Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Thor2014

Dagens vits. Finn Finn Finn. Bjarne Bjarne Bjarne!

TeslaMeløy

Sitat fra: Tesla91 på fredag 20. januar 2017, klokken 13:49
Bjoris: Godt du innrømmer det. Er jo haugevis med tråder her der du opptrer vanvittig stresset over bilene du har bestilt, pris oppgang/nedgang, osv :P Er det du som heter Jim Roger på facebook? Minner veldig om han!

Som ØyvindH påpeker, er det ikke noe særlig å tjene på å spekulere på model X. Ser på finn at flere har gått på en "smell" her. Og det er gøy  ;D

Kjøp deg en bil og slapp av, bil er noe av det dummeste man kan "investere" i.

Hehe...Han er ikke Jim Roger, men jeg er :)
2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

Tesla91

TeslaMeløy: Ja jeg ser jo i signaturen din at du er Jim Roger  :P Mannen som selger bilene før første avdrag på lånet kommer... (Leste den på FB) :laugh:

Bjoris

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Tesla91

Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Kanskje det. Men alt for mange betror seg for mye til en bilselger. Denne bilen her kunne og skulle gjerne vært priset 40-50 000,- ned. Ikke var det en nybil og den er "ut-datert" .....

Bjoris

Sitat fra: Tesla91 på fredag 03. februar 2017, klokken 15:14
Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Kanskje det. Men alt for mange betror seg for mye til en bilselger. Denne bilen her kunne og skulle gjerne vært priset 40-50 000,- ned. Ikke var det en nybil og den er "ut-datert" .....

Jeg er ikke uenig i det og enig i at folk ikke må stole på at prisene på bruktbiler er riktig satt av selger. Nå er en bare ett Google søk fra å finne ut riktig ny pris så ingen kan skylde på selger. Så en Ioniq til 327.000,-, den er også solgt, en kollega fikk nett sin nye til 285.000,-, men jeg syns det er en fair deal. Selge sitter på et objekt som der og da ikke går å få fatt i andre steder og skrur opp prisen, det er latterlig enkelt å finne ut riktig pris. Samme var det med x60en. Få slike for salg, du får ikke kjøpte en slik ny og prisforskjellen opp til 75 oppfattes av mange som ikke verdt pengene. Eneste var feil info om SC


Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Tviler sterkt på at den gikk for utropspris. Jeg har fulgt tett med på Finn de seneste ukene fordi jeg er i tenkeboksen ift X. På tross av flere til dels kraftige priskutt på averterte biler er det veldig lite bevegelse. 

En bronsefarget X ble forsøkt lagt ut til 1.080. Den har gått veien via 1.60,1.040 og er nå nede i 999.

De 6 fra Carpoint ligger urørt.

En bronsefarget en har fått en prisreduksjon eller to, men ligger fortsatt urørt.

En blå en har satt ned prisen, men ligger urørt.

På den ene siden er det klart markedet for bruktbiler til en mill er lite, selektivt og tregere enn det rundt en halv mill. Men skulle jeg kjøpt en av de på Finn ville jeg nok lagt meg godt under avertert pris.
Fokus Auto har en hvit 7-seter avertert til 1.050". Den ville jeg vurdert sterkt om jeg fikk den for rundt 850".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tesla91

Øyvind.h: Hehehe! Du vil ha de så langt ned i pris altså? Jeg tenker at markedet for brukt Tesla uansett prisklasse er bra, så lenge de er riktig utstyrt og har de riktige fargekombinasjonene. Men AP1 biler er tungsolgt i den prisklassen nå, det er jo finn et bevis på.

Men bilselgere har tydeligvis ikke gjort jobben sin skikkelig når de priser bilene som de gjør, og hvertfall de med AP1. Man kan ikke bestille seg en ny Tesla i dag og tjene penger på den, på finn. Det virker det ikke som om de forstår.... Det kan også se ut som at enkelte bruktbilforhandlere har kjøpt inn mange av demo/rest bilene til Tesla for å gjøre gode penger, morsomt at det ikke går  ;D

Bjoris

#1613
Markedet for bruktbil til 1 Mill er nok rimelig lite vil jeg tro og spes tror jeg 90D med AP1.0 blir vanskelig når 100D med AP 2.0 bare er 25.000 mer, ja så litt mer for EAP, men her skal det jo også ligge merverdi i fremtiden...

Det med free supercharger er jo ett pluss, spes om en ikke regner på det og ser at det for mange ikke har noen praktisk betydning:)

Men tror ikke selgere skal få panikk og heller tenke på at elektrisk SUV med hengerfeste i Norge blir ikke feil fremover og det er akkurat nå når en sammenligner seg mot nytt at en får en dupp, om ett år eller to så blir det annerledes. De som kjøper andre merker der det både er fossildrift og biler med simpel linekeep må være mye mer utsatt når feks Q6 kommer og da sikkert med skikkelig AP samtidig... Kan bli veldig stygt da med Q7 3.0 TDi feks

Olemann

#1614
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.  Dette så vi for 1. gang på alle P85(+) som ble lagt ut på FINN samme natten som P85D versjonen ble presentert.  De fleste av disse P85 hadde alt utstyr, og nå måtte de vekk før andre oppdaget at de plustelig var forrige versjon....Denne gruppen solgte også til, for kjøper, hyggelige priser (de hadde vel råd til det, poenget var å ha det siste).
Så, det å eie en topp specet bil av denne type gjør en sårbar den dagen den skal selges OG det er kommet noe nytt som kjøpergruppen bare må ha.  Når prisen er ned mot 50% av ny går det glatt, men det er jo ikke akkurat det man som selger ønsker seg.  Og den luksus at valuta gjør at prisen på brukt til enhvert tid nesten er som det  man selv betalte nytt, den er nok neppe evigvarende.
Jeg tror det kan bli fine priser (for kjøper) på biler i tiden som kommer når SW med v 2-3-4 og ulike hw oppgraderinger gjør at markedet for bruktbiler til +7-800k  ikke lenger svelger unna.

Bjoris

Det må sies å ha vært voldsom motstand videre nedover for S slik tror jeg det blir med X også. En må selvsagt ett godt stykke borte fra nypris før en møte denne motstanden, men tror det er mange som kunne tenkt seg en el SUV til 600-700, men der 1 Mill blir for drøyt

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla91 på søndag 05. februar 2017, klokken 17:03
Øyvind.h: Hehehe! Du vil ha de så langt ned i pris altså?
Ja jeg er nok litt der at jeg vil ha en god deal før det er aktuelt å gå fra S til X, ettersom jeg foretrekker førstnevnte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Sitat fra: Olemann på mandag 06. februar 2017, klokken 00:34
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.
Vi som alltid kjøper brukt får være glad for at det finnes slike personer :)

Personlig foretrekker jeg 1-3 år gamle bruktbiler og alltid til en slik pris at jeg unngår lån.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Bjoris

#1618
Sitat fra: JorgenM på mandag 06. februar 2017, klokken 12:43
Sitat fra: Olemann på mandag 06. februar 2017, klokken 00:34
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.
Vi som alltid kjøper brukt får være glad for at det finnes slike personer :)

Personlig foretrekker jeg 1-3 år gamle bruktbiler og alltid til en slik pris at jeg unngår lån.

Ja, det er jo mange flere som kjøpre brukt enn nytt så er ikke så redd å bli sittende inne med en X, men verdifall vil en selvsagt få, men det blir spennende å se hvordan en S90D AP2.0 holder seg vs en X90D med AP2.0. Jeg har tenkt at en SUV vil holde seg bedre enn sedan/kombi, men til nå virker det ikke som biltypen betyr så mye som i fossbilverden, egentlig langt fra...

Men det er vel ikke lett å selge en S opp mot 1 mill om dagen heller så det er vel mer omsetning brukt på S av den enkle grunn at det er mye å velge mellom til bedre priser fordi folk har fått dem rimeligere. Tror nok mange heller vil sitte med bilen enn å ta svært tap, veldig mye av Tesla salget er jo trigget av at en har kunnet få veldig godt betalt ifht hva en gav... Hadde det vært enda større prisforskjell opp til ny bil hadde vi beholdet den gml uten at det hadde vært noen krise i hele tatt... og der er nok ganske mange

Øyvind.h

#1619
Sitat fra: bjoris på mandag 06. februar 2017, klokken 13:56
Ja, det er jo mange flere som kjøpre brukt enn nytt så er ikke så redd å bli sittende inne med en X, men verdifall vil en selvsagt få, men det blir spennende å se hvordan en S90D AP2.0 holder seg vs en X90D med AP2.0. Jeg har tenkt at en SUV vil holde seg bedre enn sedan/kombi, men til nå virker det ikke som biltypen betyr så mye som i fossbilverden, egentlig langt fra...

Det er nok enkelt å bli kvitt en X60D.  Det er eksponentiell vekst i kundemasse jo lavere prisen blir.

Når det gjelder prisutvikling - mitt inntrykk er at X er langt mer polariserende enn S og har en mindre kjøpergruppe. Hadde Model S vært sedan hadde bildet muligens vært annerledes, men når S`en i praksis er en 7-seters stasjonsvogn med litt skrå bakluke appellerer den til et bredt publikum. Vanskelig å finne noe å mislike ved S`en. Eneste drawback ift X er manglende hengerfeste. Og passasjerene på rad 2/3 har det bedre i X enn S.

Det er dørene jeg hører/leser oftest som grunn til ikke å kjøpe. Manglende takstativ samt velbegrunnet og ubegrunnet skepsis til dørene trekker ned. Med vanlige dører og takstativ er jeg helt sikker på at volumene i Norge hadde vært større. Selv de som elsker fwd hadde nok kjøpt med vanlige dører også. Jeg liker fwd veldig godt; men ville nok helst hatt vanlige dører og vanlige dørhåndtak/samme håndtak som på S'en.

For øvrig tror jeg uansett ikke prisfallet blir større enn for lik fossil. Prisfall bør ikke påvirke valget mellom S/X. Man velger den bilen man har mest lyst på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA