Anbefaling/tips/råd om montering av lader i egen garasje (CHAdeMO-kontakt)

Startet av wow_4K, tor 26. feb 2026, kl. 18:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mener da laderen kan styres med bluetooth? Men det krever kanskje at appen er operativ?

Jeg byttet en lader pga feil på diode. Mener jeg sendte en melding og bilde, og ny kom i posten med en gang. Men det er en stund siden, så kanskje servicen har gått i bånn siste par årene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Kan styres med Bluetooth ja, men da må man fysisk trykke på knappen på laderen hver gang. Virker ikke så bra med hjemmeautomasjon. Den støtter OCPP, men det må man være registrert operatør for å benytte, så det går også ut.

Easee hadde god support til å begynne med, men i fjor var det helt håpløst. Vi hadde to ladere som måtte byttes kun fordi de hadde blitt varme i sola, og Easee svarte ikke på henvendelser. Helt idiotisk, laderne var helt fine, men krevde aktivering fra Easee fordi de hadde vært for varme en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fre 27. feb 2026, kl. 22:57Skapet ser ut til å ha plass til to moduler til, men Easee leveres med integrert B-vern.
Easee har ikke b-vern, men rdc-dd, som ikke er helt det samme. B-vern tar seg av litt mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Zaptec Go 2 som bør være default valg da, eller noe annet?

Visste ikke at Easee var så dårlig på både lokal styring

Elektrisitetsbil

Sitat fra: eisa01 på fre 27. feb 2026, kl. 19:31Amina-laderen du linket er bare tull, de pushet i media at man ikke trengte smart lader, før de et år senere kom med sin egne smarte lader...

Du mener altså at dersom en produsent av ladebokser har ment at man ikke nødvendigvis trenger en smartlader og derfor lanserte en liten og hendig dum-lader, så skal de være avskåret fra å lage smartlader for ettertiden når markedskreftene overbeviser folk om at en smartlader de sikrer abonnementsinntekter for fremtiden med, er lurt? Eller?
Om man ikke klarer å stille inn bilen til å lade i tidsrommet med lavest nettleie (sen-kveld og natt) og innenfor tiden med lavest spotpris når Norgespris er over (som regel sen-kveld og natt), så kan et være lurt å ha en lader og et betalingsabonnement for å håndtere dette, og i tillegg knote i en app for å kunne lade utenom den tiden smartladeren mener er best. Helt enig.
Naboen min har en Zaptec smarting til elbilen sin, og av grunner som hverken Zaptec eller han klarer å finne ut av har bilen ikke fått den strømmen den skulle ha. De har vel byttet ladeboks 3 ggr nå, og er alltid spente på morgenen om bilen har fått strøm som 'bestilt'.
Jeg, med mine 2 stk dum-ladere, har aldri opplevd at bilen(e) mine ikke har ladet i programmert tidsrom og stoppet på innstilt max SOC, og lade-her-og-nå er en trykknapp unna. Enkelt, forutsigbart og pålitelig.

wow_4K

Sitat fra: eisa01 på fre 27. feb 2026, kl. 19:31Her må du ihvertfall ikke kjøpe en pakke med installering, siden det allerede er lagt opp kurs og det er mye enklere å koble opp.

Kursen er til din egen strømmåler? Da vil du nok ha en smart lader, Easee eller Zaptec. Så bytter du til strømleverandøren Tibber og får smartstyring, nettleieoptimalisering, osv.

Amina-laderen du linket er bare tull, de pushet i media at man ikke trengte smart lader, før de et år senere kom med sin egne smarte lader...

Har du noen kilder på det?

Elektrisitetsbil

Sitat fra: wow_4K på man 02. mar 2026, kl. 10:00
Sitat fra: eisa01 på fre 27. feb 2026, kl. 19:31Her må du ihvertfall ikke kjøpe en pakke med installering, siden det allerede er lagt opp kurs og det er mye enklere å koble opp.

Kursen er til din egen strømmåler? Da vil du nok ha en smart lader, Easee eller Zaptec. Så bytter du til strømleverandøren Tibber og får smartstyring, nettleieoptimalisering, osv.

Amina-laderen du linket er bare tull, de pushet i media at man ikke trengte smart lader, før de et år senere kom med sin egne smarte lader...

Kilder er her: brukehuetogtenkeselvutenaastillemeningslosesporsmol.com

wow_4K

Sitat fra: Elektrisitetsbil på man 02. mar 2026, kl. 11:28

Når du kommer med en påstand må du kunne dokumentere sannhetsgehalten dens med kilder. Men det aller kjipeste er jo at; er det slik medlemmene på dette forumet møter folk med lite kunnskaper som nettopp etterlyser forklaringer og merkunnskaper?

Når du påstår at amina laderne er tull så må du kunne belegge påstanden med kilder dersom du blir spurt om det.

Rosstopher

Sitat fra: Elektrisitetsbil på man 02. mar 2026, kl. 11:28

Hvis du er ute etter et sted hvor du kan komme med udokumenterte påstander uten å bli stilt oppfølgingsspørsmål tenker jeg at du vil trives bedre med å starte din egen blogg enn å være på et forum.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Elektrisitetsbil

Han (Eisa01) som skrev at Amina uten smart-funksjonalitet er tull, skrev det ut fra sin egen, subjektive mening og opplevelse, som andre her. Jeg, som skrev at en dum-ladeboks som alltid er klar til å gi strøm er enkelt i bruk, skrev det ut fra min egen, subjektive mening.
Å be om dokumentasjon og kilder på egne, subjektive meninger er som å be om dokumentasjon og kilder på at en personlig synes spagetti carbonara smaker bedre enn spagetti bolognese.
Med en smart-lader kan du velge om den skal alltid være klar til å gi strøm, eller om den skal tenke sjæl uten å ta hensyn til at du trenger 10 kwt på bilen innen 3 timer. Her må en gjøre innstillinger til det ene- eller det andre, på en- eller annen måte når en trenger/ønsker en endring av en- eller annen grunn. Altså subjektivt dette også, ut i fra et subjektivt bruker-behov.
Ønsker du en smartlader  med (betalings)abonnement som velger ladetid for deg, hør på de som anbefaler feks Easee eller Zaptec.
Er en ladeboks som lader bilen så fort du plugger i kabelen, eller som lader innenfor tiden du programmerer ladetiden med timeren i bilen selv fyllestgjørende, så er en dumlader (billigst) en enkel og brukervennlig måte å komme i mål på.
Det virker ikke som om du har altfor høy interesse for tekniske løsninger og derfor lav forståelse av dette, og da er min udokumenterte, kildeløse anbefaling å gå for det enkle.  :)

wow_4K

Sitat fra: Elektrisitetsbil på man 02. mar 2026, kl. 13:13Han (Eisa01) som skrev at Amina uten smart-funksjonalitet er tull, skrev det ut fra sin egen, subjektive mening og opplevelse, som andre her. Jeg, som skrev at en dum-ladeboks som alltid er klar til å gi strøm er enkelt i bruk, skrev det ut fra min egen, subjektive mening.
Å be om dokumentasjon og kilder på egne, subjektive meninger er som å be om dokumentasjon og kilder på at en personlig synes spagetti carbonara smaker bedre enn spagetti bolognese.
Med en smart-lader kan du velge om den skal alltid være klar til å gi strøm, eller om den skal tenke sjæl uten å ta hensyn til at du trenger 10 kwt på bilen innen 3 timer. Her må en gjøre innstillinger til det ene- eller det andre, på en- eller annen måte når en trenger/ønsker en endring av en- eller annen grunn. Altså subjektivt dette også, ut i fra et subjektivt bruker-behov.
Ønsker du en smartlader  med (betalings)abonnement som velger ladetid for deg, hør på de som anbefaler feks Easee eller Zaptec.
Er en ladeboks som lader bilen så fort du plugger i kabelen, eller som lader innenfor tiden du programmerer ladetiden med timeren i bilen selv fyllestgjørende, så er en dumlader (billigst) en enkel og brukervennlig måte å komme i mål på.
Det virker ikke som om du har altfor høy interesse for tekniske løsninger og derfor lav forståelse av dette, og da er min udokumenterte, kildeløse anbefaling å gå for det enkle.  :)

Og jeg ser at jeg siterte feil person og da er det ikke rart at svaret ble som det ble. Det var Eisa01 jeg skulle sitere.

Øyvind.h

Om en ikke har app til bilen ville jeg tenkt det var mer viktig med app til laderen. Da kan du sjekke at bilen har ladet som forventet, hvor mye osv. Lettere å programmere i app enn i bilen.

Betaler for øvrig ikke noe abonnement for fjerntilgangen til laderne. Det er kostnadsfri 4G tilgang, men laderen kan også kobles til Wifi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eisa01

Sitat fra: Elektrisitetsbil på man 02. mar 2026, kl. 09:47Du mener altså at dersom en produsent av ladebokser har ment at man ikke nødvendigvis trenger en smartlader og derfor lanserte en liten og hendig dum-lader, så skal de være avskåret fra å lage smartlader for ettertiden når markedskreftene overbeviser folk om at en smartlader de sikrer abonnementsinntekter for fremtiden med, er lurt? Eller?

Ja, de mente det bare var tull med smartladere før, noe jeg syns var en tullete påstand :)
Sitat– Vi synes det er bedre at bilen tar seg av styringen enn at laderen gjør dette. Da får man heller ikke misforståelser og feil knyttet til at ladeboks og bil begge prøver å styre ladingen, sier han.

https://www.tu.no/artikler/mener-ladeboksene-er-for-komplekse-lager-enkel-norsk-billig-lader/518582

SitatSelv om ladeboksen kommer uten app behøver du ikke å bekymre deg for at produktet ikke gjør en like god jobb som andre ladebokser på markedet:

– Amina har egentlig bare strippet ladeboksen sin for unødvendige funksjoner. Du kan fremdeles styre ladingen etter behov – for eksempel så du lader når strømmen er billigst. Den eneste forskjellen er at du må styre funksjonene direkte i bilen eller gjennom strømselskapet ditt i stedet.

At ladeboksen ikke har egen app, kommer forbrukeren til gode, mener Emilie:

– All den tiden selskapene bruker på å utvikle og vedlikeholde disse appene må til syvende og sist forbrukerne betale for i form av en høyere salgspris. Det er derfor Aminas ladeboks er såpass rimelig – de har droppet fordyrende prosesser, sier hun.

https://www.vg.no/annonsorinnhold/amina/endelig-til-salgs/

Virker som Amina S ikke er smart i seg selv, men har Bluetooth og Zigbee så man kan styre den selv? Det er forsåvidt noe jeg kunne ha kjøpt, om det hadde gått an å integrere med Tibber eller lignende så man får tilgang til intraday-markedet

wow_4K

Da fikk jeg et tilbud gjennom Installasjonsservice AS. Montering + Easee Charge Up til kr. 10 450. Er jo ikke så mye mer jobb enn at ladeboksen skal monteres.

Er dette en grei pris mon tro?

RJK

Siden du får en dyrere og mer avansert lader for ca samme totalpris som den Amina-laderen, så vil jeg si dette er et langt bedre tilbud.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA