Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulighet for å lade Model S Oslo - Bergen

Startet av Yagi, onsdag 30. januar 2013, klokken 09:07

« forrige - neste »

kjølholdt

#30
Bergen -Hvaler 61,8mil mulig at en times ladingblir litt knapt men jeg har ingen erfaring med å kjøre El bil  :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 31. januar 2013, klokken 22:18
Tror du (kirkebo) at jeg kommer meg til hvaler fra Bergen med en times lading i flå?

Niks. Jeg forventer å klare det fra Fredrikstad med ca. 2 timers lading, legg på en halvtime om du bor ytterst på Hvaler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 30. januar 2013, klokken 22:36
Flå i Hallingdal det går 37 mil da blir det lading der. Skal vi sende e post til Thon gruppen?
http://www.fortum.no/no/Fortum/Pressemeldinger/Alle-pressemeldinger/Fortum-og-Thon-Gruppen-satser-pa-elbillistene/

Oslo-Bergen er enklere enn Bergen-Oslo
Stigningen på Rv7 eller Fv50 vil sluke strøm, E16 over filefjell eller RV52 Hemsedal er vel enklest Vest->Øst

Denne rekkevidde kalkulatoren er veldig bra og tar hensyn til terreng:
http://www.jurassictest.ch/GR/

flux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. januar 2013, klokken 22:03
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 30. januar 2013, klokken 22:36
Flå i Hallingdal det går 37 mil da blir det lading der.

37 mil fra Bergen og 23 mil fra Fredrikstad. Bortimot perfekt. Det betyr at Fredrikstad-Bergen (eller motsatt) er mulig med maks 2 timers ladepause på Flå. Skal nok fint kunne bruke opp et par timer på middag og litt shopping i senteret. Dobbeltladeren blir garantert verdt kostnaden om det kommer opp mange slike punkter.

Synd det ikke er Thon-senter på Gran eller Dokka ;)

Jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å klare Bergen - Flå, hvertfall om vinteren, pga. stigningen, men motsatt vei går nok bedre :)


Griffel

#34
Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 00:35
Oslo-Bergen er enklere enn Bergen-Oslo
Stigningen på Rv7 eller Fv50 vil sluke strøm, E16 over filefjell eller RV52 Hemsedal er vel enklest Vest->Øst
Denne rekkevidde kalkulatoren er veldig bra og tar hensyn til terreng:
http://www.jurassictest.ch/GR/
Siden både Oslo og Bergen ligger nær havet (i høyde), burde det summen av opp og nedoverbakker jevne seg ganske godt ut så retningen spiller ingen rolle.
Den ruta som har minst høydeforskjeller er nok den som har lavest energiforbruk i begge retninger. (Dersom de alternative rutene har omtrent samme lengde)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 01. februar 2013, klokken 00:49
Jeg tror kanskje det kan bli vanskelig å klare Bergen - Flå, hvertfall om vinteren, pga. stigningen, men motsatt vei går nok bedre :)

Hva f*** skal jeg i Bergen å gjøre på vinteren ;)

Men stigningen får man begge veier så jeg ser ikke helt forskjellen på hvilken vei man kjører de 37 milene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Forskjellen er at stigningen på RV7 eller FV52 er bratt og svingete, mens den fra Oslo og opp Hallingdalen er slakk og strak, slik at en stor del av forbruket fra Bergen til Oslo vil bli på første del av turen frem til høyeste punkt.

OleT

Med min gamle bensinbil er forbruket betydelig høyere Oslo-Bergen enn Bergen-Oslo. I den lange slake nedoverbakken går bilen omtrent på tomgang, men tilbake kreves litt gasspådrag hele veien. Det er godt mulig at regenerativ bremsing nedover "kneiken" vil føre til at en elbil bruker like mye hver vei, men det forutsetter at du holder foten unna bremsepedalen.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA