Android Auto stoppet å virke

Startet av signal, tir 11. aug 2026, kl. 17:52

« forrige - neste »

signal

Jeg har en Nissan Leaf 2018 .de siste 2 måneder har jeg under kjøring mistet Android auto. Melding ber meg tilkoble og sjekke kabelen. AAuto kom tilbake etter å koble fra og til kabelen. Nå vil det ikke virke mer.
Jeg har reinstallert AAuto på telefonen og rebootet systemet ved å koble batteriet 12V i bilen i 15 min. Dette var anbefalt på nettet. Likevel så kommer ikke systemet i gang igjen selv om jeg har skiftet kabelen til en ny kraftig kabel med høg ladehastighet.

Nå lurer jeg på om noen her har hatt samme problemet og hva som jeg kan gjøre.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort. Solgt Mai 2023.
2023 Hyundai i20 1.0 Turbo Hvit. (Kjøpt 2024 på Tenerife)
2018 Leaf N-Connecta Hvit. (Kjøpt 2026 i Estonia)

jrs

Regner med at du allerede har prøvd å bytte USB kabel? Kan jo være dårlig kontakt i den...

FroBe

De eneste stabile kablene jeg har funnet har vært de korteste under 30cm lange.
GoPro-kabelen som sto i da jeg kjøpte bilen funker alltid.
Samme opplevde jeg i Volvo etter jeg modifiserte den med AA/Carplay-modul, må bruke korte USB-kabler.

Moderne telefoner forsøker å kjøre høy datahastighet over USB-kablene, og selv om kablene våre er gode er ikke nødvendigvis den interne kabelen i bilen like god. En kjede blir aldri sterkere enn det svakeste leddet.

Om mobilen har gjentatte problemer med å kommunisere via en USB-C kabel så kan den "svarteliste" den, siden slike kabler normalt har en liten ID-chip som identifiserer den og forteller hva den tåler (strømstyrke og datahastighet). Svartelistingen ser ikke ut til å være permanent, slik at om man bytter kabel en stund kan mobilen etter en stund ha glemt at den ikke likte den forrige.

Android 17 på min Pixel 10 Pro har fått forhøyet sikkerhet, da nekter den å kommunisere via kabel hvis skjermen er låst ved påkobling. Derfor må jeg låse opp skjerm med fingeravtrykk, vente et par sekunder til AA kommuniserer og kommer opp på bilens skjerm, før jeg kan låse skjermen igjen. (Innstilling for automatisk påkobling av AA hvis låst fungerer ikke lengre...)
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA