NRK: Avgiftskutt gjer det billegare å fylle tanken enn å lade

Startet av Gazer75, fre 17. jul 2026, kl. 09:29

« forrige - neste »

Gazer75

https://www.nrk.no/norge/avgiftskutt-gjor-det-billigare-a-fylle-tanken-enn-a-lade-1.17959932

Må sei det var ei rar samanlikning.
Ein elbil som brukar 180Wh/km vil neppe vere i same klasse som ein fossil bil som klarar 0,6L på mila.
Her meiner eg NRK bommar kraftig.

For min del var det 0,65 i snitt for min 2012 Golf TDI 2L. Kunne vel kome ned mot 0,55 på sommaren.
Med e-Golf så er snittet siste ca 3500km er på 134Wh/km.
Var på ein kort tur denne veka der eg køyrde litt over 400km over to dagar og brukte 110-120Wh/km.

Og om folk er dum nok til å betale 6kr/kWh så vil jo det vere dei same som ikkje bryr seg og betalar lett 20kr/l for drivstoff på dei dyraste stasjonane.
Eg betalte 5,4kr/kWh på Ionity og 4,8kr/kWh på Tesla denne turen. Ionity var unødvendig, var ikkje klar over at dei hadde sett opp prisen i appen frå 5kr. Men pga masse kø så vart eg ståande.
2020 e-Golf (2023-)

chargedup

Tja, det er ikke så langt unna sannheten, men man kan som avis vri det litt som man ønsker.
En 2017 mod Q5 med 250hk hadde et oppgitt bensinforbruk på 0,68 l pr mil. En 2019 E-tron hadde oppgitt forbruk på 22,5 kWh. Selv om jeg nå har vist til en elbil med fryktelig høyt forbruk ift dagens biler har Q6 e-tron et brosjyretall på 16,5-19,4. Selvfølgelig kan man sikkert fint finne forbrukstall for andre biler som viser noe helt annet, men jeg skjønner at en avis kan si 0,6 og 180 for å få regnestykket til å gå opp den "tabloide" veien.

På lynlading tar Kople, Circle K, Mer og Recharge 5,99 kr/kWh og over. Selv om ionity, Tesla og uno x tar under 6 kr, vil jeg si at 6 kr er ganske representativt for prisnivået. De har også benyttet 17kr som bensinpris, ikke 14,79 som har vært Norges billigste pris siste 24t ifølge drivstoffprisene.no.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

daktari

Helt enig. Agurknytt og dårlig journalistikk.

I tillegg til det du peker på med snittforbruk så ville det vært mer korrekt å regne et vektet snitt av hjemmelading og hurtiglading. For min del personlig er det kanskje 98%-2%. For en og annen blokkbeboer i storby kanskje 70%-30% fordelt på kommunal AC-lading og hurtiglading.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

edyrli

Jeg er et eksempel på at regnestykket ikke er så langt unna. Jeg solgte BYD Tang pga et bratt verditap og fant ut det var like greit å kvitte seg med den imens jeg enda kunne få tilbake en del penger.
Den brukte iallfall 20-25 kWh/100km. Wltp 400km på denne tilsvarer 21,5 kWh/100km. Jeg byttet den ut med en diesel Peugeot 5008 og tenkte beholde denne til vi ikke lenger trenger 7 seter. Så jeg har byttet ut en 7 seter med en annen 7 seter. Tang skal være mer "premium" men i praksis er 5008 minst like god å kjøre og ungene trives bedre bak med bl.a. bedre luft dyser, flybord, 3 seperate seter og integrerte solgardiner.
I sommer kjørte vi 2766km med et snittforbruk på 0,52 l/mil. En stor del av dette var på motorvei både i norge, danmark og sverige. Erfaringen min tilsier med Tang hadde rekkevidden ligget på rundt 350km. 86kWh batteri gir da 24,5 kWh/100km.

Kostnad Peugeot på 2766 km dersom vi bruker NRK tall med 17 kroner. 2445kr
Kostnad om jeg hadde beholdt Tang og vi bruker 6kr/kwh. 4066 kr

Nå har vi en elbil i tillegg som er bil nr1 så Peugeoten blir turbil. Men på langkjøring så gir en effektiv diesel fortsatt mening.

Gazer75

På tur med elbil så brukar ein jo eit abonnement hjå Tesla og/eller Ionity. Med dagens prisar så er det 65kr/mnd og 3.75kr/kWh hjå Ionity. Eller 136kr/mnd for 3kr/kWh om ein brukar ein del meir.
Det rimelegaste svarar seg etter kun 40kWh. Det dyraste må ein lade over 56kWh for å gå i null.

Hjå Tesla sparar ein normalt ca 1kr/kWh med abonnement som kostar 135kr/mnd. Då kostar det 3,80kr/kWh på dei fleste.

Ved 200Wh/km og 0,5 l/mil med 17kr/liter så er det likt om prisen på lading er 4,25kr/kWh.

Er nokre elbilar som ikkje akkurat er kjent for eit lågt forbruk. Men slik har det vore med bensin/diesel også.
Om ein ser på ev-database.org så er BYD Tang ein av dei verste elbilane med over 5 seter på forbruk.

Eg kunne ha samanlikna med ein 1,6L diesel som er mykje meir effektiv. Polo'en eg hadde før Golf'en var ein slik 1,6L 105hk manuell. På tur var eg under 0,4 l/mil med denne. Golf'en hadde DSG.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Vi har brukt 8,41kr/mil og har betalt 4,92kr/kWh i gjennomsnitt, i ferien. Med DnB Mastercard rabatt og Volkswagen We Charge Pro abonnement.

Til hverdags vil regnestykket selvsagt bli veldig annerledes, da spontant bruk av offentlige ladere ikke skjer så ofte og dermed så er det drop in pris (eller Elbilappen-pris) som gjelder.

Fikk litt hjelp fra AI å lage en grov sammenligning (VW ID.4 Pro 4MOTION 2024) mot fossilbiler med tilsvarende oppakning (nb: med forbehold om at AI kan gjøre feil).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Stig-Arne

Skal vel sies at drivstoffprisene er vel kunstig lave også for tiden. Men klart, med en pris nede på 15 kr/literen så skal det litt til å konkurrere. Men her oppe i nord så har prisen nå flere dager vært rundt 22-24 kr/litren for diesel på enkelte plasser. Så er man heldig og treffer rett så tanker man billig, og er man uheldig så tanker man dyrt.

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Gazer75

Prisane varierer veldig frå ein plass til ein anna.

Av stasjonar som nyleg er oppdatert med pris så ser ein at det er 14,76kr på stasjonar nær Bergen lufthamn, Flesland. Køyrer ein innover i landet så er prisen oppe i 20-21kr. Dyraste er ein i Lyngdal med over 22kr.
https://drivstoffprisene.no/

Her i området har vel prisen vore rundt 19-21kr dei gongene eg har sett. Men eg er ikkje så ofte forbi ein av dei som er automat/ubetent.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Ja, det er litt meningsløst å sammenligne med ytterpunktene på bensinpris. Det handler man for en gang og så er prisen en annen neste gang man fyller.

For mitt sammenlignings-eksempel ved hjelp av AI så brukte den bensin 19,10 kr/l og diesel 20,09 kr/l som en gjennomsnittlig pris. Virket plausibelt nok, men glemte å nevne det i innlegget. Synes drivstoff kostet mer før, når jeg kjørte på bensin.

Gazer75

Sitat fra: vinterdekk på lør 18. jul 2026, kl. 16:58Synes drivstoff kostet mer før, når jeg kjørte på bensin.
Er ikkje vegavgift på bensin og diesel fram til september. Og diesel fekk litt redusert CO2 avgift. Når dei er tilbake til normal så går prisen opp att med nesten 5kr/literen.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: Gazer75 på lør 18. jul 2026, kl. 20:32
Sitat fra: vinterdekk på lør 18. jul 2026, kl. 16:58Synes drivstoff kostet mer før, når jeg kjørte på bensin.
Er ikkje vegavgift på bensin og diesel fram til september. Og diesel fekk litt redusert CO2 avgift. Når dei er tilbake til normal så går prisen opp att med nesten 5kr/literen.

Dette sier vel egentlig at oljeprisen ikke ble så høy etter stenging av Hormuzstredet, som først fryktet. Så stortinget kan ha innført unødvendig CO2-avgift kutt.

turfsurf

Sitat fra: edyrli på fre 17. jul 2026, kl. 20:55Jeg er et eksempel på at regnestykket ikke er så langt unna. Jeg solgte BYD Tang pga et bratt verditap og fant ut det var like greit å kvitte seg med den imens jeg enda kunne få tilbake en del penger.
Den brukte iallfall 20-25 kWh/100km. Wltp 400km på denne tilsvarer 21,5 kWh/100km. Jeg byttet den ut med en diesel Peugeot 5008 og tenkte beholde denne til vi ikke lenger trenger 7 seter. Så jeg har byttet ut en 7 seter med en annen 7 seter. Tang skal være mer "premium" men i praksis er 5008 minst like god å kjøre og ungene trives bedre bak med bl.a. bedre luft dyser, flybord, 3 seperate seter og integrerte solgardiner.
I sommer kjørte vi 2766km med et snittforbruk på 0,52 l/mil. En stor del av dette var på motorvei både i norge, danmark og sverige. Erfaringen min tilsier med Tang hadde rekkevidden ligget på rundt 350km. 86kWh batteri gir da 24,5 kWh/100km.

Kostnad Peugeot på 2766 km dersom vi bruker NRK tall med 17 kroner. 2445kr
Kostnad om jeg hadde beholdt Tang og vi bruker 6kr/kwh. 4066 kr

Nå har vi en elbil i tillegg som er bil nr1 så Peugeoten blir turbil. Men på langkjøring så gir en effektiv diesel fortsatt mening.
Nå lager jo ikke kineserne elbiler som er spesielt effektive, de kaster heller inn ett stort batteri, mens europeerne er gode på å lage gjerrige dieselmotorer. Så det er heller ett eksempel på å vinkle ting litt etter ønske. Bedre å sammenligne for eksempel BMW X3 vs iX3.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Boikott My Ass

Jaja, en skal ikke undervurdere folk. De fleste kjøper etter hjertet og kjper nok elbil pga. miljø hensyn. Er vel få som lar seg påvirke / hjernevaske av statens avgifter.

Selv kjører jeg fremdeles bensin fordi det er der kjærligheten ligger. Jeg bryr meg mindre om kost og utgifter og lar meg ikke styre.

Men det er uansett interessant å følge med den teknologiske utviklingen.
Bmw 530i G30

daktari

Kan dele at det var relativt stort å komme tilbake til elbil etter en uke i en Passat med bensinmotor og manuelt gir i Syden.

Greit å like en samlerbil med stor V8er, men virkeligheten for 99% er en sur 3- eller 4-sylindret motor og i verste fall diesel. Det er ikke noe særlig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Kjører også "vanlige" bensinbiler på våre mange turer rundt i Europa, og ja, en befrielse å komme hjem til elbilene!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA