BYD ATTO 3 EVO 4x4 "Superbil"

Startet av vinterdekk, tor 12. mar 2026, kl. 12:39

« forrige - neste »

vinterdekk

RSA har så høye forventninger til denne bilen at de har lansert den under nytt navn «EVO 4x4».

Motor-sak: https://www.motor.no/aktuelt/byd-med-kompakt-superbil-evo-4x4/348933

BYD.no «EVO 4x4»: https://byd.no/modeller/evo-4x4

Negativt:

Jeg synes ikke noe om å selge inn bilen under ett annet merkenavn selv om BYD har gjort store endringer. Dette er fortsatt Atto 3 for resten av verden.

Positivt:

Ferdig konfigurert med vinterhjul og hengerfeste++ akkurat nå, rundt 450K. Pluss' rentekampanje.

Ikke så stor bil, men. Teoretisk plass til folk og bagasje er bra, både i nyttelast og i liter slår opp i en klasse over. Holder det ikke så kan bilen trekk 1,5 tonn.

Firehjulstrekk og levert med understellsbehandling, er bra for norske kunder.

Kjekt. NFC støtte for låse og start som standard. V2L. Google apper.

Føler ikke trang til å bytte inn bilen, men om jeg hadde behøvd ny bil snart og kan gå ned i størrelse så huker denne av mange sjekkbokser på papiret.

Har dere troa på at denne blir en salgsvinner?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

edyrli

Den ser ut til å være veldig bra til prisen. De kommer til å selge en del av den, men jeg tror egentlig ikke den blir en salgsvinner. Og ikke fordi den er dårlig. Men nå har det kommet så pass mange europeiske, japanske og koreanske alternativer at det virker som folk flest heller velger fra de kjente tradisjonelle merkene eller Tesla.

Svk

BYD mangler fortsatt fabrikkmontert hengerfeste.
Er noe drit å kjøpe ny bil,før en får bilen så skal en mekanikker demontere halve bilen å sette på feste,mye som kan gå galt da....

vinterdekk

Sitat fra: Svk på tor 12. mar 2026, kl. 14:51BYD mangler fortsatt fabrikkmontert hengerfeste.
Er noe drit å kjøpe ny bil,før en får bilen så skal en mekanikker demontere halve bilen å sette på feste,mye som kan gå galt da....

Kommer veldig an på hvordan BYD har løst det tenker jeg. Det så ut som hullet var kuttet med håndsag når jeg skulle ha ettermontert hengerfeste på en Kia jeg eide før, jobben ble utført på merkeverksted. Mulig ettermontering ikke var i planene fra fabrikken, for alt jeg vet. Har ikke hatt problemer med ettermontering på tidligere biler jeg har eid, det fungerte fint på Kia'en men det så ikke så bra ut.

Volkswagen ID.4 var den første bilen jeg har kjøpt hvor ettermontering av hengerfeste er vanskelig fordi disse vanligvis er fabrikkmontert. Kjøpt med hengerfeste (begge to gangene), men har lest om eiere som har kjøpt bil uten hengerfeste. Problemet blir da at programvaren ikke vet at bilen har noe på hengerfeste når man trenger å bruke det.

vinterdekk

Sitat fra: edyrli på tor 12. mar 2026, kl. 13:59Den ser ut til å være veldig bra til prisen. De kommer til å selge en del av den, men jeg tror egentlig ikke den blir en salgsvinner. Og ikke fordi den er dårlig. Men nå har det kommet så pass mange europeiske, japanske og koreanske alternativer at det virker som folk flest heller velger fra de kjente tradisjonelle merkene eller Tesla.

Ja, veldig mange velger tradisjonelt.

Men jeg ser også i prislisten hos Skoda at Skoda Elroq 85x starter på 485.800 kr.

Samtidig så kan jo regnestykket se helt annerledes etter en prat med en selger. Møller har feks. biler på lager og kampanje så lenge lageret rekker (ikke bare på Skoda).

https://mollerbil.no/kampanjer

Toyota C-HR+ Active AWD kampanje med vinterhjul er listet til 501.500 kr.

Toyota Urban Cruiser 4x4 er mer sammenlignbar på dagens BYD EVO 4x4 pris, men er mye mindre bil og har svakere specs.

Men Toyota-kunder er trofaste, enn så lenge.

Ford Explorer AWD..

Tesla Model 3 AWD.. blir jo litt annet type bilsegment men.

Vil Kia EV3 komme med AWD senere?

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tor 12. mar 2026, kl. 22:00
Sitat fra: edyrli på tor 12. mar 2026, kl. 13:59Den ser ut til å være veldig bra til prisen. De kommer til å selge en del av den, men jeg tror egentlig ikke den blir en salgsvinner. Og ikke fordi den er dårlig. Men nå har det kommet så pass mange europeiske, japanske og koreanske alternativer at det virker som folk flest heller velger fra de kjente tradisjonelle merkene eller Tesla.

Men jeg ser også i prislisten hos Skoda at Skoda Elroq 85x starter på 485.800 kr.

Samtidig så kan jo regnestykket se helt annerledes etter en prat med en selger. Møller har feks. biler på lager og kampanje så lenge lageret rekker (ikke bare på Skoda).

Toyota Urban Cruiser 4x4 er mer sammenlignbar på dagens BYD EVO 4x4 pris, men er mye mindre bil og har svakere specs.

Ford Explorer AWD..

Denne er jo nå blitt mer som en TM3P eller liten versjon av TMYP, med langt mer aks og "Ooomph" enn det de bilene du sammenligner med kan vise til. Og den er altså tilnærmet fullspekket, så ikke masse som mangler eller må legges til før man ser sluttprisen.

Jeg er ikke så bekymret for kvalitet og at BYD skal gå konk, men mer i forhold til hva jeg oppfatter at andrehåndsverdien er for denne, når man ser på hva jeg har fått med meg her inne.

Har visstnok vært svært vanskelig å få solgt til en OK pris, eller endog få innbyttetilbud på. Kanskje kan det ha vært før man fikk mer informasjon om selskapet, men tror likevel at andrehåndsverdien vil være dårlig.

Dog, den kan pga ytelsene og lav pris, bli interessant for unge som ikke kan kjøpe ny bil. Gitt at nok mange ser bort fra at det er en Kina-bil, som gjør at endel potensielle kjøpere likevel holder seg unna.

Meg inkludert, selv om totalpakken ser svært interessant ut, og om det stemmer med 435 kg nyttelast og det ikke avviker for mye når skilter kommer på, så er den godkjent. Kunne gjerne tenkt meg ihvertfall 50 kg mer, men det er ingen krise med dette. Mange elbiler har godt mindre...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Er vel ikke så mange som setter ytelse høyest på denne type bil, så tror ikke det vil bidra mye til salget.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på fre 13. mar 2026, kl. 05:18Er vel ikke så mange som setter ytelse høyest på denne type bil, så tror ikke det vil bidra mye til salget.

Kan vel si det er en «sleeper» med 0-100km/t på 3,9 sekunder. :D

Ville sikkert savnet skiluke på en Atto 3 EVO men man kan ikke få alt.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fre 13. mar 2026, kl. 05:36
Sitat fra: turfsurf på fre 13. mar 2026, kl. 05:18Er vel ikke så mange som setter ytelse høyest på denne type bil, så tror ikke det vil bidra mye til salget.

Kan vel si det er en «sleeper» med 0-100km/t på 3,9 sekunder. :D

Ville sikkert savnet skiluke på en Atto 3 EVO men man kan ikke få alt.
Ja, skiluke eller 3-delt baksete  hadde vært fint!

Og, jeg tror for endel kjøpere, så er det nettopp det at det er snakk om en "sleeper" som kan få folk til til å velge denne fremfor en grå og kjedelig bil uten litt krefter.

Tross alt, hvor ofte får du tak i det til en sånn prislapp, og elektrisk som ny bil?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på tor 12. mar 2026, kl. 22:29
Sitat fra: vinterdekk på tor 12. mar 2026, kl. 22:00

Ford Explorer AWD..

Denne er jo nå blitt mer som en TM3P eller liten versjon av TMYP, med langt mer aks og "Ooomph" enn det de bilene du sammenligner med kan vise til. Og den er altså tilnærmet fullspekket, så ikke masse som mangler eller må legges til før man ser sluttprisen.

Jeg er ikke så bekymret for kvalitet og at BYD skal gå konk, men mer i forhold til hva jeg oppfatter at andrehåndsverdien er for denne, når man ser på hva jeg har fått med meg her inne.

Har visstnok vært svært vanskelig å få solgt til en OK pris, eller endog få innbyttetilbud på. Kanskje kan det ha vært før man fikk mer informasjon om selskapet, men tror likevel at andrehåndsverdien vil være dårlig.

Dog, den kan pga ytelsene og lav pris, bli interessant for unge som ikke kan kjøpe ny bil. Gitt at nok mange ser bort fra at det er en Kina-bil, som gjør at endel potensielle kjøpere likevel holder seg unna.

Meg inkludert, selv om totalpakken ser svært interessant ut, og om det stemmer med 435 kg nyttelast og det ikke avviker for mye når skilter kommer på, så er den godkjent. Kunne gjerne tenkt meg ihvertfall 50 kg mer, men det er ingen krise med dette. Mange elbiler har godt mindre...

Enig. Men jeg tror vi bør se an mottagelsen litt, biler som er høyt på registreringsstatistikken selger sannsynligvis bra på bruktmarkedet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA