Niro EV understellsbehandling

Startet av HCO, tor 19. mar 2026, kl. 16:25

« forrige - neste »

HCO

Alle Niro EV som kommer til landet blir behandlet med Mercasol understellsbehandling før utlevering til kunde. Dette fortjener tommel opp til Kia Norge, og vil forebygge mye rustskader (særlig dersom dette følges opp av eierne med jevnlig etterbehandling).

Mercasol er petroleumsbasert, mens jeg er blant de som sverger til behandling basert på saueullfett (Lanolin og Fluid Film). Det er uheldig å starte med petroleumsbasert behandling dersom man ønsker å bruke Lanolin videre, så jeg har avtalt med bilfirmaet (Autoria i mitt tilfelle) at de sørger for å unnta bilen fra understellsbehandling før utlevering til meg. Jeg kommer til å kjøre bilen til Lanolin-behandling med en gang jeg får den, og gi den "full pakke" (garantibehandling) fra start.

Alle må selvsagt vurdere selv om man ønsker standard behandling med Mercasol eller ikke. I tilfelle det er flere som meg, som venter på Limited Edition 2026 og vurderer alternativ behandling, kopierer jeg inn teksten fra min kontrakt her. Den er skrevet av meg, og akseptert av Autoria som en del av kontrakten:

"Kunden ønsker å unnta bilen fra den ordinære norske antirustbehandlingen (Mercasol) for å kunne gi bilen alternativ antirustbeskyttelse (LanoPro) fra den er ny. Kunden er inneforstått med at Kia Bil Norge eller forhandler ikke har noe ansvar for den alternative behandlingen. Kunden er også inneforstått med at eventuelle feil, skader eller ekstraordinær slitasje på bilen, der det kan påvises årsakssammenheng med alternativ antirustbehandling, ikke vil dekkes av garanti/reklamasjon. Ved eventuell uoverensstemmelse om årsakssammenheng har kunden anledning til, for egen regning, å la NAF eller tilsvarende kvalifisert tredjepart undersøke bilen for vurdering av årsakssammenhengen"
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Elektrisitetsbil

Får du litt rabatt på bilen når du 'avbestiller' mercasolbehandling?

HCO

Sitat fra: Elektrisitetsbil på fre 20. mar 2026, kl. 11:23Får du litt rabatt på bilen når du 'avbestiller' mercasolbehandling?

Nei, jeg har ikke engang vurdert å spørre. Jeg tenker at Kia Norge har så god volumavtale på Mercasol-behandlingen at det går opp i opp med merarbeidet ved å gi min bil særbehandling.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA