Slik velger elbilister ladestopp

Startet av elbil.no, tor 11. jun 2026, kl. 08:00

« forrige - neste »

elbil.no

Slik velger elbilister ladestopp

Sommeren er høysesong for hurtiglading. Fersk undersøkelse viser at elbilister først og fremst velger ladestopp ut fra tilgang på butikk, mat og toalett. Ladeprisen havner helt nede på 6. plass.

RJK

Sitat fra: elbil.no på tor 11. jun 2026, kl. 08:00Slik velger elbilister ladestopp

Sommeren er høysesong for hurtiglading. Fersk undersøkelse viser at elbilister først og fremst velger ladestopp ut fra tilgang på butikk, mat og toalett. Ladeprisen havner helt nede på 6. plass.
Tja, med "ladebrikke, abbonnement..." vil jeg si pris er en del av det bildet, så havner på 2. plass...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

Sitat fra: RJK på tor 11. jun 2026, kl. 08:42
Sitat fra: elbil.no på tor 11. jun 2026, kl. 08:00Slik velger elbilister ladestopp

Tja, med "ladebrikke, abbonnement..." vil jeg si pris er en del av det bildet, så havner på 2. plass...

18-åringen her i huset vet hvilke ladestasjoner vi har lagt inn i brikken, så hun benytter dem uten å brenne av en eneste kalori på å bry seg om pris.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Øyvind.h

Ville kanskje tenkt at de tyngste brukerne styres av pris, mens de som bare lader et par ganger i året ikke synes det er så nøye med noen tiere opp eller ned?

Vi skal kjøre litt i sommer, og prioritet blir enten fasiliteter eller effekt avhengig av type stopp. Enkelte stopp blir med spising, andre vil vi bare ha 450kW og full fres for å kjøre videre i løpet av noen minutter.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: syklisten på tor 11. jun 2026, kl. 09:32
Sitat fra: RJK på tor 11. jun 2026, kl. 08:42

18-åringen her i huset vet hvilke ladestasjoner vi har lagt inn i brikken, så hun benytter dem uten å brenne av en eneste kalori på å bry seg om pris.
Tenkte mer på at man får abonnementer som gir betydelig lavere pris om man bruker ladesteder som er inkludert i abonnementet, f.eks. Ionity eller Tesla SuC, enn andre ladeoperatører.

Hvorfor bruke en dyrere operatør om man har billig abonnement, så lenge man har mulighet til å stoppe hos den som gir billigst lading?

Klart, har man ikke strøm nok til å nå "sin operatør", så må man jo velge noe annet.
Bosted Oslo

automat

Det er jo litt kjipt da, å betale for et abonnement hvis laderene står på steder der man egentlig ikke ønsker å stoppe. Og så lader man andre plasser i stedet.

Tilbudet rundt enkelte Tesla-ladere kan jo sies å være relativt - tynt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

RJK

Sikkert noen som kaster bort penger på slikt, mens andre kaster bort penger på dyre ladere som står rett i næheten av (noen ganger betydelig) billigere ladere! 😎

Slikt bør man jo finne ut av på forhånd! På den annen side, nå begynner jo flere å få biler som lader så raskt at man knapt rekker å bestille maten før bilen er ferdig lada. Det i kombinasjon med så stor kapasitet at man sliter med å  tømme batteriet på en dagsetappe.

Da blir det fort til at man lader seg ferdig og tar tissepausen samtidig, og så stopper man for å ta ev. måltid der man helst vil spise og/eller ta en lengre stopp. Alternativt, kobler til på AC-lader for en liten "klunk" mens man tar den lange pausen.

Flere av de som lader raskt, tar jo og mot opptil 22 kW (noen med slik oppgraderingsopsjon, andre som standard), så da er vel kanskje det godt nok på tur, og da kjøper man ikke abonnement, eller kanskje bare det "lille" abonnementet, om det er mulighet slik  som hos Ionity.
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: automat på fre 12. jun 2026, kl. 16:57Tilbudet rundt enkelte Tesla-ladere kan jo sies å være relativt - tynt.

Det er vel ikke så rart, de har det største nettverket som dermed dekker ganske grisgrendte strøk. Hvor mye tilbud er det å finne i f.eks Skaidi, Osen eller på Hjerkinn? ;)

Generelt synes jeg de er flinke til å gjøre det beste ut av plasseringene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: jkirkebo på fre 12. jun 2026, kl. 21:40
Sitat fra: automat på fre 12. jun 2026, kl. 16:57Tilbudet rundt enkelte Tesla-ladere kan jo sies å være relativt - tynt.

Det er vel ikke så rart, de har det største nettverket som dermed dekker ganske grisgrendte strøk. Hvor mye tilbud er det å finne i f.eks Skaidi, Osen eller på Hjerkinn? ;)

Generelt synes jeg de er flinke til å gjøre det beste ut av plasseringene.

Og så har Tesla lokasjoner som Sarpsborg, Hokksund og Notodden der tilbudet etter mitt syn ikke holder mål.

Jeg har kjørt forbi Hokksund og heller ladet dyrt på Cirkle K ved Kongsberg, pga det det dårlge tilbudet. Og det var da jeg hadde gratis lading hos Tesla
Audun Torsdalen

jkirkebo

Sitat fra: automat på lør 13. jun 2026, kl. 08:45Og så har Tesla lokasjoner som Sarpsborg, Hokksund og Notodden der tilbudet etter mitt syn ikke holder mål.

Jeg har kjørt forbi Hokksund og heller ladet dyrt på Cirkle K ved Kongsberg, pga det det dårlge tilbudet. Og det var da jeg hadde gratis lading hos Tesla

Sarpsborg? Der kafeen til Inspiria ligger rett ved siden av, og hotell på andre siden som har restaurant og badeland? Pluss 300m å gå til bensinstasjon som er døgnåpen.
Hokksund ligger jo rett utenfor kjøpesenteret. Har ladet der mange ganger og brukt senteret i ventetiden.
Notodden har jeg brukt en gang, da tok vi en matbit på McDonalds som ligger 200m unna. Men ellers ikke så mange andre tilbud der nei.

hELgenen

Folk er tydeligvis forskjellige.

Er jeg på langtur så foretrekker jeg ladere som står øde,langt vekk fra alt mulig annet. Stoppen blir aldri noe lenger enn maks 30 minutter uansett hvilken elbil jeg kjører..og da vil jeg ha 30 minutter i ro og fred. Eneste som kan være greit å ha tilgang til er toalett..

Fatter ikke at folk gidder fly inn på spisesteder eller handlesentere mens de lader. Bare støy og mas..

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lør 13. jun 2026, kl. 09:39Folk er tydeligvis forskjellige.

Er jeg på langtur så foretrekker jeg ladere som står øde,langt vekk fra alt mulig annet. Stoppen blir aldri noe lenger enn maks 30 minutter uansett hvilken elbil jeg kjører..og da vil jeg ha 30 minutter i ro og fred. Eneste som kan være greit å ha tilgang til er toalett..

Fatter ikke at folk gidder fly inn på spisesteder eller handlesentere mens de lader. Bare støy og mas..

Er jeg på langtur er det greit å spare tid ved å spise samtidig som jeg lader. Eller handle inn til hytteturen. Dumt å bruke 3 stopp til det som kan gjøres på ett.

automat

Sitat fra: jkirkebo på lør 13. jun 2026, kl. 09:30Sarpsborg? Der kafeen til Inspiria ligger rett ved siden av, og hotell på andre siden som har restaurant og badeland? Pluss 300m å gå til bensinstasjon som er døgnåpen.
Hokksund ligger jo rett utenfor kjøpesenteret. Har ladet der mange ganger og brukt senteret i ventetiden.
Notodden har jeg brukt en gang, da tok vi en matbit på McDonalds som ligger 200m unna. Men ellers ikke så mange andre tilbud der nei.

Kafeen på Inspiria stenger kl 16. Badeland eller hotell-restaurant er ikke det naturlige stedet å gå når man skal ha mat på farten. Og skal man gå helt bort til Esso'en, så kan man like gjerne lade på uno-x rett ved siden av.

Sist jeg var på Hokksund var tilbudet et konditori med dårlig utvalg. Og kommer man på en søndag er det begrenset til å kjøpe is på Plantasjen.

Poenget er at tilbudet ved noen Tesla-ladere kan være dårlig tilpasset vegfarende, eller langt unna egnede spisesteder. Selv om laderne ligger i sentrale områder.

Holmestrand er også en Teslalader med håpløst tilbud.
Audun Torsdalen

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på lør 13. jun 2026, kl. 10:50
Sitat fra: hELgenen på lør 13. jun 2026, kl. 09:39Folk er tydeligvis forskjellige.

Er jeg på langtur er det greit å spare tid ved å spise samtidig som jeg lader. Eller handle inn til hytteturen. Dumt å bruke 3 stopp til det som kan gjøres på ett.

Ja - ser det er mange som liker å gjøre noe mens man lader...Det gjør ikke jeg - jeg vil slappe av..
Og det finnes vel knapt en elbil i dag som ikke er ladet ferdig i løpet av 30 min....Det er akkurat
passe til en power-nap

jkirkebo

Sitat fra: automat på lør 13. jun 2026, kl. 11:30Kafeen på Inspiria stenger kl 16. Badeland eller hotell-restaurant er ikke det naturlige stedet å gå når man skal ha mat på farten. Og skal man gå helt bort til Esso'en, så kan man like gjerne lade på uno-x rett ved siden av.

Sist jeg var på Hokksund var tilbudet et konditori med dårlig utvalg. Og kommer man på en søndag er det begrenset til å kjøpe is på Plantasjen.

Poenget er at tilbudet ved noen Tesla-ladere kan være dårlig tilpasset vegfarende, eller langt unna egnede spisesteder. Selv om laderne ligger i sentrale områder.

Holmestrand er også en Teslalader med håpløst tilbud.

Holmestrand ligger jo ved både en Meny-butikk og en kafé, så skjønner ikke helt den. Men vi er nok bare uenige om hva som er et godt tilbud, personlig synes jeg bensinstasjoner er det aller minst interessante ladestasjonstilbudet. Vil mye heller ha en dagligvarebutikk, restaurant eller kafé. Meny har mye mer interessant i salatbaren eller ferskvaredisken enn det en bensinstasjon kan diske opp for meg, som aldri noensinne kjøper pølse i brød ;)

Men ja, åpningstider må man jo tilpasse seg overalt. Jeg lader ofte på Gran, der ligger det en ypperlig restaurant rett ved siden av ladestasjonene. Men den åpner kl. 14, så kommer man før det er tilbudet dårlig. Jeg pleier å tilpasse avgangstiden hjemmefra sånn at jeg får tatt lunsjen der på vei til hytta :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA