Anbefaling/tips/råd om montering av lader i egen garasje (CHAdeMO-kontakt)

Startet av wow_4K, tor 26. feb 2026, kl. 18:41

« forrige - neste »

wow_4K

Hei!

Er det noen som kan anbefale elbil lader som kan monteres i garasje? I borettslaget der jeg bor fikk jeg vite av styrelederen at det er satt opp mulighet for at vi skal kunne montere lader til elbil på egen kurs som er ferdig montert i hver garasje.

https://ibb.co/KcdFZRD3

RJK

Sitat fra: wow_4K på tor 26. feb 2026, kl. 18:41Hei!

Er det noen som kan anbefale elbil lader som kan monteres i garasje? I borettslaget der jeg bor fikk jeg vite av styrelederen at det er satt opp mulighet for at vi skal kunne montere lader til elbil på egen kurs som er ferdig montert i hver garasje.

Ut i fra det bildet, ser det ut som du kan nøye deg med å lade med "nødladeren" som følger med bilen, på en av de to jorda kontaktene under boksen.

Det sparer deg fort for et sted mellom 5 og 10 K lapper, der pris for laderen fort "jafser" 5K alene og så kommer elektrikerarbeid i tillegg. Forventer at disse er satt opp for lading, da det ble et krav.

Sjekk uansett hvilken kurs i sikringsskapet ditt denne går på, for å se hvor mye den trekker.

Om du likevel velger å kjøpe en lader og får den montert opp, kan det være en fordel med en "smart" lader pga "ikke-Smart" bil. Dette for lettere å kunne styre effekt-uttak og start/stopp selv, uten å måtte gå til bilen eller ev. prøve å styre dette ved forhåndsinnstilling i bilen.

Du er vel sykepleier minns jeg fra chatten der du ønsket biltips, så da er det ikke sikkert du har "9-4-jobb", men er mer avhengig av å kunne dra til forskjellige tider nesten hver uke/dag...

Easee og Zaptec er vel blant de ledende selskapene på elbil-ladere, og er norske selskaper!

Hør gjerne med en installatør hva de tilbyr for "full pakke" med montering, gitt ditt opplegg der kabler allerede er dratt til plassen din!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 20:08
Sitat fra: wow_4K på tor 26. feb 2026, kl. 18:41Hei!

Ut i fra det bildet, ser det ut som du kan nøye deg med å lade med "nødladeren" som følger med bilen, på en av de to jorda kontaktene under boksen.

Det sparer deg fort for et sted mellom 5 og 10 K lapper, der pris for laderen fort "jafser" 5K alene og så kommer elektrikerarbeid i tillegg. Forventer at disse er satt opp for lading, da det ble et krav.

Sjekk uansett hvilken kurs i sikringsskapet ditt denne går på, for å se hvor mye den trekker.

Om du likevel velger å kjøpe en lader og får den montert opp, kan det være en fordel med en "smart" lader pga "ikke-Smart" bil. Dette for lettere å kunne styre effekt-uttak og start/stopp selv, uten å måtte gå til bilen eller ev. prøve å styre dette ved forhåndsinnstilling i bilen.

Du er vel sykepleier minns jeg fra chatten der du ønsket biltips, så da er det ikke sikkert du har "9-4-jobb", men er mer avhengig av å kunne dra til forskjellige tider nesten hver uke/dag...

Easee og Zaptec er vel blant de ledende selskapene på elbil-ladere, og er norske selskaper!

Hør gjerne med en installatør hva de tilbyr for "full pakke" med montering, gitt ditt opplegg der kabler allerede er dratt til plassen din!

Takker. Styreleder skrev i meldingen at elbil skal ikke lades på vanlig kontakt (dah!). Da mente vel vedkommende nettopp de to stikkontaktene på bildet antar jeg?

RJK

Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 20:51Yupp!
  ;)

Maser litt til jeg  ;D

Du skrev:

Regner med at du mente at jeg kan bruke denne løsningen frem til jeg får elektrikeren til å montere en ladeboks?

Du skrev så:

Her ble jeg usikker. Mente du at jeg kunne "klare" meg med nødløsning uten å måtte få montert en ladeboks?

Og ikke minst; har du tips eller anbefaling til en ladeboks som kan passe bilen min? Er det kampanje noen steder? Jeg skal selv søke på Google, men tar gjerne i mot råd og tips.

EDIT: leste nå at du har anbefalt to norske modeller.

RJK

Slik jeg oppfattet det først, så trodde jeg de stikkene var satt opp til elbil-lading jamfør de første reglene, og at nødladeren da var godkjent til det bruket.

Men dersom Borettslaget mener det ikke er lov, så må du få installert en skikkelig EV-lader. Jeg vil dog tro de aksepterer at du "nødlader" med nødladeren på stikkene frem til du får ny og godkjent boks på plass, spesielt om du kan vise til at boks er bestilt og elektriker leter etter ledig tid!

Men kan da være greit å stille ned lade-effekten på nødladeren for å være sikker på at det er lav nok strøm til at de ikke blir gretne! ;) Kommer jo og an på hva nødladeren har mulighet for.

Sjekk med forhandler, spesielt om du ikke har hentet ut bilen ennå! La de vise deg hva som er mulig på nødladeren!
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 21:03Slik jeg oppfattet det først, så trodde jeg de stikkene var satt opp til elbil-lading jamfør de første reglene, og at nødladeren da var godkjent til det bruket.

Men dersom Borettslaget mener det ikke er lov, så må du få installert en skikkelig EV-lader. Jeg vil dog tro de aksepterer at du "nødlader" med nødladeren på stikkene frem til du får ny og godkjent boks på plass, spesielt om du kan vise til at boks er bestilt og elektriker leter etter ledig tid!

Men kan da være greit å stille ned lade-effekten på nødladeren for å være sikker på at det er lav nok strøm til at de ikke blir gretne! ;) Kommer jo og an på hva nødladeren har mulighet for.

Sjekk med forhandler, spesielt om du ikke har hentet ut bilen ennå! La de vise deg hva som er mulig på nødladeren!

Fortsetter i min egen tråd og håper jeg får flere svar. Satt og Google elbil ladeboks+montering+kampanje og landet blant annet på dette merket, amina1. Noen som er kjent med det?

Og er tilbudet bra?

https://www.eldirekte.no/amina-1-elbillader-ferdig-montert/bundle/p1500032462

Motor.no går i alle fall god for den.

https://www.motor.no/aktuelt/amina-annonse-dette-lurer-folk-pa-nar-de-skal-kjope-elbillader/243166

RJK

Det var grisedyrt for en "dum" lader...

Boksen selges alene for rett under 4K og har vært rett under 3K for ikke så lenge siden, og de skal da ha ca 6300,- for montering! 😁

Dream on ville jeg sagt til det, heller kjøpt den der du får den for 4K, og bestillt elektriker utenom.

Du har jo praktisk talt alt på plass, bortsett fra at de muligens/antageligvis må koble vekk schuko-stikkene. Unntaket er om garasjene er frittstående.

Ville gjettet på rundt 3-4 K for elektriker, muligens lavere nettopp fordi "alt" er på plass ellers!

Ellers er den laderen diskutert her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66161.msg1127423#msg1127423

https://elbilforum.no/index.php?topic=68329.msg1169655#msg1169655
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 22:28Det var grisedyrt for en "dum" lader...

Boksen selges alene for rett under 4K og har vært rett under 3K for ikke så lenge siden, og de skal da ha ca 6300,- for montering! 😁

Dream on ville jeg sagt til det, heller kjøpt den der du får den for 4K, og bestillt elektriker utenom.

Du har jo praktisk talt alt på plass, bortsett fra at de muligens/antageligvis må koble vekk schuko-stikkene. Unntaket er om garasjene er frittstående.

Ville gjettet på rundt 3-4 K for elektriker, muligens lavere nettopp fordi "alt" er på plass ellers!

Ellers er den laderen diskutert her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66161.msg1127423#msg1127423

https://elbilforum.no/index.php?topic=68329.msg1169655#msg1169655

Du mente den amina1 ladeboksen, ikke sant? Jeg leser mye bra om den, men det er så rart at det kun er Zaptec Go, Easee og Defeo som konstant heies frem.

RJK

Jeg har ikke lest så mye om akkurat den boksen, men lest mye positivt om Easee (spesielt), Zaptec og Tesla Wall Charger, men den siste vil du vel ikke ha pga ditt syn på Tesla!
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 22:36Jeg har ikke lest så mye om akkurat den boksen, men lest mye positivt om Easee (spesielt), Zaptec og Tesla Wall Charger, men den siste vil du vel ikke ha pga ditt syn på Tesla!

Helt korrekt! Er ikke så veldig fan av Musk og hans fanterier.

Elektrisitetsbil

Men så kjøp Amina 1 for kr 3999,- da, eller en Charlie 3 for kr 2299,- og ring elektriker for montering.
Fastpris på montering tar høyde for 'alt' fra sikringsskapet og ut til ladeboksen, men her virker det som om det ikke blir så mye arbeid hos deg.
Det går veldig fint med ladeboks uten smartfunksjon. Bilen fikser det selv.

https://www.elektroimportoren.no/elbillader-charlie-3-2-3-22kw-type-2/1558170/Product.html?Event=

https://www.elektroimportoren.no/amina-ladestasjon-sort/6602045/Product.html?Event=

eisa01

Her må du ihvertfall ikke kjøpe en pakke med installering, siden det allerede er lagt opp kurs og det er mye enklere å koble opp.

Kursen er til din egen strømmåler? Da vil du nok ha en smart lader, Easee eller Zaptec. Så bytter du til strømleverandøren Tibber og får smartstyring, nettleieoptimalisering, osv.

Amina-laderen du linket er bare tull, de pushet i media at man ikke trengte smart lader, før de et år senere kom med sin egne smarte lader...

Øyvind.h

Jeg er veldig fornøyd med Easee. Har et par av dem. Om du flytter kan du i teorien bare klikke løs laderen og sette opp der du flytter på ny bakplate. Samme ved reklamasjon/feil på lader. Be om ny og du kan selv klikke den på plass.

Ettersom kursen allerede ligger der, og du har skap rett over, er det en enkel jobb.

Anbefaler at du går for mest mulig effekt, selv om det nok allerede er avgjort pga kurs og dimensjonering som ligger der fra før.

Erfaringsmessig er ladeffeekt viktigere med mindre batteri enn stort, for du trenger å lade hyppigere og raskere for å sikre mest mulig rekkevidde på kortest mulig tid.

Skapet ser ut til å ha plass til to moduler til, men Easee leveres med integrert B-vern.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Har to Easee ladere selv, og vi har 11 stk som jeg har kontroll over på jobben.

Jeg vil ikke anbefale de, det er noe dritt å få support hvis noe skjer, og hvis laderen blir overopphetet en gang, så må den enten byttes eller man må gjennom en lang prosess. Har skjedd med to ladere på jobben.

I tillegg har ikke Easee tilgang til lokal styring av laderen, og man er avhengig av cloud løsningen deres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA