Vask i motorrommet

Startet av kvakke, man 09. mar 2026, kl. 10:36

« forrige - neste »

kvakke

Det begynner å bli veldig nødvendig å rengjøre under panseret på bilen vår.

Jeg er litt skeptisk til å begynne å spyle masse vann oppi der. Vi har tenkt å kjøpe en grundig innvendig og muligens utvendig vask til våren, men vet ikke om vi kan stole på at de ikke bare kjører på med høytrykkspyleren om vi også tar med motorvask.

Det eneste jeg klarer å finne på nett om motorvask av elbil er egentlig bare "vær forsiktig" og "spør bilprodusenten". Er det noen som har noe info fra volkswagen/møller om hvordan dette bør gjøres?

Ingeniøren

Vasket min med en bøtte såpevann og klut. Ikke så mye olje mm som trenger kraftigere lut i motorrommet på en elbil, mest størknet veistøv der du kommer til og det tar du men en klut. Går nok greit med såpevann på en flaske og en moderat dusj av en hageslage der du ikke kommer til. Ville ikke gått på med høytrykksspyler nei og det trenger du ikke heller.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

SveinJ

Hva er problemet? Bilen tåler jo vann og vi snakker vel ikke om høytrykk spyling? Har selv «spylt av» skitt osv med vannslangen, samme som forhandler gjorde. Bilen går fortsatt :-)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA