjerring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Stig O

0.75 l/mil ved blandet kjøring.

Audi A4 Allroad
2.0 L 170 hk.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Havebigfun

Jeg synes dette tar litt av. :o
spritmonitor.de kan man lett lese av gjennomsnittforbruk for en hel gruppe biler av samme type. Dette er den mest realistiske verdien og den ligger som regel vesentlig over angitte verdier av produsentene.
Ingen tviler på at noen spesiellt interesserte kan kjøre med vesentlig lavere forbrukstall.
I dette forumet er det etter min mening et fåtall som aldri kjører over 120 på autobahn og som hører til menigheten av "ekstemsparere" som får til svært lave forbrukstall.
Forbruksmessig synes jeg også at man skal sammenligne med bilene i samme klasse, eks E-klasse , 5-serie og A6.
At man kommer i totalkostnad vesentlig under disse bilene er det vel egentlig ingen som tviler på. Poenget var ikke at man kan få til et lavt forbruk med småbiler men at inngangsprisen må sees i relasjon til forbruk og vedlikehold som ser ut til å senke totalkostnaden betydelig.

Når det er sagt kjører jeg en Viano med 2.2CDI og 150 hk med 0,9 over 20 k km
Det er omtrent den laveste verdien man finner på spritmonitor (og det med en del hengerkjøring) 8)

timingbeltkiller

#37
Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. mars 2013, klokken 21:03
Forbruksmessig synes jeg også at man skal sammenligne med bilene i samme klasse, eks E-klasse , 5-serie og A6.
At man kommer i totalkostnad vesentlig under disse bilene er det vel egentlig ingen som tviler på.
RIKTIG, sammenliknet med fossilbiler i samme prisklasse får du samme kostnader til avskriving/rentetap og mindre kostnader til driften.

Men det må være tillat å forsøke å få "drømmerne"  ned på jorden når de tror totalkostnadene pr kjørte km kan bli like lave for en bil med avskrivingsgrunnlag NOK 600K som for biler med grunnlag 300 og sågar 200.

Og det må være bedre de er klar over dette før de kjøper Tesla og ikke når de etter noen års eie oppdager kronebeløpet nybilpris minus bruktbilpris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

#38
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 22:06
 
Men det må være tillat å forsøke å få "drømmerne"  ned på jorden når de tror totalkostnadene pr kjørte km kan bli like lave for en bil med avskrivingsgrunnlag NOK 600K som for biler med grunnlag 300 og sågar 200.

Og det må være bedre de er klar over dette før de kjøper Tesla og ikke når de etter noen års eie oppdager kronebeløpet nybilpris minus bruktbilpris.
Jeg er enig- men vi må ikke glemme at det er en del størrelser ingen av oss har oversikt over.
Når det kommer avgifter trekker de opp bruktbilprisene.+++
Går Tesla konk kommer prisene til å styrte.+++
Således uansett et gamblings-element man ikke kan regne seg bort fra- fordi ingen vet.

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 22:06
Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. mars 2013, klokken 21:03
Forbruksmessig synes jeg også at man skal sammenligne med bilene i samme klasse, eks E-klasse , 5-serie og A6.
At man kommer i totalkostnad vesentlig under disse bilene er det vel egentlig ingen som tviler på.
RIKTIG, sammenliknet med fossilbiler i samme prisklasse får du samme kostnader til avskriving/rentetap og mindre kostnader til driften.

Men det må være tillat å forsøke å få "drømmerne"  ned på jorden når de tror totalkostnadene pr kjørte km kan bli like lave for en bil med avskrivingsgrunnlag NOK 600K som for biler med grunnlag 300 og sågar 200.

Og det må være bedre de er klar over dette før de kjøper Tesla og ikke når de etter noen års eie oppdager kronebeløpet nybilpris minus bruktbilpris.

Så hvor mye mener du restverdien er på en tesla er etter 5 år? Påpek gjerne feil i underlaget jeg postet tidligere i kveld så skal jeg korrigere.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 20:53
Helt normalt med store forskjeller ut fra hvor og hvorledes du kjører.
Spritmonitor.de har følgende totaltall for alle diesel-Golf eiere som logger forbruket sitt på denne tjenesten:
Count    Fuel type   min      Ø       max
4264       Diesel        2,14    5,76    10,17

Ø = gjennomsnittet.

Fant dette for Touran 2.0TDI DSG:

116              Diesel         5,07    7,05    8,82

7,05 i snitt stemmer jo meget bra med det jeg opplever selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#41
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 22:18
Så hvor mye mener du restverdien er på en tesla er etter 5 år? Påpek gjerne feil i underlaget jeg postet tidligere i kveld så skal jeg korrigere.
Jeg brukte dine forutsetninger = 40% av nyprisen etter 5år/60K km
Total  avskriving blir da  60% = for bil til 600 440 300 og 200
NOK X K: 360  264  180 120

Rentetapet etter din forutsetning 4% blir etter formelen
nypris + restpris/2 X 0,04 X 5:
NOK X K:  84  61,6  42  28

Og sum avskriving + rentetap:  444  325,6  222  148

Differansene mellom dyr og billig bil i kapitalkostnadene må du ta igjen på billig strøm og  eventuelle ferge/bompenger. For det er ikke mulig å ta det på øvrige driftsutgifter. Der er flere enkeltposter til fordel for Golf/Polo enn for Tesla:
- Reparasjoner de første 60K km blir det normalt ikke på noen av bilene
- Periodeservice fordel Golf/Polo (lengre intervall)
- Dekk fordel Golf/Polo (mindre dimensjon + mindre motorkraft)
- Karosseripleie fordel Golf/Polo (mindre bil)
- Forsikring fordel Golf/Polo (billigere og mindre bil)
- Årsavgift fordel Tesla
- Eventuell parkering fordel Tesla

Elforbruk 60K km = NOK 60.000 X 0,10 = 6.000
Dieselforbruk = 60.000 X 0,05 X 16 = 48.000
Bensinforbruk = 60.000 X 0,07 X 18 = 75.600
Differanse kapitalkostnad 85kw/Golf = 180.000
Differanse kapitalkostnad 60kw/Golf = 103.600
Differanse kapitalkostnad 85kw/Polo = 296.000
Differanse kapitalkostnad 60kw/Polo = 177.600

5år/100K km og særlig 5/150 vil gi gunstigere tall for Tesla.
Men til det trenger jeg ditt forslag til restverdi for disse alternativene.

BTW
En helt annen sak er at særs mange vil slippe billigere fra det med å beholde sin nåværende bil enda noen år  framfor å kjøpe både ny Golf og ny Tesla.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. mars 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 22:18
Så hvor mye mener du restverdien er på en tesla er etter 5 år? Påpek gjerne feil i underlaget jeg postet tidligere i kveld så skal jeg korrigere.
Jeg brukte dine forutsetninger = 40% av nyprisen etter 5år/60K km
Total  avskriving blir da  60% = for bil til 600 440 300 og 200
NOK X K: 360  264  180 120

Rentetapet etter din forutsetning 4% blir etter formelen
nypris + restpris/2 X 0,04 X 5:
NOK X K:  84  61,6  42  28

Og sum avskriving + rentetap:  444  325,6  222  148

Differansene mellom dyr og billig bil i kapitalkostnadene må du ta igjen på billig strøm og  eventuelle ferge/bompenger. For det er ikke mulig å ta det på øvrige driftsutgifter. Der er flere enkeltposter til fordel for Golf/Polo enn for Tesla:
- Reparasjoner de første 60K km blir det normalt ikke på noen av bilene
- Periodeservice fordel Golf/Polo (lengre intervall)
- Dekk fordel Golf/Polo (mindre dimensjon + mindre motorkraft)
- Karosseripleie fordel Golf/Polo (mindre bil)
- Forsikring fordel Golf/Polo (billigere og mindre bil)
- Årsavgift fordel Tesla

Elforbruk 60K km = NOK 60.000 X 0,10 = 6.000
Dieselforbruk = 60.000 X 0,05 X 16 = 48.000
Bensinforbruk = 60.000 X 0,07 X 18 = 75.600
Differanse kapitalkostnad 85kw/Golf = 180.000
Differanse kapitalkostnad 60kw/Golf = 103.600

5år/100K km og særlig 5år/150km vil gi gunstigere tall for Tesla.
Men til det trenger jeg ditt forslag til restverdi for disse alternativene.

BTW
En helt annen sak er at særs mange vil slippe billigere fra det med å beholde sin nåværende bil enda noen år  framfor å kjøpe både ny Golf og ny Tesla.

Så du PDF'en jeg postet som vedlegg?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JohanH

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. mars 2013, klokken 22:13
Går Tesla konk kommer prisene til å styrte.+++

Ikke sikkert det, i hvert fall ikke på 10 års sikt. Samlerobjekt? Som DeLorean eller Tucker???

PerBear

#44
HaveBigFun,
Dersom Tesla går konk vil det være mange som vil være interessert i å starte det opp, det er tross alt en stor fabrikk med produksjonsverktøyet klart og ferdig utviklet teknologi.
Husk at Think ikke var kommet lenger enn noen få biler før det gikk konk første gangen. Allikevel var folk villige til å putte penger i konkursboet.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA