Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribytte med lengre rekkevidde om noen år?

Startet av Bjoris, torsdag 07. mars 2013, klokken 10:46

« forrige - neste »

Bjoris

Verdifallet på en Leaf har vært stort, og vil vel fortsette å bli stort, siden dette er en bil der ny teknologi gir nye utgaver kvantesprang ifht tilsvarende ny modell av en fosilbil. Selv om Leaf 2014 ikke har veldig mye lengre rekkevidde, kommer den med lengre rekkevidde og bedre ladehastighet i kombinasjon med lavere pris. Ikke god medisin for oss med brukte Leafer...

Spørsmålet sikkert mange lurer på er hva skjer med batteriteknologien? Hvorfor har ikke den nye 2014 Leafen et kraftigere batteri enn den forrige som vel ble lansert for 3 år siden? Det er slik jeg forstår andre ting som gjør at den har litt lengre rekkevidde? Jeg har hørt snakk om 5 dobling av batterikapasiteten om 5 år, men det henger liksom ikke på greip med den utviklingen vi ser på Leaf, men det går kanskje stegvis?

Er det realistisk å tro at vi med første generasjon LEAF kan få byttet batteriene om noen år f.eks til ett med dobblekapasitet til en ikke helt håpløs pris? Jeg ser vel for meg at en EL bil har begynt å bli avgiftsbelagt om 5 år og slik sett vil det kanskje være mer aktuelt å oppgradere den du har enn å bytte i en ny...

Er det ønskestenkning kanskje?

Thomas Parsli

Hva er egentlig verdifallet på Leaf kontra f.eks VW Golf?
Ut fra de annonsene jeg finner på finn.no ser det ut som om prisfallet har vært ca. 50.000 på ett år -er det så langt unna prisfallet på fossilbiler da?

Når det gjelder batterier tror jeg nok Tesla Models S vil presse frem endringer hos Nissan.
Til nå har de tviholdt på at rekkevidden er nok for majoriteten av kjøreturene -og prøver å holde prisen nede for å øke volumet (så prisene kan bli enda lavere...).
Eller for å si det enkelt: konkurransen har vært fraværende (for Nissan) frem til nå.

Til nå er det solgt over 50.000 Leaf -det er så mange at vi er garantert batterioppgraderinger på gamle biler.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafer

Ser stadig at det skjer spennende ting på elbilteknologimarkedet, f.eks
http://www.tu.no/industri/2013/03/03/slik-skal-elbilbatteriene-bli-bedre

Hvor lang tid det tar før det får faktiske konsekvenser for batterikapasiteten på batteriene leafene bruker, er vel et nokså åpent sprm... Ca 11 ganger økning i antall amperetimer pr gram som artikkelen er inne på, hadde vært fint..

tomrh

#3
Sitat fra: bjoris på torsdag 07. mars 2013, klokken 10:46
Spørsmålet sikkert mange lurer på er hva skjer med batteriteknologien? Hvorfor har ikke den nye 2014 Leafen et kraftigere batteri enn den forrige som vel ble lansert for 3 år siden?
Batteriet er blitt 30 kg lettere i den nye Leafen - altså mer effektivt. Her er en lenke av interesse: http://www.cars21.com/news/view/5212
Toshiba sine eksisterende Lithium-Titanate batterier er oppe i 20.000 dokumenterte ladesykluser, dvs. bilene vil ruste opp eller bli veteranbiler før disse tar kvelden. (Disse sitter i japanske i-MiEV). Toshiba har også klar en ny anodeteknologi som skal øke energitettheten med 150%. Mye snacks på gang her ja.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 07. mars 2013, klokken 11:09
Til nå er det solgt over 50.000 Leaf -det er så mange at vi er garantert batterioppgraderinger på gamle biler.

Husk på at byttebatterier ikke er avgiftsfrie.
Så mens det enda er avgiftsfritak på bilene skal det mye til at det er lønnsomt å oppgradere en "gammel" bil fremfor å kjøpe en ny.

Er usikker på om dette er :D eller :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

BE

Den dagen det er aktuelt å bytte batteri på Leaf/trilling vil det garantert ikke være avgiftsfritak på nybil heller... :P
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Ladefabrikken

I dag er statens veivesen så på jorde at de har gjort det ulovlig å sette inn en annen batterikjemi enn det bilen er registrert med. Hvis ikke ssv forstår at dette er en latlig praksis så kan man ikke sette inn en ny pakka med nyere og bedre batterier.
Jeg tror heller ikke det blir Nissan som kommer til å tilby batterier til dagens Leafer med bedre batterikjemi. Dette kommer andre leverandører til å komme med, og da får vi håpe de kommer med bedre priser enn det Nissan oppererer med
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

e-max

På Teslaen koster 25kWh batteri kapasitet kr. 60.100 (som sikkert også inkluderer litt hvassere converter). Dersom det skulle bli nødvendig å skifte batteri på Leaf og Trillingene om 8 år så vil nok samme kapasitet koste det halve. Så jeg gjetter at i 2020 vil det koste 25-35.000 for nye batteri+ arbeid. Uansett vil det være billig moro selv med MVA for nye 10 år problemfritt bilhold - kanskje man har fått doblet AMP på batteripakka og rekkevidden til 20-30 mil. Hadde vært mer bekymret hvis jeg skulle kvitte meg med en diesel/bensinbil om 8 år - Den kommer ikke til å være mye populær...
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA