Må motorjournalister omskoleres?

Startet av OsBim, tor 23. apr 2026, kl. 01:21

« forrige - neste »

OsBim

Er det på tide å be motortestere snu speilet når de lager sjekklister for bilene? I mange år har fokus vært på «svakheten» med elbiler – vi blir nesten sjøsyke av endeløse utredninger om «lading» og «rekkevidde.» Nå er det kanskje fossilbilene som bør få en sjekkliste. Hva om vi bruker elbilen som målestokk? Jeg foreslår denne sjekklisten når en fossilbil testes:

Har den en «frunk»? (Ja vi vet svaret)
Kan man fylle drivstoff hjemme?
Kan den bruke en-pedalskjøring?
Har den 220V uttak?
Hvor lenge varer bremseskivene?
Hva er servicekost, og hva er drivstoff kostnader per mil?
Har den motor framme og bak? Firehjulsdrift?
Har den motorvarmer?
Har den eksossystem i rustfritt stål? (Ja det er et lurespørsmål: minner oss på at nesten alt ved fossilbiler er håndtering av varme, rust, brennbare materialer og ikke minst slitasjedeler)
Hva er dreiemomentet (torque) og akselerasjon?

Jeg er sikker på at andre kan komme på flere spørsmål. Jeg er i alle fall lei av tester der det er underforstått at en elbil er «nesten like god» som en fossilbil.

turfsurf

Legg til:

- lager motoren lyd
- stinker den
- må den gires
- vibrerer og rister motoren
- kan man sitte i garasjen med motoren på
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Ingeniøren

Har sluttet å lese biltester. Finnes ikke bedre bil en den jeg har i dag  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Rosstopher

Hva med rekkevidde, altså hvor langt man kan kjøre i hverdagen før man må reise avgårde for å fylle drivstoff? Jeg vet i hvertfall at min bil har flere tusen kilometer rekkevidde når man måler på den måten. Savner ikke å måtte følge med på prisene og skynde seg innom søndag kveld eller torsdag morgen eller hva det var.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Elektrisitetsbil

Som fast leser av biltester i Motor, Tek og Broom må jeg si at det testes knapt fossilbiler her i Norge, av naturlige årsaker, så dette er vel en lite relevant "Vi og de andre-diskusjon".

Men kan legge til:
- Har den (ikke) ombordlader, ICCU, varmepumpe, omformere og fremdriftsbatteri som koster mer å fikse enn hva bilen er verd på forskjellig aldersstadium etter garantiutløp?
- Har den flere Beste Praksis-rutiner for fylling og lagring av drivstoff, slik at drivstofftanken som (ikke) uunngåelig krymper, krymper så sakte som mulig?
- Må bilen senere muligens software-oppgraderes for å muligens hindre at drivstoffet i tanken (ikke) uten forvarsel selvantenner under fylling/kjøring/stillstand?
- Hvor mange sagnomsuste bevegelige deler i motor, som (aldri) går i stykker med godt vedlikehold har den, jf motorer i elbil likevel har vist seg å ikke være 'nærmest evigvarende'?

Stig-Arne

Punktet med servicepriser er jo interessant da.
Kan ikke huske å ha lest eller sett en eneste test av nybil hvor dette har vært tatt opp som tema
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Øyvind.h

Selv om det er individuelt, er også forsikringspriser relevant for kostnader. Noen biler er veldig dyre å forsikre, andre rimelige. Det kan utgjøre mer enn servicekostnader i differanse for to biler i samme klasse. Noen taper en god del strøm på standby forbruk gjennom året. Andre tilnærmet null.

Biltester leses som underholding. Ofte hopper de over kjente mangler og utfordringer, noen ganger gjenforteller de misvisende tall, og de vektlegger i blant helt merkelige ting.

Det som er drøyt er at de ikke påpeker hvilken bil de selv kjører, noe som kan farge en test.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på fre 24. apr 2026, kl. 20:17Selv om det er individuelt, er også forsikringspriser relevant for kostnader. Noen biler er veldig dyre å forsikre, andre rimelige. Det kan utgjøre mer enn servicekostnader i differanse for to biler i samme klasse. Noen taper en god del strøm på standby forbruk gjennom året. Andre tilnærmet null.

Biltester leses som underholding. Ofte hopper de over kjente mangler og utfordringer, noen ganger gjenforteller de misvisende tall, og de vektlegger i blant helt merkelige ting.

Det som er drøyt er at de ikke påpeker hvilken bil de selv kjører, noe som kan farge en test.
Benny som jobbet i Broom var jo Volvo-fantast og jobbet med et Volvo-magasin på si. Tror han og hadde en VW, frem til han kjøpte en brukt Tesla Model S. Det førte til at han fikk svært mye negative tilbakemeldinger og også trusler, så det påvirket han til å slutte. Han jobber nå for NAF.

Rune Nesheim i Elbilforum kjører vel en TM3P, som han bl.a. har brukt til å sammenligne med nye TM3P i egen test. Så bildet er ikke svart hvitt.

Men så har du noen av de, som Veard Møller Johnsen bytter vel bil oftere enn enkelte bytter underbukser, men har bl.a. hatt en heftig BMW, uten at jeg husker nøyaktig hvilken modell eller årsutgave. Det blir derfor fort vanskelig å flagge en enkelt bil.

Slik jeg har forstått, er dette noe flere av biljournalistene sliter med, de må stadig eie nye, spennende biler av typen de har råd å leve med, for en stakket stund!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA