Jeep Compass blir en storselger?

Startet av syklisten, tir 21. jul 2026, kl. 09:17

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: batterimannen på tir 01. sep 2026, kl. 11:46I likhet med flere biler fra Stellantis,så scirer ikke Compass full pott på EuroNCAP kolkisjobstest.

4 stjerner

https://www.euroncap.com/assessments/jeep/compass/1218/

EuroNCAP sin sikkerhetsvurdering. Det er ikke en kollisjonstest.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

vinterdekk

Sitat fra: syklisten på tir 01. sep 2026, kl. 08:28
Sitat fra: vinterdekk på man 31. aug 2026, kl. 17:53I sum så kommer ikke Jeep Compass inn i ett market uten alternativer. Men kanskje den kan hevde seg mot Toyota bZ4X / Subaru Solterra med terrengegenskaper?

Ja, det er Subaru E-Outback (Solterra stasjonsvogn, om du vil) vi vurderer den mot for vår neste familiebil.
Compass har større batteri/lengre rekkevidde, mens E-Outback har lengre nybilgaranti og større bagasjerom. Pris er omtrent det samme.

Kanskje du også ville hatt KGM Musso EV på listen? Den skal være en mellomting mellom pickup og SUV, så jeg tror den burde fungere for en familie. Den leveres foreløpig uten hardtop fra importøren men det kommer. Man kan få den levert med ledbar, noe jeg tipper de fleste kjøper.

Den er i alle fall en type bil jeg kunne tenkt meg å se på, selv om jeg ikke anser meg som en typisk pickup-eier.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

batterimannen

Compass Overland Long Range eAWD 375hk kampanje  549 900
+ Panorama soltak til å åpne, elektrisk betjent med solgardin (bilen er ganske mørk uten) 15 900
+ Hawaii Green + Sort Tak 17 000
+ Premiumpakke Overland (Y6C, F0T)** (elektrisk justering av begge seter foran, ventilasjon osv) 21 900
+ Sikkerhetspakke (FRJ, Y5J)** (HUD, varsler ved kryssende trafikk under rygging osv) 23 900
+ Vinterdekk (står ikke pris i prisliste)

627 700 (med kampanjepris som er 50 k lavere), ekskludert vinterdekk. Vinterdekk blir 30-40 k i tillegg?
I tillegg kommer abonnement på connected plus

En tilsvarende utstyrt Smart #5 ender opp rundt 615 med vinterdekk.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: vinterdekk på tir 01. sep 2026, kl. 18:50
Sitat fra: syklisten på tir 01. sep 2026, kl. 08:28
Sitat fra: vinterdekk på man 31. aug 2026, kl. 17:53I sum så kommer ikke Jeep Compass inn i ett market uten alternativer. Men kanskje den kan hevde seg mot Toyota bZ4X / Subaru Solterra med terrengegenskaper?

Ja, det er Subaru E-Outback (Solterra stasjonsvogn, om du vil) vi vurderer den mot for vår neste familiebil.
Compass har større batteri/lengre rekkevidde, mens E-Outback har lengre nybilgaranti og større bagasjerom. Pris er omtrent det samme.

Kanskje du også ville hatt KGM Musso EV på listen? Den skal være en mellomting mellom pickup og SUV, så jeg tror den burde fungere for en familie. Den leveres foreløpig uten hardtop fra importøren men det kommer. Man kan få den levert med ledbar, noe jeg tipper de fleste kjøper.

Den er i alle fall en type bil jeg kunne tenkt meg å se på, selv om jeg ikke anser meg som en typisk pickup-eier.

Klarer ikke å svelge pickup. Har flere modeller på liste. Tror Compass er på den. En av de sterkeste andre kandidatene er nok Smart #5.

Selv ble jeg nok litt skuffet av Polestar 4 SUV lanseringen i dag. De klarte å lage den "praktiske" bilen dems, som er 2 meter bred, uten skiluke eller 40:20:40 splitt... 

batterimannen

Sitat fra: Rosstopher på tir 01. sep 2026, kl. 14:02
Sitat fra: batterimannen på tir 01. sep 2026, kl. 11:46I likhet med flere biler fra Stellantis,så scirer ikke Compass full pott på EuroNCAP kolkisjobstest.

4 stjerner

De kollideler ganske mange biler i testene sine. Men jeg må si jeg ikke er så inne i hvor grensen går. 

Rosstopher

Sitat fra: batterimannen på ons 02. sep 2026, kl. 10:39
Sitat fra: Rosstopher på tir 01. sep 2026, kl. 14:02

4 stjerner

De kollideler ganske mange biler i testene sine. Men jeg må si jeg ikke er så inne i hvor grensen går. 

Ja, kollisjonstesten er en del av det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

vinterdekk

Toyota har flash-kampanje på bZ4X / bZ4X Touring. Så får man trygghet i et forhandlernettverk med et rykte som ligger over gjennomsnittet.

https://www.tv2.no/broom/lagersalg-men-du-har-darlig-tid/19184550/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

tkorsvold

Sitat fra: vinterdekk på ons 02. sep 2026, kl. 19:02Toyota har flash-kampanje på bZ4X / bZ4X Touring. Så får man trygghet i et forhandlernettverk med et rykte som ligger over gjennomsnittet.

Var innom Toyota her jeg bor. Artikkelen kan gi inntrykk av at man får både redusert pris og kampanjerente. Men kunden må velge. Alt i alt ble prisen gunstig, men det er mange som har tilbud om dagen, og jeg syntes ikke dette pekte seg ut som noe helt spesielt.

syklisten

Sitat fra: vinterdekk på tir 01. sep 2026, kl. 18:50Kanskje du også ville hatt KGM Musso EV på listen? Den skal være en mellomting mellom pickup og SUV, så jeg tror den burde fungere for en familie. Den leveres foreløpig uten hardtop fra importøren men det kommer. Man kan få den levert med ledbar, noe jeg tipper de fleste kjøper.

Hadde bare KGM Torres vært 4x4! Det hadde vært noe, den har det meste (bortsett fra en vakker hekk).
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Rabotic

Har aldri kjøpt meg en bil fra Stellantis konsern. Dårlig software og kvalitet.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

batterimannen

Sitat fra: Rabotic på ons 09. sep 2026, kl. 08:39Har aldri kjøpt meg en bil fra Stellantis konsern. Dårlig software og kvalitet.

Jeg synes ikke byggekvaliteten på selve bilene er dårlig. Liker også interiøret f.eks. i nye Peugeot. Men, jeg er enig i at software ligger mange år tilbake i brukervennlighet og pålitelighet. Jeg har også styrt unna Stellantis pga mangel på enpedalskjøring, så det er positivt at Compass får det.

Tidligere har jeg håpet at e-5008 skulle få det med programvareoppdatering, men jeg har lest mange tilbakemeldinger på at bilen kutter ut regenerering uten varsel, om man kjører i flere nedoverbakker. Det er veldig dårlig. Hvis batteriet ikke tåler å få tilført mer energi, så burde de programmert inn bremsene til å fortsette der motorene slapp, slik som f.eks. Volvo og Polestar gjør om man lader til 100%. Ugunstig å kjøre med sterk regenerering og stole på det, helt til den plutselig bestemmer seg for å fortsette å rulle når man slipper opp gasspedalen. Det er i det hele tatt rart at batteriet skal ha problemer med å ta i mot det lille fra regenerering, når bilen ellers kan hurtiglades. Blir spennende om Compass får samme problem, eller om det har løst det. 

elekTrond

Sitat fra: syklisten på tir 21. jul 2026, kl. 09:17I min søken etter vår kommende familiebil har jeg noen få kriterier: 4x4, takrails, vanlige dørhåndtak, +/- 550L bagasjerom, ikke kinesisk.
Listen er ikke lang: BZ4X Touring/E-Outback, Grandland, ID.7 Tourer, 5008. [& iX1]
[...]
Mange vil jo også si at den har alt for treg ladehastighet, men det er ikke avgjørende for vårt bilvalg.
Siden vi driver med emblemtrimma amcars her, la meg forlenge lista di med en (kinesisk-bygd) Ford Bronco med 4x4, takrails, flush pinne-håndtak, fem meter lang og flerkulturelt(?) opphav. 22 cm bakkeklaring, 2x mekanisk LSD, 105 kWh, 90 kW, krok for campingvogn. Bagasjerommet ser ganske djupt ut @3:55 i videoen nederst.

PRICE: TBC
China: ·229,800-·282,800
NZ estimate: $65k-$75k
NOK: 315-388'ish (i Kina)

Usikker på om de prisene er "vanlig" eller "Basecamp". Sistnevnte så får du fabrikk-montert 6 kW V2L, induksjon koketopp, kjøleskap, pop-up campingtak og madrass. Bra PV5 California Coach killer?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Bronco_New_Energy#Bronco_Basecamp
SitatAt the 2025 Chengdu Auto Show, Ford presented a special version of the Bronco New Energy known as the Bronco Basecamp. It features a factory pop-up roof that adds 36 centimeters (11.8 inches) of headroom and a "Nap Mode" that folds the front headrests and reclines the rear seats. A refrigerator and curtain are also available as options. The Bronco Basecamp also features a 6 kW external power supply and a modular tailgate with an integrated induction cooktop, table, magnetic attachments, and a spice rack built in.

Ford's Chinese-built Bronco is coming to NZ, and it's not what you think
@EVsBeyond 44 likes 1.8k views 14 hours ago
https://m.youtube.com/watch?v=67Ql68dxQrc
'13 Mjau

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA