Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Havebigfun, lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. mars 2013, klokken 19:54
Sier vi et batteri må byttes etter 200K km, betyr det en "drivstoffkostnad" pr kjørte km på 50 øre dersom batteriprisen er NOK 100K. Og 25 øre med pris NOK 50K.
Og du skal være i drøyeste laget optimist dersom du tror virkeligheten din blir nærmere 25 enn 50 øre/km.

Jeg tror det pessimistiske er å anta at batteriet må byttes etter 200kkm. Om vi legger EPA-rekkevidden til grunn er 200kkm kun 470 sykluser. Jeg har et 3,5 år gammel lithium-batteri i elsykkelen min som fortsatt gir over 90% etter 750 sykluser ned til 40%, dvs. 450 fulle. Og det behandles mye verre en Tesla-batteriene siden det lades helt opp til 100% hver gang og på maks 4 timer. Dessuten har det ingen oppvarming eller nedkjøling.

1000-1500 fulle sykluser bør man få ut minimum før batteriet er nede på 70%, forutsatt at de fleste syklusene er grunne og det ikke lades til topp hver gang. Det gir 400-500kkm kjørelengde ned til 70%. Da har batteriet fortsatt like god kapasitet som et nytt 60kWh batteri, så bruksverdien er ennå stor.

Dessuten er gjenbruksverdien også stor. Noen 70% 85kWh batterier samlet vil gjøre det mulig å plassere hurtigladere der man ikke kan fremføre stor effekt. Da holder det fint med 3x80A 230V for å holde liv i en 2-ports 120kW SuperCharger oppe i Nord-Norge ett eller annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:31
1000-1500 fulle sykluser bør man få ut minimum før batteriet er nede på 70%, forutsatt at de fleste syklusene er grunne og det ikke lades til topp hver gang. Det gir 400-500kkm kjørelengde ned til 70%. Da har batteriet fortsatt like god kapasitet som et nytt 60kWh batteri, så bruksverdien er ennå stor.
Samt at batteripakken i model s varmes og kjøles for å holde seg innenfor optimal levetid. Så mellom 2000 - 5000 sykluser er oppnåelig.

Det morsomme regnestykket er jo drivstofforbruk på 500 000km...
50 000 mil, 0,5l på mila og 15kr pr. l snitt over 10 år...
50 000 / 2 * 15 = 375 000,-

Holder 15 kr pr l?
Klarer man seg med 0,5l pr mil?

Hondaen min bruker nermere 1l pr mil og har på13 år kjørt ca 220 000km. Tror ikke jeg kommer til å trenge batteri bytte på model s.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Gjermund

Sitat fra: laumb på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:38
Fra et økonomisk ståsted sammenlignet med andre nybiler er jeg enig i at det er fjernt å ikke kjøpe noe annet i dag.

Er man singel vil jeg også si at det i mange tilfeller er fjernt å kjøpe noe annet fordi den har for bra bagasjeplass eller er stor. Single mennesker har vel ikke venner? Og de drar i hvert fall ikke på hyttetur? Roadtrip i Europa dro jeg heller aldri på når jeg var singel... ... ...
I tillegg så gikk det bare en vei fra singel, og det var i retning gift med 2 unger løpende rundt beina på meg.

Hadde jeg vært singel i dag ville MS vært enda mer lønnsom, siden jeg ville spare meg for tapet og alle kostnadene ved å bytte bil når ungene kom skliende ut.
(OT; når vi ventet første barn hadde jeg en Audi A4 Cabriolet og kona en Daihatsu Copen - 2-seter roadster-variant. Det kostet det hvite ut av øyet å bytte om på dette til 2 fornuftige biler. Alt sammen oppi å kjøpe barnevogn, større bosted (37m2 med unger funket ikke), bilsete, klær, ting og tang. Kostet oss vel totalt sett over 200k å forberede oss til å få barn. Kunne jeg kuttet dette med 20-30-40k eller mer ved å allerede ha en familievennlig bil, så skulle jeg gjort det. )

Om alt dette, inkludert større bolig kun kostet deg litt over 200 k synes jeg ikke du skal klage så mye på det.

laumb

Sitat fra: Gjermund på søndag 10. mars 2013, klokken 07:40
Sitat fra: laumb på lørdag 09. mars 2013, klokken 09:38
Fra et økonomisk ståsted sammenlignet med andre nybiler er jeg enig i at det er fjernt å ikke kjøpe noe annet i dag.

Er man singel vil jeg også si at det i mange tilfeller er fjernt å kjøpe noe annet fordi den har for bra bagasjeplass eller er stor. Single mennesker har vel ikke venner? Og de drar i hvert fall ikke på hyttetur? Roadtrip i Europa dro jeg heller aldri på når jeg var singel... ... ...
I tillegg så gikk det bare en vei fra singel, og det var i retning gift med 2 unger løpende rundt beina på meg.

Hadde jeg vært singel i dag ville MS vært enda mer lønnsom, siden jeg ville spare meg for tapet og alle kostnadene ved å bytte bil når ungene kom skliende ut.
(OT; når vi ventet første barn hadde jeg en Audi A4 Cabriolet og kona en Daihatsu Copen - 2-seter roadster-variant. Det kostet det hvite ut av øyet å bytte om på dette til 2 fornuftige biler. Alt sammen oppi å kjøpe barnevogn, større bosted (37m2 med unger funket ikke), bilsete, klær, ting og tang. Kostet oss vel totalt sett over 200k å forberede oss til å få barn. Kunne jeg kuttet dette med 20-30-40k eller mer ved å allerede ha en familievennlig bil, så skulle jeg gjort det. )

Om alt dette, inkludert større bolig kun kostet deg litt over 200 k synes jeg ikke du skal klage så mye på det.

Veldig OT nå, men det inkluderer selvfølgelig ikke kostnaden ved selve den større boligen. Det er kun megler, avgifter og slikt i et regnestykket. Er enig i at det ikke er så gale, men poenget var at skulle jeg valgt igjen, og Model S var tilgjengelig på den tiden - så skulle jeg selvfølgelig kjøpt meg den og sluppet all byttingen - altså; det er igen ulempe for single å kjøpe den. Det blir å tenke fremoverlent.

Havebigfun

Sitat fra: Cirion på søndag 10. mars 2013, klokken 05:26
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:31
1000-1500 fulle sykluser bør man få ut minimum før batteriet er nede på 70%, forutsatt at de fleste syklusene er grunne og det ikke lades til topp hver gang. Det gir 400-500kkm kjørelengde ned til 70%. Da har batteriet fortsatt like god kapasitet som et nytt 60kWh batteri, så bruksverdien er ennå stor.
Samt at batteripakken i model s varmes og kjøles for å holde seg innenfor optimal levetid. Så mellom 2000 - 5000 sykluser er oppnåelig.

Det morsomme regnestykket er jo drivstofforbruk på 500 000km...
50 000 mil, 0,5l på mila og 15kr pr. l snitt over 10 år...
50 000 / 2 * 15 = 375 000,-

Holder 15 kr pr l?
Klarer man seg med 0,5l pr mil?

Hondaen min bruker nermere 1l pr mil og har på13 år kjørt ca 220 000km. Tror ikke jeg kommer til å trenge batteri bytte på model s.
I praksis er det ingen biler i denne størrelsen som klarer seg med 0,5 -jeg tror 0,8 er et mer realistisk men fortsatt nøkternt anslag- da er du på godt over 500 k NKR

Cirion

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. mars 2013, klokken 09:15
I praksis er det ingen biler i denne størrelsen som klarer seg med 0,5 -jeg tror 0,8 er et mer realistisk men fortsatt nøkternt anslag- da er du på godt over 500 k NKR
Ja er helt enig. Så med andre ord, tror jeg min Model S kommer til å bli den billigste bilen jeg noen gang har eid!

Blir den mindre premium av det?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

timingbeltkiller

#21
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:09
Ja det handler om hva man tror verdifallet vil være kontra en fossilbil. Dette har vært diskutert mye (se egen tråd) og det er drivere for at verdifallet vil være både høyere og lavere enn for en fossilbil. I snitt mener de fleste at det er omtrent som for en fossilbil. Batterislitasje er da en del av dette regnestykket.
JA, for en fossilbil i samme prisgruppe. Men en bil til 200K vil nødvendigvis ha en langt lavere avskriving enn en til 600.

Sitat
Jeg har selvsagt ikke fasiten men regnestykket over er min beste gjetning. Dekkslitasje har jeg ikke lagt inn og vil endre regnestykket med noen tusenlapper. Poenget mitt mener jeg likevel er gyldig
Poenget ditt forutsetter lavere avskrivning/rentetap (i kroner) for en  Polo til 200 enn for en Tesla til 600 utlignes av lavere driftsutgifter¹. I virkelighetens verden er  avskriving +  rentetapet på bundet kapital den avgjort største utgiftsposten med bilholdet.

Mitt poeng er derfor: Utgiftsposten avskriving/rentetap knuser alle mulige driftsøkonomiske fordeler¹ den dyrere bilen måtte ha. I alle fall i relasjonen 200:600. Selv i 400:600 kan det bli knapt nok.

BTW
Mange synes å operere med en eiertid på 10-15 år på en Tesla mot 3-5 år på en fossil. Til det er å si:
- Også en fossilbil blir vesentlig billigere pr kjørte km jo lengre du beholder den.
- Til tross for det blir suget etter en nyere og mer moderne bil så sterkt for flertallet at de bytter ut en fullt brukbar bil hvert 3-5 år²
- Med en antakelig sterkere teknologisk utvikling for elbiler enn for fossiler er det ikke realistisk å regne med suget blir mindre her.


¹
Tesla som storbil har også enkelte driftsutgifter høyere enn småbilen Polo:
- Forsikring pga bilstørrelse/pris + fordi å sløyfe kaskoen blir økonomisk fornuftig flere år tidligere for en bil til NOK 200K enn for en til 600
- Dekkene blir dobbelt så dyre pga størrelsen og må skiftes dobbelt så ofte pga motorkraft/aksellerasjon = firedoblet dekkutgift.
- Karosseripleie og -reparasjoner

²
Økonomisk lønner det seg nesten aldri å  bytte ut bilen du har med en ny.
For avskriving + rentetap første året er som den altoverveiende hovedregel  betydelig høyere enn eventuelle reparasjoner på nåværende bil
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: RunarBT på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:12
På fossilbil er det ganske mange deler som må byttes etter 200k. Elbil med nytt batteri er klar for nye 200k. Bensinbil begynner årlige reperasjoner å stige jevnlig
Stemmer det. Ingen tvil om at en elbil til NOK 600K får lavere kostnad pr kjørte km enn en fossilbil til samme pris. Og muligens enn en til 400. Men utgangspunktet var en påstand om samme km-kostnad som en småbil til 200K. Og da er en utenfor virkelighetens verden når det gjelder å kalkulere inn avskriving og rentetap på km-kostnadene. Og langt inn i ønskebetont realitetsforskyvning.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 12:01
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:09
Ja det handler om hva man tror verdifallet vil være kontra en fossilbil. Dette har vært diskutert mye (se egen tråd) og det er drivere for at verdifallet vil være både høyere og lavere enn for en fossilbil. I snitt mener de fleste at det er omtrent som for en fossilbil. Batterislitasje er da en del av dette regnestykket.
JA, for en fossilbil i samme prisgruppe. Men en bil til 200K vil nødvendigvis ha en langt lavere avskriving enn en til 600.

Sitat
Jeg har selvsagt ikke fasiten men regnestykket over er min beste gjetning. Dekkslitasje har jeg ikke lagt inn og vil endre regnestykket med noen tusenlapper. Poenget mitt mener jeg likevel er gyldig
Poenget ditt forutsetter lavere avskrivning/rentetap (i kroner) for en  Polo til 200 enn for en Tesla til 600 utlignes av lavere driftsutgifter¹. I virkelighetens verden er  avskriving +  rentetapet på bundet kapital den avgjort største utgiftsposten med bilholdet.

Mitt poeng er derfor: Utgiftsposten avskriving/rentetap knuser alle mulige driftsøkonomiske fordeler¹ den dyrere bilen måtte ha. I alle fall i relasjonen 200:600. Selv i 400:600 kan det bli knapt nok.

BTW
Mange synes å operere med en eiertid på 10-15 år på en Tesla mot 3-5 år på en fossil. Til det er å si:
- Også en fossilbil blir vesentlig billigere pr kjørte km jo lengre du beholder den.
- Til tross for det blir suget etter en nyere og mer moderne bil så sterkt for flertallet at de bytter ut en fullt brukbar bil hvert 3-5 år²
- Med en antakelig sterkere teknologisk utvikling for elbiler enn for fossiler er det ikke realistisk å regne med suget blir mindre her.


¹
Tesla som storbil har også enkelte driftsutgifter høyere enn småbilen Polo:
- Forsikring pga bilstørrelse/pris + fordi å sløyfe kaskoen blir økonomisk fornuftig flere år tidligere for en bil til NOK 200K enn for en til 600
- Dekkene blir dobbelt så dyre pga størrelsen og må skiftes dobbelt så ofte pga motorkraft/aksellerasjon = firedoblet dekkutgift.
- Karosseripleie og -reparasjoner

²
Økonomisk lønner det seg nesten aldri å  bytte ut bilen du har med en ny.
For avskriving + rentetap første året er som den altoverveiende hovedregel  betydelig høyere enn eventuelle reparasjoner på nåværende bil

Renter og avskriving ligger selvfølgelig inne i regnestykket mitt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 13:03
Sitat fra: RunarBT på lørdag 09. mars 2013, klokken 20:12
På fossilbil er det ganske mange deler som må byttes etter 200k. Elbil med nytt batteri er klar for nye 200k. Bensinbil begynner årlige reperasjoner å stige jevnlig
Stemmer det. Ingen tvil om at en elbil til NOK 600K får lavere kostnad pr kjørte km enn en fossilbil til samme pris. Og muligens enn en til 400. Men utgangspunktet var en påstand om samme km-kostnad som en småbil til 200K. Og da er en utenfor virkelighetens verden når det gjelder å kalkulere inn avskriving og rentetap på km-kostnadene. Og langt inn i ønskebetont realitetsforskyvning.

Har du lagt inn forutsetningene jeg la til grunn og sett hva det faktisk blir? Ikke glem årsavgift, skatteeffekt på renter, bom etc. I eksempelet med polo er det som nevnt en tms 60kw til 440.000,- jeg sammenligner med.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

timingbeltkiller

#25
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:40
Ja det er bl.a. jeg som har sagt at en TMS har total årlig kost som en golf. Forutsetningene jeg da legger til grunn er følgende:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi,
60% avskriving NOK 360K for Tesla og 180 for Golf
Rentetap Tesla 600+240/2 X 0,04 X 5 = 84K og 42 for Golf
Strøm Tesla 60K km X 10 øre = NOK 6K
Diesel Golf 60K km X 0,05 = 3000l X NOK 18 = NOK 54K
Dekk = prisfordel Golf
Reparasjoner høyst sannsynlig null på begge bilene.
Periodeservice 5 ganger på Tesla 2 ganger på Golf = prisfordel Golf.
Forsikring = prisfordel Golf.
Årsavgift = prisfordel Tesla.
Bommer er individuelt og kan variere fra null til et betydelig beløp = prisfordel Tesla.

Som du ser er avskriving + rentetap den avgjort største utgiftsposten på bilholdet.
En billig småbil vil derfor alltid komme ut med lavere km-kostnad enn en dyr storbil.
Tilnærmet gratis drivstoff annulerer ikke dette faktum.

BTW
Bompenger kan selvsagt bli så høye at de alene avgjør regnskapet til fordel for elbilen. Men da kommer alle til å kjøpe elbil. Og alle bomselskapene går konkurs.
Da kommer nok bomavgifter for elbilene som neste sjakktrekk.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. mars 2013, klokken 13:18
Har du lagt inn forutsetningene jeg la til grunn og sett hva det faktisk blir? Ikke glem årsavgift, skatteeffekt på renter, bom etc. I eksempelet med polo er det som nevnt en tms 60kw til 440.000,- jeg sammenligner med.
Er så vant med at 85kw er bilen til det store flertallet, at 60-modellen ikke falt meg inn. Du får da forholdet 440:200 og ikke 600:200. Likefullt skal det mye til at du klarer å oppveie forskjellen i avskriving + rentetap.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#27
Sitatauthor=Havebigfun link=topic=7331.msg81044#msg81044
I praksis er det ingen biler i denne størrelsen som klarer seg med 0,5 -jeg tror 0,8 er et mer realistisk men fortsatt nøkternt anslag- da er du på godt over 500 k NKR
Forbruket er langt på vei en funksjon av hvor og hvordan du kjører.
Med vesentlig pen langkjøring er det ikke noe problem å komme ned på 5 liter diesel  pr km for biler i Passat-klassen og nærmere 4 for småbiler.

Med vesentlig bykjøring med mye stop-and-go er det ikke vanskelig å bruke flere desiliter mer. Slik kjøring er ren gift for en bensin/dieselbil. En elbil derimot trives som fisken i vannet.

Kjørte en Passat 170K km med et totalt forbruk fra km 0 til 170K på 4,63 liter.
Nå har jeg en Avensis gått 135K med forbruk så langt på 4,41.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Nuvolari

#28
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 13:48
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:40
Ja det er bl.a. jeg som har sagt at en TMS har total årlig kost som en golf. Forutsetningene jeg da legger til grunn er følgende:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi,
60% avskriving NOK 360K for Tesla og 180 for Golf
Rentetap Tesla 600+240/2 X 0,04 X 5 = 84K og 42 for Golf
Strøm Tesla 60K km X 10 øre = NOK 6K
Diesel Golf 60K km X 0,05 = 3000l X NOK 18 = NOK 54K
Dekk = prisfordel Golf
Reparasjoner høyst sannsynlig null på begge bilene.
Periodeservice 5 ganger på Tesla 2 ganger på Golf = prisfordel Golf.
Forsikring = prisfordel Golf.
Årsavgift = prisfordel Tesla.
Bommer er individuelt og kan variere fra null til et betydelig beløp = prisfordel Tesla.

Som du ser er avskriving + rentetap den avgjort største utgiftsposten på bilholdet.
En billig småbil vil derfor alltid komme ut med lavere km-kostnad enn en dyr storbil.
Tilnærmet gratis drivstoff annulerer ikke dette faktum.

BTW
Bompenger kan selvsagt bli så høye at de alene avgjør regnskapet til fordel for elbilen. Men da kommer alle til å kjøpe elbil. Og alle bomselskapene går konkurs.
Da kommer nok bomavgifter for elbilene som neste sjakktrekk.

Takk for gode innspill. Jeg har supplert med dine forutsetninger og helt riktig kommer du opp en bilklasse til Passat som følge av å legge inn dekk, service og forsikring. Når det gjelder bompenger har de ligget beskrevet i forutsetningene hele tiden som du ser. Jeg bruker også bensin som alternativ ettersom det er det som er aktuellt for meg.

Med det samme jeg var i gang lekte jeg meg med antall km pr år. Øker man km til 20.000km er man nede på Golf igjen. Og skulle man kjøre hele 30.000km pr år har man ikke råd til noe mer enn en ribbet Polo.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. mars 2013, klokken 14:32
Kjørte en Passat 170K km med et totalt forbruk fra km 0 til 170K på 4,63 liter.
Nå har jeg en Avensis gått 135K med forbruk så langt på 4,41.

Tall fra pumpa eller fra bilens kjørecomputer ? Min Touran påstår også at vi ligger rundt 0,5 men fasiten er heller rundt 0,65 i årssnitt. Virker om om diesel til varmeapparatet vinterstid ikke regnes med, i tillegg er kjørecomputeren vilt optimistisk. De fleste fyllinger vinterstid viser >0,7 i forbruk. Dette er en 2,0TDI DSG.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA