Kjøpe brukt Enyaq

Startet av Jeanet, tir 19. mai 2026, kl. 09:22

« forrige - neste »

Jeanet

Hei!

Jeg skal kjøpe meg brukt Enyaq IV80X og surrer rundt på Finn.no, men det er en ting jeg ikke blir helt klok på: WLTP er så forskjellig, enda de kalles akkurat og er fra samme år osv.

Så hva er det som utgjør forskjellen på de med 471 km, 484 km, 499 km. osv? Og hva utgjør egentlig de 28 km. fra laveste til høyeste i faktisk kjøring?

Ser forøvrig på 2022 med varmepumpe, snuser såvidt innom 2023 i min prisklasse.
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

Svk

Soltak og storehjul gjør nok at enkelte har litt lavere WLTP

Bil2

Det er så mange andre variabler når man kjører elbil at jeg ikke hadde brydd med om forskjellene. Mindre dekk gir lengre rekkevidde, så 19 tommer er på den måten bedre og billigere enn større dimensjoner.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Jeanet

Sitat fra: Bil2 på tir 19. mai 2026, kl. 19:00Det er så mange andre variabler når man kjører elbil at jeg ikke hadde brydd med om forskjellene. Mindre dekk gir lengre rekkevidde, så 19 tommer er på den måten bedre og billigere enn større dimensjoner.

Men WLTP vet jo ikke hvor store dekk bilen har?
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

RJK

Sitat fra: Jeanet på ons 20. mai 2026, kl. 12:48
Sitat fra: Bil2 på tir 19. mai 2026, kl. 19:00Det er så mange andre variabler når man kjører elbil at jeg ikke hadde brydd med om forskjellene. Mindre dekk gir lengre rekkevidde, så 19 tommer er på den måten bedre og billigere enn større dimensjoner.

Men WLTP vet jo ikke hvor store dekk bilen har?
WLTP testes med en dekk-dimensjon valgt av produsenten, men så beregnes avvik dersom man går opp til større eller mindre felg, innenfor gitt dekk-bredde/størrelse som er innenfor produsentens portefølje, og som bilen kan leveres med.

Har man avvikende dimensjoner, så vil du ikke se oppgitt WLTP-tall for det, så det blir da litt forskjellig hva man faktisk kan oppnå i praksis.

Det som påvirker bilens rekkevidde når vi snakker om samme bilmodell, er vekten på bil (varierer med utstyrsgrad) og dekk/hjul-kombo, størrelse på dekkflaten som faktisk har kontakt med bakken, dekkets friksjon og eventuelt utstyr som stikker ut fra bilens karrosseri (som f.eks. takstativer, takboks etc..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Nå idag er vel produsentene pålagt å oppgi WLTP i vognkortet for akkurat den speccen du har valgt? Hjul er selvfølgelig den enkeltfaktoren som gir størst utslag, men selvfølgelig kan også annet ekstrautstyr senke WLTP. Her eksempelvis fra iX3: https://ibb.co/LXzpFmFN
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

RJK

Sitat fra: chargedup på ons 20. mai 2026, kl. 13:26Nå idag er vel produsentene pålagt å oppgi WLTP i vognkortet for akkurat den speccen du har valgt? Hjul er selvfølgelig den enkeltfaktoren som gir størst utslag, men selvfølgelig kan også annet ekstrautstyr senke WLTP. Her eksempelvis fra iX3: https://ibb.co/LXzpFmFN
Ja, er jo derfor det varierer på tilnærmet identiske biler.

2WD vs 4WD (ekstra vekt pga ekstra motor etc), forskjell på dekkpakke og om bilen har tilhengerfeste montert, er eksempler på ting som normalt sett gir forskjell i forventet WLTP-rekkevidde. Annet ekstra-utstyr tilfører gjerne mer vekt som en bieffekt, og vil påvirke.

Men sjeldent de faktisk tester alle forskjellige konfigurasjoner, men tester kanskje 2WD og 4WD, stor eller liten batteripakke om de leverer dette. Resten av forskjellene, vil nok kun være beregnede verdier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA