Jeep Compass blir en storselger?

Startet av syklisten, tir 21. jul 2026, kl. 09:17

« forrige - neste »

syklisten

I min søken etter vår kommende familiebil har jeg noen få kriterier: 4x4, takrails, vanlige dørhåndtak, +/- 550L bagasjerom, ikke kinesisk.
Listen er ikke lang: BZ4X Touring/E-Outback, Grandland, ID.7 Tourer, 5008.
Klarer vi oss med litt mindre bagasjerom kan vi også legge til IX1.

Felles for disse er derimot en for kort rekkevidde.

Så dukker Jeep Compass opp. Med alle kriterier møtt, bakkeklaring som en Outback, og rekkevidde på 600km.
https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-jeep-compass/361413

What's the catch? På papiret ser jo dette ut til å kunne bli en storselger her i Norge. Selvsagt avhengig av hvor konkurransedyktig den blir priset.
Eneste minus jeg kan se er stigmaet med å kjøre Jeep og folk tror du ratter en amerikansk bil (ikke så PK for tiden), og jeg hele tiden må forklare at det er Stellantis altså, et nederlandsk selskap som er deleid av franske og italienske bilmerker ispedd noe gammelt amerikansk. Samt bruktverdien etter noen år, jeg gjetter på et Jeep ikke vil holde seg så godt i pris som f.eks. noen tyske merker.
Mange vil jo også si at den har alt for treg ladehastighet, men det er ikke avgjørende for vårt bilvalg.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Daniel_0007

Catch? Lav ladehastighet for 2026(ikke så farlig med mindre man kjører mye langt)
Annen catch er jo at stellantis bilene blir fort ganske like med forskjellige styling, compas blir fort en grandland med bedre bakkeklaring.
Infotaiment er litt gammeldags og tregt, stellantis har ikke det beste ryktet når det kommer til pålitighet, så har du appen som er tragisk dårlig, alle stellantis merkene bruker samme backend.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

syklisten

Sitat fra: Daniel_0007 på tir 28. jul 2026, kl. 20:05Catch? Lav ladehastighet for 2026(ikke så farlig med mindre man kjører mye langt)
Annen catch er jo at stellantis bilene blir fort ganske like med forskjellige styling, compas blir fort en grandland med bedre bakkeklaring.
Infotaiment er litt gammeldags og tregt, stellantis har ikke det beste ryktet når det kommer til pålitighet, så har du appen som er tragisk dårlig, alle stellantis merkene bruker samme backend.

Ja, Grandland er jo ekstremt bra priset og hadde vært en veldig aktuell bil. Men Grandland har bare 73kWh batteri og rekkevidde på 500km, mens Compass har 98kWh og 600km. Bedre bakkeklaring er også et pluss (for oss i hvert fall), men absolutt ikke avgjørende.

Appen til Stellantis har jeg derimot ikke hørt noe om. Hva er dårlig med den? Vi har Kia-appen til bybilen vår, men bruker den egentlig bare til å skru på kupévarmen i forkant på vinteren.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Daniel_0007

Sitat fra: syklisten på man 03. aug 2026, kl. 09:33
Sitat fra: Daniel_0007 på tir 28. jul 2026, kl. 20:05Catch? Lav ladehastighet for 2026(ikke så farlig med mindre man kjører mye langt)

Ja, Grandland er jo ekstremt bra priset og hadde vært en veldig aktuell bil. Men Grandland har bare 73kWh batteri og rekkevidde på 500km, mens Compass har 98kWh og 600km. Bedre bakkeklaring er også et pluss (for oss i hvert fall), men absolutt ikke avgjørende.

Appen til Stellantis har jeg derimot ikke hørt noe om. Hva er dårlig med den? Vi har Kia-appen til bybilen vår, men bruker den egentlig bare til å skru på kupévarmen i forkant på vinteren.

Nei appen til stellantis er treg og mangler en del funksjoner, er medlem av 5008 gruppen på facebook og der appen en gjenganger. Ser at jeep får det store batteriet med kombinasjon med awd i motsetning til de andre stellantis brødrene så det er bra men tipper den da blir ganske tung, er sjøl mer fan av mindre batteri men lynrask lading https://www.tv2.no/broom/kinesisk-ladesjokk-vakn-opp/19088460/
Ser liten vits med å drasse på et stort batteri til hverdags, bare for å ha det til man skal på langtur. En compas med 75kwh batteri og lade hastighet på 350kw med en pris på rundt 500 000 så hadde nok blitt en stor selger, kan ikke se for meg den som kommer nå får en pris under 600 000.

syklisten

Gode betraktninger, takk for innspill.
Våre langturer foregår stort sett på vinteren, så vi må legge inn 25-30% tap på rekkevidden. Derfor er det fordelaktig å ha størst mulig rekkevidde tilgjengelig i utgangspunktet.

Blir spennende å se hva prisen på Compass blir.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

batterimannen

Det er ikke bare app som henger litt etter for Stelllantis, men også programvaren i bilene. Synes at Stellantis er en del under Hyundai/Kia, som igjen er en del under Volvo/Polestar (Google). Personlig synes jeg det også er dumt at Stellantis styrer unna full enpedalskjøring, som jeg mener det beste med elbil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

syklisten

Sitat fra: batterimannen på man 03. aug 2026, kl. 19:22Det er ikke bare app som henger litt etter for Stelllantis, men også programvaren i bilene. Synes at Stellantis er en del under Hyundai/Kia, som igjen er en del under Volvo/Polestar (Google). Personlig synes jeg det også er dumt at Stellantis styrer unna full enpedalskjøring, som jeg mener det beste med elbil.

I følge denne artikkelen har den one-pedal driving.
https://www.arenaev.com/jeep_new_compass_e_fwd_review-news-5822.php

Below the main screen is a row of buttons that controls some frequently-used A/C features, as well as the stereo. The paddles behind the steering wheel control the levels of recuperation, but it's the button on the far left of this row that enables one-pedal driving.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

batterimannen

Sitat fra: syklisten på tir 04. aug 2026, kl. 07:40
Sitat fra: batterimannen på man 03. aug 2026, kl. 19:22Det er ikke bare app som henger litt etter for Stelllantis, men også programvaren i bilene. Synes at Stellantis er en del under Hyundai/Kia, som igjen er en del under Volvo/Polestar (Google). Personlig synes jeg det også er dumt at Stellantis styrer unna full enpedalskjøring, som jeg mener det beste med elbil.

I følge denne artikkelen har den one-pedal driving.
https://www.arenaev.com/jeep_new_compass_e_fwd_review-news-5822.php

Below the main screen is a row of buttons that controls some frequently-used A/C features, as well as the stereo. The paddles behind the steering wheel control the levels of recuperation, but it's the button on the far left of this row that enables one-pedal driving.

En positiv overraskelse! Tidligere ville ikke Stellantis tilby det på sine biler. Var et av mine største ankerpunkt på e-5008.

Daniel_0007

https://www.motor.no/aktuelt/jeep-compass-blir-billigere-enn-vi-trodde/365670

Starter på 509 på kampanje, bra pris men lading på 40ish minutter i 2026 er ganske dårlig og hengervekt på bare 1300kg. Denne hadde solgt som hakka møkk i 2024 men nå vet jeg ikke. jeep som merke er vel heller ikke så stort i Norge som usa. Får det tøft mot kineserne.

syklisten

Veldig ryddig prisliste og modeller da. Med kun to modeller å velge mellom, Upland og Overland, så blir det enkelt for kunden. Veldig lite tilvalg og pakker.
Tilhengerfeste kommer i tillegg (det har de "utelatt" fra prislisten). Kr. 17.800,- med 80kg kulevekt og 1300kg hengervekt.

https://www.jeep.com/content/dam/cross-regional/stellantis/jeep/emea/norway/nb_no/prislister/Compass/KundeprislisteJEEPCompass4xe26.08.2026.pdf

2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

vinterdekk

Jeg er glad i SUV/crossover, men jeg sliter litt å finne argumenter for å bytte inn min 2024 ID.4 Pro 4MOTION mot 2026 Jeep Compass 4x4. Compass ser utvilsomt kulere ut og er mer rendyrket SUV, men bagasjerommet er noe mindre. App og software er blitt grunnleggende bra på MEB bilene, selv om VW er ganske håpløse med å sende ut oppdateringer. Hvordan Stellantis bilene er på det feltet er jo ett spørsmål. ID.4 lader også litt raskere. I sum så kommer ikke Jeep Compass inn i ett market uten alternativer. Men kanskje den kan hevde seg mot Toyota bZ4X / Subaru Solterra med terrengegenskaper?

Igjen Motor sin artikkel om Jeep Compass: https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-jeep-compass/361413

Motors artikkel om 2024 ID.4 Pro 4MOTION: https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-vw-id4-med-firehjulsdrift/270721
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Ser nå at Jeep har få salgsteder i Norge, ingen i nord-Norge. Verksted i Bodø men det er for langt unna. Så da diskvalifiserer Jeep seg for min del.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

syklisten

Sitat fra: vinterdekk på man 31. aug 2026, kl. 17:53I sum så kommer ikke Jeep Compass inn i ett market uten alternativer. Men kanskje den kan hevde seg mot Toyota bZ4X / Subaru Solterra med terrengegenskaper?

Ja, det er Subaru E-Outback (Solterra stasjonsvogn, om du vil) vi vurderer den mot for vår neste familiebil.
Compass har større batteri/lengre rekkevidde, mens E-Outback har lengre nybilgaranti og større bagasjerom. Pris er omtrent det samme.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

batterimannen

E-Outback og Solterra har ikke full enpedalskjøring, så de utgår for oss. Solterra har ikke skiluke, så da utgår den dobbelt.

batterimannen

I likhet med flere biler fra Stellantis,så scirer ikke Compass full pott på EuroNCAP kolkisjobstest.

4 stjerner

https://www.euroncap.com/assessments/jeep/compass/1218/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA