Momsgrensen 2027 og 2028

Startet av ToWalkOrDrive, tir 08. sep 2026, kl. 08:27

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Bare et tips til de som vurderer å kjøpe elbil. Merverdiavgiften (momsen) øker med 37500 fra nyttår, så en bør få levert bilen før nyttår. Var noen som tok litt av fjorårets momsøkning på egen kappe av produsentene, men marginene er såpass lave nå at jeg ikke har tro på at det gjentar seg for de vanligste modellene. Det vil si, Volvo EX60 blir visst litt forsinket, og akkurat for dem det gjelder har vel Volvo sagt de vil dekke ekstrakosten.

Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Husk og å ta inn i regnestykket kostnaden ved å selge en bra bil, med stort verditap, for å spare noen 10 tusner...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på tir 08. sep 2026, kl. 08:53Husk og å ta inn i regnestykket kostnaden ved å selge en bra bil, med stort verditap, for å spare noen 10 tusner...

Ja, det er sant, men en gammel bil kan og få en del reparasjoner, og bruker gjerne masse bensin. Men de fleste her inne har vel en elbil fra før.

Men om en tenker "jeg skal kjøpe elbil ca februar om 17 måneder (feb 2028)" så er det lurt å vurdere om en heller bør slå til nå siden merverdiavgiften i feb 2028 er 75.000 høyere enn i dag. I tillegg kan det jo være de kommer med enda flere avgifter, hvis de ikke bare ombestemmer seg da...

i3/RSiV

Jeg bytter ut en 2018 Bmwi3 til en Skoda Epiq som ble bestilt i mai. Forventet levering i november.  Varslet økning av momsgrensen var årsak til bytte nå.

vinterdekk

Tja, historien viser at kampanjene har kommet en stund etter avgiftsøkninger og leveringsbonansa. Og at prisene har gått ned eller utstyrsgrad har gått opp. Så man ender sannsynligvis ikke med en krone for krone dårligere avtale ift. avgiftsendring, med mindre man signerer kontrakt nå og får den utlevert i januar-februar.

Jeg ser for eksempel på mine egne kjøpskontrakter fra 22 at jeg betalte mindre for mer i kontrakten i 24. Satt på en Subaru Solterra kontrakt som jeg kom meg ut av, deretter ventet jeg seks måneder på VW ID.4 23 modell mens Tesla kuttet prisen dramatisk på Model Y. Til slutt endte jeg med en ID.4 24 lagerbil med god innbytte og kampanjepris.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Ja kinabilene vil presse prisene nedover uavhengig av momsen med mindre de ikke ønsker å selge mange biler eller har et merke som selger seg selv(bmw, merce,volvo, toyota)
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Øyvind.h

Har ikke fulgt så nøye med på hva som skjer med mva, men foreløpig har prisene bare gått ned.
I 2023 ga jeg 559 for id4 gtx med vinterhjul og nesten alt utstyr. Det var vel helt uten mva.
I 2026 ga jeg 440 for Xpeng G6 performance, pluss vinterhjul fra tredjepart til 23k.

Basert på konkurransen i Kina tror jeg de har enda mer å gå på prismessig og kan holde prisen selv om ytterligere mva legges til.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

For noen år siden hadde f.eks. Tesla 30% bruttomargin, mens nå har de 14-18%, og 3,7 nettomargin på firmaet. Andre merker har og ganske barberte marginer allerede. Det har vel stått i artikler at det kun var 8 modeller som ikke justerte opp prisene sist gang. Model Y Premium AWD var i hvert fall raskt ute med "bonus" som nurket ut avgiften. Tror ikke de har marginer til å gjenta det og samtidig beholde 0% rente.

Tesla Model 3 (basic) er og svært aggressivt priset, og 1,99% rente. 75.000 økning av mva de neste to nyttårer er hele 22,5% siden bilen bare koster 333.000.
Vil tro den MÅ få mye høyere pris / økt rente.

For dyrere biler med høy margin (Volvo EX60 etc) har de nok litt mer å gå på, om de vil.

vinterdekk

For Tesla sin del så er etterspørselen blitt større i Europa og insentiv for å levere mest mulig biler før nyttår i Norge er ikke like stor. De leverer det de klarer å produserer og vil fortsatt være på toppen av salgslistene ifg. denne artikkelen.

https://www.motor.no/bil/teslas-posisjon-svekkes-i-norge/367263

Mens BYD/RSA har en båt med 5000 Sealeon 7 4x4 og EVO (Atto) 4x4.

https://elbil.no/5000-byd-pa-vei-til-norge/

Norge er nok fortsatt prioritert for kinesiske merker fordi vi ikke har beskyttelsestoll, og fordi kinesiske merker sliter med lønnsomheten i hjemmemarkedet og må eksportere til andre markeder for å ikke gå konkurs.

Jeg mistenker at bedre utnyttelse av produksjonskapasitet og/eller prissmitte fra Kina kan gjøre at det kommer flere tilbud som vi ikke har sett maken til tidligere.

filtvet

Tullete å hastekjøpe bil for å "spare" mva. Har en nedbetalt 2021 M3 og den kjører vi til batteriet konker. 3,5 år igjen på garantien.

Når vi kommer dit bytter vi men med pant i hus, ikke pokker om jeg betaler 10% rente på billån.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på fre 11. sep 2026, kl. 12:01Tullete å hastekjøpe bil for å "spare" mva. Har en nedbetalt 2021 M3 og den kjører vi til batteriet konker. 3,5 år igjen på garantien.

Når vi kommer dit bytter vi men med pant i hus, ikke pokker om jeg betaler 10% rente på billån.

Flaks det ikke var noen som foreslo å hastekjøpe bil da. Men når avgiften øker MINST 75.000 på 12 måneder og en dag så mener jeg man absolutt må ta med seg det inn i excel-ark-evalueringsskjemaene sine når en vurderer nybilkjøp.
Personlig skal jeg ikke kjøpe noen nye biler neste årene, selv om det fort kunne lønnet seg å bytte inn Teslaen i en ny med 40.000 kroners bonus og 0% rente.

Radial

Viktigste er å velge bilen man trenger.

Tross for sine svakheter, er vi veldig fornøyd med hvor enkelt og stabilt bilholdet egentlig er med Tesla, og er derfor veldig nysgjerrige på YL til å erstatte vår 21 modell..Kjøper derfor ikke ny Y uten at vi har sett nøye på YL, mva eller ei.
Behov forran pris, strengt tatt.

Har heldigvis 2 år igjen med drivverk og batterigaranti igjen før endelig avgjørelse må tas...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Apropos behov. Jeg tenker behovet for å hente seg nybil ikke blir like stort neste gang jeg skal kjøpe bil. VAG biler fikk batteriforvarming, Kia EV 9 var tilgjengelig, og Tesla Model Y fikk HW4 i ~2024, så det har kommet bedre alternativer på bruktmarkedet fra det året. Det som taler i mot er høy bruktpris på de nyeste bruktbilene og stadige nybil-kampanjer.

(Hvor bra HW4 blir er selvsagt avhengig av om FSD blir tilgjengelig i Norge/EU.)

elekTrond

Noen som ønsker å spå bruktbilpriser før og etter nyttår? Og hvor ligger sweetspot'n for halvpris-biler med noe nybilgaranti igjen?

Lanseres det plutselig en nybil med krok og adekvat førerergonomi for en lang slamp, lever ikke sparegrisen til neste jul.

Noen som har sett nye MY27 Dacia Spring mk2? Den har lagt på seg flere hundre kilo, både i lengden og bredden. Kan se ut som kjærlighetsbarnet til Grande Panda og Jeep Avenger, med hjertet og hjernen fra nye Twingoen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E2%80%93Nissan_Common_Module_Family#CMF-B_EV_/_AmpR_Small_/_RGEV_Small
'13 Mjau

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elekTrond på lør 12. sep 2026, kl. 23:12Noen som ønsker å spå bruktbilpriser før og etter nyttår? Og hvor ligger sweetspot'n for halvpris-biler med noe nybilgaranti igjen?

Lanseres det plutselig en nybil med krok og adekvat førerergonomi for en lang slamp, lever ikke sparegrisen til neste jul.

Noen som har sett nye MY27 Dacia Spring mk2? Den har lagt på seg flere hundre kilo, både i lengden og bredden. Kan se ut som kjærlighetsbarnet til Grande Panda og Jeep Avenger, med hjertet og hjernen fra nye Twingoen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E2%80%93Nissan_Common_Module_Family#CMF-B_EV_/_AmpR_Small_/_RGEV_Small

Spørs hvor lang slamp du er 😀
Her er en på 2,13 som passet fint inn i Model 3. Riktignok en 7 år gammel video, så vet ikke om det fortsatt gjelder.
Ser du får flunk ny med 2% rente i 3 år for ca 333.000. Men er jo mange brukte på markedet og.

Tror momsøkningen kan få en del å si på bruktbilprisen og, og særlig på de nyeste brukte. Men rett rundt nyttår og like etter Tror jeg en kan få en del rimelig, siden mange får utlevert ny bil i desember, og skal kvitte seg med sin gamle.

Ser for øvrig at Dacia og har god plass til stor fører (1,90) men den har jo nesten ikke batterikapasitet (27,5 kWh).
https://youtu.be/kv-9hAttQ1M?si=gipsgyyoDyqUqd5n

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA