Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bredde

Startet av Djur1, mandag 11. februar 2013, klokken 12:36

« forrige - neste »

Djur1


Jeg har felles garasjeanlegg og jeg tror bredden på min bås er 2.40 cm , men skal sjekke dette idag. I tillegg er det 16 amp vanlig "motorvarmer" stikk.

1. Vil det være grei nok bredde for å komme inn og ut av bilen?
2. Vil det være nok juice til å lade bilen normalt? feks 12 timers lading på 60 % gjenværende batterikapasitet
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Gjermund

Når vi er inne på bredde, for dere som har kjørt bilen, føles den veldig bred?

Jeg kjører BMW E39 5-serie nå, har tidligere kjørt MB E den var en 91 model. Dette er biler som også er bredere enn gjennomsnittbilen, så bilene som er "normale" for meg er i hvert fall ikke av de smaleste.

laumb

Ville nok planlagt med nabobilen å holde personer unna siden mot hverandre, og parkere nærme den ene kanten.

16A gir ca. 3kw/t, så det blir 36kwt på 12 timer. Parkerer du med 60% igjen og skal lade opp til 90% (normal Range) så trenger du omtrent 30kwt for å komme opp til 90% fra 60% av standard-charge (altså noe under 60% av batteriets totale kapasitet.)

Dette bør da gå fint.

*regnet 3kw/t på 16A med tanke på batterivarming og sølt strøm.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

petersv

Sitat fra: Djur1 på mandag 11. februar 2013, klokken 12:36

Jeg har felles garasjeanlegg og jeg tror bredden på min bås er 2.40 cm , men skal sjekke dette idag. I tillegg er det 16 amp vanlig "motorvarmer" stikk.

1. Vil det være grei nok bredde for å komme inn og ut av bilen?
2. Vil det være nok juice til å lade bilen normalt? feks 12 timers lading på 60 % gjenværende batterikapasitet

Heldig du, 10 cm bredere p-plass enn meg!  :-[

gbzdoc

Du bør sjekke at du har egen 16A kurs til motorvarmeruttaket ditt. Det er nemlig ikke vanlig, og kobler flere seg til, selv bare med en fiseliten motorvarmer så går sikringen...

Det er heller ikke sikkert at det er lov å bruke stikket til annet enn motorvarmer. Dette er ofte regulert i reglene for ditt sameie/borettslag.

Men det meste ordner seg om man tar det opp med styret på en saklig måte. :)

Celter

Sitat fra: Gjermund på mandag 11. februar 2013, klokken 12:40
Når vi er inne på bredde, for dere som har kjørt bilen, føles den veldig bred?

Jeg kjører BMW E39 5-serie nå, har tidligere kjørt MB E den var en 91 model. Dette er biler som også er bredere enn gjennomsnittbilen, så bilene som er "normale" for meg er i hvert fall ikke av de smaleste.

Dette er min største bekymring når det gjelder Model S. Størrelsen. Jeg har også parkering i fellesanlegg, men har en meget bred plass. Tipper nesten 4 meter. I dag står min Audi A6 der med min motorsykkel ved siden av. Problemet er utkjørselen, med 90 graders sving ut i gata, med parkerte biler i gata. Regner med at den kortere svingradiusen på Model S gjør at det skal gå greit.
Da jeg prøvekjørte bilen reagerte jeg ikke på størrelsen i det hele tatt. Men det var jo på relativt brede veier på Alnabru. Mer usikkert på hvordan det vil være på vinterføre på Frogner, med parkerte bilen på hver side av veien. Kanskje løsningen blir å kjøre med det venstre speilet permanent inne ved bykjøring?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

PeGe

Litt sammenligning av TMS mot andre bilmodeller. Som dere ser så er den veldig bred. Skjønner ikke at det kan være god svingradius på TMS med den akselavstanden?

TMS
Bredde (m/speil): 2187
Lengde: 4976
Akselavstand: 2959

VW Golf
2027
4255
2637

BMW X3
2098
4648
2810

MB GL
2141
5120
3075

MB CLS
2075
4940
2874
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Celter

Svingradiusen avhenger jo ikke bare av akselavstanden. MS har kortere svingradius enn Audi A6. Dette henger nok mye sammen med at forhjulsdrevne biler oftere har dårligere svingradius.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

ebbrey

Jeg syns ikke den kjentes noe bredere ut enn golfen når jeg kjørte. Men hadde dog gledet meg veldig til å kjøre :p
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Yagi

Jeg merket ikke størrelsen noe særlig da jeg prøvekjørte. Men så prøvekjørte jeg ikke i et parkeringshus heller da  ;D  Størrelsen er også noe av det jeg er mest spent på når det gjelder hvordan bilen vil virke i hverdagen - særlig med tanke på trang garasje og smal inngang til parkeringen på jobben. 

Men svingradiusen på 11,3m er jo mindre enn f.eks S-Max som har 11,6m... 
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Stig O

Tror det blir veldig trangt med standard bredde på garasjeporten jeg har i dag. Synes ikke jeg har så mye å gå på med Audien heller. Det blir nok bygging av en bredere carport i sommer med tanke på Teslaen. Har bruk for den uansett, da vi har to biler.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Cobos

Vår garasjeport i den nye leiligheten er en sånn enorm port for en stor 150 bilers fellesgarasje så den er jeg ikke veldig redd for. Plassene der inne derimot er jeg mer mistenksom til. Vi flytter inn i våres før jeg evt får en Model S men tenker jeg er nødt til å se om det faktisk går ann å få bilen inn der jeg skal parkere på jobb og hjemme på sommeren før jeg endelig bestemmer meg...
Klarer jeg ikke å parkere på sommeren kan jeg jo glemme vinteren med brøytekanter og annet.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Gjermund

Garasjeporten er heldigvis 2,5m bred, tror ikke det blir noe problem  :).

Tenkte mer på fremkommeligheten i trange gater og trange veier når en møter biler, på den andre siden er den jo bare 160 mm bredere enn en golf om tallene til PeGe stemmer. Ble litt overrasket over at golf er bredere enn BMW'en (E39).

PeGe

Den nye Golfen er 1799 uten speil og 2027 med speil i følge brosjyren til VW.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Havebigfun

Løsningen på parkeringsproblematikken kann være at Tesla tilbyr en upgrade til "speilfunksjonen" fra TMX- kanskje noen sekundærutrystere lager en slik.
Ellers må elektrisk innklappbare speil være det nærmeste ønske av mange med trange garasjer- det kommer vel -spørs er bare når ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA