Anbefaling/tips/råd om montering av lader i egen garasje (CHAdeMO-kontakt)

Startet av wow_4K, tor 26. feb 2026, kl. 18:41

« forrige - neste »

wow_4K

Sitat fra: RJK på man 02. mar 2026, kl. 18:37Siden du får en dyrere og mer avansert lader for ca samme totalpris som den Amina-laderen, så vil jeg si dette er et langt bedre tilbud.

Takk for feedback. Da ser jeg så frem til å spare penger på å ikke lenger være avhengig av bensin. Og ikke minst få rabatt på bomstasjonene.

Svk

Dette er dyrt om den bare skal tilkobles eksisterende installasjon

Elektrisitetsbil

Sitat fra: wow_4K på man 02. mar 2026, kl. 19:05Takk for feedback. Da ser jeg så frem til å spare penger på å ikke lenger være avhengig av bensin. Og ikke minst få rabatt på bomstasjonene.

Du hadde en velfungerende, nøktern bensinbil med lav km som mest sannsynligvis vil være så godt som trøbbelfri de neste 10 år som du byttet inn for 29.000 kroner, også låner du 110.000,- kroner som i tillegg har en rentekostnad og skal bruke enda 10k på ladeboks, også ser du frem til å spare penger på bensin og bom når du kjører ca 7-8k km i året stort sett innafor Innlandet fylke?
Sorry, men bare lånerentene, verditapet, (dyrere elbilforsikring?) og driftskostnadene på Leafen du kjøpte vil nok koste langt mer enn  den bensinbilen de neste 10 år, inkludert både bensin og dyrere bom.

wow_4K

Sitat fra: Elektrisitetsbil på tir 03. mar 2026, kl. 11:10
Sitat fra: wow_4K på man 02. mar 2026, kl. 19:05Takk for feedback. Da ser jeg så frem til å spare penger på å ikke lenger være avhengig av bensin. Og ikke minst få rabatt på bomstasjonene.

Du hadde en velfungerende, nøktern bensinbil med lav km som mest sannsynligvis vil være så godt som trøbbelfri de neste 10 år som du byttet inn for 29.000 kroner, også låner du 110.000,- kroner som i tillegg har en rentekostnad og skal bruke enda 10k på ladeboks, også ser du frem til å spare penger på bensin og bom når du kjører ca 7-8k km i året stort sett innafor Innlandet fylke?
Sorry, men bare lånerentene, verditapet, (dyrere elbilforsikring?) og driftskostnadene på Leafen du kjøpte vil nok koste langt mer enn  den bensinbilen de neste 10 år, inkludert både bensin og dyrere bom.
Sitat fra: Elektrisitetsbil på tir 03. mar 2026, kl. 11:10

Jeg takket RJK for samtalen, ikke andre brukere.

Bilen var ikke velfungerende. Det vet jeg best som kjøpte den og kjørte den i 14 år. En brukt Kia Rio er en grei bil for en som nettopp har fått lappen eller en som ikke skal kjøre mye. Materialene i bilen bærer preg av å være billige.

Denne varsellampen klarte verken verkstedet hos Kia forhandleren eller andre verksteder å fjerne. Det eneste de fikk til var å annullere den, men etter litt var den tilbake. Sist jeg skulle få bilen EU-godkjent hos NAF så ble den ikke det pga. lampen. Men etter et nytt besøk etter par dager da de utførte diagnostikk så ble den borte for så å dukke opp igjen. Denne videoen beskriver det fint.

Vet ikke om du leste godt nok det jeg skrev i en post, men jeg har slitt med podagra lenge og får smerte i knær og føtter da jeg måtte bruke clutchen og gassen. Derfor har jeg godt utbytte av automat girkasse og cruise control funksjonen. Det er ikke alt som kan måles kun i kroner og ører. Noen ganger må man ta med andre faktorer inn i bildet.

Dessuten hadde jeg lyst på elbil og har merket på lommeboken hvordan bensinprisene har variert (og mer vil komme mtp. det som skjer i Midtøsten).

Jeg synes du er for rask med å avsi en dom. Vet du hvor i Innlandet jeg bor og hvor mange bomstasjoner det er her? Istedenfor at du (hvis du er oppriktig) etterlyser mer informasjon så avsier du en dom basert på 1000 antakelser. Du vet kanskje at den livssituasjonen du er i ikke trenger å gjelde alle andre? Jeg har mistanke om at du kun ser hvordan du ville gjort ting og slikt sett devaluerer alt annet.

Jeg angrer på at jeg ble medlem av dette forumet og stilte spørsmål. Ikke fordi det er brukere som deler sine meninger, men en form for snobberi og bedrevitenhet er så synlig hos noen brukere. Ikke uvanlig på et nettforum sånn egentlig, men irriterende. Uansett har jeg fått de svarene jeg trengte fra vennlige brukere.

Og ikke minst; hva får deg til tro at jeg ikke har regnet ut alt det du nevner?

For å ha sagt litt ettertrykkelig; jeg var ikke fornøyd med Kia Rio.

wow_4K

Sitat fra: Svk på tir 03. mar 2026, kl. 10:08Dette er dyrt om den bare skal tilkobles eksisterende installasjon

Jeg har ikke ladeboks fra før av. Oppdraget ble lagt ut på Mittanbud.no og prisene ligger på mellom kr. 10 000 til 15 000 for montering av ny lader + arbeid fra elektrofirmaene (laderen blir altså kjøpt av dem).

I følge prisjakt ligger Easee Charge Up på rundt kr. 5973 (billigste pris). I følge denne AI-oversikten ligger prisen på montering av kun lader på et eksisterende anlegg et sted mellom 3000-8000 kr. Om man man kjøper lader og montering i en pakke så er prisene gjerne mellom kr. 10 000 - 15 000.

Svk

Jeg betalte 12500 for zaptec ferdig montert. Da måtte alt fikses i sikringskap/strekke kabel/lynvern.
Så tenker max 8000 hos deg for hele pakka.
Sjekk med de andre der du bor, hva har de? Hva betalte de?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA